Vastuksen tehon säätäminen

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Vastuksen tehon säätäminen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Tammi 28, 2018 10:46 am

Terve kaikille ja kiitos hyvästä foorumista.

Aloitan uuden ketjun, koska olen lukenut viimeisen kuukauden aikana kaikki ketjut läpi ja en ole löytänyt vastausta.

Eli minulla on ongelma keittokattilan kanssa. Kattilana on 35l litrainen rst kattila, johon laitan vastuksen. Vastus olisi noin 3kw (A16 sulake). Ongelma on kuitenkin se, etten ymmärrä mitään PIDeistä tai muusta.

Kysynkin miten tuon vastuksen tehonsäätö olisi paras toteuttaa? Suurin ongelma varmaan on, että vastus ei keitä vierrettä yli. Koska mäskään erillisessä termoskattilassa, niin siihen en ainakaan vielä tarvitse vastusta, pitää lämmön aika tarkkaan halutussa 60 - 75 min.

Jos ymmärin oikein, niin PID ei ole hyvä keittämiseen? Paras oiisi jos voisin vaan tiputtaa vastuksen tehoja, kun vierre alkaa kiehumaan? Jos näin, niin mikä on tuo tehonsäätäjä? Olen yrittänyt Googlata ja etsiä tietoa, mutta en vaan löydä.

Jos joku voisi laittaa linkin tälläiseen ja mielellään ohjeeseen, miten se kasataan, olisin erittäin iloinen. Jos tuollaista tehonsäädintä ei ole olemassa tai PID toimisi tuossa paremmin, niin sekin käy. Tarvitsen vain silloin ohjeet tyhmälle, miten tuo rakennetaan ja linkit tuotteisiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Vastuksen tehon säätäminen

ViestiKirjoittaja cob » Su Tammi 28, 2018 11:00 am

Tarvitset PWM ts pulssiaaltomodulaatioohjaimen. Se kytkee vastusta päälle ja pois, sekä säätää päälle/pois -aikojen pituuden suhdetta annetun duty cyclen ts tehoprosentin mukaan.

PWM-säätimiä varmasti löytyy kaupan hyllyltä siinä missä PIDejäkin ja ~samalla elektroniikalla voi toteuttaa molemmat, mutta en osaa sanoa mikä laite tarjoaisi molemmat samassa paketissa. Joku viisaampi voi kertoa saako PIDille annettua sellaiset parametrit että siitä tulee käytännössä PWM-ohjain.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Tammi 28, 2018 13:57 pm

Sestos d1s tarjoo molemmat ominaisuudet... Sillä on menty 4vuotta

K3llari
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hollola

ViestiKirjoittaja K3llari » Su Tammi 28, 2018 19:29 pm

Jos on tarkoitus vain keittää, niin eikö pelkkä tehonsäädin olisi kätevämpi. Itse pistin tuollaisen PID:n kaveriksi, niin keittoa on mukavampi säädellä.
PID on mäskäämistä varten.

https://www.kemo-electronic.de/en/Light ... 000-VA.php

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Tammi 28, 2018 19:41 pm

Jaakko kirjoitti:Sestos d1s tarjoo molemmat ominaisuudet... Sillä on menty 4vuotta

Kun olddirty korosti tietämättömyyttään, niin tähän varmaan tarvitaan vähän lisätietoa, kun Sestos D1S:iä on monta mallia http://www.sestos-hk.com/english/product_show.asp?id=495. Itse veikkaan mallia D1S-VR-220, joka toimii verkkovirralla ja joka kai yleensä myydään ulkoisen releen (SSR,25A) ja termoparin (tyyppi K) kanssa.

Ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan Sestos D1S näyttää hyvin samanlaiselta kuin REX-C100 https://www.amazon.de/REX-C100-220V-Digitale-PID-Temperaturregler/dp/B0136JG26C/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1517160880&sr=8-5&keywords=rex+c100

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Tammi 28, 2018 19:59 pm

Omassa 33l kattilassa kun tein 20l olut satseja, oli myös 3kW vastus, eikä koskaan ollut lähelläkään kiehua yli, vaikka lämmitin/keitin aina täydellä teholla :cheers1: Eikös se keiton alussa ole se suurin vaara saada vierteet syliin, eikä kesken keiton. Vai johtuuko tämäkin tietyn tyyppisistä oluista/ täydestä kattilasta?

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Tammi 28, 2018 22:44 pm

Kiitos kaikille vastauksista. Pari ekaa meni täysin oman ymmärryksen yli, mutta sisuunnuin niistä ja opiskelin asiaa.

Nyt toi PID alkaa olla jonkin verran tuttu käsite ja luulisin ymmärtäväni niiden toiminnan. Todennäköisesti tilaan tuon Sestoksen ja SSR. Sellainen jäi kuitenkin epäselväksi keittämisessä. Jos vastus on liian tehokas nestemäärään nähden, niin hoitaako tuo PID myös sen ettei keitä yli? Oletetaan että vastus on riittävän tehokas, vierteen määrään nähden. Säädetäänkö silloin target lämmöksi 100 astetta tai vähän päälle?

Jatkan siis tyhmiä kysymyksiä ja kiitän vielä edellisistä vastauksista.

ps. Tutustuin myös Craftbeerpihin. Ja myös se houkuttelee, koska muutama RasberryPi on kotona jo valmiina. Mutta ei mennä siihen nyt. Sama mahdollinen ongelma siinä varmasti on keiton kanssa.

edit. Vai voiko tuolla Sestoksella säädellä myös tehoja? Ymmärsin, että se vain antaa releelle komennon on/off.
Viimeksi muokannut olddirty, Su Tammi 28, 2018 22:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Tammi 28, 2018 22:48 pm

K3llari kirjoitti:Jos on tarkoitus vain keittää, niin eikö pelkkä tehonsäädin olisi kätevämpi. Itse pistin tuollaisen PID:n kaveriksi, niin keittoa on mukavampi säädellä.
PID on mäskäämistä varten.

https://www.kemo-electronic.de/en/Light ... 000-VA.php

Tämä oli juuri sellainen, mitä alunperin etsin. Koska mäskiastiassa ei vielä ole vastusta tai ollut tarvetta sille. Toisaalta kun nyt ymmärrän ehkä ton PID päälle, niin se voisi olla parempi. Jos vaikka saisin mäskiastiaan vastuksen myöhemmin kanssa. Lähinnä mashoutin takia. Lämmöt se pitää hyvin.

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Tammi 28, 2018 23:09 pm

olddirty kirjoitti: Sellainen jäi kuitenkin epäselväksi keittämisessä. Jos vastus on liian tehokas nestemäärään nähden, niin hoitaako tuo PID myös sen ettei keitä yli? Oletetaan että vastus on riittävän tehokas, vierteen määrään nähden. Säädetäänkö silloin target lämmöksi 100 astetta tai vähän päälle?

Ei PID-laite huomaa ylikeittämistä. Se seuraa vain lämpötilaa.

Teoriassa voisi keittoastian kylkeen tai viereen lisätä jonkun toisen sensorin, joka reagoisi ylivuotoon, ja sitten (viimeistään) katkaisisi lämmitysvirran. Mutta yksinkertaisinta on käyttää niin suurta astiaa, ettei ylikeitosta ole vaaraa.

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Tammi 28, 2018 23:15 pm

Nyypiö kirjoitti:Ei PID-laite huomaa ylikeittämistä. Se seuraa vain lämpötilaa.

Teoriassa voisi keittoastian kylkeen tai viereen lisätä jonkun toisen sensorin, joka reagoisi ylivuotoon, ja sitten (viimeistään) katkaisisi lämmitysvirran. Mutta yksinkertaisinta on käyttää niin suurta astiaa, ettei ylikeitosta ole vaaraa.

OK. Kiitos tästä. Varmasti hyvä vinkki. Kattila ei ole vielä tilattu, joten jos samalla ottaa isomman niin tuo asia on hoidossa. Tuskin minua esim. 50 litran kattila tulee jälkeenpäin harmittamaan.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 29, 2018 7:32 am

olddirty kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista. Pari ekaa meni täysin oman ymmärryksen yli, mutta sisuunnuin niistä ja opiskelin asiaa.

Nyt toi PID alkaa olla jonkin verran tuttu käsite ja luulisin ymmärtäväni niiden toiminnan. Todennäköisesti tilaan tuon Sestoksen ja SSR. Sellainen jäi kuitenkin epäselväksi keittämisessä. Jos vastus on liian tehokas nestemäärään nähden, niin hoitaako tuo PID myös sen ettei keitä yli? Oletetaan että vastus on riittävän tehokas, vierteen määrään nähden. Säädetäänkö silloin target lämmöksi 100 astetta tai vähän päälle?

Jatkan siis tyhmiä kysymyksiä ja kiitän vielä edellisistä vastauksista.

ps. Tutustuin myös Craftbeerpihin. Ja myös se houkuttelee, koska muutama RasberryPi on kotona jo valmiina. Mutta ei mennä siihen nyt. Sama mahdollinen ongelma siinä varmasti on keiton kanssa.

edit. Vai voiko tuolla Sestoksella säädellä myös tehoja? Ymmärsin, että se vain antaa releelle komennon on/off.

Tässä on ominaisuus jolla saa säädettyä vastuksen tehoa prosenttuaalisesti jolloin löydetään sopiva teho keitossa. Määräys hoidetaan sitten perinteisesti sopivaa lämpöä tavoitellen

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Pe Helmi 09, 2018 10:10 am

Jatkan tähän samaan ketjuun, vaikka aihe pikkuisen muuttuukin.

Onko kellään vinkkejä, mistä saisi vastukselle ja kattilalle metallisen jakorasian? Eli siis vastuksen kattilan ulkopuoliselle päälle suojaksi. Metallisen haluisin siksi, että siihen saisi suojamaan ja kestää paremmin.

Bauhaussissa löytyi tuollainen, neljällä ulostulolla. Sen hinta oli 40 euroa, joka on vähän liikaa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Helmi 09, 2018 10:24 am

Jos ulkomailta pystyt tilaamaan, niin ebay.de tai aliexpress.com ja hakutermiksi 'project box aluminium' niin tulee erilaisia vaihtoehtoja.
Hinnat lähtee parista eurosta ylöspäin riippuen laatikon koosta ja ominaisuuksista.

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Pe Helmi 09, 2018 10:29 am

Kiitos. Laitan tuolta tulemaan yhden, mutta otan mielellään vielä vinkkejä, jos saisi lähempää. Ei muuten, mutta kaikki muut osat kasassa ja tosta boxista kiinni. Ajattelin että maksavat biltemassa tai vastaavassa muutaman euron, siksi en tilannut tuota muiden kamojen kanssa samaan aikaan.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Helmi 09, 2018 11:02 am

Googlen kautta tulee yeint ja muitakin elektroniikka firmoja suomesta. Olikin halvempia kuin muistin:
https://www.yeint.fi/fi/elektroniikka/m ... telot-valu
http://www.spelektroniikka.fi/c352-lait ... ia-fi.html

Hieman kalliimpaa kuin ebay/ali, mutta tullee ainakin lähempää... paketin nopeus voi olla joskus kyllä hitaampi. :)

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Pe Helmi 09, 2018 11:08 am

No mutta kiitos taas. Ja pidin itseäni hyvänä Googlaajana.

Yleiselektroniikka onkin tossa naapurissa, käyn siellä. Tuhannesti kiitoksia.

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Helmi 11, 2018 18:18 pm

Olisi pitänyt nimetä tämä ketju, erilailla. Esim. Auttakaa tyhmää.

Mulle siis tuli seuraava sähkövastus.
https://tinyurl.com/y9ddc9zd

Mutta ei tietenkään tuota lukkomutteria, joka olisi pitänyt ostaa erikseen. Ajattelin, että onhan noita nyt joka kaupassa.
https://tinyurl.com/yav5xonq

Saanko tollasta mistään kivijalasta tai suomesta tilattu. En edes tiedä millä lähtisin tota Googlaamaan. Ilman tulosta, kyllä olen yrittänyt.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 11, 2018 19:39 pm

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... 000035126/

Ai mistäkö tiedän? No etsin kissojen ja koirien kanssa samaa tuumaista lukkomutteria :)

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » Su Helmi 11, 2018 19:45 pm

=)

Kävin tota äsken hypistelemässä, kun hain lävistäjän. Mutta suurin oli 25mm? Ton vastuksen koko on 33mm.

Toi kyllä näytti just oikeen kokoiselta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 11, 2018 19:54 pm

Suurin joo 25 mm. Luin linkkisi takaa otsikon ONE INCH THREAD, siitä päättelin että 25 millinen kävisi. Oma Amazon UK:sta tilattu vastus näyttää varsin samanlaiselta, mutta eihän se takaa että mitat ovat just samat.

Muoks: tiiviste sitten kattilan ulkopuolelle, ja kattilaan tehtävästä rei'ästä toki niin pieni että tiiviste ei holahda siitä läpi. Sisäpuolelle laitettuna ei tiivisty, eikä lukkomutteria muutenkaan saa kiristettyä kunnolla kun tiivisterengas tarttuu siihen kiinni. Ai mistäkö tiedän....

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”