Teräksinen käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Re: Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja Piruz » La Tammi 27, 2018 20:06 pm

Olin laskeskelevani että tuon tilavuus olisi 20 litraa, tosin ilman kantta piri pintaan. Mutta noitahan sai 24 ja 30 litraisia myös. Jos tilaa on, niin mikset aarle osta kahta 24 litraista ;) ja nuo mitat piti kyllä paikkansa, mitä sivulla oli. Pohja vaan on tosiaan 1.5cm paksu.

Edit: mitta-asteikkoa ei ole, joten joutuu käyttämään silmäpeliä/mittaamaan astiaan menevän nesteen muulla tavalla. Tai tekemään mittatikun :D
Rohkeasti pantua :party:

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Helmi 03, 2018 11:04 am

Niin mimmonen pohja noissa puolan astioissa nyt oli, laitatko kuvan? Onko saumattomia ja onko ohut pohja vai paksu kuten kattiloissa?

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » La Helmi 03, 2018 15:30 pm

Onko muilla kokemuksia näistä armeijan etukattiloista käymisastioina? 30l Rst astia SA-kaupasta 20€. Ajattelin että ei ole kallis kokeilla siirtymistä teräksisiin astioihin. Kympillä lisää ois saanut vielä puulaatikonkin mukaan.
Liitteet
_20180203_152509.JPG

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Su Helmi 04, 2018 6:25 am

Von Retee kirjoitti:Niin mimmonen pohja noissa puolan astioissa nyt oli, laitatko kuvan? Onko saumattomia ja onko ohut pohja vai paksu kuten kattiloissa?

Kuvankin saat kunhan ehdin, mutta siis saumaton ja 1.5 cm paksu. Eli paksumpi kuin monissa peruskattiloissa. A sisältä näyttää aivan kattilalta. Ei mittaviivoja tms. Ainoa oli kahvojen kohdalla huonot hitsauspainaumat mitkä näkyi sisäpuolelle (muttei siis ole reikiä tms.)

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Su Helmi 04, 2018 8:29 am

Huuhaa kirjoitti:Onko muilla kokemuksia näistä armeijan etukattiloista käymisastioina? 30l Rst astia SA-kaupasta 20€. Ajattelin että ei ole kallis kokeilla siirtymistä teräksisiin astioihin. Kympillä lisää ois saanut vielä puulaatikonkin mukaan.

Yhden erän verran on kokemusta. Etikaksi meni. Huolellin puhdistaminen vähän hankalaa ja tuo ylipaineventtili kannattaisi vaihtaa ihan vesilukkon. Sitten voisi toimia. Itse olen käyttänyt Jäteruutitynnreitä olikohan hintaa 40€ kpl , ja tilavuutta tuommoiset 66l.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Maalis 18, 2018 15:03 pm

Piruz kirjoitti:Hox! Jos joku meinaa tilata tuolta pönttöjä tms., muistakaa että tislausvälineiden maahantuonti on kiellettyä yksityiskäyttöön. :D eli tilatkaa pelkkä pönttö, ei niitä paketteja...

Ja itse maksoin pankkisiirrolla ennen kuin tajusin katsoa kunnolla maksuvaihtoehtoja...

https://www.przelewy24.pl on ns. Puolan Paypal, sivuilta löytyy ohjeet rekisteröintiin englanniksi ja palvelumaksut.
Helpompi ja nopeampi tapa maksaa Visalla tai Mastercardilla.

Moro! Mites hoidit tuon tilauksen, sähköpostilla vai suoraan nettikaupasta? Piti tilaamani 30l astia, mutta en saanut siirrettyä kamaa ostoskoriin googlen kääntämällä sivulla. Ostoskori toimi vain kääntämättömällä sivulla, josta "helposti" näki toimituvaihtoehtoja Puolan sisällä. Sitten loppuivat sekä usko että puolan taito ulkomaantoimituksen järkkäämiseksi.

Kävin mittaamasssa Gigantissa 129 euron 98 litran Matsui-kaappipakastimen, tuo kippo tuntuisi mahtuvan sinne. Pitivätkö annetut mitat paikkaansa, mittasitko?

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Su Maalis 18, 2018 20:05 pm

dr.hopo kirjoitti:
Piruz kirjoitti:Hox! Jos joku meinaa tilata tuolta pönttöjä tms., muistakaa että tislausvälineiden maahantuonti on kiellettyä yksityiskäyttöön. :D eli tilatkaa pelkkä pönttö, ei niitä paketteja...

Ja itse maksoin pankkisiirrolla ennen kuin tajusin katsoa kunnolla maksuvaihtoehtoja...

https://www.przelewy24.pl on ns. Puolan Paypal, sivuilta löytyy ohjeet rekisteröintiin englanniksi ja palvelumaksut.
Helpompi ja nopeampi tapa maksaa Visalla tai Mastercardilla.

Moro! Mites hoidit tuon tilauksen, sähköpostilla vai suoraan nettikaupasta? Piti tilaamani 30l astia, mutta en saanut siirrettyä kamaa ostoskoriin googlen kääntämällä sivulla. Ostoskori toimi vain kääntämättömällä sivulla, josta "helposti" näki toimituvaihtoehtoja Puolan sisällä. Sitten loppuivat sekä usko että puolan taito ulkomaantoimituksen järkkäämiseksi.

Kävin mittaamasssa Gigantissa 129 euron 98 litran Matsui-kaappipakastimen, tuo kippo tuntuisi mahtuvan sinne. Pitivätkö annetut mitat paikkaansa, mittasitko?

Ite maksoin tonne masterilla. Kyllähän tuo meni sellasella yritys- erehdystaktiikalla. Masterilla sen vuoksi, että ongelmien tullessa saa helpommin rahat takaisin. Tommosen pöntön postikulut tänne on yksinään 95 zlotia. Ei ne isommalla paketilla paljon nouse, olikohan seuraava 135 zlotia. 1 euro = noin 4,10 zlotia. Melkoinen taidonnäyte oli muuten se niiden paketointi, kun itellä oli tilauksessa 2 teräsastiaa, käymisastia, pulloja pari pakettia, korkituskone, korkkeja, uutteita ym. :lol:

niin ja tommosen 30litrasen mitat, halkaisija 34cm pohjasta mitattuna, kiinnikkeet nostaa hiukan, ja korkeus n.36cm ilman kantta.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 20, 2018 12:22 pm

Jos haluaa jotain kiinteää mitta-asteikkoa laittaa rst:hen niin tuossa on kätevä kotikonsti, numeroille valmiita sabluunoita löytyy askarteluliikkeissä.

https://byo.com/project/etch-your-kettle-projects/

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Maalis 20, 2018 17:55 pm

Kaappipakastin, johon mahtuu käymisastia eli irroitettavilla ritilöillä hyllyjen välit?

Powerissa on muuten joku arkkupakastin nyt tarjouksessa 99,- tämän viikon.

Ja tee muuten tunnus tuonne puolan sivulle ja anna sinne oikeat omat osoite- ym. tiedot, niin ostoskorisivulla näet heti toimituskulut ym. Sitten jos teet maksuvaiheessa erehdyksen ja et valitse oikein, ostoskoria ei voi palauttaa eli joutuu keräilee uudelleen samat kamat sinne. Käännöskoneen läpi et voi tilausta tehdä eli joudut ns. järkeilemään mikä tarkoittaa mitäkin, kun tekee tilausta.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Maalis 20, 2018 20:22 pm

Von Retee kirjoitti:Kaappipakastin, johon mahtuu käymisastia eli irroitettavilla ritilöillä hyllyjen välit?

Powerissa on muuten joku arkkupakastin nyt tarjouksessa 99,- tämän viikon.

Ja tee muuten tunnus tuonne puolan sivulle ja anna sinne oikeat omat osoite- ym. tiedot, niin ostoskorisivulla näet heti toimituskulut ym. Sitten jos teet maksuvaiheessa erehdyksen ja et valitse oikein, ostoskoria ei voi palauttaa eli joutuu keräilee uudelleen samat kamat sinne. Käännöskoneen läpi et voi tilausta tehdä eli joudut ns. järkeilemään mikä tarkoittaa mitäkin, kun tekee tilausta.

Totesin, että kaappipakastimeen ei oikein helposti mahdu, ainakaan pieneen. Moottori vie liikaa tilaa alaosasta. Joten pieni arkkupakastin. Tuon Powerin Senzin olisin ostanut, mutta odottelin että ehtisin kauppaan ja ne loppuivat lähikaupasta. Vieressä on Gigantissa Matsui 95 eur, joten varasin sen. Siinä on noin 39.5 x 40.5 cm aukko ja korkeutta moottorin portaaseen noin 47cm. Vesilukkoa joutuu hitusen lyhentämään, mutta muuten pitäs olla jees. Pääpointti se, että kahvat ilmeisestikin sisältyvät käymisastian ilmoitettuihin mittoihin 36x37cm. Se oli kriittinen tieto.

Nyt sitten tekemään tunnareita Puolan-puljuun. Kiitos vinkeistä!

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Maalis 20, 2018 20:30 pm

Tuon kääntämisen voi toki hoitaa myös kännykän appilla joka lukee kameralla tekstit ja kääntää lennosta. Tai sitten vaan naputtelee google translatoriin kriittiset lauseet.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Maalis 20, 2018 21:41 pm

Jees, jotain nettisanakirjaa käytin. Ei tuo tosiaan ihan yksinkertaista ollut, mutta foorumin vinkeillä toki onnistui, ehkä. Luottokorttimaksuun meni aikaa, kun en heti tajunnut, että przelewy24 oli pakko valita maksuvaihtoehdoksi.

Never mind the Sex Pistols, here's the bollocks.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Maalis 20, 2018 21:43 pm

mursu kirjoitti:Jos haluaa jotain kiinteää mitta-asteikkoa laittaa rst:hen niin tuossa on kätevä kotikonsti, numeroille valmiita sabluunoita löytyy askarteluliikkeissä.

https://byo.com/project/etch-your-kettle-projects/

Joskus tuon nähnyt, hyvä vinkki! Kun vaan saa mitattua viivat oikeisiin kohtiin ja suoraan ja jne.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 20, 2018 21:53 pm

^Joo merkkien paikat saa luotettavimmin jos omistaa suht luotettavan vaa'an. Sillä voi tarkistaa jonkun litran tilavuusmitan luotettavuuden koska 1 litra suht kylmää (oikeastaan tarkalleen 4-asteista mutta ei tässä ihan niin tarkkaa) vettä painaa juuri 1000g. Ihan mihin tahansa kippoihin mihin on kone Kiinassa valanut merkkiviivoja ei kannata luottaa ilman tarkistusta. Tuolla mitalla sitten tarkasti litra kerrallaan vettä kattilaan ja merkkiviiva mahdollisimman tarkasti kohdilleen nestepinnan tasoon. Toki voi tehdä 1000g vesilisäykset suoraan kattilaan vaa'an päälläkin mikäli siinä on sopiva luotettava mittausväli tyhjä-täysi kattilallinen.

Ja samallla logiikalla kannattaa tarkistaa että ne viivat pitävät kutinsa, jos ne ovat kattilassa jo tehtaalta tullessa...

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ke Maalis 21, 2018 21:02 pm

Matsui tuli haettua 95 eurolla, nyt vaan odotellaan 30l teräskippoa saapuvaksi. Thermowell vielä tilaamatta.

Perusmaltaat, hiiva (WLP051) ja pieni humalatäydennys saapuivat tänään, joten taidan vielä vkl laittaa Pale Ale "Elovenan" vanhalla tekniikalla eli käymislämpötilan kylpyammestabiloinnilla tulemaan. Pari-kolme kertaa vuorokaudessa osan vedestä vaihtamalla lämpötila pysyy 17-20 asteen välillä, vierteen lämpö oletettavasti samaa luokkaa.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » To Maalis 22, 2018 14:42 pm

Jos joku näitä miettii, niin powerista hain zencin 99,- arkkupakastimen ja tältä näyttää 30l teräsastian kanssa. Tosin itellä tulee ihan pakastin käyttöön tämä, mutta jotakuta voi kiinnostaa. On toki tuohon aika nafti kiinnikkeineen, mutta mahtuu kyllä hyvin.

Isompi pakastin mulla siirtyykin kegi käyttöön täysin. :super: :jano: :cheers2: Menee (pitäis mennä) 4 isoa kegiä ja 2 pienempää pitäis mahtua vielä.

Niin ja tähän ei ainakaan nuo 19l kegit mene, jos ei kantta nosta. 10 litrasia mulla ei vielä ole, niin en osaa sanoa.

zenc.jpeg

zenctynnyri.jpeg

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » To Maalis 22, 2018 20:52 pm

Gigantin Matsuin osalta voin mainita, että Melkon 30l saavi mahtui ihan hyvin, kun asemoi kahvat kulmiin. Vesilukkoa voisi joutua lyhentämään. Eli tuo Puolan ihme tulee kyllä mahtumaan Matsuihinkin aivan mainiosti. Nyt tuli jo lähetysilmoitus, ehkä.

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Maalis 28, 2018 2:54 am

Sorry kaikille, en ole muistanut tänne vastailla ja päivitellä ostoksista mitään. Onneksi muutkin näköjään ovat tilailleet jo samoja pönttöjä.

Itsellä ei mitään valittamista toistaiseksi! Vähän kahvat pelottaa että kestääkö, kun on 17 litraa tavaraa sisällä, mutta toistaiseksi kaikki hyvin. 15€:n Thermowellin asentaminen oli kyl yks työmaa (ja työkalut maksoi 40€ K-Raudasta...) mutta nyt kaikki pelittää hienosti.

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Maalis 28, 2018 23:20 pm

Von Retee kirjoitti:Jos joku näitä miettii, niin powerista hain zencin 99,- arkkupakastimen ja tältä näyttää 30l teräsastian kanssa. Tosin itellä tulee ihan pakastin käyttöön tämä, mutta jotakuta voi kiinnostaa. On toki tuohon aika nafti kiinnikkeineen, mutta mahtuu kyllä hyvin.

Isompi pakastin mulla siirtyykin kegi käyttöön täysin. :super: :jano: :cheers2: Menee (pitäis mennä) 4 isoa kegiä ja 2 pienempää pitäis mahtua vielä.

Niin ja tähän ei ainakaan nuo 19l kegit mene, jos ei kantta nosta. 10 litrasia mulla ei vielä ole, niin en osaa sanoa.

zenc.jpeg

zenctynnyri.jpeg

Näyttääpä tutulta... ;) taitaa olla sama (tai ainakin samankokoinen/hintainen) pakastin itselläkin käytössä ja pienempi pönttö vaan. :D
Itsellä vielä lämpöalusta (15W) ja Inkbird ITC-310t säätelemässä lämpöjä.

Tuon kegihomman itsekin tajusin, ettei käy ellei hanki iKeggerin 10L kegejä (liittimistä en kyllä tiedä kuinka paljon vievät tilaa?)

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Huhti 01, 2018 15:54 pm

UPS toi 30l astian torstaina. Hiukan laadussa on huomautettavaa, pohjan ja reunojen välillä on sauma noin 1.5 cm pohjan yläpuolella (pohja ja reuna eri kappaleesta). Sauma ei näytä pahalta, mutta kuvittelin astian täysin saumattomaksi. Muutenkin vähän puolalaista työn jälkeä näkyvissä. Varmasti ok silti.

Thewmowelliä odotellaan vielä xx päivää, sitten pitäisi kehittää jostain sopivat silikonitulpat 9 mm reiällä sekä ilman, jotta voisi harrastaa cold crashiä. Ajattelin nimittäin kokeilla tunkea thermowellin (10mm ulkohalkaisia ja sitten paksumpi 1/2" liitin) tiivisteen läpi astiaan samaan tapaan kuin vesilukon. Ei inspiroisi alkaa poraamaan reikää isommaksi thermowelliä varten. Mitä muut ovat käyttäneet vesilukon tiivisteenä käymisen ja reikien tukkeena cold crashin aikana? Jos ei muuta tule mieleen, laitan cold crashiin sopivan ruuvin+mutterin ja väliin tiivisteen. Sama molempiin reikiin, eiköhän toimi. Mutta onko parempia ideoita?

Tällä hetkellä pakastimessa on Melkon astia, jossa lämpötila-anturi on vain astian päällä. En siis tiedä täsmälleen vierteen lämpötilaa, mutta jos pakastimen sisällä kaukana kylmistä pinnoista on 18-19 astetta, jotain ok:ta nesteenkin lämpötila lienee. Ja nyt viikon käymisen jälkeen nesteen lämpötila on varmasti asettunut jo samaksi kuin ympäröivän ilman.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”