Teräksinen käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Re: Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja hurmave » Ke Huhti 25, 2018 10:27 am

SA-kaupassa on välillä myynnissä kuvan mukaisia lämpöastioita. Materiaali RST. Itselläni on yksi jälkikäymisastiana.
kannuja.jpg

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kurbi » Ke Huhti 25, 2018 12:38 pm

Onko tämä ajankohtainen kuva? Kävin viikko sitten niin ei ollut kuin yksittäinen etukattila (jonka ostin).

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja hurmave » Ke Huhti 25, 2018 12:51 pm

Ei ole ajankohtainen, nettisivuilta napattu kuva mutta välillä noita siellä on. Liikkeitähän on Suomessa 3kpl

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Pe Touko 04, 2018 22:08 pm

Pitipä viimein rekisteröityä tännekin kun näiden RST-pönttöjen hankkimista miettinyt. Tuossa Puolalaisten tuotoksessa on se vinkeä puoli että se taitaa tulla ihan samalta tehtaalta kuin USA:n puolella ilmeisen pidetyt Chapmanin halpis-RST-käymispöntöt:

https://www.chapmanequipment.com/collec ... -fermenter vs. https://sklep.sklepyhobby.pl/gary/1914- ... ewnej.html

Detaljit aika lailla 1:1 kun noita kuvia pläräilee (reikiä lukuunottamatta), ja Chapmanin astiassakin arvostelussa moititaan hiukka ronskia hitsausjäljeä. Edit: tilailin tuollaisen 24l mallin testiksi Puolanmaalta. Kun otti päälle vähän puoli-ilmaista pikkutilpehööriä niin posteineen maksoi 95 euroa luottokortilla - Google translate ja copypaste auttoivat maksussa. Hanan kai tuohon voisi jossain vaiheessa kiusakseen ostaa ja asentaa.

Toinen ihan vinkeä etsiväntyön lopputulos on muuten, että Anvil Brewingin (Blichmannin halpismerkki) RST-pönttö taitaa olla suurinpiirtein sama esine kuin Klarsteinin tarjoama 25l malli ("sokkelin" väri eri, ehkä hana / sisäputkikin erilainen?), ja samalta Gutenin tehtaalta + saman näköisellä rungolla kuin Brew Monkit, Easybrewit sun muut all-in-one-keittovempeleet:

https://www.anvilbrewing.com/product-p/ ... 7.5gal.htm vs. https://www.electronic-star.fi/Koti-Kei ... maischfest

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » La Touko 05, 2018 14:43 pm

Tuo Klarsteinin 30 litrainen malli maksaa 109,90€ kotiin toimitettuna, taidanpa tilata sellaisen niin pääsen hapanoluita tekemään :super:

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kbra » La Touko 05, 2018 16:26 pm

Mietin aikani miksi 25l malli on 30-litraista niin paljon kalliimpi. En oikein keksinyt muuta eroa Electronic-Starin / Klarsteinin sivuja tiirailemalla kuin että 25l mallissa on etsatut litramerkinnät, 30l mallissa vain "MAX" siinä 30l hujakoilla. Olisi hauska nähdä molemmat livenä ja vertailla onko eroja melkein viidelläkympillä muitakin, tyyliin onko RST-materiaali ohuempaa tai hana erilainen...

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ma Touko 07, 2018 9:13 am

Onko kokemusta tuosta Klarsteinin 30 litrainen mallista ja minkälainen pohja on sisältä? Mittojen mukaan piripintaan on 32,8 l joten sillä voisi käyttää 30 l satseja ja hintakin rupee olemaan kohdallaan.
Viimeksi muokannut aarle, Ma Touko 07, 2018 21:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Touko 07, 2018 11:42 am

Perjantaihin mennessä pitäisi olla oma tullut niin voin sinulle mittailla tilavuuksia

puopa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja puopa » To Touko 17, 2018 12:28 pm

Vaikuttaa Klarstein aika kookkaalta kattilalta sovittaa perus käymiskaappiin.

Itselleni sopinisi tuo 30-litranen Puolan ihme parhaiten:
https://sklep.sklepyhobby.pl/gary/1915- ... ewnej.html
Onko näin parin kuukauden käytön jälkeen tullut mitään uutta ilmi tämän (tai pienempien vastaavien mallien) ostaneille?
En koe thermowelliä tarpeelliseksi, joten tuossa kannessa on yksi reikä liikaa käyttötarkoitukseeni. Kuinka tiivis se kanteen kiinnitettävä kahva on, jos sillä tukkisi keskimmäisen reiän? Onko muuten kansi pysynyt tiiviinä?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Touko 17, 2018 13:34 pm

Ei ainakaan hinta hirvitä.

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kbra » Pe Touko 18, 2018 21:32 pm

En oo vielä kerennyt käyttää tuota 24-litraista joka tuli muutama päivä sitten kotiovelle, enkä oo testaillut kahvan tiiviyttä. Vekotus tuli kuitenkin kahva valmiiksi kiinnitettynä ja näkyy olevan vastakappaleella ja ruuvilla kiinni. Ihan luottamusta herättävä viritys sinänsä, katsotaan miten toimii käytännössä kunhan siihen asti pääsee.

Lähetyspaketti muuten paljastaa että on tällaisen puljun tuote: http://destylator.eu/en/home

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » La Touko 26, 2018 11:46 am

Nyt on 30 litran klarsteiniä tutkittu ja mitottu. Kun käymisastiassa on 30 litraa vierrettä, on astiassa vielä 6cm tilaa (+kannen tilavuus). Kun astia lasketaan tasapintiasella alustalla tyhjäksi jää 3,5 litraa juomaa astiaan (voidaan modata koska hanassa on sisällä kierteet). Pöntön korkeus 52cm, 60cm ilman vesilukkoa (jos teet vaikka letku+pullovirityksen) ja 69cm vesilukon kanssa. Silikoninen tulppa ei ole kovinkaan hyvä vaan siitä murtui heti pala kokeillessa, joten tilaa kumiset jos meinaat tätä käyttää. Muuten vaikuttaa kyllä kovinkin tuon 100€ väärtiltä. ps. Nyt on muuten 25litranenkin samanhintainen eli 109.90€, ja eikun tilaamaan.

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kbra » Su Touko 27, 2018 11:48 am

Tuo 25-litrainen tohon hintaan ois ollut houkutteleva, jos nyt on tosiaan käypä laadultaan. Ehkä sellainen sitten jos joskus toiselle tulee tarvetta.

Näemmä saksan foorumeilla oli keskustelua, että Klarsteinin käymisastioihin olisi joillain ilmestynyt aika pian käytössä sisäpintaan jonkinsorttista kummallista tummumaa joka ei oikein lähde pois. Liekö hapettumaa, pintaan puskevaa käsittelymönjää vai jotain muuta. Syy ei selvinnyt, mutta jäin miettimään että onkohan käyttöönottaessa pesty kunnolla tarpeeksi vahvalla tökötillä.

Aloin myös tuon myötä miettimään, että varmaan näissä halvoissa RST-käymisastioissa vois olla hyvä huolellisen tehtaan käsittelyaineiden poispesun lisäksi tehdä varmuudeksi sisäpinnalle passivointi. Siis: vahvahko liuos Star Sania tai vastaavaa happopitoista tököttiä netistä löytyvien annosteluohjeiden mukaan likoamaan puoleksi tunniksi tai yli, ja huolellinen huuhtelu sen jälkeen. Ei ole kauhean kallis tai hankala operaatio, ja tulee ainakin sisäpintaan kunnollinen suojakerros jos kiinantehtaalla on säästetty ja jätetty viimeinen happokylpy väliin. Ilmeisesti ahkerassa käytössä oleville RST-astioille suositellaan muutenkin moista operaatiota jokusen vuoden välein ihan varmuuden vuoksi, eli ei siitä haittaakaan pitäisi olla.

Sivuhuomio: tämä 24l puolanihme on ainakin siitä kätevä että menee aika pieneen jääkaappiin, jos haluaa vaikka tehdä Inkbirdin avulla yhden pömpelin vetoisen lämpötilakontrolloidun käymistilan. Näillä keleillä täällä huushollissa muuten vaihtoehtona olisi joko tehdä vehnäoluita / saisonia sisätiloissa, lageria kellarissa, tai säätää jäävesikylpyjen tms. kanssa. Nyt kun vielä ois joutilaalla aikaa pistää viimein uudella huippumodernilla panolaitteistolla ensimmäinen satsi valmistumaankin...

kaap.jpg

(Gigantin satasen Matsui-alekaapissa ei ihan riittänyt syvyys, onneksi käytettynä löytyi just nappikokoinen Zanussi viidelläkympillä)

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » To Touko 31, 2018 21:26 pm

Vastaanotin tänään tämän, hintaan 82€ plus 41€ rahtia:

https://www.polsinelli.it/en/50-l-stain ... r-P929.htm

Vaikuttaa ihan pätevältä peliltä ja 50l astia mahtuu melko tavalliseen jääkaappiin, ovi menee just ja just kiinni.
Päittäishitseillä kasattu, ei mitään tarpeettomia koloja otuksille (paitsi hanan kierteissä...) Tässä omassa käymiskaapissa ritilätaso hiukan haittaa pöntön sijoittamista perille asti ja muutenkin hieman epäilyttää miten taso kestää 50 kiloa painoa. Mutta sen tilalle on helppo tuunata jotain, pääasia että pönttö mahtuu sisälle.

Pienenä yllärinä tässä ei ole kahvoja vakiona.

IMG_20180531_205336.jpg

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Kesä 01, 2018 10:26 am

Tuliko tavarat nopeasti?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Kesä 01, 2018 13:47 pm

Pistin tilauksen kanssa sisään. Katsotaan miten käy :D

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kbra » Pe Kesä 01, 2018 20:00 pm

Polsinelli ois ollut alunperin ykkösvaihtis, neljänkympin rahti vaan alkoi harmitella liikaa. Ois pitänyt varmaan tajuta rekisteröityä tänne ja kysellä kiinnostaako ketään kimppatilaus...

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Kesä 03, 2018 14:05 pm

30l puolan-ihme tänään ekaa kertaa kokeilussa. Ulkovarastossa odottaa 94l Matsui arkkupakastin, johon astia mahtuu juuri sopivasti (matalalla vesilukolla). Ylimääräisen reiän saa helposti tukkoon ostamalla lyhyen M10 tai M12 pultin, mutterin, pari aluslevyä ja kumi/silikonitiivisteet.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 03, 2018 15:00 pm

Mitä toi puolan ihme 30l tuli maksamaan kotiin tuotuna?

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Su Kesä 03, 2018 18:02 pm

miguels kirjoitti:Tuliko tavarat nopeasti?

Tilaus oli Polsinellilla 16.5, 22.5 oli pönttö DHL:n hallussa ja liikkeellä, 28.5 DHL yritti toimittaa sitä mun työpaikalle mutta ketään ei enää ollut paikalla puoli kahdeksalta illalla...

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”