Teräksinen käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Posio
18 tai yli: Olen

Re: Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 22:06 pm

Piruz kirjoitti:
Von Retee kirjoitti:

Tuo on täsmälleen sama pönttö minkä jo avausviestissäni laitoin. Ebayssä posteineen 65 euroa pönttö.

Noissa halvoissa rosteripöntöissä joutuu ihan järjestään lyömään aaltoja peltiin, että pysyy muodot paremmin. Jokainen on joskus pidellyt esim. 2l pepsipulloa, missä sileä pinta. Menee avattuna ihan ruttuun.

Tolta saksan myyjältä voi joku toinen kokeilla kysyä. Ei tuosta tosiaan ole kuin reilu viikko, kun sanoi, että ei toimita Suomeen, mikä sinänsä harmi. Olisi voinut itseänikin kiinnostaa, mutta olen jo lähes 100% päätynyt tilaamaan tuon italaisen pöntön, sitten kun tulee ajankohtaiseksi.

Arvaa miksi en tilaa tuota linkitettyä halpaa? Koska se tehdään samalla tavalla kuin säilyketölkit. Siis pohja.

Katsopa huvikseen tuotemerkki Sansone. Tekevät ns
priimaa, eli welded tyylisesti pohjat (ennytmuista suomen kielistä termiä) pohja on silloin sileä, eikä ole saumoja sisäpuolella.

Sama on nuo minun linkittämät.
Et varmaankaan asu lähelläkään minua jos tilaisi kimpassa...? :D Italiasta tosiaan suoraan saman hintaisia jos tilaisi 2 tai useamman.

Noh, omalta osaltani etsintä jatkuu. Sansonea ei myydä ebayssa Euroopasta suoraan. :(

En nyt tiedä mistä puhut tai onko tietoa, että kyseiset ei olisi sansonen valmistamia, kun tuotekuvauksessakin se mainitaan ja nuo tulevat Italiasta ja ovat sansonen valmistamia.

sansone.png

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 22:25 pm

Ja tosta vittuuntuneena tilasin ton 50l pytyn (79 euroa), niin kohta päästään näkemään onko sansonen valmistama vai ei ja mimmoset saumat on. :)

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Piruz » La Tammi 13, 2018 0:06 am

Von Retee kirjoitti:Ja tosta vittuuntuneena tilasin ton 50l pytyn (79 euroa), niin kohta päästään näkemään onko sansonen valmistama vai ei ja mimmoset saumat on. :)

Joo sori mun moka, näköjään hekin valmistavat noita tölkkipurkkeja. :D Halvin hitsattu 15 litran purkki on 54€... Ja 30 litran maksaa jo yli 70€. Mutta kyllä mä taidan panostaa siihen, niin onpahan saumaton astia niin pysyy mielenrauha puhdistuksessa. :D tiivisteethän noissa on kaikissa, reiän tarvii siis vain porata.
Rohkeasti pantua :party:

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Tammi 13, 2018 17:02 pm

Piruz kirjoitti:
Nummisoft kirjoitti:Eikö noissa eristetyissä voi muodostua ongelmaksi käymisen tuottama lämpö, oli astia sitten huonetilassa tai jääkaapissa? Jäähdytyskierukalla varustettuna tuo eristys taas olisi hyödyllinen.

Tätä varten voi kanteen porata toisen reiän thermowelliä varten. Googlaa jos ei sano mitään. Sitä kautta pystyy mittaamaan suoraan oluen lämpötilan, eikä siis käymisastian lämpöä. :)

En tarkoittanut lämpötilan mittausta, vaan itse lämpötilan nousua. Käyminen tuottaa lämpöä, joka normaalisti siirtyy ympäröivään ilmaan. Eristetyssä astiassa sisälämpötila pääsee nousemaan merkittävästi enemmän kuin eristämättömässä.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » La Tammi 13, 2018 17:28 pm

Nummisoft kirjoitti:
En tarkoittanut lämpötilan mittausta, vaan itse lämpötilan nousua. Käyminen tuottaa lämpöä, joka normaalisti siirtyy ympäröivään ilmaan. Eristetyssä astiassa sisälämpötila pääsee nousemaan merkittävästi enemmän kuin eristämättömässä.

Tos on kyl hyvä pointsi!

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ma Tammi 15, 2018 17:31 pm

Nummisoft kirjoitti:
Piruz kirjoitti:
Nummisoft kirjoitti:Eikö noissa eristetyissä voi muodostua ongelmaksi käymisen tuottama lämpö, oli astia sitten huonetilassa tai jääkaapissa? Jäähdytyskierukalla varustettuna tuo eristys taas olisi hyödyllinen.

Tätä varten voi kanteen porata toisen reiän thermowelliä varten. Googlaa jos ei sano mitään. Sitä kautta pystyy mittaamaan suoraan oluen lämpötilan, eikä siis käymisastian lämpöä. :)

Hyvä huomio. Tässä pitäisikin varmaan osata sitten laskea ja kompensoida se käymislämpö mukaan kun miettii missä lämmössä astiaa pitää.

Noh, nyt tuli tehtyä itsekin tilaus.

https://sklep.sklepyhobby.pl/gary/1913- ... ewnej.html

78€ pönttö, löytyi 24 litran ja 30 litran vastaavia kanssa. :D

Saapi nähdä kuinka nopeasti tulee ja kuinka kelvollinen astia on. Eikä tarvitse porailla. :)

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ti Tammi 16, 2018 14:14 pm

Hox! Jos joku meinaa tilata tuolta pönttöjä tms., muistakaa että tislausvälineiden maahantuonti on kiellettyä yksityiskäyttöön. :D eli tilatkaa pelkkä pönttö, ei niitä paketteja...

Ja itse maksoin pankkisiirrolla ennen kuin tajusin katsoa kunnolla maksuvaihtoehtoja...

https://www.przelewy24.pl on ns. Puolan Paypal, sivuilta löytyy ohjeet rekisteröintiin englanniksi ja palvelumaksut.
Helpompi ja nopeampi tapa maksaa Visalla tai Mastercardilla.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 19, 2018 14:56 pm

Piruz kirjoitti:muistakaa että tislausvälineiden maahantuonti on kiellettyä yksityiskäyttöön.

No eihän ole, mutta menee vähän ohi tän foorumin, niin jätän tähän.

Oma pönttö tuli tänään ja kyllähän siellä on tosiaan melkoinen reunus pohjassa, jonne teoriassa ja käytännössä pöpöt voi parkkeerata. :?

No toivottavasti ei haittais liikaa oluen valmistuksessa.

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Pe Tammi 19, 2018 18:07 pm

Joo sori, koski tosiaan kaupallista maahantuontia vissiin:
"Alkoholijuoman ja väkiviinan luvattoman valmistuksen estämiseksi voidaan valtioneuvoston asetuksella säätää, että tällaiseen valmistukseen soveliaiden kojeiden tai niiden osien maahantuontia, valmistusta tai kauppaa harjoittava on velvollinen tekemään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle ilmoituksen tästä toiminnastaan ja pitämään siitä kirjaa."

Ja näin aattelinkin, että siinä on ne reunat tehty taittaen, eipä siinä mitään ongelmaa pitäisi olla kunhan jaksaa puhdistaa kunnolla reunuksen.

Itse oottelen pakettia Puolasta, toivotaan että olisi hyvä, niin voisi suositella muillekin. Ja tilasin Ruotsista vielä siihen thermowellin (kannessa 2 reikää valmiina) niin jos onnistuu ilman porailuja asennus niin tulee varmasti passeli omaan käyttöön. Laitan kuvan sit kun paketit saapuu. :)

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Tammi 20, 2018 8:05 am

Ai niin, kuvat tietysti voisi lisätä. Yllättävästi 50 litranen ei juurikaan 30 litrasta astiaa isompi ole.

50jamuovi.jpg
sisalta1.jpg
sisalta2.jpg

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Tammi 23, 2018 20:43 pm

lehtinel kirjoitti:
Oma ehdotus tähän hinta / kokoluokkaan olisi tämä: http://www.ebay.de/itm/20-5-L-Edelstahl ... SwCMFaQQ7D

Tämä on tukevahko, eristetty kattila jonka saa tiiviisti kiinni. Ainoa puutos on ilmalukon paikka, eli kanteen joudut tekemään reijän itse. Tuolla sanotaan että ei toimiteta suomeen, mutta toimituksen pystyy kyllä sopimaan s-postitse. Itsellä vastaava 50l kattila mäski/keittosysteemissä. :cheers2:

Onko kannen tiivisteet niin tiiviit, että tuolla voisi tehdä cold crashin? Olettaen, että vesilukolle tehty aukko on täydellisesti tukittu?

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ke Tammi 24, 2018 10:40 am

dr.hopo kirjoitti:Onko kannen tiivisteet niin tiiviit, että tuolla voisi tehdä cold crashin? Olettaen, että vesilukolle tehty aukko on täydellisesti tukittu?

Kyllä, sanoisin että on 100% tiivis. Omassa käytössä ei ole ollut tarvetta testata. Rakenne on muotoja myötäilevä silikonitiiviste, jonka saa irti pesua varten. Kansi puristuu kiinni klipseillä.

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Tammi 24, 2018 12:06 pm

Nysse tuli! Tässäpä muutama kuva.

Yksi lommo oli kuljetuksessa tullut, tuskin haittaa käyttöä mutta pisti ketuttamaan hieman. Josko huomenna pääsis jo testailee jos tuo humlen paketti tulee tänään. :D

Ja nopeasti tuli! Eli suosittelen. ;) laitan vielä huomenna/ylihuomenna fiiliksiä padasta ja sen tiiveydestä.

Untitled7.jpg
Untitled6.jpg

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Tammi 24, 2018 14:39 pm

tuliko tuo pro still nimisestä yrityksestä? :) kauanko kesti tulla?

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Tammi 24, 2018 15:29 pm

HiiriHaukka kirjoitti:tuliko tuo pro still nimisestä yrityksestä? :) kauanko kesti tulla?

https://sklep.sklepyhobby.pl/128-pojemn ... acyjne?p=2

Puolasta tuli, paketti lähti 19.1. tulee ja tänään perillä. tilasin sen 15.1. pankkisiirrolla (rahat siirtyi 3 päivässä).
Paljon Pro Stilliä halvempi ;) kokonaishinta 78€ postikuluineen (plus pankin veloitus 7€... koska en maksanut Przelewy24:n kautta).

Tuli nopeemmin kuin humlen paketti (joka pitäisi tulla myös tänään :D ).

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Tammi 24, 2018 16:18 pm

Kiitos tiedosta ;)

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Tammi 24, 2018 18:11 pm

Untitled8.jpg

Tuossa nyt vielä ilmalukko ja thermowell. Tosin... Eipä tuo thermowell mennyt sisälle ilman että joutuu toista reikää suurentamaan. :S

Saapa nähdä miten poraaminen sujuu...

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Tammi 24, 2018 20:22 pm

on se hieno :party:

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » La Tammi 27, 2018 10:48 am

Jääkö kattilaan 18L jälkeen yhtään ylimääräistä tilaa käymiselle? Kiinnostaa itseäkin kovasti, koska tätä voisi käyttää myös huuhteluveden lämmittämiseen :) Odotan kovasti kokemuksia ensimmäisestä panosta. Entä onko kattilan sisäpuolella minkäänlaista mitta-asteikkoa?
Viimeksi muokannut VonHatte, La Tammi 27, 2018 10:51 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » La Tammi 27, 2018 17:28 pm

Harmi kun noilla Puolalaisilla on 30 l suurin astia. Koska panulla voi tehdä yli 30 l eriä pitäisi käymisastia olla 40 l. Tuossa olisi 45 l joka näyttää aika samanlaiselta. https://www.aliexpress.com/item/45L-Sta ... 19c0&tpp=1. Tuo on sen verran kallis ja suuri että varmasti menee ALV ja hinnaksi tulee n. 170 euroa. Sen sais myös lämmittimellä : https://www.aliexpress.com/item/45L-Sta ... 12ce&tpp=1

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”