Mäskäyslämmön pito - ideoita?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Mäskäyslämmön pito - ideoita?

ViestiKirjoittaja Nyypiö » La Joulu 09, 2017 18:18 pm

Pussimäskäyksessä olisi hyvä, jos mäskin lämpötila pysyisi tunnin verran mahdollisimman tarkkaan vakiona tai ainakin melkein. Tässä tarkoituksessa liimasin 30-millistä eristelevyä (Finnfoam) pahvilaatikkoon (Tokmanni). Ohessa pari kuvaa. Kuvissa näkyy eräänlainen pesä 10 litran kattilalle. Kantena toimii vielä yksi kaksinkertainen levy.

Lämmitin kokeeksi kaksi kertaa 6l vettä 68-asteiseksi ja jätin seisomaan tunniksi, ensin ilman laatikkoa ja sitten laatikon sisään. Edellisessä tapauksessa loppulämpötila oli 56°C, jälkimmäisessä 64°C. Laatikosta oli siis selvä hyöty, mutta ero, 4°C, oli kuitenkin harmittavan iso.

Tulisiko kenellekään mieleen, miten laatikkoa voisi kehittää? Voisiko 4:n asteen pudotuksesta mitenkään päästä kahteen asteeseen? Se minulle riittäisi.

Kiitos kaikista vihjeistä!
Liitteet
laatikko2-40.jpg
laatikko1-40.jpg

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mäskäyslämmön pito - ideoita?

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Joulu 09, 2017 18:52 pm

pieni uppovastus,tai pitää sitä vaan liedenpäällä ja tarvittaessa laittaa liettä päälle jos jäähtyy liikaa,ei tarvi kikkailla kaikenlaisilla lootilla yms yms
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Su Joulu 10, 2017 19:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » La Joulu 09, 2017 19:38 pm

Auttaisikohan jos askartelisi Finnfoameista jotakuinkin kattilan muotoisen pesän laatikon sisään niin että kattila olisi ikäänkuin tiivimmin eristeen ympäröimä?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 09, 2017 20:32 pm

10l kattila on suht pieni ja siten jäähtyy helposti. Itselläni 7 litran kattila pysyy nyt aika hyvin (alle 1C/h laskua) lämpimänä uunissa tiukassa Saunasatu-laatikossa ('foliolla päällystetty finnfoam' jota käytetään saunojen seinissä) joka on koottu polyuretaanivaahdolla siten että kulmien tyhjä tila on myös vaahdolla täytetty. Laatikossa on myös kansi (tärkeä) samasta materiaalista ja sen päälle tulee hieman painoa. Kattilan tulee optimaalisesti olla mielellään aika täysi eli ei liikaa ilmatilaa. Laatikko on mitoitettu niin että se mahtuu uunin jälkilämpöön. 10l kattila ei ehkä mahdu kaikkiin uuneihin laatikon kanssa mutta sitä voi koettaa ilman laatikkoa, ehkä jollain ohuemmalla lämmön kestävällä eristyksellä. Uunin lämmitän noin 70-75C ja otan virrat pois ennen laatikon laittamista uuniin. Saunasatu/polystyreeni käyttölämpötila on noin 90 C asti joten uunin vastuksia (pohjassa/katossa) vasten tai liian kuumaan uuniin niitä ei pidä mennä laittamaan. Ilman uunia oma laatikko jäähtyy ehkä 3C/h tuolla pienemmällä kattilalla. Lisäeristeillä saattaisi päästä hieman parempaan tulokseen ilman uunia, erityisesti isommalla kattilalla ja mäskillä johon on varastoitunut enemmän lämpöä. Suosittelen silti koittamaan haaleaa uunia ehkä jollain lämmön kestävillä eristeillä ja täydellä kattilalla. Eriste tasaa lämmönmuutosta ja uuni voi alussa olla vähän ylikuumakin koska eriste hidastaa mäskin lämpenemistä. Huomaa myös että lämpötilan tasaantuminen alussa kestää jonkun aikaa (maltaat, kattila, laatikko ym. lämpenee ellei ole valmiiksi lämmitetty) ja mäskiä pitää sekoittaa huolella tai lämpö ei ole tasainen. Eli voi olla että jos nopeasti mittaat lämmon se ei tasaantunut vaan osa tiputuksesta johtuu siitä eikä eristeen puutteesta. Tiukka mäski myös pitää lämmettyään varmasti aavistuksen paremmin lämpöä kuin pelkkä vesi teräskattilassa.

Toki voit myös panna heti saunan päälle siinä määrin kuin haluat kun paikat ovat lämpimät...

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Su Joulu 10, 2017 8:57 am

Pussimäskään itse (sen vähän minkä yleensäkään mäskään) niin että laitan kattilan n. 70-80 asteiseen uuniin jonka olen laittanut pois päältä. Seuraan sitten uunin (en mäskin) lämpöä mittarilla ja kun se on laskenut jonnekin 60 asteen tietämiin, laitan sen taas pieneksi hetkeksi päälle että lämpö nousee reiluun 70 asteeseen. Tunnin mäskäyksen aikana tämä tarvitsee tehdä nykyisellä uunillamme kerran, edellisen asunnon uunilla kahteen kertaan. Olen saanut pidettyä mäskin lämpötilan tällä tekniikalla asteen tai kahden päässä alkulämpötilasta tunnin mäskäyksen aikana. Oletin että Nyypiön kattila ei mahdu uuniin, olisin muuten suositellut tätä uunin käyttöä heti alussa. Käytän itse -ainakin toistaiseksi- viiden litran kattilaa. Nykyiseen uuniimme mahtuisi sopivan mallinen 10 litran kattilakin mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia sellaista.
Olen myös miettinyt mursun heittämää saunan hyödyntämistä, kaiken järjen mukaan 68 asteinen mäski pysyy saman lämpöisenä koko ajan jos kattila on mäskäyksen ajan 68 asteisessa saunassa. En tosin ole tutkinut miten vakiona saunan lämpötila pysyy mutta veikkaisin että riittävän tasaisena kuitenkin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 10, 2017 9:24 am

Mulla tuli ihan ekana mieleen että kun tuollaiseen laatikkoon nostaisi sisälle kylmälaukkumäskäimen niin mäskin lämmöt ei putoaisi edes sitä muutamaa astetta jonka kylmälaukku valskaa... Onko jotain erityistä syytä että mäski pitää olla nimenomaan kattilassa?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Joulu 10, 2017 10:50 am

(Käytin itsekin keittiön uunia miksun ja mursun kuvailemalla tavalla vielä puolisen vuotta sitten, mutta nyt pitää mäskäykset tehdä tilassa, jossa ei ole uunia. Siinäpä syy laatikkoaskarteluun.)

Kattilan ympäriltä olisi tosiaan hyvä saada tyhjää pois. Mutta eristelevystä ei oikein saa koveraa siinä missä kattila on kupera.

Yksi ratkaisu on jossain lähteessä näkemäni popcorn tai mikä se pakkaustarvike onkaan - semmoisia ison ryynin näköisiä styrox-perskoja? Mutta... A: en tiedä, mistä niitä saa (en edes sitä, miksi niitä pitäisi nimittää). B: niitä olisi aikamoinen vaiva käsitellä – nehän pitäisi aina käytön jälkeen kerätä laatikosta pois.

Mutta tuli mieleen toinen mahdollinen eriste, nimittäin perinteinen pellavatöhnä, jota näköjään myydään levyinä ja nauhoina. Siitä ehkä pystyisi muovailemaan laatikon sisään kattilaa paremmin myötäilevää pesää.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Joulu 10, 2017 10:57 am

cob kirjoitti:Mulla tuli ihan ekana mieleen että kun tuollaiseen laatikkoon nostaisi sisälle kylmälaukkumäskäimen niin mäskin lämmöt ei putoaisi edes sitä muutamaa astetta jonka kylmälaukku valskaa... Onko jotain erityistä syytä että mäski pitää olla nimenomaan kattilassa?

Tuota noin... Mitä tarkoitat kylmälaukkumäskäimellä?

Mäski on kattilassa siksi, että lämmitän sen keittolevyllä.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Joulu 10, 2017 11:00 am

^^Tuon täyttämiseen suosittelen juuri sitä uretaanivaahtoa. Jähmetyttyään voit veitsellä sen leikata vielä vaikka juuri astian muotoon.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Su Joulu 10, 2017 12:03 pm

Nyypiö kirjoitti:
cob kirjoitti:Mulla tuli ihan ekana mieleen että kun tuollaiseen laatikkoon nostaisi sisälle kylmälaukkumäskäimen niin mäskin lämmöt ei putoaisi edes sitä muutamaa astetta jonka kylmälaukku valskaa... Onko jotain erityistä syytä että mäski pitää olla nimenomaan kattilassa?

Tuota noin... Mitä tarkoitat kylmälaukkumäskäimellä?

Mäski on kattilassa siksi, että lämmitän sen keittolevyllä.

Jos erillinen mäskäysastia ja infuusiomäskäys (toki voi tehdä myös keittomäskäyksen) ole tuttuja, niin sehän menee näin:
Kylmälaukku jossa on valepohja tai sitten suodatussukka. Sinne maltaat ja veden _lisäyksillä_ nostetaan lämpötiloja haluttuun tasoon. Mahdollistaa isommat keittoerät kuin mitä pussimäskäyksella ja yleensä suuremmalla hyötysuhteella. Esim eka 5l@33c 5kg mallasta ja mash in. Sitten vaikka 15l 80C vettä (lopputulema about 68C) ja sokeroituminen.

Jos puolestaan haluaa keittomäskätä ja tehdä oikeaoppisesti vanhan liiton metodilla lageria, niin sekin on yllättävän helppoa.

1. Eka mash in keittokattilassa maltaiden kanssa (esmes 30c).
2. Lämmitetään mäskiä kokonaisuutena ja handlataan proteiinibreikki. (esmes 50C)
3. Paksu osa (eli maltaat) jää kattilaan ja pääosa nesteestä mäskäimeen (jotta entsyymit pysyy kuosissa)
3. Keitossa siis keitetään mäskin paksuinta osaa kuin puuroa samalla kokoajan hämmentäen. Ennen keittolämpöön nostoa mäskille voi antaa lyhyen (10-15 min) sokeroitumisbreikin vaikka 65C.
4. Keiton jälkeen (10-20min) mäskiä lisätään mäskäimeen ja nostetaan sen lämpö haluttuun pisteeseen. Esmes haluttuun sokeroitumisbreikkiin tai sitten mashouttiin. Jos kaikki paksu mäski ei mene kerralla, niin lopun voi jättää kattilaan kunnes se on jäähtynyt tarpeeksi jotta sen voi lisätä sekaan.

Keittojen jälkeen vierre lasketaan normaalisti pois ja voi tehdä huuhtelun.

Keittomäskäyksen päähyöty on suurempi hyötysuhde kun maltaat keitettäessä muuntuvat helpommin uuttuvaan muotoon (en muista tarkkaa kemiallista boogieta). Samalla myös tapahtuu maillard-reaktioita jossa sokerit karamellisoituvat, vierre tummuu. Efekti on kuin lisäisi karkkimaltaita, joten vaaleammalla basemaltilla saa maltaisempaa matskua. Lyhyt (5-10 min) keitto ei juuri tuo lisää runkoa, mutta kaksikeittomäskäys ja 20 min keitot sen sijaan tuovat huomattavasti lisää runkoa.

Jos jotakuta vielä kiinnostaa lisää, niin ohessa erinomainen BrewingTV:n tannoinen video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=IIQPQmELWPo&t=6s

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Joulu 10, 2017 14:56 pm

Matts kirjoitti:Kylmälaukku jossa on valepohja tai sitten suodatussukka. Sinne maltaat ja veden _lisäyksillä_ nostetaan lämpötiloja haluttuun tasoon. Mahdollistaa isommat keittoerät kuin mitä pussimäskäyksella ja yleensä suuremmalla hyötysuhteella. Esim eka 5l@33c 5kg mallasta ja mash in. Sitten vaikka 15l 80C vettä (lopputulema about 68C) ja sokeroituminen.

Ahaa. Harrastuksen alussa, noin 2,5 vuotta sitten, kyllä kokeilin kylmälaukkua mäskäykseen, mutta en ollut tyytyväinen kumpaankaan Etolasta löytyneeseen tyyppiin. Paksumpiseinäisessä oli paljasta styroxia, joka imi mäskiä huolestuttavasti. Ohuempiseinäinen taas ei pitänyt lämpöä ollenkaan tarpeeksi. Lopetin kokeilut siihen.

Tietysti, jos panisi kylmälaukun laatikkoon... Ai niin, pitäisi tehdä uusi laatikko, koska kylmälaukku ei mahtuisi tähän nyt käsilläolevaan. No, jos tekisi uuden, isomman, niin sopivan pesän tekeminen olisi varmaan helpompaa, koska kylmälaukun pinnat varmaan olisivat suoria.

Mutta mieli tekisi kyllä käydä tämän nykyisen laatikon mahdollisuudet läpi. Siinä mielessä, se mursun suosittelema uretaanivaahto rupesi pyörimään mielessä...

Jotenkin en vaan innostu veitsi-ideasta. Vaahtoon varmaan tarvitaan aukko, joka on pikkuisen kattilaa isompi - voisiko esim. pahvista tehdä ensin (pyöreän) muotin, jonka panisi kattilan suunnitellulle paikalle, ja pursottaisi sitten uretaania sen ympärille? Jolloin tarvittava aukko syntyisi vähän niinkuin itsestään? Onnistuisikohan tuo?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 10, 2017 19:11 pm

Entäpä jos vain kietoisi kattilan ympärille suojapahvit ja pursottaisi vaahdot sen ympärille? Pahvit jää kiinni uretaaniin mutta kattilan voinee nostaa irti.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Joulu 10, 2017 20:36 pm

cob kirjoitti:Entäpä jos vain kietoisi kattilan ympärille suojapahvit ja pursottaisi vaahdot sen ympärille? Pahvit jää kiinni uretaaniin mutta kattilan voinee nostaa irti.

Kuulostaa järkevältä. Mutta löysinpä myös pyöreän muoviastian, joka on juuri sopivasti kattilaa isompi. Pohjassa on kierrätyslogo numerolla 5 ja tekstillä PP. Nämä ilmoitan siksi, etten juuri tiedä, miten uretaanivaahto tarttuu mihinkin materiaaliin. Tarttuisiko vaahto tiukemmin polypropeeniastiaan kuin Finnfoamiin? Puuhun muistelen uretaanin tarttuvan oikein hyvin...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 10, 2017 20:49 pm

Noista kylmälaukuista vielä: itsellä taitaa olla tämä nimenomainen malli, ja tuolla hinnalla en kyllä harkinnut mitään DIY-projektia - https://www.clasohlson.com/fi/Kylm%C3%A ... r/34-100-3

Tuossa laskee 90 min mäskäyksessä lämmöt aika monta astetta (66->61.5C), mutta jo vilttiin kääriminen ja erikoisesti kannen päälle lisäeristeen ja painon laittaminen auttaa asiaa. Lisäksi tehty styrox/uretaanivaahtovaippa varmaan pitäisi lämmöt kohdallaan niinkin hyvin että suurin lämpövaje syntyisi siitä kun mäskiä välillä sekoittaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Joulu 10, 2017 21:07 pm

Pikkasen off topic,mutta miksi te teette näinkin yksinkertaisesta asiasta vaikean,
esim
1. Miksi et anna esim olla sen kattilan koko mäskäysen ajan Liedellä
2. hommaa laadukas Kylmälaukku,kyllä ne laadukkaat sen 15-20L pitää tarpeeksi lämpimänä,ja jos ei muuta niin hommaa sellaisen laukun joka on 12v lämmitys/jäähdytys toiminnolla
3. klarstein biggie yms mäskäys/keitto kattilaksi
4. All in one Pano laitteisto.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Joulu 10, 2017 21:41 pm

Halvoissa kylmälaukuissa on eristeenä ilmaa ja siksi eristävyys ei ole kovin optimaalinen. Peltierkylmälaukuissa on yleensä kunnon eristys, toki myös löytyy laadukkaampia kylmälaukkuja ilman jäähdytystä, mutta Suomessa tarjonta aika heikkoa. Peltierkylmälaukun käyttö mäskin lämmitykseen tuskin onnistuu järkevästi. Kannessa oleva siili siellä lämpeää. Lämmittäminen kattilan pohjasta, tai uppovastuksella toimii, mutta sekoittaa täytyy usein mäskin johtaessa huonosti lämpöä. Jotta mäskiä ei tarvitse sekoittaa lämmön tasaamiseksi, täytyy astiaa lämmittää tasaisesti joka puolelta, kuten uunissa, tai eristää hyvin, kuten kylmälaukussa tai eristämällä kattila.

Kattilan ympärille voi uretaanista pursottaa hyvän eristyksen, mutta käärisin kattilan ainakin kelmuun, koska uretaani tarraa kiinni teräkseenkin aika kovin. Tavallinen uretaani ei sitten kovetu kovin paksuna kerroksena, vaan homma täytyy hoitaa osissa.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 10:01 am

Nyypiö kirjoitti:Ahaa. Harrastuksen alussa, noin 2,5 vuotta sitten, kyllä kokeilin kylmälaukkua mäskäykseen, mutta en ollut tyytyväinen kumpaankaan Etolasta löytyneeseen tyyppiin. Paksumpiseinäisessä oli paljasta styroxia, joka imi mäskiä huolestuttavasti. Ohuempiseinäinen taas ei pitänyt lämpöä ollenkaan tarpeeksi. Lopetin kokeilut siihen.

Itellä on 50l vaakamallin Igloo, kustanti motonetissä jokunen vuosi sitten 60€.

Todella miellyttävä käyttää kun mäskipatjaa on helppo hämmentää, peseminen ja varastointi on iisiä ja pitää vielä lämmöt varsin hyvin. Tunnissa laskee sen about 3-4C riippuen hieman kuinka kylmä varastossa sattuu olemaan. Noi tynnyrimallit ilmeisesti parempia lämmöneristykseltään, mutta hankalempia käsitellä ja sekoittaa. Näissähän on läpiviennit valmiina, joten vaatii vaan pari kilikatinta putkiosista ja homma on bueno. Tuossa omassa olis soppelit kohdat myös kierrätykselle, mutta en ole saanut aikaiseksi hommata parempaa pumppua kun solar projectin pumppu taisi kärtsätä. No käsinkin on ihan OK kierrättää vierrettä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Joulu 17, 2017 17:35 pm

harrastuksen alussa käytin samanmoista kovamuovista kalamiehen kylmälaukkua. Motonetistä taisin sen ostaa... ekaksi laitoin siihen bazooka suodattimen ja sopivaa rosteriverkkoa löydettyäni valepohjan...Brewers Friendin mäskäyslaskurilla infuusiot... Mä olen liki koko ajan käyttänyt sydeemiä jossa sokeroitumistauko 63-66 asteessa 60-90min ja ulosmäskäys 73-75 asteessa 15 min. lämmöt säilyy kylmälaukussa kohtuuden rajoissa... kunhan laittaa laatikon ympärille makuupussia, makuualustaa, sarkamanttelia... isommat laitteet hankittuani annoin kylmälaukkuvermeet pojalleni.. Sillon laitettiin laukkuun lisälämpölähteeksi sähkövastus...En ole pojalta kysynyt kuinka pelittää.. Ilmeisesti ok, ei ole kitinää kuulunut.. =)

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Joulu 18, 2017 8:55 am

Tero_perkele kirjoitti:Pikkasen off topic,mutta miksi te teette näinkin yksinkertaisesta asiasta vaikean,
esim
1. Miksi et anna esim olla sen kattilan koko mäskäysen ajan Liedellä

Tätä itsekin mietin. Alkuun mäskäilin itse isolla kattilalla liedellä (Induktio). Lämpötilan kontrollointi oli aika helppoa +- pari astetta.

Itse olen miettinyt myös sitä, onko sillä jotain tai mitään merkitystä kotioluen valmistuksessa jos mäskäyslämö putoaa 90 min aikana 4 astetta? Kokeilemalla ja maistamallahan se selviää, tuleeko oluesta hyvää :-D

Ei mulla ole varmuutta siitäkään miten nykyisellä integroidulla vastuskeittimellä lämpötila muuttuu (kattilan pohjassa) kun termostaatti kytkee vastuksen hetkeksi päälle. Uskoakseni kattilan pohjalla lämpö nousee hetkellisesti merkittävästikin yli tavoitelämpötilan. Onko sellaisella sitten mitään merkitystä? Ei kokemukseni mukaan. Kesällä panin jäätävän hyvän 7% IPAn ja mäskäysprosessi meni harmillisesti vituralleen kun huomasin yhdessä vaiheessa termostaatin napsahtaneen päälle ja kattilan pohjalla olleen vierteen lämmöt nousi jonnekin +85 tienoille. Tein nopean jäähdytyksen lisäämällä kylmää vettä :-D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Joulu 18, 2017 9:39 am

Olen miettinyt tuota lämmitysvastuksen vaikutusta omassakin laitteistossa, koska tokihan vastuksen vieressä oleva vierre lämpenee ainakin hetkellisesti kovastikin yli tavoitelämmön. Varsinkin jos vierteen kiertovauhti ei ole todella nopea, mitä se ei omassa laitteistossa ja tuskin muissakaan ole.

MuTu on että sillä ei ole mitään väliä, kunhan koko vierremäärä ei käy mäskäyksen aikana niin kuumana että (kaikki) entsyymit kertakaikkiaan hajoavat koko satsista. Muutenkin mäskäys on keskiarvopeliä, pyritään pitämään lämpötila keskimäärin alueella jossa eri entsyymiaktiivisuudet tuottavat halutunlaisen vierteen. Wikipedia heitti tällaisen peukkusäännön "...however, if the temperature is raised more than 1 °C per minute, enzymes may be prematurely denatured in the transition layer near heating elements."

Lisä-MuTu sanoo että lämmön lasku olisi haitallisempaa oluille jotka haluttaisiin mäskätä ylempänä eli paremmin alfa-amylaasin alueella...koska jos lämmöt putoavat nopeasti alkupisteestä, (tässä tapauksessa haluttujen) fermentoitumattomien sokereiden määrä laskee koska alfa ei niitä kerkeä palastella ennenkuin pudotaan pois sen toiminta-alueelta. Beta-amylaasin paras haarukka toisaalta on 62-67 astetta, eli normimäskäyslämmöillä siihen osutaan vaikka lähtölämmöstä tultaisiin reilumminkin alas.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”