Alotusvermeitä

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Espe
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nokia
18 tai yli: Olen

Alotusvermeitä

ViestiKirjoittaja Espe » Su Marras 26, 2017 9:58 am

Ajattelin aloitella tässä jossain vaiheessa oluen tekemisen mäskäämällä. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
-Hyvä laatu/hinta suhteen sähkökattila 27l? Välipohja vissiin olisi hyvä.
-Huuhtelu/suodatus ajattelin hanallisessa käymissankossa. Löytyykö sopivaa siivilää jostain?
-Huuhteluveden ajattelin 10l kattilassa ja digitaali lämpömittarilla.
-Mallas/humalille pussit.
Noita perus käymispönttöjä sun muuta härpäkettä on jonkinverran jo omasta takaa.

Fermentum
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Alotusvermeitä

ViestiKirjoittaja Fermentum » Su Marras 26, 2017 13:18 pm

Millaisella budjetilla olet liikenteessä? Tuollaisella all-in-one vermeellä saa kivasti tarkkuutta ja huolettomuutta panopäiviin. Lisäksi vievät vähemmän tilaa kuin erilliset kattilat, liedet ja huuhteluvälineet varastossa. Esimerkiksi Brouwlandin Brew Monkia tai Bulldog breweriä saa 400-500€ kustannuksilla.

Espe
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Espe » Su Marras 26, 2017 13:56 pm

Olin aatellut jotain 200-300 väliin kaikkineen päivineen. Tietenki helpottas se varmaan elämää jos sijottas samantein sen reilu 500 ja hankkis all in one sydeemin ja jonkun veden keittimen.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 26, 2017 15:49 pm

Itse jos nyt alottelin panohommia Niin suosiolla ottasin tuollaisen all in one laitteen ,loppuviimeksi tulee halvemmaksi,ite kun tuli opeteltua nääkin jutut "nollasta sataan"...eli eka parinkympin 27l kattila(viljapappa v1) jne jne,tosin nyt kyllä on kattiloita ja vehkeitä isommankin erän tekemiseen :nauru:

Fermentum
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Fermentum » Su Marras 26, 2017 17:35 pm

Yksi edullinen vaihtoehto voisi myös olla pienempi mäskipussi ja Ikeasta 10 litran kattila sekä idealisk siiviliä. Tällä setillä voi tehdä jopa keittolevyllä, mutta induktioliesi (50€ uutena) tuo pikkaisen nopeutta. Tässä olisi se etu, että jos/kun päivität isompiin kattiloihin jäisi toi 10 litran kattila huuhteluvesien lämmittelyyn.

Toki tuolla setillä eräkoko jäisi max 7-8 litraan, mutta pääsisi harjoittelemaan ja kokeilemaan.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Su Marras 26, 2017 20:06 pm

Jos on tilaa ja haluaa panostaa prosessin opetteluun, niin bilteman 25l kattila + kaasupoltin + kylmälaatikkomäskäin. Voi tehdä infuusio-, pussi- tai keittomäskäystä, helppo putsata ja oppii touhusta.

Kukin taplaa tyylillään ja joku haluaa vain painaa nappia ja murehtia reseptistä. Itelle ite prosessi on puoli ruokaa. Vähän kuin kokkauksessakin.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Marras 26, 2017 20:59 pm

Siivilöintiin voi käyttää hanallisen astian kaverina myös toista käymissankoa, jonka pohjaan on porattuna sitten reilusti reikiä. Vähän enemmän vaivaa, mutta ehkä vähän huokeampi versio kuin valmiit siivilöintipohjat. Itse aloittelin 20l kattilalla ja induktioliedellä (uutena esim. lähi Tokmannilta 30€). Isompi litrakoko kattilassa on tietenkin aina kätevämpi, mutta kyllä pienemmälläkin pääsee jo alkuun. 10l kattila toimii hyvin siinä kaverina huuhteluvesien lämmittelyssä.

Espe
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Espe » Ma Marras 27, 2017 9:35 am

Mjoo nyt kun katsoin pari videota tuosta bulldog breweristä rupesi houkuttamaan.Taidan napata suoraan panimonurkasta tuon ja vedenkeittimen. Tossa olis vielä pari uuteolut purkkia niin koittaa selvitä niillä siihen asti kuhan perse kestää ostaa nuo.
Veikkaan itseäni tuntien että mielenkiinto säilyy pidempään hyvillä vehkeillä. Muutenkin kiinnostaa enemmän tuo reseptien kokeilu/oluen maistelu. : )

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Marras 27, 2017 10:15 am

Espe kuten sulle privaviestissä kerroin ite alottelin kans sellasella peruskattilalla,ja monen mutkan jälkeen sitten ostin sellasen all in one systeemin,sen takia lähinnä niitä uskallan suositella kun ainakin itsellä into melkein kasvoi kun sai ns kunnon laitteen eikä tarvinnut viritellä joka asian kanssa.
toki tuollainen 27L sähkökattila on mainio silti olla esim sparge vesien lämmityksee yms yms,ei lopu ainakaan tilavuus kesken oli satsin koko sitten 10 tai 25L.
Itsellä saattas olla ylimääräsena toi vanha viljapappa v1 sähkökattila,siitä vois luopua vaikka 40e (ei rosteria vaan emaloitu kattila,johon on laitettu kylkeen esm stc-1000/klooneja"mh1210 siinä kun on lämpötilan säätö +110" varten lämpöanturille tasku)

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”