Pulloituskone kehitetty. Maistuisko?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Pulloituskone kehitetty. Maistuisko?

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » To Marras 23, 2017 14:04 pm

Kehitin pulloituskoneen joka toimii paineilmalla. Eli kompuran letku kiinni ja menoon. Kyselen alustavasti jos on kiinnostusta. Viimeiset osat tulossa postitse ja palikat hitsaajan luona tigattavaksi. Sitten puuttuu vaan kasaaminen. CAD ohjelmalla piirretty osat ja leikattu Watercut'in luona. Rosteria tietysty.

Koneen saa säädettyä niin, että voit pulloittaa JA korkittaa KAKSI pulloa kerrallaan, pienemmästä olutpullosta ihan perus samppakalja pulloon asti ja kaikki siinä välissä olevat pullon koot. Toki samppanjapullo vaatii 29mm korkittajan, koneen mukaan tulee 26mm kruunukorkittajat.

Koneen koko on vähän pinempi kuin A3 paperiarkki. Korkeutta kaikenkaikkia noin metri mutta 99% massasta noin 50cm. Toki harvoin se korkeus on ongelma kun puhutaan tilan puutteesta.

Jumbolapot ämpäriin, tai ämpäreihin jos vaikka samaan aikaan pullotat yhden ipan ja yhden porterin kun on kaksi erillistä täyttäjää. Letkut rst pullontäyttäjiin kiinni ja menoks.

Toiminta:
Pullot paikalleen.
Painetaan kahta vipua ja täyttäminen alkaa.
Kun pullot täynnä niin vivut ylös ja korkit hollille.
Pullot työnnetään n. 10cm sisäänpäin ja painetaan kolmatta vipua jotta korkit puristuu kiinni.
Olen kehittänyt säädettävät ohjaukset, joten ei tarvii tähtää lainkaan. Pullo istuu aina oikeassa kohdassa kunhan ohjaus on säädetty pullon mukaisesti.

Tärkeetä muistaa on se, että aina korkattaa kaksi täsmälleen samanlaista pulloa samaan aikaan jotta sylinterin elämä olis mahdollisimman pitkä.
Muutamassa sekunnissa saa korkkausosan säädettyä seuraavaan pullonkokoon.
Täyttöosaa ei tarvi säätää muuta kuin pullon ohjaaja.

Yksityisenä tulen myymään, mutta herrasmiestakuun annan koneelle ainakin vuodeks. Sen verran rajuista osista rakennettu. Ostajalle annan tarkat tiedot miten toimia, ja miten EI toimia sen kanssa. Niin kovat paineet että sormi lähtee jos jää väliin.

Yksinkertainen pieni kone joka tulee helpottamaan kotipanimomestarin elämää huomattavasti. Mikä sen parempi jos sikari huulessa pienessä homebrewhöyryssä voi tuosta vaan täyttää ja korkata 2-3-4-500 pulloa kun paras playlist huutaa spotify'sta? Tai miks ei enemmän pulloja? Tämä kansa tarvii enemmän olutta!

Itsellä tulee yleensä n. 200 pulloa kerrallaan. Keggaaminen ei ole minulle kun annan suuren osan juomista kavereille. Ja niillä ei ole hanoja. Vielä...

Entäs hinta.
No, ei sitä ihan huntilla tule saamaan.
Vertauksessa voidaan ottaa paineilmalla toimivaa korkkaajaa (eli ei edes täytä pulloja), ainoa mikä löytyy markkinalta, yksi pullo kerrallaan, ja sen hinta on 500€.
Meitsin kone tulee tekemään NELJÄ kertaa enemmän duunia ja on säädettävissä niin että kaikenlaiset pullot, mitkä olen itse kohdannut 16 vuoden aikana laivabaarimikkona, tulee toimimaan.
Riippuen hitsaajan hinnasta kun saan tietää loppusumman, niin koneen hinta tulee olemaan 800-1000€

Rakennan kaksi konetta ensin ja molemmat menee myyntiin. Sen jälkeen jos löytyy halukkaita niin rakennan sen mukaan kun tilataan. Odotusaika tulee silloin olemaan noin 6 viikkoa.

Kompura ei tule kuulumaan hintaan.

Kun viimeiset osat saapuvat ja hitsaaja saa hitsattavat kasaan niin jäljellä ei ole enään kuin suunnitella miten ja mihin kiinnittää ohjausvivut. Sen mukaan kun saan sitä kasaan niin yritän saada kuvaa ja videolinkkiä tänne. Toivoisin että on enään viikko, max kaks, ennenkuin koneet ovat up and running.

Kysykää jos on kysyttävää.
Pullotuskonetta kotiolutmestareille kehittämässä.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Pulloituskone kehitetty. Maistuisko?

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Marras 23, 2017 16:05 pm

Voisikohan tällaisen käytöstä saada videonpätkää?

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » To Marras 23, 2017 16:24 pm

Juu heti kun saan osat hitsaajalta ja viimeiset osat postitse. Ostin liian lyhyet pullontäyttäjät joten tilasin uudet pidemmät. Mulla on ollut se kasattuna jo kerran mutta en ottanut kuvia. Purkasin hitsausta varten.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » To Marras 23, 2017 18:06 pm

Ainakin kaupallisessa tuotanossa EU:n alueella koneen markinoille sattaja antaa valmistajan vakuutuksen jossa todetaan koneen täyttävän konedirektiivin. Tämä voidaaan todeta konekohtaisten standardien täyttymisellä. Aika monelle koneelle löytyy ns. konekohtainenn standardi ja jos ei pitää tehdä riskianalyysi. Tuota en tiedä missä menee raja kun vaaditaan ylläolevaa. Luulisin että jos tekee useampia kappaleita ollaan aika lähellä ja jos sattuu vakava tapaturma asia selvitetään.

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » To Marras 23, 2017 18:58 pm

Juu jos monta menee niin pitää pistää firma pystyyn. En aio tehdä sitä muutaman koneen edestä kun firman pystyttämiseen menee x tonni. Haluan vaan auttaa veli kotipanimomestareita. Ja onhan se ihan helevetin hauskaa keksiä tämmösiä koneita. Rakennan myös omat huonekalut tehdashenkisesti. Kohta alkaa ruokapöydän + tuolien rakentaminen 40-luvun tehdas tyyliin. Itselle rakennan myös 48 pullon liukuhihna ikuisuuspulloituskoneen. Siitä tulee niin kallis että ei kannata edes kaupata muille:) Samalla perus idealla kun tämä kahden pullon kone. Tulevaisuudessa toivottavasti suomen pienin panimo kellarissa. It's all for shits and giggles, until someone giggles and shits...

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Marras 24, 2017 9:56 am

Mulle riittäsi pelkkä pullon täyttökone. Korkittaminen lihasvoimalla on nopeaa ja helppoa. 60-80 kpl erän korkittaa alle 10min. Pullojen täyttäminen on rasittavaa. Vaatii staattista voimaa ja tarkkuutta. Täyttäminen on pesuhommien jälkeen tympein osa-alue koko panoketjussa. Onko jollain Pelle Pelottomalla pullojen täyttämiseen jotain fiksua DIY ratkaisua?

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Pe Marras 24, 2017 10:23 am

Hannu kirjoitti:Mulle riittäsi pelkkä pullon täyttökone. Korkittaminen lihasvoimalla on nopeaa ja helppoa. 60-80 kpl erän korkittaa alle 10min. Pullojen täyttäminen on rasittavaa. Vaatii staattista voimaa ja tarkkuutta. Täyttäminen on pesuhommien jälkeen tympein osa-alue koko panoketjussa. Onko jollain Pelle Pelottomalla pullojen täyttämiseen jotain fiksua DIY ratkaisua?

Voin suunnitella sulle pulloituskoneen kunhan saan nämä työn alla olevat nippuun ensin. Käytätkö lappoa vai kegeraattoria(counter pressure)? Kuinka monta pulloa kerrallaan? Onko aina saman kokoinen pullo vai monta eri sorttia? Alkuperäinen idea mun koneessa oli 4 pulloa vierekkäin, mutta korkitus-osa koneesta olis tullut liian kalliiksi.
Ilmoittele jos kiinnostaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Marras 24, 2017 11:09 am

tästä hannulle ,eikä ole mikään diy viritys
https://www.panimonurkka.fi/tuote/vuokr ... otuslaite/
ja näköjään saa tilaamalla omaksikin moisen.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Marras 24, 2017 11:29 am

Tero_perkele kirjoitti:tästä hannulle ,eikä ole mikään diy viritys
https://www.panimonurkka.fi/tuote/vuokr ... otuslaite/
ja näköjään saa tilaamalla omaksikin moisen.

No tuohan näyttää jo varsin toimivalta laitteelta :cheers2:
Viimeksi muokannut Hannu, Pe Marras 24, 2017 11:40 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Pe Marras 24, 2017 11:32 am

Viimeks kun tsiigasin noitten hintoja niin melkein pyörryin. Siinä pystyit säätää millilitralleen kuinka paljon nestettä se ampuu ulos. Loistava idea mutta hinta oli kamala.

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Pe Marras 24, 2017 11:39 am

Nyt katsoin videonkin, tää ei ollutkaan samanlainen kun mitä silloin ihmettelin.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Marras 24, 2017 11:41 am

Kun katsoin videot, laite ajaa aikamoisella paineella vierteen pulloon. Tämä tarkoittaa hapettumisriskiä. Laitetta markkinoidaankin lähinnä kotiviinin pullotukseen.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 24, 2017 11:51 am

Se vakumoi pullon ja tavara menee alipaineen voimalla sisään. Hapettumista tuntui olevan vähemmän kuin normipullotuksessa ainakin pari kuukautta sitten sillä pullotettuja oluita testatessa. Ja hapettuminen pullotusvaiheessa on varsin huono juttu viininvalmistuksessakin, ainakin jos sitä on tarkoitus kypsyttää pullossa pidempään. https://vinepair.com/articles/what-is-o ... n-in-wine/
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Marras 24, 2017 12:06 pm

Naali kirjoitti:Se vakumoi pullon ja tavara menee alipaineen voimalla sisään. Hapettumista tuntui olevan vähemmän kuin normipullotuksessa ainakin pari kuukautta sitten sillä pullotettuja oluita testatessa. Ja hapettuminen pullotusvaiheessa on varsin huono juttu viininvalmistuksessakin, ainakin jos sitä on tarkoitus kypsyttää pullossa pidempään. https://vinepair.com/articles/what-is-o ... n-in-wine/

Tämä oli hyvä tieto :cheers2:

Markkinoilla on näemmä vastaavanlaisia muitakin

https://www.allinonewinepump.com/produc ... d-racking/

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Pe Marras 24, 2017 19:28 pm

Tuommonen alipaine systeemi mun pitää kyllä lisätä mun koneeseen. Kaikki muu ihan päivän selvää mutta ei mitään hajua kuinka vahva alipainepumppu pitäis olla. Tietääkö kukaan muu? Tai löytyykö insinööriä joka vois muistuttaa minua miten se laskettiin taas. Perus imurin voimalla voi nostaa henkilöauton mutta toiminta pitäis olla sen verran tehokas että sais litran nestettä siirrettyä about 10 sekunnissa.

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » To Marras 30, 2017 15:40 pm

En tajunnut miten liittää video/kuva tänne, kuva ja pieni videopätkä rakentelusta instagramissa @theportsidepirate

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Su Heinä 22, 2018 10:35 am

Tässä linkki pullotuskoneen koeajoon. https://www.youtube.com/watch?v=kXlVUH_ZC1A
Vedellä ja pienellä 5L/min pumpulla. Panimo käyttää painetankkia ja 1,5 bar. Ollut käytössä kuukauden. Paljon isompi kuin mistä kerroin mutta Äkta Öl ruotsissa oli ensimmäinen joka tilas. Custom hänen punaisen muovipakin ympäri rakennettu.
Tällä hetkellä piirtelen konetta joka sopii pahvilaatikon käyttäjille. Siitä tulee saman kokoinen mutta eri muodossa täyttö ja korkkaus ja siihen tulee myös syöttö ja pullon desinfiointi.
Siitä koneesta voi kotipanimo-/mikropanimomestari tilata osia. Esim. täyttö tai korkkauslatteet. Lompakon mukaan.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ma Heinä 23, 2018 12:08 pm

Hienosti kone valmistui kohtuullisessa ajassa!

ThePortsidePirate
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja ThePortsidePirate » Ti Elo 07, 2018 23:17 pm

Nummisoft kirjoitti:Hienosti kone valmistui kohtuullisessa ajassa!

Kiitos!
Seuraava työn alla. Samalla periaatteella mutta eri muodossa. Idea on että sen voi hankkia osissa lompakon mukaan. Täyttö, korkkaus, pullonpesu, syöttö ja keräys erikseen ja sitä mukaan rakentaa siitä yks iso kone. Lähinnä innokkaille kotipanimomestareille jotka tosissaan harkitsee pienpanimon perustamista tulevaisuudessa ja pienpanimoille jotka ei halua ottaa lainaa.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”