StarSan/StarSan HB

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: eurajoki
18 tai yli: Olen

StarSan/StarSan HB

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » To Marras 23, 2017 9:58 am

Tilasin uuden pullon StarSan HB, Siihen on lisätty varoitus merkki syövyttävää... Tätä merkkiä ei aiemmin ollut??? Onkos aineen koostumus muuttunut vaiko EU säädöksiä taasen......???
1511423424806-265456940.jpg
.

Toki ymmärrän että syövyttää raakana mutta ei pitäisi mikään syövyttävä myrkky olla oikein veteen sekoitettuna :geek:

star san 473.jpg

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

Re: StarSan/StarSan HB

ViestiKirjoittaja mursu » To Marras 23, 2017 10:44 am

Kyllähän se on syövyttävää kun on aika merkittävässä osin vahvaa happoa, varoitusmerkinnät ovat käyttäjän turvallisuutta varten ja perustuvat vain siihen mitä pullossa on, ei laimennoksiin. Luulen että viranomaiset ovat huomauttaneet tai sitten valmistajalla/maahantuojalla on vain kestänyt saada merkki pakkausmateriaaliin Euroopan markkinoita varten. Noihin happoihin kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota, esim. väkevä fosforihappo joka on hyödyllistä näissä touhuissa on varsin syövyttävää ja vaarallista esim. silmiin joutuessaan ja vaatteisiinkin voi ilmestyä reikiä jälkikäteen pitkän aikaa jos sitä joutuu niihin. Syntyy myös paljon lämpöä jos sekoittaa vettä (tai jotain vielä emäksisempää) tuollaiseen happoon. Laimennettaessa aina turvallisuuden vuoksi aina ensin vesi, sitten happo vähitellen ja kannattaa säilyttää varmasti hapon kestävissä astioissa (esim. lasi). Itsekin vähän ihmettelin kun kaupasta tulee 80% fosforihappoa ilman varoitusmerkintää vaikka labrassa niissä ei muuta olekaan kuin varoitusmerkkejä ja ohjeet on käsitellä niitä lähinnä vetokaapeissa ja suojalaseilla, käsineillä yms. Roiskeiden huuhtelussa kannattaa olla mahdollsimman kylmää vettä.

https://www.carlroth.com/downloads/sdb/ ... _FI_FI.pdf

burp
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » To Marras 23, 2017 11:22 am

Laimennettu Star San on muuten yhtä vaarallista kuin Coca-Cola. Niiden pH-arvo on samaa luokkaa ja molemmissa on fosforihappoa.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Pe Marras 24, 2017 4:10 am

Niinpä niin, juu kiitos infosta mursu :) ihmettelin vain kun en oo koskaan saanu mitään iho oireita laimennetusta tavarasta ;)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Marras 24, 2017 11:37 am

Itse alan ainakin yskimään jos tuota StarSania hengittelee...

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”