Fermentasaurus

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: eurajoki
18 tai yli: Olen

Fermentasaurus

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 20, 2017 22:54 pm

Moro kaikille oluen ystäville :eivarma: Ennakko vararasin tuon sauruksen aattelin pitkän tauon jälkeen laittaa taas kotiolutta uutteesta tulille ;) toki vasta joulukuun lopulla kun sukkula saapuu :) Lapolta varasin tänään siellä 6 tilattu toimitus joulukuun puoliväli. 2 jo varattu toinen tulee minulle :D

Onko kenelläkään kyseistä laitetta? Kokemuksia?

http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Fermentasaurus

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ma Marras 20, 2017 23:50 pm

Ensimmäinen olut on Fermentasauruksessa tällä hetkellä. Tehtiin lager, joka käytettiin paineen alla. Nyt ollut viikon cold crashissa/karbonoitumassa loppuun ja ens viikonloppuna olisi ajatuksissa siirtää kegiin ja laittaa uusi satsi tulemaan. Hyvää oli lager jo 3 viikon ikäisenä :cheers2:

Tähän asti ei suurempia moitteita ole vaan pikemminkin päinvastoin. Tykkään mahdollisuudesta käyttää paineen alla lähinnä siksi, että saa käymisen tuottamalla hiilidioksidilla osittain tai kokonaan karbonoitua oluen. Toki voisi käyttää kegissäkin samaan tapaan, mutta Fermentasauruksella voi aavistuksen isompia eriä tehdä.

Jos jokin miinus täytyy antaa, niin tuo paineen alla käyttäminen jättää rikin lemuja enemmän pöntön sisään. Sehän nyt ei varsinaisesti ole kuitenkaan Fermentasauruksen syytä. Vastaavasti esimerkiksi IPOissa tuo voi olla hyväkin ominaisuus, jos kuivahumaloinnin aromit eivät karkaa.

Vielä pitää tehdä useita satseja ennen kuin oma prosessi rutinoituu ja pönttöä oppii ajamaan.

Mielenkiinnolla jään odottamaan kokemuksiasi, sillä itse olen ainakin ollut hankintaan tyytyväinen.

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Marras 21, 2017 0:09 am

Kutipappa miten moskat/kuollut hiiva laskeutui keräily astiaan? oliko ongelmia tuon kanssa? katsellut esittely videoita netistä niin tän laitteen pikkuveljellä on ollut ongelmia kyllä...

https://www.lappo.fi/product/961/fastfe ... sastia-30l

sama valmistaja jos ymmärsin oikein...

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ti Marras 21, 2017 0:38 am

Aivan täynnä hiivaa oli tuo astia pääkäymisen jälkeen ja varmaan sinne jonkin verran vielä jäikin. Itse tyhjensin tuon astian kahdesti. Ekan kerran, kun olin antanut keiton humala/proteiinimuhjujen laskeutua. Tuolloinen puristelin pulloa jonkun kerran, että mahdollinen hanansuun tukos aukeaa ja suurin osa muhjusta laskeutui pulloon. Rojut viemäriin, pullo takasi kiinni astiaan ja hiivaus. Sen jälkeen otin tuon pullon tosiaan pois vasta käymisen päätyttyä enkä laittanut enää takaisin, jotta happea ei pääse pönttöön. Enkä muutenkaan enää tuossa vaiheessa näe tarpeelliseksi sitä laittaa.

Fastferment mahtaa olla kanukkikampe ja Fermentasaurus australiasta.

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Marras 21, 2017 1:31 am

okei, Iso kiitos vastauksista tähän mennessä ;) palaan asiaan kunhan saan sukkulan kotiin :) Mutta muut joilla on saurus niin keskustellaan siitä täällä :)

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Pe Marras 24, 2017 3:36 am

Noh täsä odotellessa aattelin huomenna pistää 4l aikuisten simaa käymään ;)))

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”