Schlangemann

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Schlangemann

ViestiKirjoittaja Hopster » Ti Syys 19, 2017 11:18 am

Suunnittelin taannoin tälläisen "Schlangemann"-panokoneen aikani kuluksi kun en saanut yöllä nukuttua.
Ajattelin päästää sen pöytälaatikosta ihmisten ilmoille. Perustavana ideana oli suunnitella laite jossa ei olisi tarvetta pumpuille, jäähdytinkierukoille yms härpäkkeille.

Olisi mukava kuullua mielipiteitänne siitä mahtaisiko tälläinen masiina toimia käytännössä tai olisiko tämän tyyppisessä rakenteessa mitään mieltä? Siitä kotimaista haastajaa Braumeisterille? Heh. :jee:

Pahoittelen epämääräisen kokoista ja vaikeahkosti tulkittavaa pdf:ää. Tulkkailen kyllä jos (ja kun?) jotain epäselvää.

Kippis,
Hopster / Jouni
Liitteet
Schlangemann_v1.pdf
(1.35 MiB) Tiedosto ladattu 127 kertaa

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Schlangemann

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Syys 19, 2017 12:16 pm

Pari isoa kysymystä
Miten mahtaa mäskin lämmitys onnistua? Jos sen lämpöä haluaa esim nostaa täytyy ulkovaipan veden lämpötila olla luultavasti enemmän kuin haluttu lämpötila mäskissä jotta tämä tapahtuu edes jossain järkevässä ajassa. Ja kun haluttu lämpö on saavutettu ulkovaipassa oleva lämpöenergia muuttuu ongelmaksi ja nostaa mäskin lämpöä edelleen.

Toinen on juuri tuo keitto. Ei taida oikeen jaksaa kiehua jos ei ole paine kattila tai vastaava.

Nämä nyt ainakin äkkiä tulee mieleen kun tota vilkaisi.

Itse sitten siitä puntaroimaan että olisikos kuitenkin ihan perus pumpulla pyörivä parempi...

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ti Syys 19, 2017 12:58 pm

Vähän samantyylistä olen pyöritellyt mielessä sillä erolla, että vaippa lisätään vain kattilan kylkeen, jolloin pohjaan ei tarvita mitään venttiiliä. Kattilan sisällä, sekä vaipan ja kattilan välissä on omat vastukset. Pumppu nyt kuitenkin systeemiin kannattaa mielestäni sisällyttää.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 19, 2017 14:26 pm

Samaa mieltä ylläolevien kanssa, lämpötilan tasaus mäskissä ilman jatkuvaa kierrätystä on vaiheaa. Lisäksi, miten kohdassa 5 on tarkoitus siirtää kuuma vesi ylös maltaiden päälle huuhtelua varten jos ei ole pumppua?

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hopster » Ti Syys 19, 2017 15:32 pm

Hei vaan,
ja kiitos vastauksista!

Oikeilla jäljillä olette varmasti.
Ulkovaipan vesi pitäisi todennäköisesti (kuten Jaakko totesikin) lämmittää yli halutun mäskäyslämpötilan, mutta osata sitten tiputtaa ajoissa ennen kuin sisälämpö nousee överiksi. Oikealla ohjelmoinnilla tuon ehkä voisi saada toimimaan halutusti. Pitäisi varmaan olla anturit sekä keittoastiassa, että vaipassa ja sitten verrata näiden lämpötilojen vaihtelua keskenään.

Onkos tuo vierteen kierrättäminen välttämätöntä jos lämmön vain saisi jakautumaan tasaisesti? (Ihan rehellinen kysymys, itsellä ei hajuakaan) Lämpövaipan kautta lämpö ainakin teorissa jakautuisi melko tasaisesti suurelle alalle ja pysyisi hyvin tasaisena.

Vaan juurikin tuo kunnollisen keiton taikominen tähän masiinaan lienee se haasteellisin juttu.
Vähintään tuo ulkovaippa olisi saatava lukittavan (paine)kannen alle jotta saataisiin lämmöt tarpeeksi ylös. Silti voi olla että kunnollinen kuplinta jäisi haaveeksi.

Huuhteluvesi toimitettaisiin maltaiden päälle perinteisellä manuaalisella tavalla eli haluttu määrä lämpövaipan vettä hanasta astiaan --> kaato maltaiden päälle. Näin tehdään Braumeisterinkin kanssa vaikka siinä pumput onkin. Paitsi että Braumeisterissa huuhteluvesi täytyy erikseen lämmittää liedellä tms.

Eihän tätä toki ole IHAN loppuun mietitty vielä... :wink:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 19, 2017 15:44 pm

Hauskahan näitä on ideoida :D
Vierteen kierrättäminen lienee melko tarpeellista vaikka lämmön saisikin sisäpinnalle jakautumaan tasaisesti. Jos vierrettä ei liikuteta ollenkaan, on lämpötilaero mäskin keskellä ja reunalla mahdollisesti melko huomattava.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ti Syys 19, 2017 16:57 pm

Ei mäskäämisessä tuolla ongelmaa tulisi. Lämmityksen saa toimimaan automaation avulla ja lämpö kyllä pysyy hyvin tasaisena, kunhan alussa sekoittaa manuaalisesti. Ongelma on keitossa, kuten mainittua. Painekattilan rakentamista en suosittele ollenkaan.
Turhaan sitä pumppua kuitenkaan välttelee. Joka tapauksessa laitteelle tulisi hintaa kun käytännössä tarvitsee kolme kattilaa plus kaikki muit kilkkeet.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Syys 20, 2017 9:09 am

Keittämisen tärkeudestä voidaan olla montaa mieltä. Riippuu vähän mitä tehdään. Esim neipa ei välttämättä keitetä kun 15min. Mutta jos yritetään saada puhdasta virheetöntä lageria niin kunnon kiehunta on välttämätön... (Pätee myös palealet tai muut vastaavat raikkaat vähemmän humalaiset oluet jossa mallas ja raikkaus on pää asiassa...)

http://beersmith.com/blog/2012/04/10/di ... ewed-beer/

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”