Brouwland Brew Monk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

hemputse
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tuusula
18 tai yli: Olen

Brouwland Brew Monk

ViestiKirjoittaja hemputse » Ma Syys 04, 2017 13:11 pm

Avataan tällekin laitteelle oma ketju, vaikka muissa ketjuissa on tähän viitattukin. Brouwland tuo syyskuussa markkinoille kohtuuhintaisen all-in-one -kattilan, joka täkäläisen jälleenmyyjän mielestä olis lähes Grainfatherin veroinen muilta osin, paitsi oma applikaatio puuttuu eikä ole vastavirtajäähdytintä. Onko kellään vielä kokemuksia? Itsellä kyseinen malli on vahvasti seurannassa.

https://www.brouwland.com/en/new-products/d/brew-monk-brew-kettle#.Wa0ifB8trVM

p.s.

Terve vaan kaikille. Jonkun aikaa jo tullut lueskeltua anonyyminä, nyt eka teos pulputtaa iloisesti ja käymisastian ympärillä leijailee herkullinen humalan tuoksu. :wink:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Brouwland Brew Monk

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Syys 05, 2017 8:03 am

Ei tuota taida olla kuin joku prototyyppi näytillä Brouwlandin konttorilla Belgiassa niin harvemmalla kai kokemuksia vielä. Vaikuttaa sinänsä toimivalta vehkeeltä ja laitoin niitä lavan tilaukseen kun hintatasokin on samaa luokkaa Bulldog Brewerin kanssa. Ei tuosta nyt mitään ennakkotilaustarjousta vielä viitsinyt laittaa kun kamat eivät vielä lähelläkään jakelijan päävarastoa ja jostain syystä odotettu saapumisaika elää melko reippaastikin (viimeksi kun katsoin niin 4.12. mikä on aika jännää kun viimeksi oli syyskuun lopussa vai liekö ennakkotilattu koko ensimmäinen kontti).
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Syys 05, 2017 20:12 pm

äkkiseltäänhän toi on sama kun esim ace microbrewer ja klarksteinin munasenkki...no rakkaalla lapsella on monta nimeä ;-)

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Syys 05, 2017 20:38 pm

Tero_perkele kirjoitti:äkkiseltäänhän toi on sama kun esim ace microbrewer ja klarksteinin munasenkki...no rakkaalla lapsella on monta nimeä ;-)

Joo, aika samanlaiselta kieltämättä näytti, hinta ihan jees, etenkin kun ennakkotilatessa lätkäisivät jäähdyttimenkin samaan hintaan messiin sitten lopulta kun tingin vähän :P
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Fermentum
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Fermentum » To Syys 21, 2017 10:39 am

Brew Monk tulossa tännekin ensimmäisessä ennakkotilauserässä kaupanpäälle tulleen jäähdyttimen kanssa. Muutama viikko sitten tuli Brouwlandilta spostia, että koko eka erä on myyty ennakkona loppuun ja siksi tuon seuraavan erän toimitusaika elää. Ilmeisesti yksityiset tilaajat saavat tuon ekan erän tuotteet syyskuun loppupuolella. Laitan tänne kokemuksia sitten kun panohommiin pääsen.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ke Syys 27, 2017 16:51 pm

Jokos joku on päässyt testaamaan munkkia? Hirveästi kiinnostaisi hankkia samanlainen, mutta mielellään lukisin köyttökokemuksia ensin :)

Fermentum
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Fermentum » To Syys 28, 2017 15:14 pm

Tällä hetkellä laite on jossain Hollannin ja Helsingin välissä, eli huomenna tai alkuviikosta tulee. Ekana panona tietysti suunnitteilla jokin belgialainen, luostariperinteestä ammentava olut :cheers1:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Syys 28, 2017 16:00 pm

Oman olen saanut Panimonurkalta tilattua mutta noi taitaa vasta ensi kuun puolessa välissä tulla perille.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Syys 28, 2017 19:40 pm

Ilmeisesti saavat nuokin ensi maanantaina liikkeelle niin varmaan aiemminkin.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Pe Syys 29, 2017 6:35 am

Minä myös malttamattomana tilasin jo laitteen Panimonurkasta :) Ominaisuuksien puolesta näyttää kyllä tosi hyvältä. Itse varmaan näin "joulun alla" teen jotain mausteista ja tummaa.

Fermentum
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Fermentum » To Loka 05, 2017 23:40 pm

Eka pano munkilla takana. Osuikin muutto uuteen asuntoon parin viikon päähän niin tein sitten talkoosahdit (12 litraa). Ei ehkä ihan paras masiina sahdin tekoon, mallasputki meni aika hyvin tukkoon ruishiutaleiden ja kaljamaltaan vaikutuksesta. Tästä selvisin sekoittelulla ja pienentämällä pumpun virtausta

Pari kertaa kone ilmeisesti ylikuumeni ja katkaisi virrat. Samoin pumpun virtaamaan saaminen oli mysteerin takana, lähti sitten pyörittämään kun kaadoin yläkautta vettä pumppuun. Syytä tähän en tiedä, mutta muuten sujui teknisesti moitteetta. Automatiikkakin toimi hyvin, kun 5 stepin mäskäyksen tein.

Ehkä sitten uudessa asunnossa tulee pantua munkkiolutta, vaikka eihän sitä tiedä mitä keskiajalla suomalaisissa luostareissa on hörpitty, jos vaikka sahtia :jee:

Ronnie
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ronnie » Pe Loka 06, 2017 8:31 am

Sain Bew Monkini tiistaina ja lähdin innokkaana heti kokeilemaan sitä. Laadunvalvonta oli valitettavasti pettynyt mun laitteen kohdalla, sillä ohjauspaneelin + nappi ei toimi. Asiakaspalveluun laitoin heti viestiä, ja eka vastaus tulikin nopeasti missä ehdottivat muutaman toimipiden. Näistä ei ollut apua, vaan vaikuttaa siltä että itse nappi on rikki, eikä nyt ole kuulunut aspasta mitään pariin päivään.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Loka 17, 2017 11:50 am

Osaavatko jo laitteen saaneet sanoa käykö siihen GF:n ylivuotoputki? Brew Monkissa ei tainut olla portaattomasti säädettävä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Loka 17, 2017 20:22 pm

Kuljetusyhtiö pienoisen ryssinän jälkeen tulivat nuokin käytyään ensin etelä-Ranskassa varastolle tänään iltapäivästä. Joten lokakuun puoliväli osoittautuikin varsin eksaktiksi toimitusaikatauluksi. Tuosta on muuten tulossa kanss loppuvuodesta 50l versio kanssa. https://www.brouwland.com/en/new-produc ... ing-system

Ronnie
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ronnie » Ma Loka 23, 2017 22:44 pm

Pieni päivitys mun kannalta:
Laite oli siis rikki saapuessaan, ja palautus onnistuu ainoastaan postnordin kautta. Postnordilta onnistuu ainoastaan nouto joskus 8-17 välillä. Olen tässä istunut kaksi päivää kotona odotamasa heitä, mutta eivät ole noutaneet pakettia vaikka ajankohdasta ollaan sovittu.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » To Loka 26, 2017 19:37 pm

Ronnie kirjoitti:Pieni päivitys mun kannalta:
Laite oli siis rikki saapuessaan, ja palautus onnistuu ainoastaan postnordin kautta. Postnordilta onnistuu ainoastaan nouto joskus 8-17 välillä. Olen tässä istunut kaksi päivää kotona odotamasa heitä, mutta eivät ole noutaneet pakettia vaikka ajankohdasta ollaan sovittu.

Tähän ei voi sanoa kuin että onpa paska munkki.

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » Ti Loka 31, 2017 11:03 am

Oletteko kalibroineet laitteestanne lämpötilaa? Ensimmäisen mäskäyksen kanssa mittasin jonkin 3 asteen heiton laitteen näyttämän lämmön ja digitaalimittarin välillä siten, että laite näytti noin 67 ja oma mittaus pumpulta nousevasta vierrenorosta oli noin 70 astetta. Jossain oli mainittu, että laitteen lämpötilalukema oli heittänyt 5 astettakin.

Lopetin ohjelmalla mäskäämisen ja säädin manuaalisti eri vaiheiden lämpötilat tästä lähin korjaten 3 astetta itse tavoitetta alemmas.

Huomasin myös, että tuolla täydellä 2500W mäskätessä lämmöt meinasivat aina muutenkin nousta yli tavoitteen ainakin laitteen omassa näyttämässä. Täytyy jatkossa mäskätä vaikka 2000W teholla. Ehkä laitteen oma anturi on liian lähellä lämpövastusta... Täytyy koettaa laitteen omaa kalibrointia tai sitten vain käyttää tuota 3 asteen alennusta asetuksissa itse vähentäen, kun kiehuminen kuitenkin näytti tasaisesti 100 astetta laitteessa.

Ei se ensimmäinen erä mennyt muutenkaan ihan putkeen. Sisäänmäskäyksessä lämmöt nousivat yli tavoitteen. Termostaatti oli jumittunut kuumalle hanasta, josta piti ottaa jäähdytykseen vesi. Muistin viime tipassa kuumentaa huuhteluveden ja OG jäi 1.049 arvoon tavoitteen 1.056 asemesta... Sentään sekundääriin siirrossa oli käynyt jo 1.018 asti viikossa ja maku oli hyvä.

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » Ma Marras 06, 2017 10:06 am

Tekaisin toisen satsin lauantaina ja nyt osasin korjata lämpötilan näyttämään noin 2,5 astetta vähemmän mäskäyksen aikana ja homma tuntui toimivan. Vaihdoin lisäksi 2000W tehon mäskäyksen ajaksi ja sekin tuntui toimivan paremmin tavoitelämmön pitämiseen. Keittäessä tuo lämpökorjaus täytyi ottaa pois, kun 100 astetta laitteen näytöllä ei käytännössä ollut kiehuva.

Mäskin huuhtelu meinasi jumittua ja samoin keiton lopuksi tyhjennys whirlpoolista huolimatta onnistui todella hitaasti. Täytynee modata parempi suodatin hanaan kiinni sisäpuolelle. Vaikka sellainen MattMill-kierreputki tms. Toinen on sitten mallasmyllyn säätö, joka Corona-myllyn kanssa on mitä on. Taisi olla liian hienoksi myllättyä nyt... Nyt säädin myllyn 0.60 mm lisulla ja vaihdoin myllyyn pultit sekä lukkomutterit, joten tasaisesti mylläsi tällä kertaa poralla pyörittäen.

mursu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Marras 06, 2017 16:29 pm

Ronnie kirjoitti:Pieni päivitys mun kannalta:

Postnord on kyllä onneton firma ainakin Suomessa. Kaikki tavara on alkanut kulkea niiden kautta ainakin täällä (mm. DPD:n lähetykset ulkomailta) ja palvelu on aivan luokatonta. Eivät antaneet itsellenikään oikein mitään mahdollisuutta päästä saapuvaan lähetykseen käsiksi ja asiakaspalvelu ei edes vastaa puhelimeen missään kohtuullisessa ajassa. Sitten kun laittoi sähköpostia niin parissa tunnissa lähettivät jo lähetyksen takaisin Leedsiin, ennenkuin 1,5vrk päästä saivat vastattua mailiin jotain selittelyä. Nyt lähetyksen palautus on kestänyt myyjälle kohta viikon verran eivätkä he voi luonnollisesti tehdä mitään (lähettää takaisin tai hyvittää) ennenkuin se on saapunut heille. Noin mahdotonta ei kuljetuksen tai edes vastauksen saaminen ole kyllä ikinä ollut millään kuriirilla. TrustPilotissa vihaisia asiakkaita näyttäisi olevan aika lailla.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 07, 2017 11:57 am

Lasse kirjoitti:Oletteko kalibroineet laitteestanne lämpötilaa? Ensimmäisen mäskäyksen kanssa mittasin jonkin 3 asteen heiton laitteen näyttämän lämmön ja digitaalimittarin välillä siten, että laite näytti noin 67 ja oma mittaus pumpulta nousevasta vierrenorosta oli noin 70 astetta. Jossain oli mainittu, että laitteen lämpötilalukema oli heittänyt 5 astettakin.

Ah, tämä ehkä selittääkin miksi FG jäi tavoitteesta. Mittasin kyllä itsekin nousevan vierteen lämpötilan kerran ja se näytti kyllä aivan oikein... Voi olla että mäskäys oli vasta niin alussa ettei lämpötila ollut ehtinyt vielä kunnolla nousta. Pitääpä tarkkailla mäskäyslämpötilaa tarkemmin ensi kerralla ja varmuuden vuoksi asettaa mäskäyslämpötila pari astetta alemmaksi.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”