Brouwland Brew Monk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Re: Brouwland Brew Monk

ViestiKirjoittaja Lasse » Ke Marras 22, 2017 14:17 pm

Tero_perkele kirjoitti:Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun laittaa sinne pumpun imureikään vaan tosiaan 10mm cu putkestä pari käyrää/ taivuttaa sopivan putkenpätkän.
toimii hyvin eikä tarvi muutella itse kattilaa yms yms...

Tarkoituksena siis, että siirtää sillä kupariputken käyrällä pumpun imun hieman ylemmäs ja suunnan sivulle?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Marras 22, 2017 17:34 pm

Tuossa edellisellä sivulla on vonhatte:lla kuvien kanssa kyseinnen modaus tehtynä,mutta juurikin niin sillä käyrällä saa nostettua sen pumpun imun sieltä pohjalta sivummalle/ylemmäksi,aivan siihen kohtaan mihin vaan sen itse haluaa,omassani se imu on noin 1cm kattilan pohjasta /reunasta ja hyvin on toiminut,yleensä jopa olla pumpulla siirrän sitten valmiin vierteenkin käymisastiaan,jolloin kuitenkin se ns ruta jää sinne kattilan pohjalle.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Joulu 04, 2017 13:23 pm

Eilen munkki teki vähän outoja. Kun lämmittelin mäskiä aikomuksena saavuttaa 68 astetta, nousi lämpötila jopa 72:een ja jouduin nostamaan mallaspiipun ylös ettei liian kauaa kuumana pysy. Ilmeisesti lämpöanturin päällä oli jotain rupaa (3kg hiutaleita mäskissä) tai muuta vastaavaa koska tilanteen rauhoituttua pysyi asetettu lämpötila tasan siinä missä piti.

Mulla on tuossa sellainen iso Matt Millin vieterisuodatin mutta en oikein taida siitä tykätä.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 04, 2017 14:01 pm

paljonko sulla oli siellä vettä,se kans monesti selittää ton lämmön "karkaamisen" ,se vastus kun kuitenkin on aikas prkleesti kuumempi kuin toi 68 astetta ja ei se samantien jäähdy kun termostaatti katkasee,Itse olen juuri ton takia käyttänyt mäskäämisessä vain 500w tehoja viimeaikoina niin ei pääse toi lämpö karkaan(klarkissa kun ei oikeesti ole mitään pienempää vastusta vaan ainoastaan se 2500w jonka virtaa termari pätkii)
Ja mun mielestä kannattaa jättää kaikki suodattimet pois sieltä pumpun imusysteemistä ainoastaan tosiaan käyrä sinne ettei nyt ihan suoraan se muhju pääse sinne linjaan,kyllä se mäski toimii suodattimena eikä jää sitä rutaa pohjalle.
omat klarkin nykyasetukset on tälläset:

1. 2500w ,66 astetta, 1min
2. 500w-1000w ,66-68 astetta , 60 min *
3. 2500w , 77astetta, 10 min
4. 2500w, "boiling" , 60-70 min *

*riippuen oluesta
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Ke Joulu 27, 2017 16:51 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Joulu 04, 2017 14:26 pm

20l vettä ja 6kg maltaita, neste kiersi pumpulla hyvin.
68 asteen kohdilla laskin tehot 500 wattiin mutta olisi ehkä voinut sen tehdä aiemmin.

Juspa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vihtavuori

ViestiKirjoittaja Juspa » Ke Joulu 27, 2017 16:43 pm

Eka pano laitteella takana ja muutama kysymys heräsi. Onko nuo irtoavat osat konepesun kestäviä? Lisäksi meniköhän kaikki ihan oikein kun Brewmatella laskeskelin reseptin ja eräkoon oli tarkoitus olla 20l minkä sijaan sain vain reilut 15l. Pussimäskäämälläkin on tullut paremmin. Työnalla oli reittausblogin dipa jonka ohjeistusta noudattelin aika tarkasti. Strike water 22l ja mallasta joku vajaa 7,5kg. Huuhteluvesi vajaat 8l. Vesi kiersi nätisti koko mäskäyksen ajan. Huuhtelussa en painellut mallaspatjaa vaan kaatelin vain vettä päälle ja annoin valua loppuun, voisiko tässä olla vika? Myös og oli 1.081 sijaan 1.076 vaikka nestettä oli hävinnyt suuri määrä. Nestemäärät Mittasin ihan mitalla enkä laitteen omalla asteikolla.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 27, 2017 16:57 pm

Itse olen tolla klarkin vastaavalla huuhtelun tehnyt samaan tapaan mutta antanut sen valua siinä tosiaan lähes siihen asti kunnes on vierre alkanut kiehumaan,ja varsinkin noinkin suurella mallamäärällä siihen maltaaseen kyllä äkkiä jää jokatapauksessa muutamat litrat.Ja toki myös keittoajalla on suuri merkitys että kuinka pitkään sitä antaa siinä höyrystyä pois.
Ja mikäli hanasta laskit sen keitetyn vierteen etkä lopussa kallistanut kattilaa niin sinne pohjalle jää kans reilu 2L.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Tammi 24, 2018 21:32 pm

:geek: onkos muilla ollut munkin kanssa ongelmia mallas piipun kanssa, et päästää maltaita läpi mäskätessä liika paljon? Alkaa palaa käpy ainaisessa suodattamisessa joten aattelin hankkia siihen tuollaisen mäskikorin.....

s-l500.jpg

:geek: :jano:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Tammi 25, 2018 8:30 am

Ei ole ollut ongelma. Siitähän se pumppu ne vähät nappaa ja viskaa siihen päälle :D

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Tammi 25, 2018 14:51 pm

Lueskelin mhdollisista ongelmista kiehumisen kuplien suhteen jos käyttää hyvin suurta humalakoria. Yleensähän ne mitoitetaan mallaspiippua pienemmiksi.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » La Tammi 27, 2018 10:55 am

HiiriHaukka kirjoitti::geek: onkos muilla ollut munkin kanssa ongelmia mallas piipun kanssa, et päästää maltaita läpi mäskätessä liika paljon?

Ei ole ollut ongelmia mallaspiipun kanssa.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”