Aliexpress käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Aliexpress käymisastia

ViestiKirjoittaja sahtijorma » La Touko 06, 2017 15:58 pm

Tervehdys, olen uusi täällä joten olkaa kilttejä, jookos :) Olen tehnyt sahtia muutaman vuoden, pääosin talvisaikaan jolloin viilennys onnistuu helposti. En ole ollut turhan tarkka lämpötilojen kanssa ja hyvää sahtia on tullut kuitenkin.

Haluaisin nyt tehdä sahtia myös kesäaikaan (ja aloitella myös oluen tekemistä) ja olen etsinyt jotain vaivatonta keinoa pitää käymislämpötila asetetussa. Erilaiset DYI projektit jääkaappeineen ei välttämättä innosta (ainakaan jos helpompia tapoja on olemassa).

Törmäsin tällaiseen aliexpressissä myytävään tuotteeseen, onko jollain kokemusta, saako tuolla pidettyä lämpötilan esim. 18C jatkuvasti.

https://www.aliexpress.com/item/homebre ... 76163.html

Onko muita järkeviä ja/tai halpoja tapoja jatkuvaan viilennykseen? Tästä olisi ymmärtääkseni toki hyvä saada vieläkin viileämmäksi jos haluaa lagereita joskus tulevaisuudessa tehdä.

Toinen kysymys, kuinka nuo Braumeisterin ja GrainFatherin jäähdyttimet toimivat jos investoisi suoraan sellaiseen, saako suoraan oikean lämpötilan käymiseen ja jäähdyttelee sitten sähköllä jatkuvasti vierrettä?

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

Re: Aliexpress käymisastia

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Su Touko 07, 2017 11:37 am

Moi,
tuossa näyttäisi olevan lämmityselementti jonkunlaisella termostaatilla. Saat siis lämmitettyä tankkia mutta et jäähdytettyä. Oluen ja sahdin teossa valitettavasti kuten kirjoitat yleensä tarve on toisin päin.

Jos ei ole kellaria käytössä niin helpoin tapa on ehdottomasti riittävän suuri jääkaappi tai pakastin ja siihen ulkoinen termostaatti, esim. inkbird ITC-308. Tuollaista käytettäessä ei tarvitse tehdä sähkökytkentöjä muuta kun kytkeä pistotulppa pistorasiaan. Tietysti jos on esim. jääkaapilla tarve päästä nollaan niin voi joutua ohittamaan laitteen oman termostaatin.

Grainfatherin ja Braumeisterin jäähdyttimet ovat vierteen jäähdytykseen ja käyttävät kylmää vettä hanasta, jatkuvaan käyttöön tuo on vähän veden tuhlausta. Lisäksi Grainfatherin jäähdytin on vastavirtaperiaatteella toimiva, josta vierre lasketaan läpi. Ei siis mitenkään käymislämmön säätöön soveltuva. Braumeisterin kierukkaa voisi periaatteessa käyttää käymistankin jäähdytykseen mutta kiertoveden jäähdytys, kierto ja lämpötilan kontrollointi pitäisi järjestää.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Touko 07, 2017 12:41 pm

Itsellä pari vuotta ollut Upo R1410 pikkujääkaappi ja tuo ITC-308. Hyvin saa nollaan asteeseen ja pakkasenkin puolelle tarvittaessa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Touko 07, 2017 12:43 pm

Joo, ei tuossa mitään jäähdytyskoneistoa näy olevan ja tosiaan jos tilanpuute ei ole ongelma niin joku vanha jääkaappi tai pakastin tori.fi:stä 0-50€:lla ja tuo Inkbirdin kontrolleri tai viitisentoista euroa halvempi Mangrove Jack’s Dual Temperature Controller niin sitä tekee vaikka pilsneriä keskellä kesää jos huvittaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Touko 07, 2017 15:03 pm

Minulla jääviileä jossa stc-1000 ohjaa kaappia.Anturin laitan eristepalan kanssa jesarilla käymisastian kylkeen kiinni.Käytössä 68 l käymis astia.
RDWHAHB

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ma Kesä 05, 2017 20:25 pm

Kiitokset vastauksista, taitaa fiksuinta tosiaan olla kääntyä tori.fi suuntaan jääkaapin osalta ja netistä tilata termostaatti. Emäntä vielä pitää ylipuhua. Tai sitten jos naamioisi kaapin jonnekin varastoon autonrenkaiden taakse =)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Kesä 05, 2017 21:47 pm

Toisaalta ei ois pahan hintanen rosterinen käymisastia, ellei nuo kannen härpäkkeet ole vaikeita puhdistaa. Lämmitetty kattila kelpais kyllä mulle kun käymispaikka on aina turhan viileä.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”