Mäskäyskattilan kanssa ongelmia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

sampppa
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Mikkeli
18 tai yli: Olen

Mäskäyskattilan kanssa ongelmia

ViestiKirjoittaja sampppa » To Maalis 30, 2017 20:53 pm

Moikka.

Olen täysin uusi noviisi tällä palstalla ja harrastuksen saralla, hinku valmistaa olutta on kyllä suuri.
Tällähetkellä olen suunittelemassa laitteistoa ja sen tiimoilta on herännyt kysymyksiä, joihin en löytänyt / en osannut etsiä vastausta.

Eli kattiloiksi on tulossa 2x 30L Guinness astiaa, toisessa tarkoitus mäskätä ja toisessa keittää. Laitteisto tulee toimimaan sähköllä ja tarkoitus on "automatisoida" niin pitkälle kuin voi taitojen, apujen ja valuutan puolesta.

Ongelmat

1.
Voiko mäskäys kattilan sisälle laittaa ilman erillisiä suojia ns. vedenkeittimen induktio vastuksen (palaako mallas mäski vastuksiin kiini) ajatuksina laittaa pumpulla kierto maltaiden päälle. Myös joku päätön idea tehdä ylinmääräinen ns. kuparinen jäähdytyskierukka jonka sisällä kierättäisin keittokattilasta kuumaa vettä ja saisin lämpötilan nousemaan ilman palamista. Tämä tarvitsisi toisen pumpun järjestelmään ja ajatuksena käyttää sitä legendaadista ebayn "100'c" ruskeaa pumppua, mistä olen lukenut hieman arveluttavia lämmönkesto ominaisuuksia.

2. Luin aiemmin induktio vastusten käytöstä ja niiden ongelmiksi oli muodostunut kotitalouksissa olevat pienet sulakekoot.
Eli kuinka tehokkaat vastukset voin laittaa 16a sulakkeen alla toimivassa laitteistossa.

Haaveissa 240 volt/5.5kw keitto kattilaan, jääkö se liian alitehoiseksi 30 litran kattilalle. Myöhemmin mahdollisesti kattilat päivittyvät 50-60L ja haluaisin hieman ylimitoittaa vastukset jo valmiiksi. Mäskäys kattilaan ajattelin hieman pienempää 1-2 Kw.
Kuten huomaatte en osaa todellakaan laskea sulakkeen kestävyyttä.. Ja voitte huokaista helpoituksesta että en ole yksin sähköjä tähän asentamassa! =D

3. Millaista jäähdytystä suosittelisitte. Joistakin pakastimien kaltaisista elektoriniikka laitteistoista olen lukenut mutta pihalla kuin lumukko.
Käsityksenä tällähetkellä että elintarvike glykoolia kierätetään kuparikierukan kautta keittoastiassa, tai jotain sinne päin.

pahoittelut pitkästä postista.. ja viimeinen ja tärkein kysymys, voiko tänne perustaa oman diy rakennus osion johon voisin laittaa projekti kuvia ja samalla sivussa kysyä neuvoa tuhanteen ja miljoonaan itsestäänselvyyteen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Mäskäyskattilan kanssa ongelmia

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Maalis 30, 2017 23:45 pm

1. En laittaisi suoraan mäskin sekaan. Mieluummin valepohjan alle tai muihin suojaan niin, että mäski ei ota suoraan vastukseen kiinni, ainoastaan vierre.

2. 16A * 230V = 3680W = 3,68kW

5,5kW ei ole ainakaan alimitoitettu 30 litraan.

3. Suosittelen kuparikierukkaa, jonka läpi johdat kylmää vettä hanasta. Helppo, kohtuuedullinen ja turvallinen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 31, 2017 7:46 am

VIelä kohtaan 1., vedenkeittimessä saattaa olla aika korkeat pintatehot eli vierre voi kärtsätä kiinni. Kantsii katsella matalan pintatehon vastusta tai sitten jotenkin muuten rajoittaa maksimitehoja.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Maalis 31, 2017 9:18 am

Et ole harkinnut valmis pakettia esim sitä grainfatheria,klarsteiniä,tai sitä buldogg breweriä,Lähinnä senkin takia kun esim tuo sähkötietämys on sulla vielä ainakin aikas hakusessa,ettei sitten tule tehtyä mitään "itsemurha"kattila viritystä.
Noilla kyseisillä laitteilla pääsee hyvin alkuun ja jos sitten into/halut kasvaa syödessä niin sitten alkaa päivittämään laitteistoa suuremmaksi.
Foorumin myydään palstallakin on usein noita valmiita systeemejä myynnissä.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 31, 2017 10:46 am

Lämpötilan nostaminen onnistuu kierrättämällä kuumaa vettä kupariputkessa, mutta keittämään sillä ei pysty. Keittämiseen vaadittaisiin riittävän kuumaa höyryä putkeen veden sijaan ja höyryn tuottamiseen ei varmaan kannata lähteä.

sampppa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sampppa » Pe Maalis 31, 2017 12:07 pm

Kiitos nopeista ja asiallisista vastauksista.

BrewZealot > Eli käytännössä suora kytkennällä voisin käyttää ainoastaa 3.68kw vastusta. Mutta ilmeisesti muuntajalla saisin myös tuon 5.5kw toimimaan ? Riittäisiköhän sitten n. 3kw vastus /30L keittämiseen

Cob> en ole aivan varma mitä tarkoitat pintateholla, mutta tämänkaltainen oli ajatuksissa + potikalla portaaton tehonsäätö http://www.ebay.com/itm/Electrical-Elem ... ctqHCy3pgw

Tero_perkele> Olen tutkinut valmis vaihtoehdot ja hinta/laatu suhde niissä alkaa olemaan kohdillaan. Ja suoraan jos tilaisin netistä kaiken ja laskisin tulevalle laitteistolleni hinnan niin mentäisiin yli 800€ budjettiin. Kuitenkin aikapaljon löytyy valmiina osia, myös työkalut kestää käsissä. Suurin into kuitenkin on että saa itse rakentaa ja suunnitella mieleisen. Ja työkaverilla on vähän paremmin sähkötieto hallussa ja hän osaa matkanvarrella neuvoa oikeat kytkennät.

Nummisoft>. Eli pysytisin keittokattilassa keittämään halutun alkulämpötilan mäskivedelle > siirtämään sen mäskäyskattilaan > tämänjälkeen keittää lisää vettä ja kierrättää mäskin seassa kierukalla > ja saisin nostettua mäskäyksen eri lämpötiloja ilman palamisia ?

Ulos anti saattaa olla aika sekavaa ^^ mutta iso kiitos jo tähän asti tulleista neuvoista. Enään odottelen kuumeisesti jotta saisin tulevat kattilat käsiini ja polkaistua projektin käyntiin.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Maalis 31, 2017 12:19 pm

Siis jos Valmiin 30L keitto/mäskäyskattilan saa about 400e(buldog/klarstein),siihen lisäksi hommaa tehdastekoisen rosteri jäähdyttimen(jos ei ole jo paketissa mukana) noin 70e, niin kyllä toi mun laskuopin mukaan on vielä kaukana 800e
Ja jos virrat menee yli ton 3.7kw (220v)niin sillon tarvitaan jo voimavirta pistoke (mitään muuntajia tohon kun ei ole)

https://www.panimonurkka.fi/tuote/bulldog-brewer/
http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 279411.htm

Itse ostaisin tuollaisen valmis systeemin(myös itse tein ensimmäisen panolaitteiston),koska sillon halvimmat valmisysteemit oli sen 1000e) ja jos sen jälkeen vielä vaikka vuoden päästä on intoa olutta valmistaa niin sen jälkee alkaa suunniteleen
suurempia/diy vehkeitä.
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Pe Maalis 31, 2017 12:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sampppa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sampppa » Pe Maalis 31, 2017 12:38 pm

Ilmaisin vähän epäselkeästi, eli tarkoitin tuota 800€ mitä oman laitteiston kustannuksiin tulisi jos tilaisin kaikki kerralla nyt. Eli järkevämpää olisi ostaa valmis keittokattila nimenomaan. En mieti harrastuksen hintaa, eli ajattelin rakentaa itse vaikka se vähän kalliimmaksi tulisikin. Pääasia että pääsee itse tekemään ja saa mieleisen laitteiston.

sampppa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sampppa » Pe Maalis 31, 2017 12:43 pm

Tuossa Klarsteinin kattilassahan käytetään tuota 2.5kw lämmitintä. Eli pärjäisin 3kw lämmittimellä hyvin, mutta tuskin se riittää 50l lämmitykseen jos jossainvaiheessa tulisin kattiloita isontamaan.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Maalis 31, 2017 14:42 pm

Kyllä se voi juuri ja juuri riittää 50l (3kW) mutta silloin kattilan pitäisi olla hyvin eristetty ainakin ja liian kiire ei saa olla. Vaihtoehtona on sitten tuollainen n 2kw lisävastus, jonka voi kytkeä toisen sulakkeen takana olevaan pistorasiaan pitää sen aikaa vierteessä että kiehuminen saavutetaan. 3kw kyllä riittää kiehumisen ylläpitämiseen. 30l keittokokoon 3kW riittää kyllä ihan mainiosti.

sampppa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sampppa » Pe Maalis 31, 2017 16:28 pm

hyvä pointti tuo että erillisen sulakkeen alta ottaa toiseen vastukseen virran.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”