Vikavirtasuoja katkoo

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Vikavirtasuoja katkoo

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Maalis 15, 2017 19:04 pm

Olisiko ideoita, mistä johtuu se, että kylppärin ainoa pistorasia, joka on vikavirtasuojan takana ei anna laittaa 2500w kattilaani edes päälle ilman katkaisua? Toisin päin kun pistokkeen työntää töpseliin, vikavirtasuoja katkaisee jo kun johto on seinässä, vaikka kattila olisi off-asennossa.

Olohuoneen puolella toimii 10A sulakkeen takaa ihan kivasti, mutta ei viitsisi alkaa olohuoneessa keittelemään.

Omituista on se, että hetken aikaa kattila toimi ihan hyvin tuon vikavirtasuojan takaa, mutta sitten kun ensimmäinen katkaisu tapahtui, se ei ole enää suostunut toimimaan tämän kattilan kanssa lainkaan. Muu elektroniikka toimii.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Vikavirtasuoja katkoo

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Maalis 15, 2017 19:08 pm

voisko olla että kattilanjohdossa/pistokkeessa olis pientä "maavuotoa" jos tosiaan toimi pistokkeen kääntämällä hetken..
yleismittarilla sen pystyy suht helposti katsoon.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Maalis 15, 2017 19:23 pm

Joo kyllä toi maavuodolta kuulostaa. Se on sitten hengenvaarallinen. Älä laita pistorasiaan ilman tutkimista! Varsinkaan vikavirtasuojattomaan.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Maalis 15, 2017 19:30 pm

Omituiselta kuulostaa kyllä toi, että toimii olohuoneen pistorasiassa. Pitäis sulakkeen palaa, jos on maadoitettu pistorasia. Niinkuin kaikki vähänkään uudemmat on.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Maalis 15, 2017 20:22 pm

On maadoitettu joo.

Mikähän selittää tuota, että pistoke toisin päin kytkettynä laukaisee vikavirtasuojaimen välittömästi, myös kun kattila on off-asennossa?

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Maalis 16, 2017 3:49 am

Humalisto kirjoitti:On maadoitettu joo.

Mikähän selittää tuota, että pistoke toisin päin kytkettynä laukaisee vikavirtasuojaimen välittömästi, myös kun kattila on off-asennossa?

Sähkömies ilmoittautuu paikalle....

Elikkä nyt kattila äkkiä sinne mistä sen olet ostanut.
Tai jos olet sen itse kasannut niin sitten varmasti osaat sitä sen verran tutkia että missä on nolla tai vaihe johdin kiinni rungossa. Tuo vika ja tulpan kääntelyn vaikutus kuulostaisi siltä että nolla johdin on kiinne maissa joka ei ole nyt välttämättä niin vaarallista että henki lähtisi mutta kuitenkin riittää siihen että vikavirtalaukeaa...

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Maalis 16, 2017 9:48 am

Jos omistat yleismittarin niin sillä katsot ettei kummankaan nastan/sen maaliuskan välissä ole yhteyttä.
ja seon aivan normaalia taas ettei normaali sulake välttämättä laukea tuossa tilanteessa,noi vikavirtasuojat on huomattavasti "herkempiä"ja se nimen omaan suojaa sitä ettei virta menisi mistään muualta kuin vaiheitten läpi.(esim saunan sähkö kiuastakaan ei suositella kytkettäväksi vikavirran taakse juuri sentakia kun se heitetty vesi saattaa "Yhdistää" 2 vaihetta keskenään,vaikkakin ihan marginaalisesti)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 16, 2017 10:50 am

Kiitokset kommenteissa. Luulen, että vika on siinä, että olen vetänyt termostaatin anturin, jossa on metallinen johdin, kattilan ulkopuolelle. Se saattaa osua johonkin tuossa virtapiirissä. Kattila rupesi toimimaan kuitenkin jossain kohtaa ja sain keitot tehtyä, mutta pitää korjata tuo.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Maalis 16, 2017 16:33 pm

Kannattaa nyt kuitenkin varmuudeksi katsoa yleismittarilla ettei mikään niitä pistokkeen navoistaole yhtään "kosketuksissa" toisiinsa...

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Maalis 16, 2017 19:22 pm

Jos ei sulake pala niin ei se sillä yleismittarillakaan sillon näy. Pitäisi olla eristysvastusmittari. Terveisin. Myös sähkömies :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Maalis 22, 2017 15:25 pm

Jokin komponentti vuotaa maihin, voi olla vastus tai voi olla johto tms. Eristysvastusmittarilla ei sitten kannata mittailla elektroniikkaa.

Kun tulppa on toisinpäin seinässä, on vaihe kytkimen takana. Tulpan kääntäessä vaihe meneekin nollajohdinta pitkin kattilan komponenttien "maadoituspuolelle" ja sieltä sitten vuotaa suojamaihin ja laukaisee vikavirtasuojan. Itse veikkaan huonolaatuista lämmitysvastusta joka vuotaa suojamaihin. Tuon vuotavan lämmitysvastuksen pystyy mittaamaan jopa sillä yleismittarilla, pitäisi olla vähintään se 5 megaohmia suojamaita vasten, että voi sanoa varmasti ehjäksi. Kunnolliset vastukset eivät näytä mitään yhteyttä suojamaan ja vastuslenkkien välillä yleismittarilla tai eristysvastusmittarilla.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”