Lämminvesivaraajasta mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Tompax
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Lämminvesivaraajasta mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja Tompax » To Helmi 02, 2017 14:24 pm

Mä oon tommosen joskus turannu kasaan. Ainakin oppirahoja on makseltu. Biab ja vähän alle 100 litraa kokonaistilavuus. Mulla on semmonen ns.perhosvastus missä on 3x2000w vastukset. Tosin käytössä vain kaksi, lienee siis kaksivaihe. Kahdella erillisellä johdolla/pistokkeella joita ohjaillaan pidillä ja puolijohteilla. Tällaista systeemiä toki osaa jokainen Sähköalan ammattilainen varmasti arvostaa suuresti.
Mutta tosiaan kiehuu kyllä erittäin mallikkaasti, mutta lämpöjen nostelut vie oman aikansa.
Aivan hyvä laite.

Toiv. linkki toimii.

viewtopic.php?t=2703

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Helmi 02, 2017 23:34 pm

Hieno peli! Pystytkö vinkkaamaan hakusanaa tuon malliselle vastukselle? Oletko kokenut tuon eristepinnan haavoittuvaksi? Mietin mitä tolle uretaanipinnalle tekisi. Antaa olla noin, maalaa, pellittää, vai pistäisi lasikuidun.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Helmi 03, 2017 8:35 am

ite melkein repisin ne uretaanit pois ,uretaani kun imee sitä kosteutta itteensä.ja joa haluaa sitten siihen "eristettä" keiton /mäskäyksen ajaksi niin esin jostain telttapatjasta sellasen saa helposti.

Tompax
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja Tompax » Pe Helmi 03, 2017 14:18 pm

Eristeitä en poistaisi ihan lämpöhäviösyistä, tokihan ne voi vaihtaa johonkiin muuhun materiaan jos siltä tuntuu. Armaflexia on toi matto ympärillä ja tosiaan helposti hajoaa. Ompelin sille cordurasta päällisen, aivan hyvä, kestävä ja helppo pitää puhtaana. Ompelin myös tarpellisille tavaroille velcrakiinnikkeitä päälliseen. Ja se vastus tais olla: wave shaped water heater element 6000w

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Helmi 03, 2017 16:25 pm

En valmista eristettä ole pois ottamassa. Hitsaaminen olisi ainut syy, mutta siihen ei ole välineitä eikä varmaan muutenkaan tarvetta. Kaksikomponenttisen uretaanin veden imeminen on kyllä hyvin vähäistä kun kyse on korkeintaan roiskeista, eikä veteen upottamisesta. Puhtaana pitämisen ja kestävyyden takia siihen päälle varmaan jotain kehittelen.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » La Helmi 04, 2017 13:07 pm

Itse eristin PU-vaahdolla 70l mäskäyskattilan, en näe siinä ongelmaa. Nykyinen 50l thermoport kattila myös PU-vaahdotettu ja rosterikuoren sisällä, sillä mäskätään ja keitetään eikä kosteusongelmia ole näkynyt.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ma Helmi 06, 2017 18:03 pm

Vastus saapui ja myyjän kuvista poiketen elementin juuressa oleva kaulus ei ole ruostumatonta terästä, vaan jotain muuta, messinkiä? Tuleeko kestämään?
Screenshot 2017-02-06 18.00.00.png

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Helmi 06, 2017 18:50 pm

Kyllä toi messinkinenkin kestää,muista vaan kun teet niitä sähkökytkentöjä että vedät sitten sen kel/vihreen suoraan kiinni siihen astiaan....

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ma Helmi 06, 2017 19:43 pm

Jep, messinkiset on toimivat. Voi muuten olla työläs puhdistaa noita kierukan välejä sieltä kattilan pohjalta. Toki pitkä PBW liuotus ja harjalla pesu hoitanee homman.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ma Helmi 06, 2017 23:18 pm

Joo maadoitan toki rungon. Puhdistamista olen miettinyt, mutta tosiaan liottamalla ja pitkällä harjalla luulisi puhdistuvan.

Saako tuollaisella halvalla PID-säätimellä rajoitettua keskimääräistä tehoa? Olisi yksinkertaisempaa kytkeä kaikki vastukset vain rinnan ja hoitaa tehonsäätö ohjauksella.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Helmi 07, 2017 9:03 am

se proteiini joka tohon vastukseen yleensä "palaa"kiinni niin se on kyllä yleensä aikas tiukassa ja lähinnä just kun tuossa vastuksessa on noi välit todella pienet niin niiden saaminen puhtaaksi voikin olla jo sitten oma hommansa.Yleensä noi pid it on ihan vaan on/off malleja tosin esm rex-c100 malli osaa ennakoida sitä lämmön nousua/laskua ja pätkii sen mukaan virtaa kun taas esm stc-1000 ja kloonit on ihan on/off malleja.

Kuva

Kuva

Kuva
HUOM kuvassa vasta TESTI sähköt kytekettynä valmiissa johdotukset tehty 2.5m2 kumikaapelilla.

tuossa stc-1000 "kloonissa" max virta 10a
ja rex-c100 mallissa ohjaus 40a releen kautta.

Molemmat systeemit on ns "portable" malleja ;-)

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Helmi 07, 2017 13:48 pm

Itsellä suht halvat sestoksen pidit. Niissä myös tehon säätö

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Helmi 07, 2017 13:51 pm

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ti Helmi 07, 2017 14:40 pm

Tuohon vastuksen tehoon viellä. Tarkistappas mitä vastuksen käyttö jännitteksi on ilmoitettu. Lämin vesi varaajia myös käytetään kaksivaiheisena jolloin jännite on 400. Jolloin virta on 4500W/400V=11,25A. Mikälli käytä vastusta yksivaiheisena teho n.1500W jos nyt laskin oikein. Sähk kytkennöissä kannatta käntyä osaavan sähköasentajan puoleen mieluiten pätevyyden omaavaan.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ti Helmi 07, 2017 18:53 pm

Tuo STC-1000 näyttää olevan monipuolinen termostaatti, eikä PID-säädin. Minulla on yksi purettu PID-säädin ja kaverilla kiinaversio. Täytyy tutustua näiden ominaisuuksiin, eivät vain ole samassa kaupungissa nyt. Lopulliseksi ohjaukseksi tulee Raspiin tai Arduinoon perustuva systeemi, joten eiköhän siellä saa koodilla säädettyä tehot kohdilleen.

Liittyykö tuo proteiinien palaminen liian kovaan pintatehoon, vai esiintyykö sitä kaikilla vastuksilla? Pintateho tulisi tässä olemaan aika alhainen, ehkä jopa 2 W/cm^2, jos viisi vastusta laitan. Myöhemmin kolmivaihesähköllä käytettynä sitten toki korkeampi.

Tämän kuvissa olevan vastuksen jännitteeksi on merkitty 220 V. Varaajan oma vastus on kytkettävissä yksi- tai kolmivaiheiseksi ja teho on aina 3 kW. Tätä siis aion käyttää vain testatakseni kuinka suurta määrää pystyy tuolla teholla kiehuttamaan.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Helmi 08, 2017 20:24 pm

Selvähän se, että mitä viileämpänä vastus käy, sitä vähäisempää kiinnipalamisen riski on. Oma kokemus ainakin on, että kun keitin 90min normaalin 60 sijaan, niin silloin paloi lujaan kiinni. Ei lähe irti vaikka liottais tuolla PBW myrkyllä maailman tappiin asti. Puukolla varovasti rapaa, niin saa enimmät irti :D

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Maalis 25, 2017 2:24 am

Tuli pohdittua kattilan lämmittämistä seinämän läpi tämän tyylisillä lämmittimillä http://www.ebay.com/itm/55Gallon-240V-1 ... 2349860487

Hintaa tulisi vain aika paljon ja koska pohja ei ole tasainen, ei siihen saa järkeävästi mitään valmista lämmitintä. Motiivina siis matalamman tehotiheyden lisäksi kattilan helpompi puhtaana pitäminen ja mallaspiipun pystyisi laskemaan alemmas, jos tiellä ei sojota vastuksia.

Ratkaisu voisi siis olla itse tekeminen. Tein kokeen bilteman lämmönkestävän silikonin, vastuslangan ja lasikuitumaton kanssa. Vastuslanka kahden lasikuitukankaan väliin ja joka väliin silikonia. Suoraan lämmitettävän astian kylkeen siis kiinni. Testiastian vesi kyllä lämpeni, mutta ei ihan jaksanut kiehua. Lämmitys oli ainoastaan pohjan kautta, joten sivuille täytyisi siis myös pistää lämmitystä.

Silikonin ulkopuoli nousi 140 asteeseen kun pidin paperipinoa vasten, eli jonkinlainen eristys. Ei vielä ongelma silikonin kestävyyden suhteen, kun sille 250 astetta jatkuvaa luvataan. Jollain eristeellä se ulkopuoli täytyisi kuitenkin peittää hyötysuhteen parantamiseksi. Riittävän lämmönkeston ja kosteisiin olosuhteisiin soveltuvan eristysmateriaalin suhteen ideoita?

Sähköturvallisuus tietysti täytyy pitää mielessä, jos verkkosähköön liittää. Eristysvastusmittaus, maadoitus, vikavirtasuoja jne. Lasikuitua pistin vastuslangan ja astian väliin juuri lähinnä sähköneristävyyden takia. Pienemmällä jännitteellä voisi myös käyttää, mutta aikamoinen teholähde täytyisi löytää.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » La Maalis 25, 2017 7:42 am

Mulla on tuo tynnyrin lämmitin mäskäyksessä ja sitä ohjaa Stc-1000 Pidi.Eristeenä sen päällä armaflex mattoa.Anturi pidistä menee umpinaisen kupari putken sisällä kattilaan.Kattilana Catering portalin 33 l.Kiinalainen pistotulppa ja sähkökytkennät.Omalla vastuulla tietty noiden kanssa.En ole kokeillut kiehuttaa tuolla kun kaasulla hoidan kiehutukset.
RDWHAHB

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Maalis 25, 2017 13:53 pm

Oletko kokeillut kuinka kuumaksi lämmityselementin pinta tulee, ilman eristettä siis?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Maalis 26, 2017 12:28 pm

En ole erikseen kokeillut,mutta kerran oli armaflex matto vähän kärähtänyt tai silleen tarttunut lämmitys mattoon.Kylmä luulen et noissa on potkuu.Nehän on tarkoitettu arktisiin oloihin tynnyreiden lämmittimiksi,tai ainakin näin arvelen?
RDWHAHB

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”