Brew Jacket

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Brew Jacket

ViestiKirjoittaja Dipadude » Pe Tammi 27, 2017 13:32 pm

Tommonen tuli vastaan http://www.brewjacket.com/immersion-design/

Onko kokemuksia?

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

Re: Brew Jacket

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » La Tammi 28, 2017 18:29 pm

Peltier elementti kiinni alumiinitangon päässä? Mitähän tollasella pitäis tehdä? Ainakaan suuremman nestemäärän jäähdyttämiseen en vaivautuis kokeilemaan, voipi olla aika kiireettömän miehen hommaa...

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja arttue » La Tammi 28, 2017 20:12 pm

Mulla on tuollainen. Tuli hankittua koska mahdollisuutta erilliseen jääkaappiin ei ole, ja koska halusin paremman tavan laskea käymislämpötilaa kuin mihin "swamp cooler" pystyy.

Omassa käytössä tuo on toiminut hyvin. Tuuletin on sen verran äänekäs, ettei laitetta kannata käyttää samassa huoneessa. Kylppärin oven läpi ääni ei kuitenkaan kuulu. Pidin kesällä käymisastiaa usein lämmittämättömässä ulkovarastossa jossa Brewjacket piti lämmön sopivan alhaisena. Paketissa mukana tuleva "makuupussi" on tosi paksu ja pitää lämpötilan vaihtelut kurissa. Sen avulla sai myös pidettyä tasaisen korkean lämpötilan tehdessä saisonia laittamalla käymispöntön pusseineen saunan patterin viereen.

Laite ei ole erityisen nopea viilentämään, joten esim. kuuman vierteen jäähdyttämiseen se ei sovi. Cold crashin lämpötiloihin pääseminen kesti muistaakseni vuorokauden verran kesän kuumimpina päivinä. Pari kertaa laskin vahingossa yli 30-asteista vierrettä käymisastiaan, ja silloin Brewjacket oli kätevä apu vierteen jäähdyttämiseksi loppuun ennen hiivan lisäämistä. Lämmittämistä en ole testannut, koska sain siihen pystyvän osan vasta äskettäin. Lämmitysominaisuus sopii omaan ulkovarastossa tekemiseeni hyvin, sillä viime vuoden kylmimpinä kevätpäivinä lämpötila oli lähellä hiivan optimilämpötilan alarajaa. Nyt voin jatkaa kautta myöhemmälle syksyyn lämmittämällä käymispönttöä.

Suosittelen Brewjacketia, jos a) hinta ei tunnu liian kalliilta, ja jos b) ei ole mahdollisuutta pitää käymisjääkaappia, c) alumiinisauvan desinfiointi uunissa, keittokattilassa keittämällä, tai iodophorilla pesemällä ei ole ongelma. Itse pudotin sauvan kattilaan keiton aikana ja se steriloitui kätevästi siinä itsekseen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Tammi 28, 2017 21:08 pm

Alkoi jo tosissaan kiinnostaa, mutta kaksi ongelmaa tappoivat kiinnostuksen:
1. Ääni: huono homma, mutta varmasti tulisin toimeen, pitäisi vain keksiä pöntölle uusi paikka
2. Hinta: herranen aika sentään! Jo on katteet kohdillaan.

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja arttue » La Tammi 28, 2017 21:15 pm

Piti vielä äänestä mainita se, ettei tuuletin ole päällä koko aikaa. Alussa se on useamman tunnin putkeen, käymisen tasaannuttua se pamahtaa päälle muutaman kerran päivässä.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Maalis 10, 2017 11:31 am

Mites tuollaisen tekeminen onnistuisi?
Peltierit ja tuulettimet on melko standardikamaa ja kontrollerikaan tuskin on kovin vaikea tehdä. Mutta mistä materiaalista kannattaisi lähteä tekemään tuota lämmönjakotankoa? Tietysti malli voisi olla muukin kun tuo tanko jos ei tarvitse mahtua carboyn kaulasta läpi. Esim. speidelin pönttöjen kansi taitaa olla n. 14 cm halkaisijaltaan.
Kupari sellaisenaan varmaan hapettuu ja sitten on olut täynnä suoloja. Alumiiniä en ainakaan laittaisi paljaaltaan. Teräs taas ei välttämättä johda tarpeeksi hyvin lämpöä tuohon käyttöön.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 10, 2017 14:41 pm

Huonoista puolista syytä mainita vielä sähkönkulutus.

Ite meinasin tehdä vastaavan, mutta kylmä puoli vesikierrolla. Jäähdytykseen tälläinen valmis paketti http://www.ebay.com/itm/DIY-kits-Thermo ... SwdzVXrER0

Näkee sitten kuinka pitkän matkan vaatii rosteriputkikierukkaa toimiakseen.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Maalis 10, 2017 20:16 pm

Vesikierto tietysti lämmönsiirtoon on tehokkain. Tuossa vähän ihmetyttää nuo mitat. 40mm tuulettimella ja siilillä pitäisi siirtää siis reilu 100w ilmaan. Saattaa joko käydä aika kuumana tai sitten meteli on melkoinen.
Vai hetkonen, onko tuo sittenkin kylmä puoli missä on tuo tuuletin? Jotenkin kävisi järkeen paremmin kun katsoo noita ilma/ilma settejä missä kylmällä puolella on vastaava siili ja tuuletin. Sittenhän tuo on lähinnä vedenlämmitin.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 10, 2017 21:30 pm

Pienet ovat tosiaan siilet ja tuulettimet, eli täydellä teholla ei välttämättä kannata käyttää, tai muuttuu lämmittimeksi :)

Käsitin kylmän puolen olevan vettä vasten. Voihan sitä toisinpäinkin käyttää jossain sovelluksessa, jossa haluaa ilmaa jäähdyttää.

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja arttue » La Maalis 11, 2017 17:16 pm

Miten aiotte lämpöeristää käymisastian? Brewjacketissa mukana tuleva "makuupussi" on ainakin 5 cm paksua materiaalia.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Maalis 11, 2017 21:52 pm

Eristykseen täytyy kyllä panostaa kunnolla, kun jäähdytysteho on niin rajallinen. Aluksi varmaan käärin solumuoviin, makuualustan tyyliseen. Jos koko systeemi osoittautuu toimivaksi, niin voisi vaikka uretaanista pursottaa käymisastian muotoisen eristyksen. Vaatii jonkinlaisen muotin ja ohuita kerroksia, jotta purkkiuretaani kovettuu.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ti Maalis 21, 2017 18:22 pm

Testasin ebayn peltierjäähyä. Eihän niillä mukana tulleilla tuulettimilla tehnyt mitään. Siiletkin aika vaatimattomia, mutta tehokkailla tuulettimilla jotain voisi sentään tapahtua.

Kokeilin jäähdyttää 1-2 cm solumuovilla eristettyä 5 litran astian sisältöä. Lämpötila laski 5 asteeseen, kun huoneen lämpötila oli 22 astetta. Matalin järkevä lämpötila on jossain ylempänä, esim. 10 asteessa, koska jäähdytysteho lähestyy nollaa lähestyttäessä minimilämpötilaa (joka riippuu astian eristyksestä ja peltierin kuuman puolen lämpötilasta). Jos termostaatilla ei kontrolloi lämpötilaa, kuluttaa laite koko ajan maksimimäärän sähköä.

Seuraavaksi on tarkoitus kokeilla vesijäähdytystä myös peltierin kuumalle puolelle, eristää isompi käymisastia ja siirtää lämpö rosterikierukalla. Kierukan pituudeksi luultavasti riittää aika lyhyt johtuen aika pienestä jäähdytystehosta.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”