Bulldog Brewer

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nurmijärvi
18 tai yli: Olen

Re: Bulldog Brewer

ViestiKirjoittaja Blair » La Loka 21, 2017 20:57 pm

Mun mielestä pieni tehokkuuden lasku ei meinaa näissä kotitoihuissa mitään. Jos menee eurolla enemmän mallasta niin antaa mennä. Tärkeintä on, että prosessi on toimiva ja toistettavissa. Itsellä oli kerran mallaspatja tukossa niin että piti maltaita vähän sörkkiä. Siinä panossa oli paljon vehnää, joka tunnetusti tätä aiheuttaa. Riisin kuoret vissiin auttaisi ilman sivumakuja, mutta en ole niitä toistaiseksi tarvinnut.

Outo juttu, mutta minusta mun oluet on kirkastunut selvästi kun jätin bazookan pois. Tai sitten johtuu jostain muusta :nauru:

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Loka 21, 2017 21:38 pm

Joo ei sinäänsä euroilla väliä, mutta laskurit menee sekaisin ja tavoite OG ei toteudu. Aiheuttaa aina lisäsäätöä jos haluaa tarkkana olla reseptien kanssa.

Silencia
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Luopa

ViestiKirjoittaja Silencia » Su Maalis 04, 2018 18:35 pm

Hei
Nyt hankittu tuo uusin versio Bulldogista ja ensimmäistä käyttökertaa tällä laitteella. Aiemmat panot tehty pussimäskäämällä.
Muutamia kysymyksiä laitteesta?

1. Voiko käyttää täydellä teholla vastuksia koko mäskäyksen ajan? tuleeko pohjaanpalamis ongelmia
2. Minkähän laiseen hyötysuhteeseen kyseisellä laiteella voisi päästä ? päästäänkö 75% perus ipan kanssa.
3. Tuossa jotain videoita katselin keitosta jossa vierre kiersi pumpun kautta koko keiton ajan. Mitäs järkeä siinä on?
4. Tukkeutuuko pumppu kuinka helposti?
5. Voiko käyttää ilman hop spideria? Jos keittoon heittää ipan vaatimat humalat niin saako vierrettä ulos tuon bazooka filtterin kanssa?

Kiitoksia vastauksista ja jos jotain muuta hyödyllistä kyseisestä laitteesta niin laittakaa tähän.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Maalis 05, 2018 7:50 am

Hei, en osaa juuri tuosta ko Bulldog mallista sanoa mutta perusasiat on samanlaiset kuitenkinkaikilla malleilla

1. Voi, olen itse käyttänyt eikä ole ongelmaa ollut.
2. 75% on hyvinkin mahdollinen
3. Itsekkin moisen olen nähnyt eikä siinä ole kyllä järjen hiventäkään (voin olla väärässä myöskin). Paremmissa laitteistoissa ei pumppu edes pyöri 80c jälkeen.
4. Omassa Aysegan Easybrew laitteistossa olen saanut pumpu tukkoon kerran, ja senkin ihan omaa tyhmyyttäni, eli mielestäni ei tukkeudu kovinkaan helposti.
5. En ole käyttänyt hop spideriä, mielestäni humalat kuuluu oluen sekaan ja sillä hyvä. En myöskään bazookaa ole käyttänyt vaan olen jäähdytetyn vierteen ottanut pumpun kautta pihalle.

Toivottavasti vastauksista oli edes vähän apua.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 05, 2018 9:50 am

Tuossa uudessa mallissa on pohjan lähellävierrettä kierrättävä sivuhaara pumpussa. Pumpun päällä pito keitettäessa ja etenkin nostettaessa lämpöä keittoa varten lienee ollut pohjaanpalamisen estämisen varmistelua. Lämpöä nostaessa tuo ainakin kannattaa, tämä on se ajankohta missä Grainfatherissa yleensä vähän väliä palaa jotain kiinni vastuksen lähelle pohjaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Silencia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Silencia » Ma Maalis 05, 2018 13:22 pm

Kuinka tuon pöntön puhdistus tarvitseeko jotain pesuainetta? Mikähän olisi hyvä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 05, 2018 13:37 pm

Grainfather High Performance Cleaner toiminee ihan samoilla ohjeilla pl. jäähdyttimen puhdistus kun noissa on aika lailla sama systeemi. PBW on toinen vaihtoehto ja varmaan jauhemaisella konetiskiaineella toimisi kanssa kohtuu hyvin. Jos jotain saa poltettua pohjaan on Caustic Soda tai kidesooda mainio aine mutta sen kanssa sitten kannattaa käyttää kunnon suojahanskoja ja laseja, on meinaan aika hemmetin syövyttävä aine.

Silencia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Silencia » La Maalis 17, 2018 11:19 am

Eka pano tehty laitteella.
Muuten kaikki toimi hyvin mutta ilmeisesti mallas oli liian jauhoista. Pamahti melkein heti mallaspatja tukkoon. Piti sekoittaa sitten pohjia myöten ennen huuhtelua että meni vesi läpi. Mallas vesisuhde oli 6kg mallasta ja 18 l vettä.maltaana pilsner, paleale ja crystal Seueaavalla kertaa sitte paremmin.

AP24
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja AP24 » Ke Maalis 21, 2018 22:47 pm

Mulla on onnistunut panot Bulldogilla (viime kesänä myyty versio eli ei tämä uusin) muuten hyvin, mutta vierteen jäähdytyksen jälkeen joutuu aina lappohommiin kun hana (tai no, bazookafiltteri tietenkin) menee lähes välittömästi humalamuhjusta ym. tukkoon jos laskee vierrettä hanasta käymisastiaan. Tavallaan tuo lappoaminen on ihan hyvä tapa suodatella muhjua pois (pidän mäskipussia lapun päässä lisäfiltterinä), mutta oishan se helpompaa vaan laskea hanalla suoraan käymisastiaan. Teenkö jotain väärin, onko muilla vastaavaa ongelmaa? Vinkkejä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 22, 2018 0:45 am

Jos pellettejä käytössä niin kannattaa laittaa ne johonkin Hop Spider Bag - tyyliseen pussiin tai hienoverkkoisempaan hop spideriin. Tuo mallaspiippu + bazooka - suodatus toimii lähinnä kävyillä tukkeutumatta ja kävyt taas ovat aivan saatanasta uudelleenpakata alle 5kg paaleihin niin saatavuus useimmista alan liikkeistä on vähän mitä sattuu. 5kg paaleja saa kyllä hyvin.

AP24
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja AP24 » To Maalis 22, 2018 8:23 am

Kiitos. Pitänee siis investoida hop spideriin seuraavassa tilauksessa!

Silencia
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Silencia » To Maalis 22, 2018 14:05 pm

Tuossa ensimmäisessä keitossa oli humalapellettiä noin 80 g ja kaikki vierre tuli bazookan läpi. Aika hyvin suodatti muhjua pois.

Tuossa vähä mietin kun tuo mallaspatja meni tukkoon heti että pitäisikö sitä aluksi kuitenkin sekoittaa kierrätyksen kanssa? Vai kuinka tuo pitäisi toteuttaa. Nyt sekoitin maltaat vähän kerrallaan ja laitoin reikälevyn päälle ja kierrätyksen päälle.

Monnisto
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Monnisto » Ma Maalis 26, 2018 18:53 pm

Ensinmäinen pano takana laitteen uusimmalla versiolla, eikä minkäänlaisia ongelmia ollut. Humalat heitin sellaisenaan joukkoon, eikä mitään tukoksia tullut. Positiivinen kuva tuli laitteesta. Pääsiäisenä seuraava panopäivä, mikäli maltaat saapuvat ajoissa.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”