Bulldog Brewer

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Bulldog Brewer

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Kesä 26, 2017 9:05 am

Ei varsinaisesti Bulldogin ongelma, mutta meni bazooka, huuhtelukansi ja piippu tukkoon juhannuksen panoissa. En tiedä oliko Panimonurkan rouhinta turhan hienoa tällä kertaa, mutta yllätti että Wayermannin Rauchmallas veti piipun tukkoon. Päällä oli paksu patja hienoa mallaspölyä, jonka läpi vierre ei jaksanut mennä. Hieman tuli ylimääräistä säätöä kun piti piippua sekoitella ja tietenkin kaverit tulivat käymään sillä hetkellä.
Bazookan otin pois ruis-IPAa ajatellen. Ruismaltaasta tiesin että se on tahmeaa ja sen kanssa voi tulla ongelmia ja niin tulikin. Kokonaismallasmäärä oli isompi piipussa ja säätäminen myös sitä kautta isompaa. Mäskiä sai sekoitella tiuhaan ja pumppu huusi tyhjänä koko ajan. Taisi Bulldogin ohjauspaneelikin olla kesälomilla, kun ei tahtonut millään ottaa komentoja vastaan. Ja lopulta joku härö siihen oli tullut, kun kesken mäskäyksen oli mennyt pois päältä ja vierre pääsi jäähtymään, vaikka mäskäysajaksi oli laitettu 90 minuuttia. Käymisastioihin päätyi rupaa aivan tajuton määrä kun ei tuon mallaspiipun läpi saanut menemään vierrettä kunnolla.
Noh, taas uusia kokemuksia rikkaampana kohti uusia panoja.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Blair » Su Heinä 02, 2017 20:56 pm

13 panoa tänä vuonna takana Bulldogilla. Bazooka meni kerran tukkoon, muuten ei absoluuttisesti mitään ongelmia. Minusta edelleen hintansa haukkuva peruspanolaite.

nagelos
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nagelos » Ti Heinä 25, 2017 15:40 pm

Asentuuko teillä bazooka nätisti kierteille? Mulla tuntuu, ettei kierteet osu millään kohdilleen. Puolisen kierrosta vain saan kierrettyä; sitten pysähtyy. En viitsisi käyttää voimaa, jos vaikka korkkaa kierteet kokonaan.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Heinä 25, 2017 16:14 pm

Menee tosi nätisti.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Heinä 25, 2017 19:47 pm

Ostin laitoksen kesäkuussa ja viisi panoa takanana ja olen todella tyytyväinen laitteeseen. Ensimmäinen pano oli ikään kuin opettelua laitteen käytöstä mikä sujui hyvin ilman ongelmia. Kaksi seuraavaa panoa oli tuplamäskäyksellä tehdy imperial stout jossa oli pieniä vaikeuksia kun bazooka meni tukkoon ja pumppu ryki tyhjää. Viimeisimmän panon kohdalla käytettävää aikaa oli paljon ja hommat eteni rauhassa mutta ongelmia ilmeni taas kun mallaspatja oli tukossa ja tuotti ongelmia huuhtelussa. Aikaa kun oli niin siirsin vierteen käymisastiaan huuhtelun jälkeen ja pesin bulldogin pikaisesti vedellä kaikesta irtopaskasta ennen keittoa että saisin vähemmän rupaa keittoon. Pesusta ei ollut apua koska ilmeisesti whirlpool ja kylmäsaostuman aiheuttamat ruvat veti bazookan ja hanan tukkoon. Muutama asia kummiskin askarruttaa tämän laitteen käytössä.

- Pystyykö näillä olutmasiinoilla tekemään onnistuneen whirlpoolin? Koska jos vispaat lusikalla pari minuuttia ja odotat 15 min niin kaikki paska kerääntyy koneen pohjalle bazookan kohdalle ja tukkii sen ja estää hanan käytön. Ei kiva ei...

- Kuinka siivilöinti kuuluisi tehdä tällä koneella? Youtubessa ihmiset nostavat mallaspiipun ylös mäskäyksen jälkeen ja huuhtelevat. Sen jälkeen aloittavat keiton. Ma ee ummarra... Jättävätkö sen tekemättä? Tuossa siivilöinnissä on vielä jotain mitä en siinä ymmärrä...

- Millaisella rouhinta- asteikolla maltaat pitäisi tilata ettei mallaspatja menisi tukkoon hienoksi jauhetusta maltaasta?

- Voiko mäskiä sekoittaa liikaa? Mulla on tapana nauttia olutta ja hengailla koneen ääressä koko toimituksen ajan ja sekoitan mäskiä vähintään 10 minuutin välein. Jos liiallinen sekoittaminen siirtää hienojakoisemmat aineet mallaspiipun pohjalle peittäen aukot ja aiheuttaen ettei neste pääse pois piipusta.
Make stout great again!

akithegod
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ti Syys 05, 2017 9:09 am

Shadowwalker kirjoitti:- Kuinka siivilöinti kuuluisi tehdä tällä koneella? Youtubessa ihmiset nostavat mallaspiipun ylös mäskäyksen jälkeen ja huuhtelevat. Sen jälkeen aloittavat keiton. Ma ee ummarra... Jättävätkö sen tekemättä? Tuossa siivilöinnissä on vielä jotain mitä en siinä ymmärrä...
----
- Voiko mäskiä sekoittaa liikaa? Mulla on tapana nauttia olutta ja hengailla koneen ääressä koko toimituksen ajan ja sekoitan mäskiä vähintään 10 minuutin välein. Jos liiallinen sekoittaminen siirtää hienojakoisemmat aineet mallaspiipun pohjalle peittäen aukot ja aiheuttaen ettei neste pääse pois piipusta.

En ole varma mitä tarkoitat siivilöinnillä, mutta vorlaufia ei tarvitse tehdä koska pumppu kierrättää vierrettä mallaspedin läpi koko mäskäyksen ajan ja kirkastaa vierrettä. Huuhtelu taas tapahtuu juuri nostamalla piipun ylös ja kaatamalla huuhteluvedet läpi.

Mäskiä ei pitäisi tarvita sekoittaa lainkaan mäskäyksen aikana poislukien aivan alkua jotta maltaat kastuvat tasaisesti. Pumpun tehtävä on pitää lämpötila jokseenkin tasaisena ja kaikki mallas kosteana eli sama kuin sekoituksella infuusiomäskäyksessä. Sekoittaminen saattaa juurikin johtaa kuvailemaasi ilmiöön.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Syys 11, 2017 16:31 pm

Kiitos vastauksesta. Olen ymmärtänyt tuon siivilöinnin väärin mutta nyt on sekin väärinymmärrys korjattu :D jatkossa sekoitan vain alkuvaiheessa niin jos bazooka ei menisi jatkossa tukkoon.
Make stout great again!

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ke Syys 27, 2017 8:36 am

Olen tehnyt nyt kaksi panoa ilman bazookaa. Ovat menneet oikein mallikkaasti. Aion jatkaa näin ja raportoin tänne jos ongelmia..

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 27, 2017 8:40 am

Tarttis varmaan hommata semmonen pitkä letkumallinen bazooka niin saisi paremmin suodatettua muhjun pois.
Piippu meni taas tukkoon edellisessä panossa Panimonurkan rouhimilla maltailla.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Syys 27, 2017 11:33 am

Millaiseksi maltaat pitäisi rouhia ettei menisi piippu tukkoon? Voisi jatkossa esittää toiveita kauppiaalle rouhinnasta.
Make stout great again!

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 27, 2017 15:43 pm

Pitkä ja kapea piippu tukkeentunee helpommin eli mahdollisimman karkeata vaan. Ideahan on vain rikkoa jyvän rakenne eikä pilkkoa sitä jauhoksi.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Syys 27, 2017 15:52 pm

Mahtaisko olla jonkinlaista pienireikästä verkkoa, jonka vois heittää sen mäskikorin pohjalle. Tai kai se jauho menis siitäkin läpi?

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ke Syys 27, 2017 19:17 pm

...silloin taas voi mennä se sihti tukkoon... kaikilla laitteilla pitää prosessia hienosäätää näin se vain menee. Oma mylly ja siitä lähtee kokeilee. Yks jeppe Islannissa ajaa Bulldogsia 1.3mm myllyn välyksellä. Panimonurkalla varmaan tiukempi säätö. Kokeile jättää bazooka pois? Vai onko siinä jotain määrättyä ongelmaa, mitä mietit?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Syys 27, 2017 19:57 pm

Optimoinut ton säädön aika nappiin niin hienoksi kun Grainfather kestää. Hyvin samantyylinen periaate muuten niin johtunee bazookasta. Katsotaan mitä saadaan aikaan kun pitäisi tuota Brewmonkia testata kun ne saapuvat ja siinä kanssa samantyylinen systeemi. Ongelmana jauhon kanssa lähinnä, että tuo mylly mikä on tällä hetkellä, on vain kaksivalssinen, niin jauhoa tulee aina x-määrä, hemmetisti vähemmän kyllä kuin jossain sahtimaltaassa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Syys 27, 2017 21:12 pm

Myllyä ei multa löydy ja bazooka piti jo viimeksi jättää pois, mutta unohin :nauru: Nojoo, ens kerralla sitte. Meneekö muuten pumppu helposti tukkoon ilman bazookaa?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 27, 2017 21:59 pm

Kyllä pumppu kiertää hyvin möhnän kanssa, kunhan vain tulisi patjan läpi tavara ulos...

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » To Syys 28, 2017 7:55 am

Mulla on muuten joka kerta käyny niin, että sen patjan päälle jää parin sentin kerros vierrettä, vaikka säätää virtauksen melko pienelle. Maltaatkin lisään rauhallisesti ja kunnolla sekoitellen. Onko muilla samaa ongelmaa ja ehkäpä vinkkejä antaa?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 28, 2017 8:26 am

^ No toi on just sitä että se mallaspatja menee tukkoon, eikä vierre pääse valumaan läpi.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » To Syys 28, 2017 8:58 am

Juu, niin on. Ehkä mä olin vielä aika unessa kun kirjottelin vähän hölmösti. Tarttee varmaan vaan jatkossa pyytää karkeampaa rouhintaa

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 28, 2017 9:47 am

Tehokkuus saattaa pudota karkeammalla rouhinnalla, sehän siinä on vähän huono. Kaurankuoret saattaa myös auttaa tukkeutumiseen.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”