Bulldog Brewer

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Bulldog Brewer

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Elo 23, 2016 15:34 pm

Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Bulldog Brewer

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Elo 23, 2016 17:48 pm

Harmi sinänsä kun noita 30l systeemejä alkaa oleen jo useita eri merkkejä markkinoilla,kun joku tekis esim 50L version braunmeisterille "kilpailijaksi".
niin sellasella saattas äkkiä olla jo kysyntääkin jos hinta vaan pysyisi järkevänä harrastajien kannalta,harvalla kun on 1000e /enempää varaa laittaa näihin laitteisiin äkkiseltään.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Loka 10, 2016 10:22 am

Tätä näyttäisi olevan saatavilla kotiviini.fi nettikaupasta. Pitääpä tsekata kun poikkeaa Myrtsin Viinimaailmassa...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Loka 30, 2016 10:10 am

Jokos joku on tuollaisen ostanut ,niin sais pikkasen käyttökokemuksia moisesta,äkkiseltään vaikuttas ihan jopa kilpailukykyiseltä hinnaltaan /ominaisuuksiltaan.
https://www.youtube.com/watch?v=hiDgIf5iL1A

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Loka 30, 2016 12:29 pm

Tero_perkele kirjoitti:Harmi sinänsä kun noita 30l systeemejä alkaa oleen jo useita eri merkkejä markkinoilla,kun joku tekis esim 50L version braunmeisterille "kilpailijaksi".
niin sellasella saattas äkkiä olla jo kysyntääkin jos hinta vaan pysyisi järkevänä harrastajien kannalta,harvalla kun on 1000e /enempää varaa laittaa näihin laitteisiin äkkiseltään.

Itsellä jo tuo ajatus 1000€:sta sai oksennuksen nousemaan suuhun pelkällä kuulemalla :D Mutta tosiasiahan on se, että tuollaisen mäskäimen tarvitsisin oikeastaan itsekkin, sillä yli 20L satsit alkaa olla aika tuskallisia tehdä kattilalla tossa meitin liedellä. Tuo Melkkon hinta kyseisestä laitteesta (vajaa 500€) ei nyt liiemmin bostattanut karvoja pystyyn, mutta kyllä tuli vähän enemmän silmäiltyä noita halvempia malleja.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 30, 2016 17:35 pm

Helpon oloinen peli.
Semmoinen jäi mietityttämään, että olisiko parempi jos tuota "sparging platea" käyttäisi kierrätyksenkin ajan. Toki se pitäisi saada nestepinnan yläpuolella pysyväksi. Mutta niin ei tulisi mallaspatjaan kanavaa tai reikää kierrätyksestä.

Toki hiukankaan kätevä käsistään oleva kaveri tuollaisen tekaisee helposti itsekin.
Ongelmalisisinta lienee vastuksen hankkiminen. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Mikkis » Su Loka 30, 2016 23:00 pm

Minä ajattelin tilata kyseisen laitteen tuossa reilun viikon päästä. Melkon tuotekuvauksesta ei saa selvää onko kyseessä V1 vai V2, jälkimmäisessä se ero että siinä tulee vakiona mukaan se sparging plate ja pöntön sisälle painettu mitta-asteikko. Näin siis ainakin muutaman brittifirman mukaan. Jos kestää ja tekee minkä lupaa niin 350€ erotus grainfatheriin on jo iso..

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ti Marras 01, 2016 8:17 am

Hinta ei päätä huimaa näissä uusimmissa All Grain panovehkeissä. Speidel taas kyllä vetää hyvän hinnan omistaan, tosin niissähän on automaatio eri tasolla kuin näissä. Olutta tosin tekee kutakuinkin samalla vaivalla / laadulla varmasti kaikilla näistä.

Itse laittanut varmasti jo pitkälti yli tuon 500e omaan Fakemeisteriin.

Mutta oh, sitä tekemisen iloa :super:

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Mikkis » To Marras 10, 2016 11:12 am

Tänään kävin postista hakemassa tuon Bulldog Brewerin, siinäpä sitä on joululahjaa itelle. Ensivaikutelma on ainakin hyvä, jämäkän oloista tavaraa, ei ole vertailukohtaa mutta varmaan vastinetta rahoille. Tarkoitus on tehdä viikonlopun aikaan ensimmäinen olut jos maltaat kerkeävät tulla huomiseksi niin silloin näkee minkälainen on käytössä. Oli muuten se versio 1, mukana ei tullut sparging platea eikä ole mitta-asteikkoa painettuna sisäpuolelle. Laitoin muutaman kuvan tuonne http://aijaa.com/vAjDJR

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Mikkis » Ma Marras 14, 2016 13:11 pm

Nyt on laite koeajettu viikonloppuna, iso kiitos panimonurkalle raaka-aineiden nopeasta toimituksesta! Laite toimii vastaavasti kuin grainfather eli helppo käyttää, mäskäyslämpö pysyi hyvin koko ajan ja pumppu pelasi. Laitteen ajastinta en käyttänyt, oli tabletilta grainfatherin oma ohjelma käytössä. Brewtarget ohjelman mukaan tähdätty OG 1064, tuli 1066, minulle enemmän kuin tarpeeksi lähellä. Ensipuraisun jälkeen tärkeimmät:

+ Hinta
+ Laadukkaan oloinen
+ Vastuksen 3 teholuokkaa
+ Helppokäyttöinen

- Pumpun virtakytkin johdossa on aivan susi, muilla ollut samaa ongelmaa, eloton nappi eikä aina toimi mutta sitten kun menee päälle niin pysyy kyllä päällä. Kytkin menee vaihtoon ennen seuraavaa erää.

Kaikinpuolin positiivinen kuva jäi laitteesta, 350€ erotuksella seuraavaan vastaavaan tekee jo aika monta erää olutta.

Badseed
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Badseed » Ke Joulu 07, 2016 18:48 pm

Huomenna kuriiri toivottavasti kolkuttelee ja Bulldog saa uuden kodin. Oli niin hyvään hintaan Humlessa että vaistonomaisesti painoin Köp-nappia. Versio 1, eli ilman tuota sparge platea. Pitänee jotain siihen kehitellä.

@Mikkis - Mitä huuhtelua olet käyttänyt, ja minkälaista tehokkuutta odotettavissa?

Itse puntaroin ekaan erään batch spargea, koska tuo sparge plate puuttuu. Mutta jatkossa pitänee hieroa prosessia ettei vaan pääse ph:t nousemaan.

Edit: Humlen paketissa sparge plate mukana. Vaan netissä ei tilatessa mainintaa.

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Mikkis » Ti Joulu 13, 2016 18:23 pm

Anteeksi venähtäneestä vastauksesta, kauheaa hässäkkää viime viikot ollut. Huuhtelin ylösnostettuun mallaspiippuun ihan kannulla hiljakseen, maltaiden päälle laitoin tosin sellaisen pyöreän alumiinisen vuoan mihin tein runsaasti reikiä. Siis tällaisen http://purkkimaailma.valmiskauppa.fi/al ... p-809.html
Tehokkuus oli muistaakseni jossain 75% kieppeillä jos en ihan väärin muista, en siinä tohinassa älynnyt ylös ottaa kun oli ensimmäinen kerta kyseisellä laitteistolla :nauru:

Kerro mitä mieltä itse olet laitteesta, itse olisi tarkoitus stoutti pyöräyttää tuossa ensi viikolla kunhan aikataulut antaa periksi.
Hyvään hintaan olet kyllä saanut bulldogin :cheers1:

Badseed
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Badseed » Ti Joulu 13, 2016 23:20 pm

Kiitti vastauksesta. Tällälailla kun kertarysäyksellä hankkii kaikki kamppeet, niin Humlen hinta sen ainakin mahdollistaa. Irlannin foorumilla oli paljonkin juttua ja myös ostopäätökseen rohkaisevia kommentteja.

Itseä tuo huuhtelu vielä mietityttää, pitääkö mallaspiippu ylhäällä vai alhaalla huuhtelun aikana. Kokemuksella se viimeistään selviää tuleeko olueen happamempi maku tuolla valmistajan ehdottamalla tavalla.

Kompensoitko muuten Mikkis itse maltaan määrää tuolla mallaspiippu-ylhäällä-huuhtelulla?

Ens viikolla pääsee testaamaan tositoimissa kunhan loput kamppeet saapuu.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 14, 2016 8:58 am

Huuhtelu suoritetaan nimenomaan piippu ylhäällä,koska eihän se muuten ns "huuhtele" niitä maltaita jos ne on siellä vierteen seassa,näin ainakin itselleni on neuvottu.
Mäskäys:
Kuva

Huhtelu:
Kuva

Keitto:
Kuva

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Mikkis » Ke Joulu 14, 2016 16:24 pm

Mäskäyksen / vierteen kierrätyksen aikaan piippu alhaalla ja lopuksi piippu nostetaan ylös ja maltaat huuhdellaan vedellä, aivan kuten muillakin vastaavilla laitteistoilla. En muista tarkalleen mutta jossain taisi lukea että mallaspiippu vetää jonkun 8,5-9kg maltaita, ainakin omassa versiossa tuo voi pitää hyvinkin paikkaansa koska mulla ei ole sitä ylivuotoputkea mallaspiipussa jonne maltaat menisivät mahdollisesti tukkien pumpun.

Kannattaa käyttää keiton aikaan suosiolla joko hop spideria tai humalapussia, muuten tuo filtteri pohjalla menee takuulla tukkoon muhjusta :nauru:

Badseed
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Badseed » Ke Joulu 14, 2016 17:07 pm

Juu kiitos, tottakai voi käyttää mallaspiippua kun se kerran on. Oon aika herkkä tanniini-henkisille mauille ja hajuille, ja tästä syystä haluisin saada ekasta(kin) satsista jo maisteltavaa :)

Olen ymmärtänyt että mallaspiippua voisi pitää myös alhaalla, ja tehdä continuous spargen, maltaan läpi. Tuo valmistajan ehdotus on ~ 'puolikas batch sparge'. Oppaita lukiessa vihjataan ph:n nousuun ja kitkerämpien makujen muodostumiseen kun mäski jää batch spargessa ilman veden tuomaa puskuria. Tai ainakin jotain lähelle tuota...

Korjatkaa joku että tuleeko tästä nyt murehtia sen enempää ja ottaa vaan olut! Ja joo, pumppu sekä bazooka on helposti kuulemma tukossa, tarkkana kierrätyksen virtauksen kanssa oli neuvo.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 14, 2016 19:25 pm

eipä tonne ylivuotoputkeen periaattessa niitä maltaita mene kun ne yleensä on siellä "upoksissa"vierteen seassa mutta sehän tolla onkin ideana että jos se mallaspeti menee tukkoon niin ei pääse se itse kattila ns kuivaksi jos käytetään pumppua,vaan se alkaa sitä vierrettä ajaan ton ylivuodon kautta kiertoon takaisin,ite heitin sen pasooka filtterin hemmettiin iteltäni,kun imho parempi se on kierrättää kaikki uudelleen ton mallaspedin kautta ,ja eipä mene ainakaan hana tukkoon ;-)

Mikkis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Mikkis » Ke Joulu 14, 2016 20:25 pm

Sehän se tosiaan on sen ylivuotoputken pointti ettei mene kuivaksi jos patja tukossa, meinasin vaan silloin jos kyseessä ois ihan maksimimäärä maltaita piipussa. En tiedä miten pitkä se putki keskellä on kun itsellä ei sitä ole niin eipä siitä sen enempää =)
Se tunti-puolitoista on muutenkin niin lyhyt aika käydä välillä kuikkaamassa että kiertää hyvin ja samalla huomaa kuinka vierre kirkastuu. Hanaa ei kannata kääntää täysin auki, puoliväli toimi itsellä hyvin, riippuu tietenkin mäskistä.

Minä tekisin suosiolla ensin nostetulla piipulla huuhtelun ja nauttisin pari olutta, siinä sitä oppii samalla laitteiston ja ompahan sitten ainakin yksi muuttuja mitä tehdä erilailla seuraavalla kerralla jos on jotain ongelmaa.

Ei muutakuin rohkeasti vaan koneeseen tutustumaan, vedenkeitin hienommalla hintalapullahan tämä loppuunsa on :cheers2:

J. Anale
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja J. Anale » Ma Tammi 16, 2017 11:28 am

Oletteko te Bulldog Brewerin ostaneet saaneet rolling boilin aikaiseksi? Katsoin Youtubesta yhden videon ja siinä tuo keitto vaihe ei oikein vakuuttanut.

J. Anale
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja J. Anale » Ma Tammi 16, 2017 11:32 am

Löysin lisää videoita tubesta, ja äsken katsomassani rolling boil saavutettu.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”