Automaattilapot & ongelmat

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Automaattilapot & ongelmat

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Loka 25, 2017 20:47 pm

Ton korkin saa panimonurkasta. Pitäs vielä filtteri hommata ni vois kokeilla puhaltaa lappo käyntiin.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » To Loka 26, 2017 12:42 pm

Ei oo hinnalla pilattu =) Pakkohan näitä kiinan tuotteita on testattava kun automaattivälineet ei toimi kuten pitäisi:

https://www.ebay.com/itm/Hot-Simple-Syp ... SwqfpZz-fA

Ja lappoihin vaihtofiltterit myös edullisesti =)

https://www.ebay.com/itm/Stainless-Stee ... SwTdJXRQNl

Nyt lähti tilaukseen. Pari euroahan tossa voi hävitä. Toi filtteripaketti näyttää toimivalta ja senhän saa kiinni letkuun kuin letkuun.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Loka 31, 2017 23:26 pm

cob kirjoitti:Lueskelin äsken ulkomaanfoorumeilta automaattilappojen hapettamista kaljasatseista ja alan kallistua siihen suuntaan että jätän automaattilapon hyllyyn. Ei siinä erikoisesti ole ollut ongelmaa imun puolesta, mutta ilmeisesti StarSan on vetänyt pientä halkeamaa ulkoputken pintaan ja muutenkin on fiilis että lappo on ennemmin tai myöhemmin bakteeripesä.

En myöskään ole ihan varma etteikö se vatkaisi kuitenkin hieman ilmaa oluen sekaan, ja jos näin käy niin lappoaminen on kuitenkin sieltä tehokkaimmasta päästä tavoista hapettaa koko olutsatsi.

Tekisi mieli myös pyrkiä eroon pullotusastiaan lappoamisesta ja pullottaa suoraan käymispöntön hanan kautta, mutta sitä varten pitää ilmeisesti pitää käymisastiaa niin kallellaan ettei hanan kohdalle kerry muhjua, ja hankkia jotain pulloihin suoraan laitettavia karbonointinappeja.

Onko joku paikallistanut hapettumisongelmat näennäisesti kunnossa olevaan lappoon?

Tänään pullottaessa imi lappo välillä ilmaa kettumaisesti. Entiedä mitä muhjua sinne tiivisteeseen välillä pääsee että rupee rykimään. Tuon hapenkanssa koittanut olla tarkkana ja tuo aina lisää kontaktia. Conicali täytyis hommata että loppuu siirtelyt :)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Marras 02, 2017 8:47 am

Itse "ratkasin" ton lappoamis ongelman hommaamalla käymisastiat joissa on hana,näin jää se muhjukin suoraan sinne astian pohjalle eikä tule Pulloihin/kegiin.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Marras 03, 2017 8:01 am

Olen tätä nykyään käyttänyt vain pitkää rst lappoa silikoniletkulla.Imaisen suulla sen käyntiin ja samalla saa maistiaiset.Lappo vain pienellä jousipuristimella pönttöön ni ei heilu ja sotke muhjuja.Kegeihin lähinnä lappoan ja 3bar painetta force karbonointiin heti perään.Hyvin toiminut.Kaikkia on kokeiltu,hanoja autolappoja.Mielestäni kun on vähän liikkuvia osia ja laadukkaat materiaalit niin ei tule niitä ylläreitä.Ja tietty oman prosessin tuntemus ja hallinta tuo varmuutta.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Marras 03, 2017 20:59 pm

Suulla käytiin... aika extremeä sanon mä. :D
Eikävielä ole mitään infektioita tullut oluisiin?

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » La Marras 04, 2017 12:47 pm

ossis kirjoitti:Suulla käytiin... aika extremeä sanon mä. :D

En usko lappoamisen yhteydessä tapahtuvan letkun imaisun sinällään kontaminoivan olutta. Mahdollisen syljen määrä ja sen sisältämät riskipitoiset aineosat lienevät häviävän pieniä. Vierrettä ei tarvitse imaista suuhun saakka :-) Ja toisaalta hallitusti tehtynä suun limakalvot koskettavat vain letkun ulkopintaa joka ei ole taas kosketuksissa oluen kanssa. Kai tuon kontaminaatioriskin voi minimoida erikseen vielä jollain irrotettavalla imuholkilla :)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Marras 04, 2017 13:51 pm

^ No lilluuhan se letku siellä oluen seassa, joten kyllä suun bakteereja sinne päätyy. Riskialtistahan tuo on mutta jos homma pelaa niin mikäs siinä. Pari satsia olen noin tehnyt itsekin kun automaattilapot alkavat kyrpäilemään aina pullotusvaiheessa :D

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » La Marras 04, 2017 16:20 pm

miguels kirjoitti:^ No lilluuhan se letku siellä oluen seassa, joten kyllä suun bakteereja sinne päätyy. Riskialtistahan tuo on mutta jos homma pelaa niin mikäs siinä. Pari satsia olen noin tehnyt itsekin kun automaattilapot alkavat kyrpäilemään aina pullotusvaiheessa :D

Joku laboratorio lienee tutkinutkin sen voiko sylki edes kontaminoida olutta. Jotkut tietyt bakteerikannat pilaavat vierteen, mutta vierre ja olut on eloperäinen omanlainen bakteerikantansa sekin, miksi se pilaantuisi syljen eritteistä? Mistä sen tietää vaikka syljessä olisi ainesosia jotka voivat vaikuttaa lopputulokseen suotuisastikin =)

Täällä kun kerrotaan ja välitetään herkästi "totuuksia", mutta yleensä niille ei ole näyttää taustatietona todellista tutkimustietoa vaan kyse on enemmänkin monenlaisista olettamuksista.
Joku keittiön, kylpyhuoneen, varaston pinnoilla elävä epäpuhtaus voi olla jopa suurempi riski kuin lappoletkun imeminen - harvalla kun on erillistä steriiliä mäskäys ja keittohuonetta. Sama koskee tietysti pullotusta. Ilmassa saattaa olla jo valtavasti haitallisia hiukkasia. Jos esim. pelkästään panovälineiden pesu tapahtuu kylpyhuoneessa jossa sattuu olemaan WC -pönttö samassa tilassa, riskit kasvavat valtavasti. Joo, ei oo itselläni näin :-D

Sama koskee kesäaikaan ilmassa lentäviä ötököitä. Oon joskus bongannut siivekkään elukan vierteestä ja poiminut sen vain pois. Oluesta tuli täydellistä. Tuskin ötökän tuoman bakteerikannan takia, mutta ei se sitä pilannnutkaan.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Marras 05, 2017 20:21 pm

ossis kirjoitti:Suulla käytiin... aika extremeä sanon mä. :D

Ei vielä, kegissähän tuo olut joutuu hiilarin kanssa tekemisiin.Ja pullotuksessa letku huuhtoutuu.Olen kyllä kokeillut kaiken näköistä.Mutta tämä oma prosessi hioutuu(Lue panija laiskistuu :)Ja lappo letku ei ui kegissä,valutan sisä pintaa pitkin oluen kegiin.Mutta toki suosittelen äärimmäistä puhtautta oluen teossa. Niin se riski että suurityöpanos joutuisi viemäriin vältettäisiin.
RDWHAHB

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » To Marras 30, 2017 13:00 pm

Pitäisi vaihtaa letku automaattilappoon. Käsittääkseni 9x13 8xX mm on oikea koko, mutta mistä tuo alkuperäinen on tehty, PVC? Silikoniletkua ei viitsisi ostaa koska sillä hinnalla saisi uuden lapon letkuineen, paitsi jos se kestää paljon normaalia kauemmin.

Muokkaus: Löysin lapon mukana tuleen lapun ja siinä kerrotaan kokojen olevan 8 mm mini ja regular-kokoisille ja 11 mm large/fast flow autolapolle.

Kiinnostaisi kuitenkin vielä tietää tummuuko silikoniletku käytössä kuten muoviletku.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Marras 30, 2017 14:29 pm

burp kirjoitti:Pitäisi vaihtaa letku automaattilappoon. Käsittääkseni 9x13 8xX mm on oikea koko, mutta mistä tuo alkuperäinen on tehty, PVC? Silikoniletkua ei viitsisi ostaa koska sillä hinnalla saisi uuden lapon letkuineen, paitsi jos se kestää paljon normaalia kauemmin.

Muokkaus: Löysin lapon mukana tuleen lapun ja siinä kerrotaan kokojen olevan 8 mm mini ja regular-kokoisille ja 11 mm large/fast flow autolapolle.

Kiinnostaisi kuitenkin vielä tietää tummuuko silikoniletku käytössä kuten muoviletku.

Pvc-letkua tuo on. IKH:lta ainakin löytyy metritavarana eikä maksa juuri mitään.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Joulu 04, 2017 12:50 pm

Nyt homma toimii. Kiinasta tilattu kelluva lappo + suodatin on mainio yhdistelmä. Kotiin toimitettuna n. 3 euroa postikuluineen.

- Ei sekoita pohjan muhjuja käynnistysvaiheessa
- Kelluu nätisti ja vierre siirtyy astiasta toiseen, ei ota lainkaan ilmaa sekaan
- Viimesetkin tipat mukaan kun astia on lopuksi kallellaan
Liitteet
Kelluva lappo.jpg

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 04, 2017 13:07 pm

Vois vaikka kokeilla tota komboa!

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Joulu 04, 2017 16:31 pm

hieno systeemi :D oliko linkkiä mistä tilasit?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 04, 2017 16:53 pm

Ebay, se oli tuossa ylempänä

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Joulu 04, 2017 16:55 pm

Itse lopetin jo lapon käytön toisessa erässä ja siirryin pelkkään letkuun. Päästä kun imaisee suun sijasta sanitoidulla pipetillä (mallia marinointipipetti) niin se toimii ihan samalla lailla kuin tuo automaatti ilman sen ongelmia. Noissa halvoissa lapoissa se letkukin on aina jo valmiiksi taiteltu ihan lyttyyn. Ajattelin kanssa itse rakennella tuontapaisen apuvälineen letkun päähän joka pitää sen paikallaan tietyssä syvyydessä.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Joulu 04, 2017 17:25 pm

no ei ollu hinnalla pilattu :D tilasin piruuttaan itsekkin ;)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 04, 2017 17:32 pm

Koko lappoamis "ongelmasta" pääsee eroon kun hommaa hanalla varustetut käymisastiat.......

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Joulu 04, 2017 19:45 pm

^ löytyy hanalliset astiat, mutta niiden kautta liruttamalla sekoittuu happea ja hanojen 100% puhtautta ei pysty takaamaan millään.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”