Automaattilapot & ongelmat

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Olutto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: JKL
18 tai yli: Olen

Automaattilapot & ongelmat

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Heinä 06, 2016 11:56 am

Täällä ollut ilmeisesti aika vaihtelevia kokemuksia automaattilapoista: toisille se on ollut pelastaja, toisille ilmeisesti murheenkryyni pahimmasta päästä.

Itselläni on nyt ainoastaan huonoja kokemuksia automaattilaposta ja kaikilla lappoamiskerroilla olen joutunut lopulta imemään oluen astiasta toiseen käyttäen vanhaa kunnon punaletkuista peruslappoa.

Suurin ongelma on ilmeisesti tiivisteessä tms, koska lappo päästää ilmaa jostain letkun sisälle ja jossain vaiheessa virtaus katkeaa.
Toinen ongelma on autolapon virtauksen käynnistäminen: lappo ei käynnisty ensimmäisellä painalluksella, eikä kyllä toisellakaan (kuten markkinamiehet sanovat), eikä usein kolmannellakaan, vaan lappoa pitää pumpata voimalla niin, että hienosti kirkastunut olut on hiivan ja muhjun samentamaa.

Ostin lapon Ruotsista Pgw:ltä, mutta se näyttäisi olevan käytännössä sama, mitä kotimaiset kaupat myyvät.
Sain tuotevirheeseen vedoten pgw:ltä toisen samanlaisen ja samat ongelmat toistuu molemmilla.

PGW:n työntekijä neuvoi minua näin: "
One correction when you use it, do not pump it, this will not work.
You just drag it up and then down, once. It needs to be a minimum of 18 L of liquid for it to work aswell."

Millaisia kokemuksia teillä on automaattilapoista?
Mitä järkeä noissa on, jos nestettä pitää olla vähintään 18L?! :mad: :hullu: (Osittain olen tämän huomannut, kun virtaus on myös loppunut yleensä, kun nestettä on enää alle 10L)
Mitä tälle ongelmalle voisi tehdä? Onko kenelläkään hyviä vinkkejä korvaavaksi välineeksi?

Tässä vielä video lapon "toiminnasta": https://drive.google.com/open?id=0Bwq1q ... ZNT0FvWVl3

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Automaattilapot & ongelmat

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Heinä 06, 2016 12:01 pm

itsellä se on tuosta lähtenyt ku pari kertaa pumppaa niin nostaa riittävästi. Mitä vähemmän sitä nestettä sitä enemmän sitä joutuu siihen letkuun pumppaamaan jotta saa sen nousemaan tuolta.
Lappo pohjassa nesteeseen ja sit imasee sen putken täyteen ja painaa alas niin se puristaa sen nesteen sinne letkuun.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 06, 2016 12:41 pm

Ei ole minulla moista ongelmaa ollut, olen tilannut lapponi sellaisista paikoista jossa myydään sitä Kanadalaista merkkiä.

Olen laponnut ilman ongelmia pienistä ämpäreistä jne. Käytän 10L ämpärille minilappoa ja kaikelle isommalle normaalikokoista.

Eihän sinulla ole tuon lapon päässä mitään venttiiliä joka voisi estää virtausta? Videon perusteella näyttää itse lappo aika onnettomalta, ihan kuin pohjaventtiili ei toimisi ollenkaan kun neste valuu heti takaisin astiaan.

Tuokin voisi toimia jos imaiset ison putken täyteen rytmikkäillä liikkeillä eikä yhdellä suoralla ylösalaisinliikkeellä. Oma taktiikka on nykäistä useamman kerran lyhyitä vetoja jolloin ilma puristuu lappoletkuun ja nestepatsas isossa putkessa nousee jokaisella sykäyksellä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Heinä 06, 2016 12:57 pm

Itsellä omassa käytössä ollut Kanadalainen lappo alkoin vuoden käytön jälkeen tehdä samaa ja sille sai vuoden lisää elinaikaa kun säilytti purettuna mutta lensi mäkeen tuossa alkukeväästä. Toistaiseksi hyvin samankaltainen italianversio toiminut ongelmitta, mutta tiedä sitten noiden laadusta kestääkö yli tuon maagisen kahden vuoden rajan. Näin myös jossain kiinalaisen version tuosta joten tietysti kanssa mahdollista että PGW:ltä tuota saisi. Joka tapauksessa tuossa pitäisi olla kaikki kolme versiota mitä noista on tarjolla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Heinä 06, 2016 18:10 pm

Tossa videolla, jos oikein näin niin on nestettä kyllä niin vähän että voi olla vaikea saada käyntiin virtausta. Ideahan on pumpata neste mutkan yli josta painovoima hoitaa loput. Noin pienellä vesimäärällä ei oikein edes mahdu pumppaamaan. Itellä yksi meni pilalle, kun lapposin liian kuumaa. Tiiviste rupes falskaamaan. Ei se ehjäkään ihan tiivis ole. Aina välillä ilmaa imaisee.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Heinä 06, 2016 18:17 pm

Piti ihan käydä kokeileens. Viidensentin vedessäkin toimi ihan hienosti. Eli kyllä sun lappo on vaan susi.

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » To Heinä 07, 2016 11:21 am

Sunkka kirjoitti: Ideahan on pumpata neste mutkan yli josta painovoima hoitaa loput. Noin pienellä vesimäärällä ei oikein edes mahdu pumppaamaan.

Myyjän ohje: "One correction when you use it, do not pump it, this will not work.
You just drag it up and then down, once."

Suurimmassa osassa youtube-videoista (mm. Lappo.fi pullotusvideo) ohjeistavat, että nosta ja paina kerran tai kahdesti.

:confus:

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Heinä 07, 2016 12:04 pm

Mun lappo toimii hienosti, kerran tarvii painaa. Ja pystyy ihan pieniä liruja imemään. Sama lappo kun tuossa videolla.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Heinä 07, 2016 19:44 pm

Joo siis "pumpata" pari kertaa. Eli alas ylös alas. Se riittää. Ei mitään vatkaamista.

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Pe Heinä 08, 2016 18:52 pm

Jos, Olutto, tosiaan teet niinkuin tolla videolla näkyy, eli vain painat männän alas, niin ei varmasti toimi, nestehän nousee putkessa vain n. 5 cm.

Kirjoitin tähän kertaalleen jo jotain ihan muuta mutta katsoin sitten videon uudestaan ja huomasin jotain. Oliskohan tässä kyse tekniikkavirheestä, kokeileppa siten että painat lapon kasaan (mäntä pohjaan), sitten laitat lapon pään nesteeseen, vedät männän ylös ja painat alas...

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » La Heinä 09, 2016 11:56 am

Juuh itsekin huomasin että lapon sisäputki alas ennen nesteeseen laittoa ja ensin vetäsy ylös ja alas mitä tarttee.Alas painaessa työnsi ilmaa ulos laposta ja sekoitti pohja sedimenttiä.
RDWHAHB

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Heinä 10, 2016 10:42 am

Jos alas painettaessa sekoittaa pohjasakkaa, niin vika on silloin lapon päässä olevassa pohjaventtiilissä joka vuotaa. Omassa lapossa jos pelkän ulommaisen putken kastaa nesteeseen ja nostaa ylös, niin nesteen pinta vain hiljaleen laskee. Eli ei täysin tiivis, mutta yksi veto ja painallus riittää käynnistykseen. Kannattaa tarkistaa tuo pohjaventtiilin toiminta, jos ei tahdo toimia.

Oman tilasin Humlegårdenista.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Heinä 10, 2016 13:12 pm

Tymä kyssäri, mutta miksi laittaa sitä lapon alapäätä niin lähelle pohjaa että pienikin ulosvirtaus pölläyttää sakkaa? Joo, lappo lähtee paremmin käyntiin mitä syvemmällä imupää on, mutta olen saanut muutaman sentin syvyydessäkin olevan lapon lähtemään juurikin noin että vetäistään ensin yksi pitkä veto ja sitten nykytetään nopeahkosti sen verran että olut menee ylämutkan ohi (voi olla ettei onnistu jos tiivisteet valskaa). Yleensä tuen lapon imupäätyä Speidelin pöntön seinissä oleviin pieniin syvennyksiin pumpatessani, jolloin se ei pääse hämmentämään olutta turhaan, ja muutenkin imen olutta mahdollisimman läheltä pintaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Simpukka » Ma Heinä 18, 2016 14:01 pm

Ensimmäisen lapponi ostin PGW:stä ja sillä sai heittää vesilintua välittömästi. Brewcatistä tilasin uuden joka on toiminut moitteita. Saman näköisiä kapistuksia kummatkin, mutta toinen toimi, toinen ei.

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » Ti Heinä 19, 2016 11:46 am

Simpukka kirjoitti:Ensimmäisen lapponi ostin PGW:stä ja sillä sai heittää vesilintua välittömästi. Brewcatistä tilasin uuden joka on toiminut moitteita. Saman näköisiä kapistuksia kummatkin, mutta toinen toimi, toinen ei.

Kiitos! Näitä kokemuksia lähdin alunperin kysymykselläni hakemaan. Eli ilmeisesti PGW:llä myynnissä jotain kiinalaisia halpiksia, jotka ei edes toimi :mad:
Vanha sääntö näyttäisi siis pätevän tähänkin: "If it's too cheap to ne true, it is not true"

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Heinä 25, 2016 13:21 pm

Mulla siis tuo Brewcatin malli myös ja toimii kuin unelma. Voi kunpa olisin tämänkin ostanut heti kättelyssä...

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ke Loka 25, 2017 15:58 pm

Sama juttu. Jatkuvia ongelmia. Automaattilappo on hankittu Brewcatista. Viime kerralla toimi hienosti. Yhdellä työnnöllä käyntiin. Tänään taas ongelmia. Jostain syystä joka toisella panolla imee ilmaa sekaan ja virtaus on huono. Välillä pysähtyy kokonaan. Kerran meni puoltoista tuntia liruttamalla oluen siirto astiasta toiseen. Nyt näyttää samalta hommalta. Lapossa kulkee enemmän ilmaa kuin olutta. Alkaa kyrsiä tämä kotipanimovälineiden heikko laatu :mad:

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Loka 25, 2017 17:09 pm

miguels kirjoitti:Mulla siis tuo Brewcatin malli myös ja toimii kuin unelma. Voi kunpa olisin tämänkin ostanut heti kättelyssä...

Päivitys omaan kommenttiin. Eipä toimi lappo enää. Hermot menny monta kertaa. Panimonurkan myymä lappo, jossa keskellä haitarimallinen pumppu, niin ei oikein jaksa myöskään nostaa nestettä saavista ylös.

Motonetistä ostin myös lapon, jossa on kuula päässä. Ei toimi sekään kunnolla koska sitä joutuu ravistamaan voimakkaasti ja sakka sekoittuu. On tää vaikeeta...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Loka 25, 2017 17:12 pm

Lueskelin äsken ulkomaanfoorumeilta automaattilappojen hapettamista kaljasatseista ja alan kallistua siihen suuntaan että jätän automaattilapon hyllyyn. Ei siinä erikoisesti ole ollut ongelmaa imun puolesta, mutta ilmeisesti StarSan on vetänyt pientä halkeamaa ulkoputken pintaan ja muutenkin on fiilis että lappo on ennemmin tai myöhemmin bakteeripesä.

En myöskään ole ihan varma etteikö se vatkaisi kuitenkin hieman ilmaa oluen sekaan, ja jos näin käy niin lappoaminen on kuitenkin sieltä tehokkaimmasta päästä tavoista hapettaa koko olutsatsi.

Tekisi mieli myös pyrkiä eroon pullotusastiaan lappoamisesta ja pullottaa suoraan käymispöntön hanan kautta, mutta sitä varten pitää ilmeisesti pitää käymisastiaa niin kallellaan ettei hanan kohdalle kerry muhjua, ja hankkia jotain pulloihin suoraan laitettavia karbonointinappeja.

Onko joku paikallistanut hapettumisongelmat näennäisesti kunnossa olevaan lappoon?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ke Loka 25, 2017 17:39 pm

Tämmönen ois ihan hieno kapistus: http://brulosophy.com/2014/06/19/the-st ... -a-review/. Ei pumppailua, eikä halkeile putki

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”