Vierteenjäähdytin - RST - 20L

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

outlawpuppet
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Vierteenjäähdytin - RST - 20L

ViestiKirjoittaja outlawpuppet » Ke Touko 18, 2016 21:53 pm

Uutena kotipanijana muutaman erän jälkeen alkaa kerrotalossa näillä lämpötiloilla vierteen jäähdyttely käydä hermolle ja nyt olisi tarkoitus hankkia jostain vierteenjäähdytin. Katselin esim. brewcat.fi -sivustolta otsikon mukaista vierteenjäähdytintä (http://www.shop.brewcat.fi/immersiolauh ... -2472.html) ja siitä heräsi ensimmäisenä kysymys tuosta liitännästä. Ymmärsinkö oikein, että jäähdytin täytyy liittää vesihanan letkuihin vai voiko sen liittää suoraan vesihanaan jollain liittimellä? Pahoittelut, jos kysymys on hieman outo, mutta tässä ollaan nyt kolme kuukautta pantu ja välineet yms. on vielä uutta :)

Tepu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

Re: Vierteenjäähdytin - RST - 20L

ViestiKirjoittaja Tepu » Ke Touko 18, 2016 22:15 pm

Kuvista päätellen tuossa on oranssit pikaliittimet puutarhaletkuille yms. Helpointa varmaan olisi kiinnittää asunnon vesihanaan oikean kokoinen hanaliitin, ja viedä puutarhaletkulla jäähdyttimelle. Esim: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... 000021714/ Letkun päihin sitten naaras pikaliittimet. Saahan myös nuo muoviset pikaliittimet toki irti jos haluaa pysyvästi vesijohtoon kiinnittää.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 19, 2016 10:04 am

Hommasin hehkutettuu/kieppiputkee 10mm cu 10m ja 1 jäähdytys takana.Saavillinen vettä hanasta Lämmöt tippui 100➡30 asteeseen n.20 minsassa.Ennen kokeillut rst kurttuputkella.Pyörittelee jonkun lieriön ympärille muotoon.Klemmareita ja letkuu.Ja hanaliitin letkuun.Hyvin toimii.Kuparin lämmönsiirtokyky on kyllä parempi kuin rst.n.Itsellä jäähdytettävä määrä 25 litraa.
RDWHAHB

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » To Touko 19, 2016 11:01 am

Tepu kirjoitti:Kuvista päätellen tuossa on oranssit pikaliittimet puutarhaletkuille yms. Helpointa varmaan olisi kiinnittää asunnon vesihanaan oikean kokoinen hanaliitin, ja viedä puutarhaletkulla jäähdyttimelle. Esim: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... 000021714/ Letkun päihin sitten naaras pikaliittimet. Saahan myös nuo muoviset pikaliittimet toki irti jos haluaa pysyvästi vesijohtoon kiinnittää.

Gardenalla on myös sisähanoihin sopivia adaptereita, joten jäähdytysveden saa otettua vaikka WC:n tai keittiön hanasta. Niihin saa kiinni perinteisillä pikaliittimillä varustetun puutarhaletkun.
http://www.gardena.com/fi/water-managem ... onnectors/

Kannattaa myös muistaa se, että se jäähdyttimessä kiertävä vesi lämpeää todella paljon ensimmäisten minuuttien aikana, joten läheskään kaikki puutarhaletkut eivät sitä lämpöä välttämättä kestä lähtevällä puolella. Paikallisesta letkukaupasta saa lisäpanostuksella sopivaa letkua kun kertoo että pitäisi kestää melkein 100C.

Gardenan liittimissä ei ole ollut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa, eli homma toimii kuin junan vessa.

outlawpuppet
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja outlawpuppet » To Touko 19, 2016 20:01 pm

Kiitos vastauksista! Täytyy tutustua linkkeihin vielä ajan kanssa ja laittaa hommat kuosiin ennen seuraavaa panopäivää :jee:

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Touko 19, 2016 20:33 pm

En suosittele rst jäähdytintä. Ite ostin ja kyllästyin surkeaan lämmönjohtavuuteen. Nyt on kuparia ja homma toimii järkevässä ajassa.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » To Kesä 23, 2016 17:51 pm

Mistä jengi hommannut itse rullatut kupariputki viritelmät? Riittäköhän 10m ja 10mm?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » To Kesä 23, 2016 19:20 pm

Eiköhän hehkutettua kuparipurkea saa lvi liikkeestä ja tuo pituus ja halkaisija on yleisesti käytetty noissa.

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » To Kesä 23, 2016 20:58 pm

Itse hommasin biltemasta. Muistaakseni 8mm ja 10m. Jäähtyy 11-15l noin 10-15min.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Kesä 24, 2016 9:48 am

^ Sama bilteman kieppi minullakin. 25 litran satseissa kaipaisin hätäisenä panijana lisää tehoa, vaikkei missään nimessä hidas ole.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » La Kesä 25, 2016 21:05 pm

Jep,10mm ja 10m cu Kieppi jäähdyttää vikkelään.Kokeilin eka rst kurttuputkea mut kupari parempi.
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Kesä 25, 2016 23:01 pm

Kuparilla on moninkertainen lämmönjohtavuus suhteessa rosteriin, joten se siirtää lämmön helpommin vierteestä sisällään virtaavaan veteen. Muistaakseni joku monikymmenkertainen, olisiko 25-kertainen lämmönjohtavuus. Eihän se toki kokonaan asiaa ratkaise, mutta sallii nopeamman virtausnopeuden jäähdytysvedelle.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Kesä 28, 2016 17:02 pm

Oman hommasin Onniselta. 15m 3/8" kieppi. Hyvin jäähtyy :cheers1:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Helmi 24, 2017 19:08 pm

Tyhmä kyssäri, mutta kun esim. bilteman verkkosivuilla kupariputkea myydään 2 metrin pätkissä, niin miten niistä loihditaan yhtenäinen pätkä? Vai myydäänkö putkea kelalta 2 metrin monikerroissa? Ja pitääkö putken olla nimenomaan hehkutettua, kestääkö se taivuttelua paremmin?

Ei ole remonttihommista taustaa niin en ole näihin juttuihin törmännyt.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Helmi 24, 2017 21:29 pm

2m pätkät on valmiiksi pätkitty. Ehkä kaupasta löytyy pidempää. Rautakaupat ainakin sitten myy kiepistä metritavarana.
Hehkutettu on pehmeää ja taipuu käsinkin vääntämällä. Ei hehkutettu on kovaa ei taivu oikein nätisti tai vaatii laitteet. Tätä kovaa myydään yleensä tankoina, 1-5m, kun taas tuo hehkutettu on kiepillä 25m pätkissä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Helmi 25, 2017 0:38 am

Biltemasta saa kiepissä ainakin 10m pätkiä, joista saa suht edullisesti tehtyä jäähyn. Valmiiksi kierukkana, jota on helppo taivuttaa lisää.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Helmi 25, 2017 7:51 am

Ok, kiitos molemmille. Biltsun webbisivuilla ei vain ollut noita kieppejä näkyvissä, pitänee soittaa ja varmistaa että paikallisestakin tuota putkea saa ja tekaista siitä chilleri.

Alkaa hiljalleen tympiä pikkutunneille odottelut kun vierre ei edes pakkaskelillä jäähdy järkevässä ajassa.

muoooks: olihan sitä putkea webbisivuilla kun foorumivinkin perusteella oikealla hakusanalla haki, eli "polttoaineputki", ei "kupariputki"

muoks2: nopeeta toimintaa, nyt on kasimillistä putkea jo kieppi käsissä, taivutustyökaluja vielä on vailla jotta saa kattilasta ulostulevat putken päät taivutettua menemättä lyttyyn. Suolat ja hiekat vaikuttavat vähän vaivalloisilta, pitää tarkastaa jos lähirautakaupassa olisi tukispiraalia jolla luulisi 8-millisen taipuvan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 12, 2017 14:55 pm

Palvelukelpoinen kierukka tuli 8mm putkesta, kiitos vinkin antaneille. Biltsusta löytyi myös työkalu jolla mutkat sai nätisti tehtyä, vaikka tosi varovasti olisi saattanut paljain käsin myös onnistua.

Tulikasteesta saa käydä Vermont IPA jossa nopea jäähdytys onkin tarpeen ettei massiivisesta humalamäärästä haihdu aromit taivaalle.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Maalis 12, 2017 15:13 pm

cob kirjoitti:Palvelukelpoinen kierukka tuli 8mm putkesta, kiitos vinkin antaneille. Biltsusta löytyi myös työkalu jolla mutkat sai nätisti tehtyä, vaikka tosi varovasti olisi saattanut paljain käsin myös onnistua.

Tulikasteesta saa käydä Vermont IPA jossa nopea jäähdytys onkin tarpeen ettei massiivisesta humalamäärästä haihdu aromit taivaalle.

Paljonko maksaa muuten Biltemassa 10m kuparia kierteellä?

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Su Maalis 12, 2017 19:18 pm

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”