Plastexin vesikanisterit

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Plastexin vesikanisterit

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Kesä 29, 2016 7:36 am

Ainakin nuo minulla olevat menevät tiukkaan. Saa käyttää voimaa että saa auki. Osaan en tehnyt vesilukolle paikkaa niin annoin kannen olla löyhästi päällä käymisen ajan. Sen verran etteivät ötökät pääse osingoille saaliista, mutta paineet pääsivät ulos. Ovat Tokmannin kannellisia mitälie euron perusämpäreitä.

En pidä ilmatiiviyttä tärkeänä käymisastiassa. Vierteen päälle muodostuu hiilidioksidipatja suojaamaan hapettumiselta ja yleisesti virtaussuunta on ulospäin kun käyminen muodostaa hiilaria.

Edit. aiemmin ketjussa on pohdittu plastexin kanisterien korkkien tiiviyttä. Osassa niistä on tiivisteet, osassa ei. Tiivisteettömät saa varmaan vetää irvipiukkaan jos haluaa esim. ilmata ravistelemalla. Molempien tiiviys riittää varmaan käymisastia-tarpeisiin.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » To Helmi 01, 2018 11:35 am

En voi suositella Plastexin kanistereita. Viemäröin juuri 16 L hanattomassa Plastexissa käytetyn oluen siihen tarttuneen muovin hajun ja maun takia. Astia haisee samalta.

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » To Helmi 01, 2018 17:00 pm

Itse olen käyttänyt kolme vuotta 20l astiaa, enkä koskaan ole huomannut muovin hajua tai makua.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Helmi 01, 2018 22:53 pm

Mulla on ollut 30l kanisteri muutaman vuoden lageroinnissa ja käymisessä ilman ongelmia. Mahtuu justiinsa pienee jääkaappiin mihin perinteinen käymissanko on liian leveä.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » To Helmi 01, 2018 23:26 pm

Voi olla että kuuma vierre irrotti kanisterista jotain. Kaadoin kanisteriin kuuman Coopers Real Ale -vierteen ja kylmää vettä perään. Aikaisemmin tekemässäni siiderissä en huomannut mitään sivumakuja.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Helmi 02, 2018 7:44 am

Kuumaaha noi ei virallisestikaan kestä mitenkään älyttömästi, olikohan raja 65 astetta tms.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”