Plastexin vesikanisterit

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pälkäne
18 tai yli: Olen

Plastexin vesikanisterit

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » To Maalis 03, 2016 19:29 pm

Onkos kellään kokemuksia noista Plastexin kanistereista käymisastioina? Itseä lähinnä askarruttaa puhdistamisen helppous, onko suuaukko niin iso että pytyn saa oikeasti puhtaaksi? Hana näissä on näemmä vaihdettavissa ja ilmeisesti sen voi jopa purkaa.

http://www.plastex.fi/tuotteet/mokille-ja-puutarhaan/vesiastiat/vesiastia-16l-avos-hana.html

On tullu pienennettyä eräkokoa niin paljon että noi vanhat 25l:n astiat on alkaneet käydä turhan suuriksi. On tässä sitten tullut käytettyä tavan 10l:n kannellista muoviämpäriäkin sekundäärinä, mutta primäärikäymiseen se on liian pieni. Toi 16l:n hanallinen Plastexin kanisteri vaikuttaa sopivan kokoiselta näille 10-12 l:n satseille mitä nyt tulee tehtyä. Eivätkä ole kovin arvokkaitakaan, eräskin luonnonmateriaaleista hilpeyttä tarjoava kauppaketju myy näitä hanallisia 16 litraisia n. 17,- €/kpl.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Plastexin vesikanisterit

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Maalis 03, 2016 19:56 pm

itellä on 2 kpl niitä 20L isolla korkilla olevia ja en ainakaan ite voi niitä suositella (eivät ole korkiltaan tiiviitä)paitsi kun sen korkin vääntää hampaat irvessä kiinni.Noista pienemmistä ei ole kokemuksia.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 03, 2016 19:59 pm

Mulla pörisee just 10 litran plastexissa 9 litran erä (kanisterin koossa saattaa olla vähän marginaalia tai sitten nestemäärän mittaus meni alakanttiin, ilmatilaa on reilusti). Suuaukosta mahtuu käsi sisälle eli pääsee putsaamaan, mutta korkin tosiaan joutuu vääntämään voimalla tiiviiksi. Huomattavasti heppoisempia toki ovat kuin esim. Speidelin muoviastiat, enkä osaa sanoa kuinka helposti naarmuttuvat ja alkavat bakteeripesäksi. Hana on tiivisteineen myös potentiaalinen infektion paikka eikä siihen saa letkua kiinni suuttimen muodon johdosta, olenkin ajatellut ottavani sen pois ja laittamalla tilalle pelkän tulpan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Maalis 04, 2016 11:29 am

cob kirjoitti:Mulla pörisee just 10 litran plastexissa 9 litran erä (kanisterin koossa saattaa olla vähän marginaalia tai sitten nestemäärän mittaus meni alakanttiin, ilmatilaa on reilusti). Suuaukosta mahtuu käsi sisälle eli pääsee putsaamaan, mutta korkin tosiaan joutuu vääntämään voimalla tiiviiksi. Huomattavasti heppoisempia toki ovat kuin esim. Speidelin muoviastiat, enkä osaa sanoa kuinka helposti naarmuttuvat ja alkavat bakteeripesäksi. Hana on tiivisteineen myös potentiaalinen infektion paikka eikä siihen saa letkua kiinni suuttimen muodon johdosta, olenkin ajatellut ottavani sen pois ja laittamalla tilalle pelkän tulpan.

Suuaukon koosta sen verran, että riippuu aivan käsivarren paksuudesta mahtuuko. Mulla on 10l ja 16l pöntöt kasvarissa kesäisin ja niihin vaihdoin hanat. Juuri ja juuri sai sormenpäillä hanan mutterin kirittyä, mutta pesu tiskiharjalla toki helpompaa. Toisessa pöntössä kansi menee hyvin tiiviiksi ja toisessa saa kunnolla kiristää, että on kiinni. Tuollahan ei niin suurta merkitystä, kun tuleehan siihen vesilukko, josta paineet pääsee ulos :roll:
Kyllä 20l Speideliin sijoittaminen pidemmän päälle kannattaa. Siinä iso reikä kunnollisella kannella, jossa valmis reikä vesilukolle/korkille. Voin kokemuksesta suositella.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Pe Maalis 04, 2016 15:01 pm

Tero_perkele kirjoitti:itellä on 2 kpl niitä 20L isolla korkilla olevia ja en ainakaan ite voi niitä suositella (eivät ole korkiltaan tiiviitä)paitsi kun sen korkin vääntää hampaat irvessä kiinni.Noista pienemmistä ei ole kokemuksia.

Mulla on näitä samoja ollut vuosia ja olen ollut oikein tyytyväinen, itse saan kyllä kannet tiiviiksi ihan normaalisti pyöräyttämällä. Puhdistaminen on helppoa kun käsi ulottuu helposti joka paikkaan. Hanat pitää vaihtaa toki parempiin, ja kun kannen ilmalukko reikää kun ei laita keskelle sitä voi kätevästi kanniskella.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 04, 2016 15:11 pm

Nämä vissiinkin käyvät no-chill -astioiksikin, eikös HDPE:n pitäisi kestää kiehuvaa vettä? Ei tarvitsisi juurikaan miettiä sitä elääkö joku pöpö seinän naarmuissa kun kaataisi 90-asteista vierrettä sisään ja fermentoisi samassa pöntössä siirtelemättä vierrettä mihinkään.

Jostain syystä (myös HDPE:stä valmistetussa) Speidelissä ei muistaakseni sallita kiehuvan veden käyttöä (hanat/korkit/tiivisteet sulavat?), ja sen seinämät eristävät paksuutensa takia vähän liian tehokkaasti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Maalis 04, 2016 16:05 pm

Mulla on 30-litrainen Plastexin kanisteri koska se mahtuu kivasti pienehköön käymisjääkaappiini kulmikkaan muodon ansiosta.
17 eurolla sai panimonurkan kautta tilattua. Pesen liottamalla valkaisuainevedellä ja vesilukolle on tehty reikä korkkiin. Nyt tekisi mieli tilata toinen korkki kuljetusta ja ilmaamista varten.

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Su Maalis 06, 2016 8:53 am

Kiitokset kaikille vastauksista. Mulle tärkein kriteeri näitten kanssa oli just toi puhdistamisen helppous, hana ei ole välttämättä niin tärkeä, tähänhän ei letkua oikein kiinni saa. Taidan siis käydä pari ostamassa. Eipä nuo Speidelitkaan kyllä mahdottoman hintaisia näytä olevan, mutten tiedä onko vähän isompi suuaukko ja tukevampi seinärakenne niin suuri lisäarvo että yli 50% hintaero olisi tällä kertaa perusteltu.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Maalis 06, 2016 9:18 am

Onko tuossa 16l versiossa ontto kahva? Meinasin itsekkin tuon hommata, mutta jäin tuota kahvan onttoutta ja mahdollista puhdistamisongelmaa miettimään. Tilasin lopulta 12l speidelin kun oli muutakin tavaraa tulossa Brewcatilta.
Plastexin muoto olisi ollut tilaa säästävämpi, mutta en jaksanut alkaa virittelemään käymisastiaa, vaan halusin valmiin. Tyytyväinen olen tuohon, tukevat seinät sekä hanan ja kannen kiinnitys.
Säästö on prosenteissa kova, mutta euroissa jäädään 15€ tienoille.

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Su Maalis 06, 2016 11:13 am

Hyvä huomio Ossis, 16 l:n kanisterissa tosiaankin näyttäisi olevan ontto sanka, voi olla hankala saada puhtaaks jos ja kun sinne vierrettä jossain vaiheessa kuitenkin menee. Noissa 10 l:n ja 20 l:n malleissa sanka on irrotettava ja niissä ei tätä ongelmaa ole.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Su Maalis 06, 2016 11:20 am

Itse teen pieniä 4,5L satseja ja ajattelin hankkia edullisesti lisää käymisastioita että voi skaalata kotipanimoa "horisontaalisesti" ja olen nyt kahden vaiheilla:
1) Plastex 10L vesikanisteri http://www.plastex.fi/tuotteet/mokille- ... -hana.html
2) 10L ämpäri esim Clas Ohlsonista ja kansi. http://www.clasohlson.com/fi/%C3%84mp%C ... r345020001

Plastexiin pitäisi varmaan hana vaihtaa tai korvata tulpalla, molempiin pitäisi porailla reikä ilmalukkoa varten kanteen. Osaako joku sanoa tuollaisen 10L ämpärin muovin soveltuvuudesta käymisastiaksi?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Maalis 06, 2016 12:08 pm

Vielä yksi vaihtoehto olisi tuollainen etolasta löytyvä säilöntäsanko. Löytyy 1/3/5/10/20 litran koossa. About samaa kamaa kuin ne 30l käymispöntöt joita myydään alanliikkeissä.
http://www.etola.net/Tuote/keittio/paka ... lontasanko

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Maalis 06, 2016 13:51 pm

Yleensä nuo perusämpärit eivät kestä kuumaa nestettä vaan päästävät lisämausteita joukkoon. Honkkarin, tokmannin jne perusämpäreissä yleensä max 65'C. Jos ei ole tarvetta päästää kuumaa vierrettä ämpäriin niin hyvin toimii. Menee muuten ämpäri kivasti astianpesukoneeseenkin.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Maalis 06, 2016 13:58 pm

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 06, 2016 19:19 pm

Ei niistä ämpäreistä käytännössä mitään liukene noissa lämpötiloissa. Amorfisina aineina monet polymeerimuovit pehmenee aika matalissa lämpötiloissa. Valmistaja antaa kovin matalan korkeimman käyttölämpötilan, ettei tule valituksia muodonmuutoksista.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » Su Maalis 06, 2016 21:50 pm

Löytyy tehokas immersiojäähdytin niin ei toi lämpötila oo ongelma. Ostanpa pari 10L sankoa tuollasta niin saa edullisesti pari pientä käymisastiaa lisää

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Maalis 07, 2016 19:15 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Yleensä nuo perusämpärit eivät kestä kuumaa nestettä vaan päästävät lisämausteita joukkoon. Honkkarin, tokmannin jne perusämpäreissä yleensä max 65'C. Jos ei ole tarvetta päästää kuumaa vierrettä ämpäriin niin hyvin toimii. Menee muuten ämpäri kivasti astianpesukoneeseenkin.

Kyllä olen laskenut keiton jälkeen suoraan siivilän läpi tokmannin tai kai se on melkon pönttö.En kyllä ole huomannut makuja tai vikoja.Vai tarkoititko ihan perus ämpäriä?
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 07, 2016 21:15 pm

Tarkoitti kai normaalia 8-10 litraista saunaämpäriä. Melkkon kippa kestää hyvinkin kiehuvaa. Ja kuten Äyni kirjoitteli, ei perusämpärikään muuta kuin vähän muuta muotoaan (toivottavasti!). Makuhaittoja en ole havainnut.

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ti Maalis 08, 2016 17:50 pm

Kyllä noi perus-ämpärit hyvin kuumaa kestää, on tullut useasti kauhottua padasta liki kiehuvaa vettä ämpäriin, eikä noista toistaiseksi ole vielä yksikään sulanut tahi muotoaan muuttanut.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ti Kesä 28, 2016 14:30 pm

Kuinkas hyvin perusämpärien kannet saa kiinni ja kuinka suuri merkitys sillä on? Prismassa hypistelin 10L kannellista ämpäriä ja tuntui että jokin tiiviste olisi kannessa hyvä olla ettei kakkelia pääse ulkopuolelta ämpäriin sisälle.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”