Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

Re: Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Elo 07, 2018 20:54 pm

Okei, tuollaisen valmiin jakotukin voisi tilata kun ei näytä olevan kalliskaan. Regulaattorina käy kai tuo Humlen perusmalli mitä valmispaketeissakin tarjoavat, mutta epäselvänä on vielä tuo Sodastream-kaasuliittimen sopivuus. Löytyy kahta mallia joista toinen on tuplasti kalliimpi mutta molempien pitäisi toimia eri tyyppisten 425g kaasuputeleiden kanssa eli ilmeisesti myös Sodastream-versioiden kanssa vaikka Humlen myymä malli on ainakin eri merkkinen. Jos nuo käyvät, niin onkohan tuossa kalliimmassa nyt jokin ominaisuus miksi se kannattaisi valita...

Hanat on jo ostettu täältä kauppapaikalta, käyttämättömiksi jääneet edullisen pään mallia olevat täysmetalliset ja ihan laadukkaan oloiset kompensaattorihanat. Mahtaakohan niiden kanssa kannattaa käyttää ohuempaa letkua välissä vai onkohan sama mennä koko väli tuolla 3/8" letkulla mikä menee suoraan kegiliittimiin ja hanojen letkunkiinnikkeeseen?

Eli listalla voisi olla:

Sodastream-adapteri (sopiiko, mitä eroa näillä?) https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... er-type-23
tai https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... ter-type-2

Regulaattori https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... -regulator

Jakotukki https://shop.humle.se/en/equipment/conn ... -6-mm-barb

Kegin kaasuliittimet https://shop.humle.se/en/equipment/conn ... 14-mfl-gas

Kegin olutliittimet https://shop.humle.se/en/equipment/conn ... mfl-liquid

Ja ylempiin letkuliittimet https://shop.humle.se/en/equipment/conn ... -38-14-ffl

Letkua (PE, 3/8" = 6,7 x 95mm) https://shop.humle.se/en/equipment/tubi ... -per-meter

+ klemmareita, ja tarvitaanko olutletkuksi kapeampi kuin tuo 3/8" tämän tapaan https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... tubing-kit jos käytössä on kompensaattorihanat? Letkun pituudeksi tulisi suorinta reittiä 1 - 1,5m.

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Ke Elo 08, 2018 21:16 pm

Näin itse aiheesta, kiinnostaa kokemukset tämän päivän näppärän kokoisista pikkujääkaapeista joihin menisi pari cornyä. Esimerkiksi tuota ekan postauksen Matsui-mallia ei ole enää kaupoissa, Gigantin nykyinen pikku-Matsui taitaa olla liian pieni, ja Electroluxi on kaiketi vaihtis lähinnä käytettynä kun uuden hinta on kolmisen sataa (Raisiossa olisi Tori.fi:n mukaan yksi käytetty satasella, mutta eipä siihen hintaan kannata pk-seudulta lähteä hakemaan).

Edit: Sopiva löytyi kotinurkilta, Gram merkiltään - pakastelokero tulee ylimääräisenä niinkuin vissiin tossa Electroluxissakin mutta vaikutti siltä että kaksi kegiä ja pikkunen CO2-pullo menee just eikä melkein.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » La Elo 18, 2018 22:27 pm

Hieman kommentteja nyt kun olen noita muutamia Humlen tarvikkeita käyttänyt parin kegillisen verran:

- Sodastream-adaptereista ostin version "Trapetsadapter (typ 2.3)" koska se oli halvempi ja selostuksesta en saanut mitään tolkkua miksi se olisi huonompi. Sen kanssa on ollut pari jännää hetkeä kun ruuvaa pulloa kiinni ja yhtäkkiä alkaa suhista hiilihappoa joka puolelle ja sitten se lakkaa ja paine kyllä pysyy. Ilmeisesti jonkinlainen ominaisuus?
- Jäykkä PE-letku kaasuletkuna aivan perseestä. Kannattaa hankkia jotain muuta letkeämpää letkua. PE-letkun hyvä puoli on sopivuus erittäin nopeasti vaihdettaviin JG-liittimiin, mutta noiden letkujen vienti jakotukille ja siitä kegeille on yhtä helvettiä ellei kiinnitä kaikkea tasan tarkasti kaapin seinille (ja kaikki on aina tasan tarkkaan paikallaan)
- Jakotukki on mallia halpis, pari kartiokierreliitosta vaati kiristämistä itse koska vuotivat ja molemmat venttiilit vuotivat käännettäessä. Avasin enemmän vuotavan venttiilin ja toinen karan o-renkaista oli ihan viillelty jo tehtaalta. En suosittele ammattikäyttöön.
- Picnic-hana ohuen letkun kanssa on aivan toimiva ratkaisu. Tosin jos ollaan käyttämässä ihan oikeaa hanaa niin tälle ei toki ole tarvetta. Humlen ball-lock liittimet ylipäänsä toimivat mainiosti, näistä ei mitään valittamista.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Pe Elo 31, 2018 12:30 pm

Perusjutut viimein tilattu. Jääkaappi jonka pitäisi olla mittojen osalta melko lailla täydellinen kahdelle 18 litran kegille saapuu ehkä alkuviikosta, tai jos ei mahdu anopin autoon täytyy sille keksiä itse kyyti. Kyseessä on Elektro Helios todennäköisesti 80-luvun loppupuolelta, ilman pakastelokeroa ja muita turhia yhtenäisen tilan rikkojia. Ainoastaan takaseinän alareunassa on kyhmy, mutta sen eteen jää helposti tilaa kahdelle vierekkäiselle kegille (jos ei leveyssuunnassa ole juuri liian vähän kahdelle) ja pienen kaasupullon voi sijoittaa sen päälle.

Sodastream-adapteriksi tuli tilattua brittikaupasta http://www.co2supermarket.co.uk "Advanced Adapter for SodaStream Cylinders" jossa on fiksu sulkumekanismi; SodaStream-pullon venttiiliin osuva uloke on liikkuva, ja nupista pyörittämällä voi avata ja sulkea kaasupullon oman venttiilin helposti. Humlen jakotukki oli loppu, joten päätin ostaa nyt vain yhden kegin ajatuksella että sovittelen ensin toimivan minimin käyttöön niin näkee tilankäytön ja voi sen perusteella laajentaa kahden hanan systeemiksi sekä tilata extrakegit samalla.

Molemmat hanat asennan kuitenkin jääkaappiin saman tien. Hanojen asennus pitää vielä miettiä, joko vanerista hanatornin tapainen viritelmä tai sitten etuoven läpi. Sopuratkaisuna vaimo saa valita kegeraattorin pinnoitusmateriaalin värin. Jos jostain löytyy kissanpennuilla kuvioitua D-C-Fixia niin todennäköisesti siihen siis tulee kissanpentuja.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Elo 31, 2018 13:39 pm

ttsalo kirjoitti:- Sodastream-adaptereista ostin version "Trapetsadapter (typ 2.3)" koska se oli halvempi ja selostuksesta en saanut mitään tolkkua miksi se olisi huonompi. Sen kanssa on ollut pari jännää hetkeä kun ruuvaa pulloa kiinni ja yhtäkkiä alkaa suhista hiilihappoa joka puolelle ja sitten se lakkaa ja paine kyllä pysyy. Ilmeisesti jonkinlainen ominaisuus?

iKeggeristä ostamani adapteri on just samanlainen, vaatii vähän uskon lujuutta kääntää kierteet loppuun ja toivoa että kaasun suhina loppuu aikanaan. Adapterista kannattaa ruuvata ns. löysät irti, sitten ottaa sellainen ote joka mahdollistaa maksimaalisen pitkän kertakiertoliikkeen, ja vääntää adapteri nopeasti ohi tuosta vuotokohdasta. Ja lopuksi vielä näyttää kiintoavainta. Mulla on vuotanut hyvin hiljalleen (viikkojen aikana) yksi pullo tyhjiin, saattoi johtua siitä että adapteri ei ollut ihan tarpeeksi kireällä, tai sitten joku monesta muusta liitoksesta vuoti mikroskooppisesti (koska olin tyhmä ja jätin regulaattorin auki vieläpä niin että kaasuletku oli kiinni kegissä jossa puolestaan oli kiinni olutletku).

Paljon parempi olisi tässäkin threadissa mainittu adapteri jossa sodastreamin venttiilin voisi erikseen avata.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Syys 01, 2018 18:54 pm

Pikkasen alkaa taas karkaamaan aiheesta..."Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja"
alkaa Aiheet, oleen sellasta sekasotkua ettei kohta löydä etsimäänsä.(enkä tarkoita nyt vain tätä aihetta)
Olisi vaan kaikkien kannalta selkeempää että jos haluaa kertoa omistä tarvikkeistaan yms niin tekee niille oman topicin. :chick:

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » La Syys 01, 2018 21:39 pm

Meni kieltämättä itseltäni vähän aiheet sekaisin, painotus ketjun silmäilyssä oli kyllä kokonaisessa kegeraattoriprojektissa vaikka en edes ole vielä saanut tuota jääkaappia käsiini. Jos ylläpitö saa siirrettyä nämä viestit sopivampaan ketjuun niin en pane pahakseni.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan vastaavaa Elektro-Helios (80-luvun puolivälistä tjsp?) jääkaappia kegeraattoriksi muunnettuna ja kuuntelemisen arvoisia pointteja sen pilkkomiseen? Onkohan nyt oletettavissa että jäähdyttämisestä huolehtii vain tuo takaseinän peltiläystäkkeeseen yhdistyvä tekniikka, eikä kylmäaineputkia kulje katossa tai sivuseinämissä?

Kuva
Kuva

akithegod
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ti Syys 11, 2018 8:02 am

kissaluolabrewery kirjoitti:Ei kenelläkään sattuisi olemaan vastaavaa Elektro-Helios (80-luvun puolivälistä tjsp?) jääkaappia kegeraattoriksi muunnettuna ja kuuntelemisen arvoisia pointteja sen pilkkomiseen? Onkohan nyt oletettavissa että jäähdyttämisestä huolehtii vain tuo takaseinän peltiläystäkkeeseen yhdistyvä tekniikka, eikä kylmäaineputkia kulje katossa tai sivuseinämissä?

Mulla oli hyvin saman näköinen elektro-helios käymiskaappina jonkin aikaa, erosi päällisin puolin pakastelokeron osalta. Katossa ja lampun puoleisessa kyljessä oli jotain elektroniikkaa, mutta jäähdytystekniikka oli kokonaan takaosassa ja pakastelokeron yläosassa. Kannattaa kuitenkin porata ensin sisäpuolelle pieni testireikä juuri ja juuri muovin läpi niin välttyy mahdollisten sähköjen tai pahimmassa tapauksessa kylmäaineputken korkkaukselta.

Varsinaiseen aiheeseen: olen käyttänyt keezerinä Electroluxin EC2800AOW2 -mallia kolme vuotta. Syö viisi kegiä, kompressorin kummun päällä säilön hiivoja hillopurkeissa. Kummun päälle saisi vielä yhden, ehkä kaksi 9,5 litran kegiä mutta toistaiseksi olen jättänyt hankkimatta - ehkä sitten joskus jos erityisen vahvat oluet alkavat kiinnostaa. Pari kertaa vuodessa pitää naputella jäätä pois kyljistä, mutta muuten olen ollut tyytyväinen. Kegit eivät mahdu pakastimeen sellaisenaan, vaan kantta pitää korottaa kaulurilla noin 15 cm - saman kaulurin läpi saa hanat ilman muutoksia itse pakastimeen. Päädyinkin ostamaan pakastimen uutena juuri takuun vuoksi, sillä mahdollisen hajoamisen kohdalla olisi ollut helppoa siirtää kauluri uuteen pakastimeen. Autottomana kerrostaloasujana pakastimen metsästys tori.fistä ja uuden kaulurin väsääminen eivät houkutelleet.

IMG_20180216_070639_01.jpg

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ma Syys 17, 2018 23:02 pm

akithegod kirjoitti:
kissaluolabrewery kirjoitti:Ei kenelläkään sattuisi olemaan vastaavaa Elektro-Helios (80-luvun puolivälistä tjsp?) jääkaappia kegeraattoriksi muunnettuna ja kuuntelemisen arvoisia pointteja sen pilkkomiseen? Onkohan nyt oletettavissa että jäähdyttämisestä huolehtii vain tuo takaseinän peltiläystäkkeeseen yhdistyvä tekniikka, eikä kylmäaineputkia kulje katossa tai sivuseinämissä?

Mulla oli hyvin saman näköinen elektro-helios käymiskaappina jonkin aikaa, erosi päällisin puolin pakastelokeron osalta. Katossa ja lampun puoleisessa kyljessä oli jotain elektroniikkaa, mutta jäähdytystekniikka oli kokonaan takaosassa ja pakastelokeron yläosassa. Kannattaa kuitenkin porata ensin sisäpuolelle pieni testireikä juuri ja juuri muovin läpi niin välttyy mahdollisten sähköjen tai pahimmassa tapauksessa kylmäaineputken korkkaukselta.

Kiitos vinkeistä. Täytyy tehdä tuo kannen läpäisy varovasti, tosin korvaan alkuperäisen päällislevyn uudella jolloin pääsen kaivertamaan ylhäältä päin tuon polyuretaanieristeen läpi jolloin se on helppo tehdä varoen. Alkuperäinen päällislevy näkyy olevan vain muovilistojen ympäröimä, ohuella kovalevyllä päällystetty ja rakenteeltaan ei kovinkaan tiivis ylimääräinen styrox-levy minkä alla on varsinainen eristys. Styrox-pahvivirityksen tilalle tulee 12mm vanerilevy mihin rakennan kiinni samasta materiaalista hanatornin kahdelle hanalle, ja käytän alkuperäiset styroxit sen eristämiseen.

Jääkaappiin mahtuu erinomaisesti korkeuden puolesta, ja leveyden puolesta juuri sopivasti kaksi 18 litran corny kegia (ball lock -malli Humlesta). Kun ovesta poisti irrotettavat hyllyt niin ovikin mahtuu sulkeutumaan ilman mitään modauksia. Kaasupullo menee kivasti kompressorikyhmyn päälle ja letkuille on oivasti tilaa. Kisukuvioitua D-C-Fixia ei löytynyt mutta vaimo löysi kuitenkin hänelle kelpaavan yhdistelmän.

Varsinaiseen aiheeseen: olen käyttänyt keezerinä Electroluxin EC2800AOW2 -mallia kolme vuotta. Syö viisi kegiä, kompressorin kummun päällä säilön hiivoja hillopurkeissa. Kummun päälle saisi vielä yhden, ehkä kaksi 9,5 litran kegiä mutta toistaiseksi olen jättänyt hankkimatta - ehkä sitten joskus jos erityisen vahvat oluet alkavat kiinnostaa. Pari kertaa vuodessa pitää naputella jäätä pois kyljistä, mutta muuten olen ollut tyytyväinen. Kegit eivät mahdu pakastimeen sellaisenaan, vaan kantta pitää korottaa kaulurilla noin 15 cm - saman kaulurin läpi saa hanat ilman muutoksia itse pakastimeen.

On muuten komea keezeri! Onhan tuo kookkaampi, mutta vastaavasti taitaa hyötysuhde tila-kegimäärä -suhteessa olla selvästi parempi. Tuo kauluskin on aika näppärän oloinen ratkaisu.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”