Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Marras 28, 2015 11:20 am

Nyt on oma kegeraattori "valmis" kaappina tosiaan tuollainen 105cm korkea electrolux,kaasulinjaan laitoin motonet:istä löytyvät 6mm"diesel"takaiskuventiilit eli ei pääse se Co2 sekaantumaan kegien välillä.(tiedä sit onko väliä ,mutta eipähän ainkaan olut kegistä pääse kaasut tuonne limsa kegiin ja toisin päin jos sattuu Co2 pullosta kaasu loppumaan.

Tännehän voisi kerätä tietoja noista eri jääkaappien malleista mitkä siihen tarkoitukseen sopivat hyvin(hanatorni kaapin päälle).
Ei tarvitsisi kaikkien erikseen käydä mittaileen kodinkoneliikeissä kaappien sisämittoja yms.
Ja toki kuvia omista ratkasuistaan. :cheers2:

Koitetaas nyt uudestaan paremmalla onnelle Eli Kegeraattorikäyttöön soveltuvia Jääkaappeja.

1. Matsui MUL1308GWE (85cm korkea ? )kahdelle kegille käytössä.
http://oluttehdas.blogspot.fi/search?up ... results=50 tuolta.

2. Electrolux ERF2004AOW (105cm korkea) 2 19L ja 2 9.5L kegiä mahtuu sisään,alhaalla olevaan "vihanneslaatikkoon" saa vaikka tölkkijuomat kylmään,katossa ei ainakaan keskellä mihin hanatorni tulee ollut muuta kuin noin 3cm vahva eriste. :party:
http://postimg.org/gallery/16fs0x0b8/
http://postimg.org/gallery/15w8ahttg/

KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Su Huhti 24, 2016 20:11 pm. Yhteensä muokattu 14 kertaa.

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: tampere

Re: Itsetehty Kegerator

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » La Marras 28, 2015 13:58 pm

tori.fi ja halpa vanha 50 kympillä

arkkupakastin tai perinteinen.

reikä kylkeen tai kanteen ja hana siihen.

tässä arkkupakastin

https://www.youtube.com/watch?v=zHWy_Vlw3J4

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Marras 28, 2015 14:24 pm

...
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Su Marras 29, 2015 20:59 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » La Marras 28, 2015 16:19 pm

Askartelin tämmöisen, tällä hetkellä Gigantissa myynnissä olevaan Matsuihin ei mahdu kahta kegiä.

http://ohraakkeli.blogspot.fi/2014/03/kegeraattori.html

Kannatan tätä oikean kokoisten jääkaappien kartoitusta, Saksalaisista verkkokaupoistakin voisi löytyä jotain edullisia ja sopivia kegeraattoriksi.

Arkkupakastimen kanteen muuten kun laittaa hanatornin niin se luukun auki pitäminen muuttuu vähän haastavaksi.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Marras 28, 2015 21:37 pm

Itsellä on tommonen n.100 litrainen pikkujääkaappi, 2 kegiä+2kg hiilaripullo menee sisään kunhan repii ovesta telineet pois, tuossa mun mallissa ne oli liimattu oven eristeeseen kiinni että ei siitä nyt järin nätti tullut. Ihan suosiolla voi varautua siihen että pulttaa stc-1000:n kiinni huolehtimaan lämmöistä, pikkuhomma tässä konkurssissa :D . Huutonetistä kaappi, n.100€ maksoi.

Ovellinen pakastin ei käy, koska ne jäähdytinputket on yleensä aina integroitu tasoihin, joten se on joko tommonen pikkujääkaappi tai arkkupakastin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » La Marras 28, 2015 21:58 pm

jos sitä ei ole tarkoitus siirrellä niin suosittelen täyskorkeeta mallia. pari hanaa oveen ja mahtuu pullokaljaakin vielä reilusti kylmään. itsellä täyskorkea kiinteänä ja työn alla rakentaa "kentällä" käytettäväksi tuollaisesta https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... appi-musta tornilla varustettu versio. ja kaikki kama tietysti hankittu tori.fi sopivan edukkaasti.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Marras 28, 2015 23:03 pm

...
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Su Marras 29, 2015 20:59 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Marras 29, 2015 13:30 pm

Tero_perkele kirjoitti:Ei riitä itellä ainakaan pituus käyttää tuota oluthanaa joka on kuvakkeenakin ,mikäli kaappi on ns täyskorkea :drunk:

öö no nyt en ymmärrä mitä tarkotat, sen hananhan voi porata siihen oveen ihan sille korkeudelle mikä sopivalta tuntuu. tornit on aika kalliita uutena et tollanen mihin voi laittaa pelkän hanan on edukkaampi rakentaa. onhan torni tietysti komean näkönen.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 29, 2015 13:47 pm

Mikäli Ylläpidosta joku sattuu tätä lukemaan niin ,voi poistaa kaiken "ylimääraisen" jutustelun täältä pois jotta pysytään aiheessa ,
ELI Jääkaappien malleja ja mittoja yms jotka soveltuvat esim parille 19l Kegille ja "HANATORNILLE".Kun IMHO noissa "ovihana" malleissa
ei ole sitä pelkoa että siellä menisi jotain lauhde,sähkö yms linjoja ,kuten kaapin katossa jossain malleissa on,jolloin sen hanatornin reijän kanssa saa olla varovainen ettei tee Jääkaapista "Kompostoria".

ps.Ja mikäli kaaappi soveltuu tuollaiselle Hanatornille niin silloin se sopii myös "Ovihana" malliksi.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Marras 29, 2015 16:57 pm

Viesti poistettu Teron pyynnöstä.
Viimeksi muokannut Arttu, Su Marras 29, 2015 20:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 29, 2015 19:11 pm

...
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Su Marras 29, 2015 21:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Marras 29, 2015 20:53 pm

Heitänpä nyt soppaan omatkin 0,02€:ani vaikka ei varmaan syytä oisi. Varsinaisista soveliaista jääkaappien malleista jotka kegeraattoreiksi sopivat tuskin kovin monella on listaa tiedossa kun noita aika harvoin uusina kenelläkään on käytössä tuossa tarkoituksessa. Joten vertaus Mersufoorumiin ja Ladan osiin on hieman kyseenalainen kun tässä on ylipäätään kyseessä laitteen modifiointi reippaasti muuhun takoitukseen kuin se oli alun perin tarkoitettu. Joten ehkä lähempänä olisi vertaus keskusteluun aiheesta kuinka saan 80-luvun Maseratiin asennettua hieman viilattuja Toyotan osia tai voiko Toyotan osat korvata jollain muulla. Tämä siis silla mutulla, että aika harva näissä kotioluthommissa uutta jääkaappia ostaa kegeraattoriksi kun kustannus on päälle huntin todennäköisesti ja takuu tuskin on voimassa kun laitteeseen pitää useampia reikiä porata joka tapauksessa.

Omassa tuttavapiirissä kaava mitä on harrastettu ja itsekin ajattelin nyt kokeilla kun pari cornykgia on istunut toimettomana nurkassa tovin, on seuraavanlainen: Katso Tori.fi:stä tai muualta sopiva jääkaappi lähialueeltasi, itse nyt äsken huomasin pari sopivaa Uudellamaalla. Kolme niistä on nimenomaan matalaa mallia ja alle 50€ hinnaltaan joten jatkoon. Seuraavaksi pyydän sisämitat ostajilta jos kaapit vielä ovat myynnissä ja mittailen onko kegit edes teoriassa mahdollista tunkea niihin, mieluiten ilman suurempaa sisäosien runtelua. Tämä lähestymistapa on nimenomaan sillä tähtäimellä, että ajattelin väsätä jonkinlaisen pyörällisen kahden kegin + hiilaripullon sisäänsä mahduttavan jäähdyttimen jossa pari hanaa tai hanatorni päällä.

Noin ylipäätään jääkaappimallien sisämittoja harvemmin saa ongittua mistään ilman, että joku niitä mittaa etenkin kun näissä kegeraattoritouhuissa yleensä käytössä ovat kaapit ovat 5-15 vuotta tai enemmänkin vanhoja. Ja noin yleensä isoissa kaapeissa on se etu, että niitä löytyy yleensä aivan mistä vaan 10-30€:lla aina kun pieniä on vähemmän kaupan yksinkertaisesti koska niitä myydään uutenakin vähemmän.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 29, 2015 21:02 pm

Kiitos niille jotka vastasitte ALKUPERÄISEEN kysymykseeni...Tämäkin meni taas tähän perinteiseen paskan jauhamiseen eikä pysytty alkuperäisessä aiheessa.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Su Marras 29, 2015 21:35 pm

Foorumeilla käydään keskustelua, ei täällä kukaan ole velvoitettu vastaamaan kysymyksiin juuri sillä tavalla kuin haluat. Myös kohteliaisuudella ja asiallisuudella saa kysymyksiinsä parempia vastauksia, voi olla että niitä et enää saa.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Marras 30, 2015 8:40 am

toi sun tornin kuva ei näkynyt mulle kun vastasin viestiisi joten en tiennyt että se oli sulla jo valmiina. yritin vain olla avuksi. vuosi sitten kun itse aloittelin näitä hommia niin tuntui ettei mistään tunnu löytyvän tarpeeksi tietoa ja nyt kun itselle on vähän hommat selkiintynyt niin olen pyrkinyt täällä kysyjille vastaamaan vähien tietojeni rajoissa että että voisin olla avuksi, ikävää että tässä kävi tälläinen väärinkäsitys.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Joulu 01, 2015 8:42 am

Iselläni on Matsui MUL1308GWE kahdelle kegille käytössä.
Sen ostin 2011 Gigantista.
Kuvia ja rakentelua voi katsella http://oluttehdas.blogspot.fi/search?up ... results=50 tuolta.

Hyvää on se, että kaksi kegiä mahtuu moitteetta sisään. Tilaa yläpuolelle jää hyvin.
Katossa ei ole jäähdytyskanavia ja ST-1000 tyylisen termostaatin saa nätisti kiinni.
Modifikaatioita tarvitsee tehdä suht vähän.
Lasihyllyt sekä ovihyllyt pois.
Itse jätin 10kg kaasupullon ulkopuolelle ja letku sisään menee samasta kattoreijästä kuin hanojen letkut. Muovisen kattopalan alla on hyvin tilaa kuljettaa johdot ja letkut. Ja kattopala tuntuu kestävän hanatornin kiinnityksenkin, vaikka torni aavistuksen jää heilumaan jos sen kiinnittää vain irroitettavaan kattopalaan.

Jos gigantin nykyiseen versioon ei mahdu kegit sisään, kannattaa kattella näitä käytettyinä. Siksi tuo mallimerkintä mukana.

edit:
Aika vaikeaa on kontrolloida sitä, että juuri spesifiseen kysymykseen tulee vastauksia.
Ja toisaalta on sellaisiakin lukijoita jotka saavat ideoita hieman spesifisen kysymyksen sivuavista vastauksista.
Sanoisin, että jos haluaa sellaisen topicin josta heti löytää "oikeita" vastauksia, aloittaja voi kerärä ensimmäiseen viestiin haluamansa tiedot. Eli kerää vastauksista ne jotka omasta mielestä ovat relevantteja ja lisää niistä tiedot omaan aloitusviestiinsä. Näin ketju palvelee mahdollisimman hyvin kaikkia. Ainakin minun mielestäni. Ne jotka haluavat vain tiedon tähän spesiaaliin kysymykseen, ei tarvitse kahlata koko kerjua läpi ja ne jotka haluavat lisätietoa / vaihtoehtoja voivat lukea koko ketjun.
Mielestäni tämäkin ketju on kohtalaisen hyvin pysynyt aiheessa, eli kegeraattorin valmistuksessa (lukuun ottamatta autovertausta joka sekin meni mielestäni vähän pieleen... Ehkä maseratista olisi pitänyt rakentaa ruohonliekkuri tjms. ;) ja muutamia väittelyitä jotka eivät aiheeseen liity.).
Joku kuitenkin saattaa etsiä vastausta esim. tässä tapauksessa vaihtoehtoihin jääkaapille. Ja jos ne viestit poistetaan, jää tieto löytymättä varmasti.

Pyydän anteeksi mielivaltaisuuttani.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 04, 2015 18:43 pm

Lisäilen tonne ekaan viestiin niitä malleja sitä mukaan kun/jos joku niitä tänne ilmoittelee...
Sieltä on sitten helppo valita mikä malli voi sopia itselle kyseiseen projektiin.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

Re: Kegerator käyttöön soveltuvia jääkaappeja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Heinä 31, 2018 19:38 pm

Täälläkin viimein pian rakentamassa ruohonleikkurista urheiluautoa! Parit kompensaattorihanat on tilauksessa, hiilidioksidin osalta ainakin aluksi olen päätymässä Sodastreamin pulloihin koska ovat kompaktikokoisia ja helposti vaihdettavissa täysiin, ja käyttämättä jääneen ilmaiseksi saadun Sodastreamin jäljiltä löytyy aloittamaton + melkein tyhjä pullo vaihtoon vietäväksi.

Mutta olisiko suosituksia kompaktikokoisesta ja hinta-laatusuhteeltaan hyvästä tuplaregulaattorista? Vai tarvitsenko edes tuplaregulaattoria, voiko sen korvata yksinkertaisella regulla ja jakaa kaasun sen jälkeen jos samat paineet käy molemmille tarjolla oleville oluille? Jotkin yksisuuntaisen kaasunkulun varmistavat venttiilit jakopalan ja kegien väliin kuitenkin tarpeen? Itse kegeraattoriaihio on jo tiedossa, kunhan saan tarkat mitat niin varmistuu otanko sen jääkaapin ja selviää millaiset kegit mahtuu sisään. Toiveissa on että saisi kaksi 18-litraista + sodastream-pullo + regulaattori yms vaivatta sisään. Letkut sitten jostain kohtaa läpi, päälle vanerista "hanasermi" jota ei tarvitse kiinnittää kovin tukevasti pohjalevyn takia mikä toimii myös tuopin alustana.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Elo 02, 2018 19:30 pm

Terve,

Itse olen käyttänyt nyt vuosia ihan tavallisia yksikkömallilla. Olen aina tilanteesta riippuen jakanut kaasun jakotukilla, joka on koottu T-liittimistä ja 90-mutkasta. Letkuihin hommasin noin vuosi sitten akvaariossa käytettyjä takaiskuventtiileitä, jotka sai halvalla ebaysta. Ilman takaiskujakin selviää, kunhan pitää huolen, että liittimiä kytkiessä kaikissa kegeissä on paineet samat, ettei olut pääse letkuihin. Noi miun käyttämä regut on mallia biltema ja muistaakseni tarkoitettu argonille, niin käytän noissa myös messinkistä välisovitetta. Lisäksi virtauskellon vaihdoin painekelloon joka taitaa olla nykyisin 1-3bar alueella. Jakotukin materiaalit hain paikallisesta hydrauliikka/paineilma putiikista. Osat oli edulliset ja auttoi huimasti kun tajusin kertoa, että mitä kulkee ja millä paineella. Niin ja sen välihokin möi paikallinen sammutinhuolto.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Elo 03, 2018 22:26 pm

Itse väsäsin juuri melko samanlaisen setin, ostin humlesta regun, sodastream-adapterin ja tämän jakotukin jossa on yksisuuntaisventtiilit sekä käsiventtiilit:
https://shop.humle.se/en/equipment/connectors/valves/co2-manifold-2-way-6-mm-barb
En oikein keksinyt mihin tuplaregua tarvitsisi, paitsi jos haluaa nauttia samaan aikaan kahta olutta joissa on hyvin erilainen hapotus, niin pelkällä jakotukilla tulee enemmän käsityötä.
Hanana käytän tätä, toimii ihan jees ja letkun pituutta on helppo säätää jos tarvitsee enemmän tai vähemmän virtausvastusta:
https://shop.humle.se/en/equipment/kegging/beer-dispensing/faucets/restrictor-tubing-kit

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”