Klarstein Beerfest

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

timppa
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja timppa » Pe Syys 23, 2016 0:58 am

Minullakin on keitto pätkinyt viimeisimmissä satseissa. Tiistaina oli panopäivä ja viimeiset 10 minuuttia keittoajasta jäi sitten kokonaan keittämättä. Lisäksi vierre palaa pohjaan joka kerta. En ole huomannut palaneen makua oluissa, mutta tuo pohjaanpalanut kohta on ihan super vaikea saada putsattua. Kaikki marttojen niksit on kokeiltu. Olen lopulta aina joutunut hinkkaamaan sen jollain todella karhealla ja pelkään, että pohja naarmuuntuu ja seuraavalla kerralla palaa vielä pahemmin pohjaan.

Mitenhän tuon saisi putsattu naarmuttamatta vai saako mitenkään? En ole tuota PBW:tä kokeillut. Oliskohan se joku superaine tuohon hommaan. Ja voiko tuota pohjaanpalamista jotenkin välttää?

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Pe Syys 23, 2016 18:41 pm

lehtinel kirjoitti:Kannattaisin kyllä avaamista ja liitosten tarkastelua jos pahasti pätkii. Rakennuslaatu ilmeisesti kuitenkin sitä luokkaa että huonoja liitoksia / kylmäjuotoksia sattuu ja tapahtuu. Toki sähköturvallisuus on syytä muistaa. :cheers2:

Jep, ehdottomasti pitää muistaa sähköturvallisuus. Tosin jos kasauslaatu on yleisemminkin samaa kuin tuossa omassa yksilössä, niin lähtötilanteesta on vaikea mennä enää huonompaan suuntaan. Verkkovirtajuttujahan ei yleisesti muuten saisi mennä juottelemaan vaan pitäisi käyttää puristusliitäntää niin kuin laitteessa olevat abikot ovatkin.

Ongelma vaan oli ainakin omassa ettei niitä ollut puristettu kunnolla kiinni, koska kasaajalla ei ehkä ollut käytettävissään abiko-pihtejä jotka noin ahtaisiin koloihin mahtuisivat kunnolla ja tästä taas epäilen että muillakin voi olla samaa vikaa omassa laitteessaan. Juotoksissa on taas sellainen pulma että isoilla virroilla sen juotosmöllikän resistanssi voi kuumentaa sen juotoksen kuumaksi tai jopa ihan liian kuumaksi, joko vikavirtatilanteessa tai tällaisessa reilun 10 ampeerin virtarohmussa jopa ihan normaalissa käytössäkin. Eli kannattaa vaan yrittää puristella vaikka hohtimilla niitä abiko-liittimiä kytkimien ja säätimien kontaktikorvakkeiden ympärille tiukemmin, samalla varoen ettei nirhaa liittimen tyvestä johtoja puolipoikki.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Syys 24, 2016 10:39 am

Oikein juotettu liitos ei kyllä resistanssia kasvata, päinvastoin.

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » Su Loka 02, 2016 18:36 pm

jos sinne pohjaan kärähtää kiinni jotain, niin laita pari senttiä vettä pohjalle ja PBW5:sta pari teelusikallista ja anna liota vuorokausi. Ainakin ite saan pohjan puhtaaksi sitten ihan tiskiharjalla. Jos yrittää ilman tuota liotusta, niin ei onnistu.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » La Marras 12, 2016 13:15 pm

Eilen tuli otettua ekat savut pihalle Beerfestistä. Keittiökattilahommiin verrattuna kyllä huomattavasti helpompi ja nopeampi prosessi. Termari tuntui olevan kohtalaisen tarkka, 65 astetta käännettynä termariin erillinen lämpömittari antoi mäskille lämmöksi 66 astetta. Pidettiin mäskäyksen ajan vastusta päällä ja välillä sekoittelemalla lämpö tuntui olevan kokoajan tasainen, eikä päässyt palamaan tai kiehahtamaan mallaspatjan alta.

Termari tosin on hieman vähän liian hätäinen. Lämmönsäätö 110 asteessa kiehuttaa komeasti silloin kun vastus on päällä, mutta kun termari kytkee lämmöt pois, niin kiehuminen hiipuu lähes välittömästi melkein kokonaan. Pitänee katsoa, jos tuolle olisi jotain tehtävissä tai testata noilla edellisen sivun jipoilla. Nyt termari oli säädettynä vaan 110 asteen tappiin. Tehokkuudesta taidettiin jäädä inanen, kun reseptin mukaan Brewmaten defaulttitehokkuuksilla olisi pitänyt tulla 1.068 OG, mutta noin 40 asteisena vierre kellotti mittariin 1.06. Toleranssissa kuitenkin ja summa summarum, ei kaduta ostoksena ainakaan siihen vanhaan ~150e hintaan.

Tuossa ensin keittäessä vastus "Keep warm" ja sitten tehot päällä: https://gfycat.com/BossyAmpleElephantbeetle

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » La Marras 12, 2016 18:09 pm

se että termari katkaisee kesken keiton, niin arvaan (en tiedä) ettei se muutaman minuutin keiton katkos mitään haittaa. Ja voihan sitä keittoaikaa jatkaa sitten sen katkoksen verran.

Muutaman kerran itselle tuon myös tehnyt (ei ollenkaan aina), mutta muutaman minuutin jälkeen napsahtaa päälle taas, ja voihan sitä termaria vähän pyörittää, kun on mekaaninen, niin voi sillee saada sen vähän nopeammin taas päälle.

Joskus, jos termari tuntuu nostavan lämmöt liian ylös, niin olen vaan kytkimestä sammuttanut sen hetkeksi.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » La Marras 12, 2016 18:56 pm

Joo en usko, joskin haihtuminen taitaa olla vähän hitaampaa mitä pitäisi ja toki siitäkin voi johtua tuo .008:n tavoitteesta jääminen. Tuokin syklitti niin, että se oli pari minuuttia rolling boil hyytyneenä ja sitten taas naksautti lämmöt päälle. Koitettiin tuota termaria räplätä, mutta ei heräillyt sillä ns. täyteen iskuun. Nuo mekaaniset bi-metallitermarit taitaa olla vähän kaikki siinä määrin yksilöitä, että toinen toimii luotettavammin ja toinen ei. Lämpötilamittarilla katsottuna lämmöt kuitenkin pysyivät kokoajan satasen tietämillä, joten eipä sillä suurta väliä pitäisi olla.

Netistä löytyi brittifoorumilta lainaus: "I actually sorted the issue myself though without replacing the thermostat. I popped off the bottom and moved the probe further away from the base and it works perfectly now". Tuota voisi koittaa, joskin sen jälkeen lämpötilasäädin varmaan heittää muuten pari astetta nenilleen.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » La Marras 26, 2016 13:07 pm

Tuli tilattua KLARSTEIN BEERFEST OLUTSUODATIN LISÄOSA Ø 28 CM 200 ΜM NAILON (http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 228853.htm). Onko muilla käyttökokemuksia? Vähän jännittää ehtiikö ensi perjantaiksi panopäivää varten :?

Toivon mukaan mäskäystehokkuus hieman parantuisi, koska tuosta mun nykyisestä perinteisestä pussista ei ole koviakaan prosentteja irronnut, vaikka kuinka olisi nostellut ja sekoitellut.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Marras 26, 2016 14:33 pm

Tuskimpa tuo mitenkään siihen tehokkuuteen vaikuttaa kun samaa materiaalit tuo taitaa olla kun ihan perus mäskäyspussit,mutta ohan tuossa se etu että on jämptin kokoinen siihen kattilaan.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » La Marras 26, 2016 18:35 pm

Tero_perkele kirjoitti:Tuskimpa tuo mitenkään siihen tehokkuuteen vaikuttaa kun samaa materiaalit tuo taitaa olla kun ihan perus mäskäyspussit,mutta ohan tuossa se etu että on jämptin kokoinen siihen kattilaan.

Toi on ainakin paljon isompi kun toi mun nykyinen pussi, joten haluan ainakin uskoa että maltaat levittäytyy tehokkaammin koko kattilan tilavuudelle :)

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » La Marras 26, 2016 21:29 pm

kerro kuinka kävi?

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja silmakka » Su Marras 27, 2016 17:22 pm

Tuli mieleen kun tuo klarsteinin kansi on 2 osainen, ja siis ontto että onnistuisikohan siitä vääntämään sadettimen pumpulle mikä lieneekään oikea termi.. Eli poraisi pieniä reikiä kannen kuperaan osaan, ja päällypuolelle laittaisi letkuliittimen johon siis tulisi pumpulta letku. Kanteen voisi vielä laittaa magneettikytkimen että pumppu pysähtyisi jos kannen nostaa esim. maltaiden sekoittamista varten... mikä voisi mennä pieleen ? :D

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 27, 2016 18:48 pm

Milläs sitten putsaat sen kannen sisäpuolen aina kunnolla käytön jälkeen ?,imho jos haluaa "sadettimen" sinne niin leikkaa vaikka jostain vanhasta mehumaijasta sen reikä osan ja kanteen tekee loven letkua varten ,tai jostain ikeasta ostaa suht sopivan kannen ja leikkaa siihen sen kolon.
Kuva

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Su Marras 27, 2016 19:08 pm

Kannen ruuvit voisi korvata parilla siipiruuvilla niin olisi nopea avata... :mrgreen:

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » To Joulu 01, 2016 18:01 pm

Huhhuh! Tänään UPS toi olutsuodattimen. Kyllä toi paljon pätevämmältä vaikuttaa kuin normi mäskäyspussi. Ilmottelen vielä lauantaina miten toimi.
Liitteet
WhatsApp Image 2016-12-01 at 17.56.14.jpeg

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » To Joulu 08, 2016 18:26 pm

Oliko tuo mistään kotoisin?

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Ma Joulu 12, 2016 14:09 pm

Vähän venähti vastaaminen, mutta kyllä tuo helpotti todella paljon mäskäämistä. Vanhalla mäskäyspussilla olen saanut tehokkuudeksi 65%, mutta tällä tuli 74%. Hurjalta tuo muutos kyllä vaikuttaa ja mietinkin olisiko tässä prosessissa ollut jotain muuta poikkeavaa, mikä olisi osaltaan nostanut tehokkuutta. Olisikohan mausteena käytetty tee voinut nostaa tätä? Vai voiko olla että pussin vaihdolla olisi näin suuri merkitys?

Ko. suodattimella maltaat levittäytyi kunnolla koko kattilan tilavuudelle ja sekoitettavuus oli erinomaista. Pussin nostelu ja huuhtelu onnistui myös vaivattomasti. Pussin sai kätevästi putsattu.

Voin siis lämpimästi suositella tuotetta!

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ma Joulu 12, 2016 20:51 pm

Eipä mitään, ei asialla niin suuri hoppu ollut :D Kiitokset vastauksesta, eiköhän tuollainen lähde hankintaan! Hassu juttu tuo, että Electronicstarin verkkokaupassa tuo on 36 euroa, joka on ilmeisesti kaikkialle lokalisoitu versio Klarsteinin kaupasta. Saksan Klarstein-verkkokaupassa tuo maksaa 19e, mutta ei pysty tilaamaan Suomeen sitä kautta. Ilmeisesti lähinnä postikulut tuossa nostaa hintaa, mutta aika reippaasti, kun en usko paketin olevan mikään kovin massiivinen? Ebayn kautta pystyy tilaamaan suoraan Saksasta Suomeen, mutta hinnaksi tulee 37e 19 euron toimituskuluilla.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Joulu 13, 2016 9:14 am

Tee varmaan tiputtaa jonkin verran pH:a. Se kun tuo tahtoo olla yleensä liian korkea ilman veden korjaamista ja toisaalta optimaalinen pH nostaa mäskäystehokkuutta, niin onhan tuo mahdollista että muutos olisi suureksi osaksi johtunut juurikin teen lisäämisestä. Isoa muutosta pH:ssa tuolla tavalla ei varmaan saa aikaan, kun tuskin laitoit kovin montaa grammaa per litra :)

edit: Jaa keittovaiheessa lisättynä, no ei sen teen sitten pitäisi voida vaikuttaa mäskäystehokkuuteen.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Joulu 23, 2016 13:39 pm

Jos joku on onnistunut polttamaan maltaat pohjaan niin siihen tepsii tämä työkalu:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/784056/Nailonkuppiharja-M14-100mm

Vähän vettä kattilan pohjalle, tuo poraan kiinni ja puhdasta tulee alta aikayksikön eikä vahingoita rosteria.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”