Klarstein Beerfest

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Rocco
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja Rocco » La Heinä 23, 2016 16:54 pm

suodatin pois vaan, itse viimeiset erät kaatanut muovisuppilon avulla jossa siivilä

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Elo 16, 2016 21:02 pm

Rocco kirjoitti:suodatin pois vaan, itse viimeiset erät kaatanut muovisuppilon avulla jossa siivilä

Joo, otin rosterisukan viimeiseen satsiin pois, mujut laskeutuivat reikälevyn päälle ja kattilan pohjalle jäähdytyksen aikana (hitaanpuoleinen uppojäähdytin) ja vierteen laskin kattilasta ilman mitään muuta suodatusta. Käymisen jälkeen astiassa näytti olevan pohjalla vain normaalit hiivapatja, eli aika turha tuntuu tuo tiheämpi suodatin olevan.

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » Ke Elo 24, 2016 22:15 pm

ite oon ajellut tuolla orggis suotimella. Eilen 20 litraa levyjäähdyttimen läpi otti joku 40 min. Pari kertaa silikoniputkea puristin niin tuli lisää virtausta.
Lämmön säätö stc-1000:lla. Humalat, osa kukkia, osa pellettejä oli siellä kellumassa vapaasti. Minä tykkään :)

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » To Elo 25, 2016 11:52 am

Beerfestin hinta noussut melko roimasti ilmoitetun saatavuuspäivän lähestyessä Electronic Star verkkokaupan suomenkielisessä versiossa: Hinta ennen 180€, nyt 215€, saksalaisessa versiossa hinta edelleen 170€. Olisiko tuossa sitten taustalla havainto että "ilmainen toimitus" onkin Suomessa niin paljon kalliimpi toteuttaa?

No, tuli jo aiemmin tilattua ja maksettua joten parempi myös toimittaa tuo laite kerjäämättä lisää rahaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Elo 25, 2016 12:24 pm

Sen mitä itse olen kyseisen firman hintoja seuraillut niin ne tuntuu vaihtelevan kuun ja maan asennosta riippuen.. :jee:
Välillä on tarjous voimassa ja hetken päästä taas ei ,pikkasen arpapeliä kun alkaa tilaan tuolta,toki muuten ihan luotettava paikka kuulemma toimitusten yms suhteen,mutta toi niiden hinta arvailu on pikkasen sieltä mihin ei aurinko paista.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Elo 30, 2016 7:41 am

Saksankielellä hinta 164€ ja suomenkielisenä 214. Onko mitään muuta eroa, tuleeko manuaali vain saksaksi jos tilaa paikallisella kielellä, vai mikä tuossa on juju. Vai sisältääkö tuo 214€ toimituskulut ja 164 ei?

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Elo 30, 2016 10:19 am

näköjään 30€ luottokorttilaskulisää saksaksi tilaavalle.
Saako jostain muuten suomenkieliset ohjeet?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Elo 30, 2016 11:08 am

Eipä tuollainen kattila oikeesti tarvi mitään ohjeita kun siinä ei ole mitään erikoisuuksia.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Elo 30, 2016 13:14 pm

Olettaisin että hintaeron perusteena on toimituskulut Saksan sisällä vs. Saksasta Suomeen. Kymppi kaupan saksankielisen version hintaa korkeammalla hinnalla lähti tilaukseen ihan tuolla oletuksella, tuo korotuksen jälkeinen ero taas on jo melkoinen. Onko joku tutkinut saako sieltä saksankielisestä tehtyä tilauksen toimituksella tänne ja onko toimitusehdoissa erikseen mainittu mitään asiasta?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Elo 30, 2016 13:47 pm

Näyttää tuo .de -päätteisellä osoitteella hyväksyvän suomen toimitusmaaksi ihan hienosti. En viitsinyt luottokorttitietojani syöttää, mutta en usko, että hommassa on mitään ongelmaa. Lopulliseksi hinta-eroksi näyttää jäävän 15€ postikulujen (n. 30€) jälkeen.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Elo 30, 2016 13:54 pm

Itse tilasin aikoinaan Biggien tuolta saksa-sivustolta, eikä ongelmia tullut.
Kommunikointi taisi firman puolelta tapahtua suomen osoitteen kautta.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Elo 30, 2016 13:54 pm

joo sen takia ei niin väliä. varsinkin kun maksajia 4.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Pe Syys 09, 2016 10:03 am

Suunnittelen myös samaisen laitteen tilausta. Pari asiaa vielä askarruttaa: STC-1000 on vissiin melko pakollinen "lisävaruste" tämän kanssa.. Miten, ja mihin kohtaan olette tämän stc1000:n anturin keittimessä sijoittanut ? Tähän on electronic-starin sivuilta saatavissa lisävarusteena mäskäyspussi... Toimitetaanko laitteen mukana siis yhtään tälläistä pussia?

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ke Syys 14, 2016 15:40 pm

Sain eilen Beerfestin käsiini kuriirifirman tuotua sen kotiovelle. Ei kun pakettia purkamaan ja laitteeseen tutustumaan, eli kattila pystyyn kylpyhuoneeseen ja sisään vettä vajaat 20 litraa, vierteenjäähdyttimen letku myös kiinni hanaan ja testaamaan.

Virrat päälle, mitään ei tapahdu. Käännellään kaikkia säätimiä ja kytkimiä, edelleenkään ei tapahdu mitään. No, vedet viemäriin ja jäähdytin roikkumaan naulakkoon, siirtyminen keittiöön jossa takuulla tasainen alusta ja helpompi tutkia kytkimiä laitteen ollessa pöydällä, vain muutama litra vettä sisään ja uusi yritys. Vieläkään ei tapahdu mitään.

Aloin epäilemään laitteen kasaajan sählänneen joten kattila tyhjäksi ja suurin piirtein kuivaksi, sähköt tietysti irti ja laitetta avaamaan. Tuossahan on ulkokuoren alaosa jossa kytkimien ja virtajohdon läpiviennit erillisenä palana joka on kuitenkin kiinni yhtenä nippuna samoilla kolmella ruuvilla kuin pohjalevykin. Eikös siellä sisällä pyörinyt virtakytkimestä eteen päin lähtevä piuha irtonaisena, joten ei kumma ettei sähkö pääse perille. Piuhat ovat kiinni kytkimissä abiko-liittimillä ja ainakin omassa laitteessa puolet niistä oli puristettu täysin riittämättömästi jos lainkaan kiinnityskohtaansa, ja ne jotka pysyivät tästä huolimatta paikoillaan pysyivät siinä vain pyhän hengen ja sisäisen kaapeloinnin jousivoimien ansiosta. Laitoin siis irronneen piuhan paikoilleen ja puristin kaikki näistä liittimistä tiukemmin kiinni. Tämän jälkeen laite toimiikin oikein, mitä nyt termostaatti taitaa mitata melko lailla omiaan eli 65 asteeseen säädettynä vesi pinnan läheltä noin 70 astetta ja napsahdus ei siirry merkitystä miniistä eli 30 asteesta mihinkään ennen kuin vesi on yli 50-asteista.

Termostaatin tarkkuus eli sen puute nyt ei haittaa mitään, koska tarkoitus oli muutenkin olla luottamatta siihen ja mittailla käsipelillä, kunnes ehkä tulee jossain vaiheessa viriteltyä käyttöön kunnollinen termostaatti ja pwm-ohjaus vastuksen tehon säätöön. Ja helppohan tuo oli korjata kun tietää mitä tekee, mutta jos laitetta ei tarkista ennen käyttöönottoa se näyttäisi olevan potentiaalisesti hengenvaarallinen. Tietysti tuollaista laitetta ei pitäisi muutenkaan mennä käyttämään ilman kunnossa olevaa maadoitusta ja vikavirtasuojaa, ainakaan jos läheisyydessä on maadoitettuja metallipintoja kuten vesijohtoputkia ja teräsaltaita, mutta käytännössähän moni käyttää tuota tässä mielessä väärin ja silloin kuoreen kiinni ottava irronnut jännitteellinen piuha on melkoinen riskitekijä. Suosittelen siis jokaista tuon laitteen omistajaa tarkastamaan oman laitteensa kytkennät ja varmistamaan sisäisen kaapeloinnin liitäntöjen pitämisen ennen käyttöä.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Syys 14, 2016 15:45 pm

Hoh, melkoista.

philo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja philo » Ti Syys 20, 2016 14:57 pm

Kuten olen täällä aiemmin kertonut, on Beerfestini pätkinyt keittovaiheessa, ja pahasti. No, viikonloppuna oli taas panopäivän (-ien) aika. Nyt, kuin taikasauvan iskusta vehje suosutuu keittämään ihan kiltisti sen vaaditun tunnin putkeen, ilman muita ongelmia. Alan epäilemään jonkinlaista käyttäjävirhettä edellisillä kerroilla. Mutta mitä? Laite koostuu katkaisijasta, säätimestä ja ajastimesta.
Kyllä mä taidan silti panostaa siihen Sestos D1S-säätimeen.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » To Syys 22, 2016 10:00 am

philo kirjoitti:Kuten olen täällä aiemmin kertonut, on Beerfestini pätkinyt keittovaiheessa, ja pahasti. No, viikonloppuna oli taas panopäivän (-ien) aika. Nyt, kuin taikasauvan iskusta vehje suosutuu keittämään ihan kiltisti sen vaaditun tunnin putkeen, ilman muita ongelmia. Alan epäilemään jonkinlaista käyttäjävirhettä edellisillä kerroilla. Mutta mitä? Laite koostuu katkaisijasta, säätimestä ja ajastimesta.
Kyllä mä taidan silti panostaa siihen Sestos D1S-säätimeen.

Mulla pätkis keitto kans toisella panokerralla. Tämän jälkeen en ole laittanut lämpösäätöä ihan 110 asteeseen, vaan jättänyt sen 105 paikkeille, eikä ongelmaa ole vielä ilmennyt

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » To Syys 22, 2016 11:29 am

Itsellä alkoi biggie keittää kunnolla kun eristin kattilan.
RDWHAHB

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » To Syys 22, 2016 20:46 pm

Kannattaisin kyllä avaamista ja liitosten tarkastelua jos pahasti pätkii. Rakennuslaatu ilmeisesti kuitenkin sitä luokkaa että huonoja liitoksia / kylmäjuotoksia sattuu ja tapahtuu. Toki sähköturvallisuus on syytä muistaa. :cheers2:

Tällanen linkki tuli muita asioita pläräillessä googlessa vastaan, jos joku mallasputkea metsästää niin kannattanee kysellä toimittavatko suomeen. Hinta ei päätä huimaa.

http://www.ebay.de/itm/321236061388

philo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja philo » Pe Syys 23, 2016 0:49 am

No on kyllä tosiaankin ihmetyttänyt, että mikä helvetti siinä on. Nyt tein niin, että hotbreakin kiehuessa yli käänsin lämpöä hitusen pienemmälle, laite menee "Keep Warm"- tilaan (jolloin kiehuminen hyytyy), lämmöt se jälkeen takaisin ylös, jolloin ei enää ongelmia.
Avasin toki ja vilkaisin, kun ajatuksissa edelleenkin olisi se erillisen säätimen hommaaminen tähän, eikä nyt ainakaan silmään osunut mitään sen ihmeempiä outouksia.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”