Klarstein Beerfest

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

LukeBrew
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Mustasaari
18 tai yli: Olen

Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja LukeBrew » Ke Heinä 15, 2015 23:02 pm

Moro kaikille
Olisin aloittelemassa oluen panoa.
Laitteet on hankittava tietenkin ensin.
Olisikos tästä mihinkään?

http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 200803.htm

Mitäs muita tarvikkeita tarvitsen.
KÄymisastia löytyy ja mittalaitteita. Tyhjiä pulloja on ja korkkeja ja korkitus koneen saa lähikaupasta.

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

Re: Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja nighty » To Heinä 16, 2015 22:55 pm

kyllä tuolla varmasti alkuun pääsees. itselle outo laite mutta jos tekee mitä lupaa kyllä sillä olutta tekee.
tarvitset ainakin kunnon lapon, desinfiointi ainetta ja ilmeisesti ko laitteessa ei ole erillistä mäskäys piippua tms. joten joku mäskäys pussi helpottaisi maltaan pois ottamista ja huuhtelua.

LukeBrew
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja LukeBrew » To Heinä 16, 2015 23:14 pm

Jeps todellakin mäskäys pussin ja varmasti todella hyvät ohjeet ;)

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

ViestiKirjoittaja nighty » To Heinä 16, 2015 23:27 pm

aloita helposta reseptistä. yksi mallas yksi humala mäskäät yhdessä lämpötilassa tunnin ja huuhtelet sen jälkeen keitto humalineen. sitten kun tiedät miten vehje toimii ja olet tyytyväinen sen yhden oluen makuun niin voi koittaa jo jotain monimutkasempaa mäskäystä useammilla stepeillä.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » To Heinä 16, 2015 23:53 pm

Kuvista ei näe millainen tuo pöntön sisäpohja on. Onko siellä kenties vastus paljaana vai tasainen pohja? Toivottavasti ei polta mäskiä kiinni.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

LukeBrew
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja LukeBrew » Pe Heinä 17, 2015 21:36 pm

Kiitos vinkeistä. TIlasin jo Brewcatilata mallaspaketin eli maltaat ja humalat. Hiivaa tuossa ei tainnut olla mukana. Täytynee selvittää mikä siihen käy?

Harjoittelen tuolla ja sen jälkeen olisi tavoitteena tehdä olut omista maltaista sekä omista humilaista mitä kasvaa täällä pitkin seiniä ;)

"punaiset" oluet kiinnostaa, eli Alet. Ehkä jotain mausteita voi olla mukana.

Saako noita maltaita murskattua millään muulla konstin kuin ostamalla mallas myllyn.
Varmaan olette jo kokeilleet mutta ei kahvimylly tai jauho mylly käy tarkoitukseen? Pakko oli kumminkin kysyä ;)

LukeBrew
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja LukeBrew » Pe Heinä 17, 2015 21:52 pm

Tuo paketti minkä tilasin oli Breferm ALT. ja olihan siinä hiivatkin mukana.
Säilytän sitä ulko varastossa eiristetyssä tilassa missä ei ole lämmitystä pitäisiköhän tuoda se sisälle?
Elokuussa saan vasta tuon keittimen.

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Pete » Ti Helmi 02, 2016 20:09 pm

Molder kirjoitti:Kuvista ei näe millainen tuo pöntön sisäpohja on. Onko siellä kenties vastus paljaana vai tasainen pohja? Toivottavasti ei polta mäskiä kiinni.

Hommasin tämmöisen itselleni tätä uutta harrastustani varten, joten tähän kysymykseen jopa osaan näin noviisina vastata :D

Vastusta ei ole paljaana ja tuossa on myös irrallinen valepohja, jonka ideana ilmeisesti suojata filtteriä, joka siivilöi hanaan menevän vierteen.

Ainakin ensimmäinen pussimäskäyskokeilu onnistui ihan suhteellisen hyvin tällä, joten tällä vähäisellä kokemuksella vaikuttaa ihan pätevältä kapineelta.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Helmi 02, 2016 21:40 pm

Pete kirjoitti:
Molder kirjoitti:Kuvista ei näe millainen tuo pöntön sisäpohja on. Onko siellä kenties vastus paljaana vai tasainen pohja? Toivottavasti ei polta mäskiä kiinni.

irrallinen valepohja.

Suojaa mäskin palamiselta pohjaan
RDWHAHB

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Helmi 03, 2016 20:40 pm

Pete kirjoitti:Ainakin ensimmäinen pussimäskäyskokeilu onnistui ihan suhteellisen hyvin tällä, joten tällä vähäisellä kokemuksella vaikuttaa ihan pätevältä kapineelta.

MIten onnistui lämpötilan säätö? Luin Beerfestistä saksalaiselta foorumilta hobbybrauer.de. Siellä kehuttiin lämmityksen tehokkuutta ja hanan ei-muovisuutta, mutta lämpötilan säätö haukuttiin tosi huonoksi.

Muuten: Beerfesthän on ainakin ulkoapäin melkein identtinen Brewfermin Beer Brew 25-mallin kanssa: http://www.kotiviini.fi/fi/8563010.php... Tulevatkohan samasta pajasta?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Helmi 03, 2016 21:13 pm

Taitaa toi lämpötilan säätö olla noissa kaikissa missä on mekaaniset termarit niin sinnepäin vaan .hinnaltaanhan toi olis mitä mainioin,mutta ite oottelen nyt millanen se uus tuleva grainfather mahtaa olla.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » To Helmi 04, 2016 8:40 am

Brewfermin Beer Brew 25 ja Klarstein Beerfest kieltämättä näyttävät samoilta tuotteilta. Klasrsteinin Beerfestissä vaan ilmeisesti ei ole mallaspiippua? Onko siihen edes saatavana? Käykö osat ristiin? Tuosta Klarsteinin Beerfestistä saisi varmaan vallan mainion mäskäys kattilan, jos siihen vaan saisi sen mallaspiipun!

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Pete » La Helmi 06, 2016 18:53 pm

Nyypiö kirjoitti:
Pete kirjoitti:Ainakin ensimmäinen pussimäskäyskokeilu onnistui ihan suhteellisen hyvin tällä, joten tällä vähäisellä kokemuksella vaikuttaa ihan pätevältä kapineelta.

MIten onnistui lämpötilan säätö? Luin Beerfestistä saksalaiselta foorumilta hobbybrauer.de. Siellä kehuttiin lämmityksen tehokkuutta ja hanan ei-muovisuutta, mutta lämpötilan säätö haukuttiin tosi huonoksi.

Lämpötilaa en koko ajan tarkkaan seuraillut, mutta sanoisin että "sinnepäin" osuu. Manuaalin mukaan +-5C:n tarkkuus ja sen mukaan mitä mittaria käytin niin suurin piirtein tuohon se näytti myös menevän. Keittämisen aikana piti lämpötilaa pudottaa sadasta asteesta kyllä kun alkoi tulla yli. En itse kyllä ainakaan vielä luota tuohon lämmönsäätöön näiden parin ensimmäisen kokeilun jälkeen niin paljoa että jättäisin valvomatta.

Tehot vaikuttivat kyllä ihan kohtuullisen hyviltä - tosin vertailukohtaa mulla ei oikein ole kun en noita muita ole nähnytkään.

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Pete » La Helmi 06, 2016 19:31 pm

petedad kirjoitti:Brewfermin Beer Brew 25 ja Klarstein Beerfest kieltämättä näyttävät samoilta tuotteilta. Klasrsteinin Beerfestissä vaan ilmeisesti ei ole mallaspiippua? Onko siihen edes saatavana? Käykö osat ristiin? Tuosta Klarsteinin Beerfestistä saisi varmaan vallan mainion mäskäys kattilan, jos siihen vaan saisi sen mallaspiipun!

Ei tullut ainakaan vakiona mukaan, enkä tiedä onko saatavana. Jos jollakulla Espoon suunnalla on Brewfermin mallaspiippu ja on kiinnostunut selvittämään sopiiko osat yhteen niin ei muuta kuin viestiä mulle. Tämä tieto kiinnostaisi kovasti minuakin. Mutta ei ihan niin paljoa että ostaisin piipun, jonka yhteensopivuudesta ei ole varmuutta :)

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » La Helmi 06, 2016 19:34 pm

petedad kirjoitti:Brewfermin Beer Brew 25 ja Klarstein Beerfest kieltämättä näyttävät samoilta tuotteilta. Klasrsteinin Beerfestissä vaan ilmeisesti ei ole mallaspiippua? Onko siihen edes saatavana? Käykö osat ristiin? Tuosta Klarsteinin Beerfestistä saisi varmaan vallan mainion mäskäys kattilan, jos siihen vaan saisi sen mallaspiipun!

Beerfestissä ei ole mallasputkea/piippua. Oletan ihan vain laitteiden ulkonäön perusteella, että Beer Brew 25:n mallasputki sopisi myös Beerfestiin - mutta sitä ei taida voida ostaa erillisenä.

Itse olen pussimäskääjänä miettinyt omaan kattilaani sellaista halpaa mallasputken korviketta kuin jonkunlaista koria tai ritilää, johon panen mallaspussin. Mäskäyksen päätteeksi korin+pussin voisi nostaa kattilan päälle valumaan. Kori siis pitäisi pussin muodossa, ei muuta.

En kuitenkaan ole ikinä käyttänyt oikeata mallasputkea, enkä tiedä, onko siinä joku sellainen hyöty tai juju, jota en ole tajunnut.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » La Helmi 06, 2016 23:00 pm

Ymmärtääkseni saanti on parempi ja kun vierrettä kierrätetään patjan läpi vierteen pitäisi ainakin teoriassa olla kirkkaampaa.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Helmi 07, 2016 15:07 pm

Ei kahta ilman kolmatta: http://www.ebay.co.uk/itm/ACE-BEER-MASH-TUN-30ltr-Boiler-S-S-1-2-bsp-VALVE-STRAINER-INSIDE-/221617833736. Siinä on erikoisuutena pussi, joka näyttää melkein kuin mallasputken korvikkeelta.

Mutta huom: Doesn't post to Finland...

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Pete » Ma Helmi 08, 2016 17:06 pm

Nyypiö kirjoitti:Ei kahta ilman kolmatta: http://www.ebay.co.uk/itm/ACE-BEER-MASH-TUN-30ltr-Boiler-S-S-1-2-bsp-VALVE-STRAINER-INSIDE-/221617833736. Siinä on erikoisuutena pussi, joka näyttää melkein kuin mallasputken korvikkeelta.

Mutta huom: Doesn't post to Finland...

Kuvien perusteella tuo on täysin identtinen Beerfestin kanssa. Mun yksilössä on myös tuo metalliverkosta tehty filtteri hanan kohdalla - joskin harkitsen jo sen poistamista. Ainakin viikonloppuna tehty stoutin tyyppinen erä tukki filtterin alta aikayksikön ja jouduin viemään pöntön sellaisenaan parvekkeelle jäähtymään ennenkuin uskalsin lapota kamat ulos.

Erona näyttäisi olevan vain tuo pussi. (Edit: tarkemmin katsoen tuota pussikuvaa niin siinähän näkyy valepohja, jota en ensin huomannut)

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ti Helmi 09, 2016 0:30 am

Tohon kyl pitäisi kehitellä jokin pussi tai mäskäyspiippu, jos meinaa hoittaa keittämisen ton avulla. Tai ainakin helpottaa maltaiden siivoamista pois sillä aikaa kun vierre odottaa muualla keittoa

Matsomppi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Matsomppi » Ke Helmi 10, 2016 18:33 pm

Tero_perkele kirjoitti:Taitaa toi lämpötilan säätö olla noissa kaikissa missä on mekaaniset termarit niin sinnepäin vaan .hinnaltaanhan toi olis mitä mainioin,mutta ite oottelen nyt millanen se uus tuleva grainfather mahtaa olla.

Mikäs tämä uudempi grainfather on? Koittanut googlettelulla etsiä muttei tunnu löytyvän mitään mainintaa

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”