Klarstein Beerfest

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Elo 26, 2018 10:51 am

Varmaankin palovilla voisi toimia hyvin eristeenä. Paremman puutteessa kivivillakin varmaan kestää kyseisiä lämpötiloja.

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja rapakalja » Su Syys 02, 2018 18:41 pm

Laitoin nyt ensi alkuun eristeeksi sammutuspeitettä kun muutakaan ei kaapista löytynyt ja ensimmäisen panon PID kesti hyvin eikä hirveästi tuntunut lämpiävän. Pitää tuota palovillaa jossain vaiheessa laittaa, kunhan löytyy sopiva palanen.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Su Joulu 16, 2018 18:46 pm

rapakalja kirjoitti:Itsellänikin nyt alkaa olla tällainen viritelmä valmiina. Jäin vain miettimään tuota lämmöneristystä. Mitä tuohon eristämiseen voi käyttää ja eristetäänkö vastukset muista komponenteista vai eristetäänkö pelkkä PID jollain levyllä tms.?

Itse käytin Armaflex-putkieristettä. Peitin sillä koko kattilan pohjan jotta alatila pysyisi järkevissä lämmöissä. Jos tätä ei tee niin on riski että PID-säätäjä näyttää korkeammissa lämmöissä omiaan ja että puolijohderele (jos sellaista käyttää) ylikuumenee.

kraft
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja kraft » Ma Joulu 31, 2018 22:12 pm

Hankin tämän laitteen alennuksesta 130€:lla postikuluineen ja melko kiinalainen viritys laite on.
Tosin, ohitin kaikki härpäkkeet lämpövastuksia lukuunottamatta ja ohjaan koko laitetta CraftBeerPi:llä.

Rakensin myös jonkinlaisen pumppusysteemin vierteen kierrätykseen, mutta pumpussa lienee liikaa potkua. Tottakai, PWM-ohjaus DC-pumpulle on mahdollista rakennella, mutta entä jos pumpun perään pistää T-haaran ja kierrättää osan vierteestä takaisin kattilan pohjalle, estämään kiinnipalamista? Millainen olisi huokea mutta helppo "sparge arm" joka palauttaa vierteen mäskin päälle? Joku iso suihkupää?

Sitten yksi asia mikä huomasin:
Vanhan mehumaijan ritiläosa menee juuri passelisti Beerfestin sisään. Tähän pitää vaan löytää 400x1000mm RST/reikäpeltiä mistä taivuttaa putken, niin siinä on aivan täydellinen mallaspiippu!

Kunhan saan systeemiä valmiimmaksi, voin pistää kuvia. Tällä hetkellä viritys on mallia ghetto.

kraft
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kraft » Su Tammi 13, 2019 14:39 pm

Hep!

Ongelmana tuntuu nyt olevan vierteen palaminen, siitä huolimatta että vierrettä imetään pumpulla alhaalta ylös mäskipatjan päälle ja että vastuksen tehoa on pudotettu säätimellä.

Mietityttää, että pitäisikö osa vierteestä kierrättää "takaisin" vastuksen päälle vai pitäisikö pohjaan yrittää kehitellä ylimääräinen, paksu RST levy joka jakaa lämmön tasaisemmin?

Kummastuttaa hieman että millä vierteen lämpötilan saa nostettua step mashilla riittävän nopeasti kuitenkin vierrettä polttamatta? En ole ainakaan toistaiseksi löytänyt vastukselle sopivaa tehoa niin, että lämpötilannousu olisi riittävän nopea mutta vierrettä ei palaisi yhtään pohjaan.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Su Tammi 13, 2019 16:15 pm

Hop!

Melko kummallista, itsellä ei ole koskaan palamista sattunut, ja paljon on tullu tehtyä.

Systeemi pid-ohjattu ja lämpöä nostaen sen 1c/min., ja kierrätys myös käytössä.

Pid:hän toki tekee sen, että vastusten tehoa ei säädetä vaan se on joko päällä tai ei. Tällöinhän vastus ei ikinä ”täysille” asti lämpene vaan lämmittää ”sykäyksittäin”.

Ettei pumppu liian lujalla? Silloinhan vierrettä on kattilan pohjalla vain ohuesti, joka voi johtaa palamiseen..

kraft
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kraft » Su Tammi 13, 2019 21:34 pm

Täytynee tsekata tuo ajan kanssa siten, että lämpötilan nousu on kontrollissa. Vastusten tehonsäätöön on nyt erillinen potikkansa, PID kytkee sitten SSR-relettä päälle ja pois.

Pumppu oli ensin täysillä, sittemmin hieman rajoitettu. Siihenkin on tulossa DC-säätö.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Su Tammi 13, 2019 22:01 pm

Suosittelen pumpun virtauksen säätöön jotain venttiiliä ulostuloon.

Myös käytössäni ollut DC-säätö, ja se olikin systeemin ainut huoli.
Jos/kun oli tarve pienemmällä virtauksella vierrettä liikutella, oli se kuitenkin pumpulle liian raskasta pienillä tehoilla, ja saattoipa sitten hyytyä huomaamatta. Itselläni kun oli vielä PID:n lämpöanturi kierrätyksen ulostulossa, oli tuo aika iso hätä sattuessaan.

Venttiilin kanssa pumppu saa myllätä täydellä teholla, eikä tarvitse huolia.

kraft
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kraft » Su Tammi 27, 2019 17:13 pm

Aikani pohdin mallaspiipun tekemistä sähkösavustimesta ja sitten keksin että mehumaijan siivilä on juuri sopiva ja että vanhasta sangosta saa modifioimalla kahvoineen päivineen passelit seinämät mallaspiipulle.

Sitten vaan pikaliittimellä pumppu kiinni ja hana jolla voi säätää vierteen kiertonopeuden.

Nyt pitäisi enää sparge/vorlauf arm virittää letkunpätkästä..

Kuva
Kuva
Kuva

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”