Klarstein Beerfest

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Beerfest

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Huhti 05, 2017 11:20 am

WilliamShark kirjoitti:Modausvimmassa tulin ajatelleeksi tuota vastusta, joka siis tässä selvästikin toimii On/Off-periaatteella, että voisiko sitä "himmentää" esim. tällaisella, jolloin tasaisen lämpötilan pitäminen olisi entistäkin tarkempaa?

Kyllä voi, mutta kyllä se säätö silti on on-off, jos laitteen omaa termostaattia käyttää, maksimitehon vain saa rajattua alemmas. Kiinasähkölaitteet kannattaa myös ylimitoittaa riittävästi, niin on enemmän toivoa kestää pidemmän päälle.

Itse ostin tälläisen testailuja varten ja ainakin vielä on toiminut http://www.ebay.com/itm/10000W-AC110V-2 ... SwZQRYdujI

Kuitenkin PID-säädin olisi varmasti sinulle oikea ratkaisu.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Huhti 07, 2017 0:59 am

Itse korvasin termostaatin tämmöisellä:

20170404-0019.jpg

Eli Sestos D1S PID-säätäjä. Kameran suljinaika näköjään kuvasi näytön hassusti, mutta oikeasti tuossa lukee "100.5" ja "M 60" vierteen ollessa keitolla 60% manuaaliteholla. Valkoinen osa on adapteri, jonka 3D-tulostin tätä varten.

On toiminut oikein kivasti, mutta kattilan pohjan alle piti lisätä lämmöneristystä koska elektroniikka toimii vain +50C asti ja ilman eristystähän siinä on lämmitysvastus senttien päässä hohkaamassa kuumaa.

Noitakin säätäjiä on useampaa mallia, itse ostin mallin joka ottaa suoraan 220V käyttöjännitteen ja tulee puolijohdereleen kanssa. Rele siis korvaa vanhan termostaatin, itse säätäjä ottaa käyttöjännitteen ja lämpötila-anturi korvataan uudella. Eli ei mitään aivokirurgiaa tämän asennus.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Pe Huhti 07, 2017 9:35 am

Hieno! Jotain tuon tyylistä on tullut mietittyä itsekin, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi edetä ajatustasoa pidemmälle. Miten virittelit lämpötila-anturin tuohon kiinni?

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ma Huhti 10, 2017 16:26 pm

Lämpötila-anturin laitoin samaan pidikkeeseen kuin alkuperäisenkin. (Jos joku ei ole katsonut Beerfestin sisälle, niin anturi on pohjan alla lähellä kattilan reunaa, ei siis suorassa kontaktissa vierteen kanssa, vaan mittaa kattilan pohjan lämpötilaa. Koska pohja on vain ohutta metallia ja johtaa riittävästi lämpöä, tämä on ihan tarpeeksi tarkka tapa.)

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Pe Huhti 28, 2017 19:10 pm

peltiliiteri kirjoitti:juu, laiska minäkin, siksi ajan cnc:llä

tässä suunnitelma https://www.instagram.com/p/BC5Ai_1Mzg0 ... ltiliiteri

ja tässä ajoa https://www.instagram.com/p/BC5D4vYszoD ... ltiliiteri

Niin ja tälläinen se mallaspiippu (ex-sähkösavustin)

Kuinkas on savustin toiminut mallaspiippuna :D Itsellä olisi samansuuntaisia suunnitelmia, ajattelin ostaa motonetin 39e savustimen ja siitä pohja pois, ja tinailla beerfestissä olevan valepohjan sitten kiinni tähän "sylinteriin" . Ei tarvitsisi porailla reikiä... Lähinnä mietityttää tuon savustimen seinämävahvuus joka on vajaa millin sekä saumakohta että kuinkahan kestää suht painavan mallassatsin nostelua ettei repeä tai taipuile kauheasti tuo viritys.

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » La Huhti 29, 2017 22:05 pm

ainakin itellä on toiminut ihan hyvin. Ainoastaan siellä sisäpuolella on kantit, jotka pesussa vähän haittaa (niihin kolhii käden). Mulla on porattu yläreunaan 2 reikää ja niistä nostotilanteessa asetan 8 mm kierretangon läpi kahvaksi ja nosta siitä. Toi oma on kyllä niin tukeva, ettei siitä kestävyydestä ole huolta.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » To Touko 04, 2017 19:21 pm

peltiliiteri kirjoitti:ainakin itellä on toiminut ihan hyvin. Ainoastaan siellä sisäpuolella on kantit, jotka pesussa vähän haittaa (niihin kolhii käden). Mulla on porattu yläreunaan 2 reikää ja niistä nostotilanteessa asetan 8 mm kierretangon läpi kahvaksi ja nosta siitä. Toi oma on kyllä niin tukeva, ettei siitä kestävyydestä ole huolta.

Ok, hyvä tietää. Ehkäpä siis haen oman savustimeni myös :D Näettekö jotain huonoa sellaisessa setupissa että käyttäisi tätä klarsteinin omaa valepohjaa suoraan tämän savustin mallaspiipun pohjana? Välttyisi ainakin reikienporaukselta.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ti Touko 16, 2017 3:14 am

ttsalo kirjoitti:Itse korvasin termostaatin tämmöisellä:

Eli Sestos D1S PID-säätäjä. Kameran suljinaika näköjään kuvasi näytön hassusti, mutta oikeasti tuossa lukee "100.5" ja "M 60" vierteen ollessa keitolla 60% manuaaliteholla. Valkoinen osa on adapteri, jonka 3D-tulostin tätä varten.

On toiminut oikein kivasti, mutta kattilan pohjan alle piti lisätä lämmöneristystä koska elektroniikka toimii vain +50C asti ja ilman eristystähän siinä on lämmitysvastus senttien päässä hohkaamassa kuumaa.

Noitakin säätäjiä on useampaa mallia, itse ostin mallin joka ottaa suoraan 220V käyttöjännitteen ja tulee puolijohdereleen kanssa. Rele siis korvaa vanhan termostaatin, itse säätäjä ottaa käyttöjännitteen ja lämpötila-anturi korvataan uudella. Eli ei mitään aivokirurgiaa tämän asennus.

Ymmärränkö nyt oikein tuosta 60% manuaaliteho-lausunnosta, että tällä pelillä onnistuu myös tuon vastuksen tehon rajaaminen?
Elikkäs samassa lootassa lämmön- ja tehonrajaus?
Manuaalissa SCR:stä on maininta, joka käsittääkseni tarkoittaa juuri tuota "himmennintä", mutta hieman epäselvästi jää kuitenkin.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » La Kesä 03, 2017 8:41 am

silmakka kirjoitti: Näettekö jotain huonoa sellaisessa setupissa että käyttäisi tätä klarsteinin omaa valepohjaa suoraan tämän savustin mallaspiipun pohjana? Välttyisi ainakin reikienporaukselta.

Savustimessa on se päätylevy hitsattuna kiinni joten ainakin itselleni oli helpointa porailla pääty täyteen reikiä. Olihan siinä yhdeksi iltapäiväksi hommaa, mutta näissä hommissa yleensä "työ tekijänsä palkitsee" :cheers2:

Valepohjan kiinnittäminen sopivaan rosterilieriöön on myös vähän haastavampi DIY homma jos ei ole hitsausvälineitä. Ehkä joillain kulmaliittimillä, mutta siinäkin on toki oma poraaamisensa.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » Ti Kesä 20, 2017 19:22 pm

Mitä tehokkuuksia olette saaneet Beerfestillä ja millä lisävarusteilla? Itsellä on aika hyvin vakiintunut tuo 68% ilman sen kummempia varusteita. Ahkeralla Klarsteinin mallaspussi nostelulla on ollut positiivinen vaikutus tehokkuuteen.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ke Kesä 21, 2017 22:27 pm

85.2%, 59.8%, 76.4%, 99.4%, 95.8% väittää BeerSmith viime panojen tehokkuuksiksi.
Kahta viimeistä lukuunottamatta on mäskäyslämpö ollut lämpömittarin huonon asettelun vuoksi liian alhainen. Kaksi viimeisintä taas kuulostaa muuten mahdottomilta :eivarma:

Käytössä vierteenkierrätys pumpulla läpi koko mäskäyksen ja batch sparge:jen välissä.
Lämpötilan säätämiseksi en käytä Beerfestin omaa termostaattia lainkaan vaan laitetta ohjaa InkBird ITC-308, ja vastusten tehon hillitsemiseksi on tällainen (kiitos Nummisoft vinkistä). Myös käytössä Klarsteinin oma mallaspussi.

Eli mitään vakiintunutta tulosta en ole vielä saavuttanut, joten.. :cheers1:

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » Ke Kesä 21, 2017 22:43 pm

Pari juttua, se että poraa reiät siihen "savustuspönttö" mallaspiippuun mahdollistaa sen, että voi nostaa sen mallaspiipun mäskeineen valumaan siihen päälle, ja huuhdella sen läpi. Jos käyttää vaan omaa valepohjaa, maltaiden poisto keittoa varten on vähän haastavampaa. (jos se ei ole kiinni tuossa pöntössä :) )

Mulla näyttää vakiintuneen 72% kun kierrätän pumpulla nesteitä mallaspatjan läpi. Nyt mulla on ollut suunnilleen 15 litraa vettä ja se rapiat 5 kg maltaita siinä keitossa, sitten oon huuhdellut 18 litralla. Seuraavaksi kokeilen 20 litraa vettä, se rapiat 5 kg (riippuu reseptistä) mallasta ja huuhtelen 13 litralla.

Nyt jauhamisessa jää ainekset ehkä vähän turhan karkeaksi, kun puolestaan aluksi meni mallaspatja tukkoon. Olen tuota läpivirtaamista yritännyt optimoida ehkä tehokkuuden kustannuksella.

Tuossa kuvassa näkyy toi huuhteluvaihe kun piippu on nostettu tuohon päälle.
Liitteet
DSC_0168.JPG

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » To Heinä 06, 2017 19:07 pm

Joo itsellä nyt ollut kolmen panon ajan käytössä samanlainen savustinpömpeli kuin peltiliiterillä, ja samaa ritilääkin käytän huuhtelun helpottamiseksi joka tuli savustimen mukana :mrgreen: Kiinnitin tosiaan klarsteinin oman valepohjan suoraan savustimen kartioon. Näin ei siis tarvinnut porailla reikiä pohjaan. Hyvin pärjää ilman valepohjaa keittovaiheen kun on humalat hop spiderissa niin shaiban määrä on aika minimaalinen keitoksessa joten ainakaan vielä ei ole vastukseenkaan palanut pahemmin mitään kiinni. Ensimmäinen tyyppaus meni hieman reisille sentakia kun laskeskelin totuttuun tapaan vesimäärät brewmatella, ja mäskäyksen ja kierrätyksen alkaessa pumppu imi mallaspatjan nopeasti tukkoo, ja loppu mäskäily olikin yhtä helvettiä. Seuraavissa kahdessa setissä lisäsinkin brewmaten ehdottamiin määriin 2l mäskäysvettä, ja vastaavasti pienensin huuhteluden määrää jolloin panot onnistuivat hienosti, ja pumppu pelitti läpi mäskäyksen ongelmitta :jee:

mikkolaitinen
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikkolaitinen » Ma Heinä 10, 2017 18:44 pm

silmakka kirjoitti:Joo itsellä nyt ollut kolmen panon ajan käytössä samanlainen savustinpömpeli kuin peltiliiterillä, ja samaa ritilääkin käytän huuhtelun helpottamiseksi joka tuli savustimen mukana :mrgreen: Kiinnitin tosiaan klarsteinin oman valepohjan suoraan savustimen kartioon. Näin ei siis tarvinnut porailla reikiä pohjaan. Hyvin pärjää ilman valepohjaa keittovaiheen kun on humalat hop spiderissa niin shaiban määrä on aika minimaalinen keitoksessa joten ainakaan vielä ei ole vastukseenkaan palanut pahemmin mitään kiinni. Ensimmäinen tyyppaus meni hieman reisille sentakia kun laskeskelin totuttuun tapaan vesimäärät brewmatella, ja mäskäyksen ja kierrätyksen alkaessa pumppu imi mallaspatjan nopeasti tukkoo, ja loppu mäskäily olikin yhtä helvettiä. Seuraavissa kahdessa setissä lisäsinkin brewmaten ehdottamiin määriin 2l mäskäysvettä, ja vastaavasti pienensin huuhteluden määrää jolloin panot onnistuivat hienosti, ja pumppu pelitti läpi mäskäyksen ongelmitta :jee:

Millä kiinnitit valepohjan savustimeen? Itsellä sama idea kävi mielessä.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ma Heinä 10, 2017 20:50 pm

mikkolaitinen kirjoitti:
silmakka kirjoitti:Joo itsellä nyt ollut kolmen panon ajan käytössä samanlainen savustinpömpeli kuin peltiliiterillä, ja samaa ritilääkin käytän huuhtelun helpottamiseksi joka tuli savustimen mukana :mrgreen: Kiinnitin tosiaan klarsteinin oman valepohjan suoraan savustimen kartioon. Näin ei siis tarvinnut porailla reikiä pohjaan. Hyvin pärjää ilman valepohjaa keittovaiheen kun on humalat hop spiderissa niin shaiban määrä on aika minimaalinen keitoksessa joten ainakaan vielä ei ole vastukseenkaan palanut pahemmin mitään kiinni. Ensimmäinen tyyppaus meni hieman reisille sentakia kun laskeskelin totuttuun tapaan vesimäärät brewmatella, ja mäskäyksen ja kierrätyksen alkaessa pumppu imi mallaspatjan nopeasti tukkoo, ja loppu mäskäily olikin yhtä helvettiä. Seuraavissa kahdessa setissä lisäsinkin brewmaten ehdottamiin määriin 2l mäskäysvettä, ja vastaavasti pienensin huuhteluden määrää jolloin panot onnistuivat hienosti, ja pumppu pelitti läpi mäskäyksen ongelmitta :jee:

Millä kiinnitit valepohjan savustimeen? Itsellä sama idea kävi mielessä.

Ihan vaan rst langalla. Pienet reiät savustimen kylkeen, siitä sitten kieppi valepohjan reikiin ja pihdeillä vääntää solmuksi :) vähä kotikutoista mutta toimii. :P

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Heinä 17, 2017 8:02 am

Mulla olisi tuollainen Klarstein Beerfest myynnissä. Pari kertaa käytetty.

Tiedustelut 040 3022475

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ti Elo 01, 2017 23:20 pm

20170404-0019.jpg

Palataanpa asiaan.

Tässä PID-ohjain hankinnassa, ja yksi asia tuli eteen:

Nuota paketteja eBaysta kun kattellut, lähinnä juuri Sestosta ja Inkbirdiä, joissa kontrolleri, anturi, rele (ja jäähdytinrauta=heatsink), mutta ihmeekseni huomannut, että vain k-tyypin lämpöanturilla (thermocouple) varustetuissa seteissä on tuo jäähdytyspalikka mukana.
Kuitenkin omassa käytössä em. tyyliin mahdollisesti laittaisin tuon toisen mallisen (PT100) anturin Beerfestin oman tilalle. Onko sille (heatsink) siis tarvetta?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Elo 02, 2017 14:39 pm

Anturityyppi ei vaikuta SSR:n hukkalämpöön, eli tarvitset sille aina jäähdytyksen näillä tehoilla.

dunkkel
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Savonlinna

ViestiKirjoittaja dunkkel » Ke Syys 20, 2017 15:37 pm

Tervehdys foorumille!

Olen aloitellut kotipanemista tällaisella Klarsteinin pöntöllä. Rakentelin PID-ohjauksen tyristorisäätimellä (ideasta kiitos tämän foorumin käyttäjälle.. nimi karkasi mielestä, mutta käynpä kiittelemässä jahka löydän) ja muokkasin pöntön kytkennät saapasmaan foorumilla (http://www.ilforumdellabirra.net/viewto ... &start=190) olevien ohjeiden mukaan. Tuon kakkumuotti-idean nesteenkierron paluuletkun pitimeksi lainailin myös sieltä.

Pöntössähän on 900 W + 1600 W vastukset, jotka on oletuksena kytketty kiinteästi rinnan, mutta uudessa kytkennässä vastukset on erotettu virtakytkimellä siten, että kytkin kytkeekin isomman vastuksen pienemmän rinnalle (pieni vastus kytkeytyy heti päälle, kun töpseliin tulee virtaa). Töpseli laitetaan ohjauspoksin pistorasiaan, johon virta tulee joko PID:in ohjaamalta releeltä tai suoraan tyristorisäätimeltä. Ajatus on käyttää molempia vastuksia mäskäysveden lämmitykseen ja keittoon (manuaalisesti tyristorilla) ja pienempää vastusta mäskäykseen (PID ohjaa). Lämpöanturi on laskuventtiilin perässä olevassa T-haarassa.

Muutoin homma toimii BIAB-tyyliin autotallissa, jossa on vesipiste ja viemäri. Virittelin väkipyörän autotallin kattoon pussin nostelua varten, ja yhden panon kokemuksella tuntuisi toimivan.

En ole vielä ehtinyt panna säädinpoksin kanssa, mutta ensimmäinen stoutti (resepti tuolta: http://www.mallas-matti.fi/category/stout/), jonka pullotin 5. päivä, vaikuttaisi onnistuneelta (jihaa!), vaikkakin vielä vaatinee aikaa hapottuakseen ja tekeytyäkseen.

Seuraavat oluet menevätkin sitten pin-lock kegeihin, jotka tilasin e-bayn kautta Bulgariasta. Melkoinen homma oli pesussa ja steriloinnissa, mutta enää ei käy limpparin tuoksu nenään.

Tässäpä pari kuvaa. Ja hienoa, että löytyy myös kotimainen foorumi meiltä. Ylläpidolle kiitos!
Liitteet
klarstein.jpg
ohjauspoksi.jpg

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja rapakalja » La Elo 25, 2018 22:12 pm

20170404-0019.jpg

Itsellänikin nyt alkaa olla tällainen viritelmä valmiina. Jäin vain miettimään tuota lämmöneristystä. Mitä tuohon eristämiseen voi käyttää ja eristetäänkö vastukset muista komponenteista vai eristetäänkö pelkkä PID jollain levyllä tms.?

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”