Käymiskaappi vai -arkku?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Käymiskaappi vai -arkku?

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Heinä 01, 2015 11:40 am

Eli kesän mietintäprojektina olisi käymiskaapin suunnittelu ja rakentelu tulevalle syksylle ja kaipailisin käymiskaappeja käyttäneiden kokemuksia millaista alkaisin pistämään kasaan. Lähinnä käyttö, koko ja muoto herättävät vielä ihmetystä.
Ajatuksissa siintää joko arkkupakastin (+100cm leveä) tahi jääkaappi (85/185cm korkea). Eli jääkaappi ja (arkku)pakastin tappeli, kumpi voitti?

Arkkupakastin olisi ilmeisesti kohtuu hyvin lämpötilan säilyttävä ja kohtuu tilavakin, ainakin 100-120cm leveät. Alemmat lämpötilat(lähellä nollaa) onnistunevat helposti. Mitenkäs pakastimen kanssa onnistuu saavien nostelu onnistuu (+15l) sisään ja ulos tai näytteiden ottaminen (hanat pohjalla)? Mikäli olut cold crashätty arkussa, miten sen saa sieltä pois niin ettei siirto saa hiivoja/muhjuja taas liikenteeseen?

Jääkaappia olisi varmaankin mukavampi käyttää(vähemmän nostelua, näytteidenotto hanasta helpompaa, käymisastiat paremmin näkyvissä), mutta tavalliseen pöydänalusmalliin ei taida mahtua kahta tavallista 30l saavia. Toki voisi sitten pyrkiä löytämään isomman kaapin tai ostamaan kaappiin sopivia käymisastioita (onko semmoisia? Tällä hetkellä itsellä perussatsi noin 15l eli 20l käymisastia riittäisi, mutta mahtuuko semmoisetkaan?).
Entä lagerien nolla kelit, onko ongelma ja räjähtääkö sähkölasku?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

Re: Käymiskaappi vai -arkku?

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Heinä 01, 2015 12:42 pm

Juuri noista ergonomiasyistä käytän kaappia... Kaappiin mahtuu pikku järjestelyllä yksi 60 litran astia ja siihen päälle vielä 30 litran pönttö... Samoin kegejä helppo käsitellä.. Jos arkkupakastimesta teet laittaisin sinuna renkaan kattoon ja nostotaljan siihen... Astian alle sitten alusta jossa kolmessa kulmassa nostohihnat...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 01, 2015 20:54 pm

Täältä myös ääni pystykaapille. Arkussa on sekin huono puoli, että kosteuden kerääminen voi olla todella voimakasta jonka seurauksena arkun pöpövapaana pitäminen on haastavaa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Heinä 01, 2015 23:13 pm

Pitänee tuota pystykaappia varmaan pistämään kasaan.
Vaikka eräkoko on vielä maltillinen, saattaa se tuosta kasvaa ja +20kg nostelu ei enää ole miellyttävintä puuhaa.
Kosteus ongelmasta arkkujen kanssa olen myös lukenut ulkomaan foorumeilla. Kellari kun on myös hieman kostea (ainakin vielä, toivon mukaan remonttien myötä helpottaa), niin se voi korostua tuommoisen arkun kanssa ikävällä tavalla.

Eli eikun termareita tilaukseen ja kaappia metsästämään.

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

ViestiKirjoittaja nighty » To Heinä 02, 2015 22:25 pm

itellä ollu arkku pakastin käytössä ilman ongelmia pari vuotta. ei se kegin/käymisastian nostelu sieltä mikää amerikan temppu ole terveelle/normaali lihaskunnon omaavalle mikään ongelma pitäisi olla. mitää home kautta kosteus ongelmia ei ole itellä ollut kun muistaa aina ne tipat ja roiskeet pyyhkiä huolella pois. 280 litrasessa arkussa on se hyvä puoli että 8 kegiä menee helposti sisään ja reunalle kompuran päälle jää hyvin tilaa pullo tavaralle.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Heinä 27, 2015 12:22 pm

Moi!Noviisi kyselee :Voiko semmoisesta pienestä kaappi pakastimesta saada käymis kaapin?Lagerihan ilmeisesti tarvii alhaisen käymis lämpötilan?Ja voiko pakastimella päästä viilee lämpöihin vai pelkästään pakkasen puolelle ilman muutoksia.EDIT. vanha korkee jääkaappi on se mistä aloitetaan. :jano:
Viimeksi muokannut masafi, Ma Heinä 27, 2015 15:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Heinä 27, 2015 13:27 pm

Yleensä kaappipakastimissa on ongelmana hyllyjen ohessa kulkevat kylmäputket. Nämä putket kun ovat suoraan käymisastian tiellä.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Heinä 27, 2015 13:47 pm

Mites tuommoisissa vanhemmissa korkeissa jääkaapeissa riittääkö niissä teho laakerointiin.Eli lageri olutta tekisi mieli tehä :) viewtopic.php?f=46&t=1583&start=120 Löytyhän se ketju sitten vahingossa =)
Viimeksi muokannut masafi, La Elo 22, 2015 17:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Heinä 27, 2015 13:49 pm

Helposti riittää, luultavasti paremmin kuin uudemmissa tarkkaan mitoitetuissa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Joulu 14, 2015 7:41 am

Hommasin käytetyn korkeen jääviileen.2vrk nyt ollut Godzawa bohemia pilsner käymässä 9 asteessa.Ei riitä säätö lämpimämmälle,mut taitaa just riittää . Pulputtaa rauhallisesti.Laitoin 2kpl lager kuivahiivaa.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Joulu 15, 2015 15:38 pm

Onko tietoa että kestääkö tuommoisen Rosenlev jää viileä kaapin lasihylly 25l kämisastian täynnä vierrettän. 21-22l.Mahtuis 2xmelkon pyttyä.Vai pitäiskö rakentaa tuki pohjasta?Ja tartteeko kaapissa ilma vaihtua?Pitääkö jokin tuuletus olla?
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Joulu 19, 2015 15:58 pm

masafi kirjoitti:Onko tietoa että kestääkö tuommoisen Rosenlev jää viileä kaapin lasihylly 25l kämisastian täynnä vierrettän. 21-22l.Mahtuis 2xmelkon pyttyä.Vai pitäiskö rakentaa tuki pohjasta?Ja tartteeko kaapissa ilma vaihtua?Pitääkö jokin tuuletus olla?

Laita ihmeessä joku tukilevy alle, tuommoiset lasitasot eivät ole tehty missään nimessä painavalle tavaralle, korkeintaan joku kaljakori.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Tammi 10, 2016 14:28 pm

Minulla oli käymiskaapissa lämmitykseen 60w tinakolvi. Kesti aikansa, mutta nyt paukkupakkasilla lämmitys oli liikaa ja kolvi laukesi.Mitä muita lämmönlähteitä porukat käyttää? Hehkulampustahan tulee haitallista UV-säteilyä, joten se ei ole optio.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 10, 2016 16:03 pm

Termostaatin perään pakkasvahti, mahdollisimman pienitehoinen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 11, 2016 10:16 am

En kyllä olisi hehkulampun uv-säteilystä kamalan huolissani. Jos kuitenkin haluat jotain muuta, niin eBaysta ainakin löytää E27-kantaan sopivia keraamisia ir-lämmittimiä.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Tammi 11, 2016 14:22 pm

http://www.ebay.com/itm/E27-Pet-Reptile ... 2RzSH1lflg

Jos tuollaista tarkoitat niin eikös tämä vasta sitä infrapunaa säteile?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 11, 2016 14:50 pm

Lämpösäteily ilman infrapunasäteilyä olisikin mielenkiintoista.
Tuskin tuo kuitenkaan kamalasti UV-säteilyä tuottaa, kun on keraaminen mötikkä, minkä sisällä on lämmitysvastus.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Tammi 11, 2016 15:37 pm

No kokeillaan sitten tuollaista, kun lampulle on kantakin jo valmiina kaapissa. Kiitos vinkistä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 11, 2016 15:44 pm

Niin, siis jos ei ole fysiikka tältä osin tuttua, niin UV-säteily (Ultravioletti) on näkyvää valoa lyhytaaltoisempaa sähkömagneettista säteilyä. UV-kvantti on niin suurienergiainen, että se kykenee rikkomaan kemiallisia sidoksia. (Mitä lyhyempi aallonpituus, sitä suurienergiaisempi säteilykvantti)
IR-säteily (Infrapuna) on näkyvää valoa pidempiaaltoista säteilyä. Siinä missä UV-säteily hajottaa yhdisteitä, IR-säteilyllä on lähinnä vain lämpövaikutus. Infrapunasäteilystä ei ole oluelle itsessään haittaa, korkeintaan, mikäli lämpötila nousee liiaksi. Infrapunasäteilyä tulee kaikista kappaleista, joilla on lämpötila kelvineissä.

UV on siis haitallista oluelle IR ei ole. Välissä on koko näkyvän valon spektri.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Tammi 12, 2016 8:02 am

Mitenkäs nuo pienet lämpöpuhaltimet ? en tarkota nyt auton sisätila puhaltimia ? ,niissähän on termostaatit yms vehkeet, ei tulis ainakaan mitään uv ums säteilyä.

esim.http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp% ... in/36-5143

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”