Virran rajoittaminen (10 A / 230 V)

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Virran rajoittaminen (10 A / 230 V)

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Kesä 29, 2014 22:07 pm

Lapon / Brouwlandin 2,4 kW vastus on tarpeettoman tömäkkä omalle keittomäärälleni (n. 22l). Mikä olisi edullinen tapa rajiottaa tuon suuruista virtaa? Onko joku PID-viritys ainoa järkevä ratkaisu vai saako jostain huokeasti säädettäviä keloja? Liekö jotain vanhoja laitteita, joista tuommoisen voisi löytää (imuri??)?

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

Re: Virran rajoittaminen (10 A / 230 V)

ViestiKirjoittaja Jra » Su Kesä 29, 2014 22:21 pm

Edullisin tapa tehonsäätöön on virran katkominen vaikkapa aikareleellä, taajuus käytettävän releen mukaan. Jos käytössä on puolijohderele niin voi katkoa hyvinkin tiuhaan ja vaikuttaa vastuksen pintalämpöönkin, tavallisella releellä jaksonaika ehkä minuutteja puolijohdereleellä vaikkapa sekuntteja. Virtaa katkomalla tehonsäätö tehdään kai keraamisissa liesissäkin..

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Kesä 30, 2014 19:43 pm

Mä hankin tämmösen mutten ole vielä testannut...
http://www.ebay.com/itm/4000W-High-Powe ... 53ff691e3b

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jra » Ma Kesä 30, 2014 21:03 pm

Tehonsäätö varmasti toimii tuollakin, mutta minkähänlaiset häiriöt tuosta lähtee?

Enkä ole kovin innostunut kiinan "suoratuonti" virtalähteistä ja muista verkkovirtalaitteista, kovin usein tukes on ilmoitellut vaarallisista laitteista.. Tiedä sitten minkä verran maahantuojat laitteita tutkivat.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Kesä 30, 2014 22:04 pm

Bimetallisäädin voisi toimia myös, kestää virtaa jonkun verran eli vaatii kaveriksi kontaktorin mutta on ainakin turvallinen. Bimetallisäädin toimii jo antiikin ajoilta tutulla periaatteella, bimetallijousi kuumenee sähkövirrasta ja katkaisee virran kunnes viilenee jälleen, ohjausvirtaa säätää portaallinen/portaaton säätövastus jolloin bimetallijousen on/off ajat muuttuvat.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Kesä 30, 2014 23:07 pm

Tuo kiehumisen säätäminen termostaatilla on vähän hankalaa, jos ongelma on vaikkapa se, että vierre meinaa kiehua yli. Termostaatin ansiosta se edelleen välillä kiehuu yli ja välillä ei ollenkaan. Vastuksen massasta, säädön hystereesistä ja mittauspisteen sijainnista riippuu, miten käytännössä lämmöt heittelee ja kuinka tiuhaan kytkin relettä naksuttelee. Jos sen sijaan ongelma on vain liika haihtuminen, niin siihen tuollainen termostaatti toimii.

Noita triacilla tai muulla tehtyjä tehonsäätimiähän tosiaan saa nettikaupoista halvalla, mutta jos jostain Kiinasta tilaa, niin tosiaan häiriöt sähköverkkoon saattavat olla suurehkot. Tosin resistiivinen kuorma, kuten lämmitysvastus, on mahdollisimman helppo kuorma, joten häiriöt eivät välttämättä ole suuret, vaikka säädin olisi yksinkertaisin mahdollinen. En ole mitään moisia kokeillut, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Sähköturvallisuutta ja sellaista kannattaa kuitenkin miettiä. En ihmettelisi, jos itsesyttyviäkin yksilöitä olisi mukana.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Kesä 30, 2014 23:37 pm

Mitä noita tehonsäätimiä olen kokeillut keittopadoissa (org asennuksia), on sopiva mitoitus niin että neste juuri ja juuri kiehuu niin halutessaan, riippuen täysin bimetallijousen ja säätövastuksen toiminnasta. Jos taas keitto meinaa palaa vastukseen kiinni, ei tuosta paljoa apua ole.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Heinä 01, 2014 7:50 am

Tämä on juuri näitten sähkökysymysten perusongelma. Joku kysyy edullista ja heti aletaan tyrkyttämään turvallista... :nauru:

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Heinä 02, 2014 22:32 pm

Hyviä pohdintoja, etenkin tämä viimeinen :) Ehkäpä joku rele voisi olla toimivin, mutta kellopiirin rakentelu ei varsinaisesti innosta. Toki se olisi helpompi rakennella kattilan ulkopuolelle ilman lisäkikkareita padan sisälle. Osaisiko joku neuvoa sopivalle sivustolle tahi valmiiseen kytkentäkaavioon, jotta asiaa voisi pohtia pidemmälle? Vai saako tuollaisia valmiina pakettina muualta kuin Kiinasta?

Löysin Bebecin listoilta ao kikkareen, varmaan sopisi tämäkin? Listalla oli myös 4000 VA:n säädin.
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=1940
Kuva

Prak
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Prak » To Heinä 10, 2014 9:17 am

Jaap, kaipa sitä pitää käydä Bebekistä lunastamassa tommonen Kemon kikkare säätöpotikoineen. Jotain jäähdytyselementtiäkin saattanee tarvita. Bebekin piuhatarjonta oli vähän heikohkon oloinen, mutta Partcosta näytti saavan 155 C kestävää laitepiuhaa kattilan ja säätimen väliin. Yhden normi laitepiuhan sain nimittäin jo sulamaan aavistuksen toisen navan kohdalta kattilan päässä.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jra » Su Heinä 13, 2014 22:56 pm

Tulipa vastaan potikalla ohjattava puolijohderele, täytyy kai vaan uskoa että tosiaan toimii.. Pää ei suostu ottamaan vastaan ajatusta että puolijohdereleen ohjaukseen kytketään vain potikka :sgeek:

http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-S ... 20b9aba410

http://www.homebrewtalk.com/f170/variab ... ol-310622/

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Heinä 14, 2014 23:07 pm

Eiköhän noissa ole sisällä jotain muutakin kuin pelkkä rele, mikä selittäisi potikan käytön.

Paljonkohan tuo hukkaa tehoa ts. minkä kokoisia jäähdytysripoja näihin releisiin tarvitsee asentaa? Riittääkö esim. joku vanha prosessorin jäähy?

Prak
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Prak » Ma Heinä 14, 2014 23:53 pm

Kävin noutamassa Bebekistä tuon 4 kW kestävän tehonsäätimen, ja ohjeen mukaan 1,4 kW sietää puskea läpi ilman erillistä jäähdytystä. Jäähdytysratkaisuksi suositeltiin vaan kiinnittämistä metallikoteloa vasten ja isommilla tehoilla pohjalevyn kokoista 2 cm korkeaa jäähdytysripaa. Käytännössä siis joku vanha prossucooleri on varmaan aivan hyvä ja semmosen suunnittelin itsekin tuohon kiinnittäväni.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Heinä 15, 2014 9:10 am

Prak kirjoitti:Kävin noutamassa Bebekistä tuon 4 kW kestävän tehonsäätimen, ja ohjeen mukaan 1,4 kW sietää puskea läpi ilman erillistä jäähdytystä. Jäähdytysratkaisuksi suositeltiin vaan kiinnittämistä metallikoteloa vasten ja isommilla tehoilla pohjalevyn kokoista 2 cm korkeaa jäähdytysripaa. Käytännössä siis joku vanha prossucooleri on varmaan aivan hyvä ja semmosen suunnittelin itsekin tuohon kiinnittäväni.

Mitä maksoi säädin Bebekissä?

Prak
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Prak » Ti Heinä 15, 2014 10:31 am

Juhani Palttala kirjoitti:
Prak kirjoitti:Kävin noutamassa Bebekistä tuon 4 kW kestävän tehonsäätimen, ja ohjeen mukaan 1,4 kW sietää puskea läpi ilman erillistä jäähdytystä. Jäähdytysratkaisuksi suositeltiin vaan kiinnittämistä metallikoteloa vasten ja isommilla tehoilla pohjalevyn kokoista 2 cm korkeaa jäähdytysripaa. Käytännössä siis joku vanha prossucooleri on varmaan aivan hyvä ja semmosen suunnittelin itsekin tuohon kiinnittäväni.

Mitä maksoi säädin Bebekissä?

Kolme kymppiä. Tuo tuote kyseessä siis http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... e_id=16231

Upotin säätimen ja liittimet Partcon vesitiiviiseen koteloon, johon porailin varuiksi vielä vähän tuuletusaukkoja kolmelle sivulle, jotta säätimen toinenkin puoli pääsee tuulettumaan. Tuohon kanteen lätkäsen vielä kiinni vanhan neliskanttisen jäähdytysrivan, joka on peräisin jostain prosessorista.

Kuva

SirSebastian
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja SirSebastian » Ke Heinä 23, 2014 20:26 pm

Itse olen keittolevyyn tehnyt säätimen tommosesta 4kW Kemon moduulista. Pätevä on. Ohjeissa on kytkis häiriönsuotimelle, joten ostin semmosen häiriönsuodattimella varustetun kojerunkoliittimen millasia tietokoneidenkin virtalähteistä löytyy.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Syys 24, 2014 8:42 am

Rakentelen parhaillaan Catering Portalin 33l kattilasta yhden astian BIAB mäskäys/keittosysteemiä. Lämmitys hoituu 3kw vastuksella joka saattaa olla pienemmillä satseilla jopa liikaa täydellä teholla, joten ajattelin rakentaa vastukselle jonkinlaisen tehonsäädön. Minulla on tuollainen aiemminkin mainittu Bebekin tehonsäädin ylimääräisenä eräästä aiemmasta projektista, joten sitä varten ei tarvitse tehdä hankintoja.

Tuli vaan mieleen, että voisiko kyseistä säädintä käyttää pumpun ja analogisen lämpömittarin kanssa mäskäyslämpötilan ylläpitoon ja esim ulosmäskäykseen? Vierteen kierrätys kiinnostaa ainakin kokeilun tasolla (tilasin halvan kiinapumpun hetken mielijohteesta) ja voisin kuvitella tämän jäähdyttävän vierrettä, jos sitä ei lämmitetä mitenkään. Toisaalta PID ei myöskään montaa kymppiä maksaisi.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Syys 24, 2014 20:18 pm

Arttu kirjoitti:Rakentelen parhaillaan Catering Portalin 33l kattilasta yhden astian BIAB mäskäys/keittosysteemiä. Lämmitys hoituu 3kw vastuksella joka saattaa olla pienemmillä satseilla jopa liikaa täydellä teholla, joten ajattelin rakentaa vastukselle jonkinlaisen tehonsäädön. Minulla on tuollainen aiemminkin mainittu Bebekin tehonsäädin ylimääräisenä eräästä aiemmasta projektista, joten sitä varten ei tarvitse tehdä hankintoja.

Tuli vaan mieleen, että voisiko kyseistä säädintä käyttää pumpun ja analogisen lämpömittarin kanssa mäskäyslämpötilan ylläpitoon ja esim ulosmäskäykseen? Vierteen kierrätys kiinnostaa ainakin kokeilun tasolla (tilasin halvan kiinapumpun hetken mielijohteesta) ja voisin kuvitella tämän jäähdyttävän vierrettä, jos sitä ei lämmitetä mitenkään. Toisaalta PID ei myöskään montaa kymppiä maksaisi.

Tuo omistamani tehonsäädin (pulssinleveysmodulaattori) olikin pienemmälle jännitteelle ja tasavirralle, joten tilasin kuitenkin PID säätimen. Tuota PWM:ää voin käyttää vaikka pumpun nopeuden hallintaan. Tuleepahan nyt kunnon säätömahdollisuudet.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Syys 25, 2014 17:49 pm

Totutusta poiketen laitoin kamat metalliseen koteloon jonka runkoon kytkin suojamaan. Kytkentä siis siten että kannen stereoplugin navat yhdistämällä pohjalla olevat SSR:ät kytkeytyvät päälle ja virta kulkeen kunkin vaiheen osalta oman SCR-säätimen kautta. Säätimien 0-navat ovat yhteisiä. SSR:ien ohjausjännite tulee pohjalla näkyvästä vanhasta kännykän laturista. Juuri testasin laitetta ja toimii suunnitellusti. Nyt stereoplugilla voin kytkeä relelaatikon toimimaan joko kokoajan tai voin ohjata sitä esim. REX-C-100 PID-säätimellä tai arduinolla kun kytken transistorin väliin. 3-vaihe säätimeksi ei mikään toivottoman kallis vaihtoehto.
Liitteet
Relelaatikko2.JPG
Relelaatikko1.JPG

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”