Käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Käymisastia

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Touko 19, 2014 21:39 pm

Tervehdys foorumin väelle. Kuinka paljon jengi on valmis maksamaan conical RST käymisastiasta?

Katselin vähän netistä ja ovat hirveän hintaisia. Entäs millaiseen käyttöön niitä ostetaan? Käyttääkö kukaan kotipanija rst-conicaleja? Entäs muuten vaan RST-pönttöjä?

Mielikuva on, että conicaleja ostetaan lähinnä 50L+ kokoluokissa eikä juurikaan kotipanimotarpeisiin.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Käymisastia

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Touko 19, 2014 22:15 pm

Kuolattu on ja tarkoitus olisi ostaa jonkin näköinen.... Voi vaan olla että hinnantakia täytyy tyytyä muoviseen jokin tämän oloinen http://www.homebrewtalk.com/wort-monster-24-gallon-conical-fermenter-giveaway.html

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Touko 19, 2014 23:16 pm

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Touko 20, 2014 6:51 am

PetteriSeppänen kirjoitti:http://www.shop.brewcat.fi/muovinen-kaymisastia-kellermeister-30l-p-1305.htmlJoku tommoinen? Onko hinta liian suolainen?

Tuosta on kyllä tullut haaveiltua ja olis mahdollisuuksien rajoissa. Helpottaisi kyllä hommia.

Eikös ole olemassa sellaisia muovihitsaus vehkeitä? Lieneekö sopivia käymispönttöjen muoville? Yhdestä pöntöstä leikkaisi pohjakartion :D
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Touko 20, 2014 8:29 am

Molder kirjoitti:
PetteriSeppänen kirjoitti:http://www.shop.brewcat.fi/muovinen-kaymisastia-kellermeister-30l-p-1305.htmlJoku tommoinen? Onko hinta liian suolainen?

Tuosta on kyllä tullut haaveiltua ja olis mahdollisuuksien rajoissa. Helpottaisi kyllä hommia.

Eikös ole olemassa sellaisia muovihitsaus vehkeitä? Lieneekö sopivia käymispönttöjen muoville? Yhdestä pöntöstä leikkaisi pohjakartion :D

aikavaikea voi olla hitsata tollasta ohkasta käymis astiaa... Nuo conical astiat ovat paljon paksumpaa kuin perus ämpärit. Joka tapauksessa tuota en ymmärrä että miksi ostaa 30 litran conical kun isomman saa melkein samalla hinnalla? Ja joka tapauksessa tuo 30 litraa jää hyvin pian liian pieneksi. Ainakin itsellä siirryin aikoinaan nopeasti 50litran satseihin... Ja nyt olen taas tekemässä isompia ----> 90-80l

http://m.ebay.com/itm/131162828859?nav=SEARCH

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 20, 2014 16:07 pm

Tuo Puolan hintataso on aika kilpailukykyinen etten sanoisi. Toki puuttuu telineet jne.

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » Ti Touko 20, 2014 16:20 pm

Samalla myyjällä myös ständeineen,30e lisää.
http://www.ebay.com/itm/Conical-Ferment ... 1e8ba7d7de

Hieman heppoisen näkönen, mutta ajaa varmaan asiansa. Itse varmaan rakentaisin jotain tämän tapaista tilalle http://plasticconical.com/wp-content/up ... photo2.jpg

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Marras 14, 2016 13:55 pm

Hei, olen jo täältä foorumilta lueskellut, että periaatteessa noita muovisia kannellisia 10 litran ämpäreitä voi hyvin käyttää. Itsellä olisi tarkoitus käyttää niitä vain ns. kakkosastioina, eli ideana että voi kokeilla eri versioita samalle tuotteelle esim. yhteen kuivahumalointi, yhteen ei ja yhteen vaikka maustaminen. Kysymykseni liittyy siis siihen, että tarvitseeko noissa astioissa enää olla vesilukkoa, koska periaatteessa käyminen on jo ohi, vai kannattaako kuitenkin porata reikä ja lisätä lukko tiivisteineen, tai onko olemassa jokin vaihtoehtoinen ratkaisu esim. reiällinen tulppa tms?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Marras 14, 2016 14:23 pm

Kakkosastia ei sinänsä tarvitse vesilukkoa jos ei tule suuria lämpötilaeroja. Alkuun kun täytät sen, voi syntyä vähän ylipainetta mutta sen saa päästettyä pois kantta raottamalla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Marras 14, 2016 14:50 pm

Hinterland kirjoitti:Hei, olen jo täältä foorumilta lueskellut, että periaatteessa noita muovisia kannellisia 10 litran ämpäreitä voi hyvin käyttää. Itsellä olisi tarkoitus käyttää niitä vain ns. kakkosastioina, eli ideana että voi kokeilla eri versioita samalle tuotteelle esim. yhteen kuivahumalointi, yhteen ei ja yhteen vaikka maustaminen. Kysymykseni liittyy siis siihen, että tarvitseeko noissa astioissa enää olla vesilukkoa, koska periaatteessa käyminen on jo ohi, vai kannattaako kuitenkin porata reikä ja lisätä lukko tiivisteineen, tai onko olemassa jokin vaihtoehtoinen ratkaisu esim. reiällinen tulppa tms?

Ämpäreissä yleensä kansi falskaa sen verran ettei ylipaineesta tarvitse huolehtia. Siirto kannattaa suorittaa ennen kuin ykkösen käyminen on lakannut kokonaan, niin vuotava kansi ei haittaa niin paljoa. Pysyy kuitenkin muurahaiset ja kärpäset poissa.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Marras 14, 2016 15:19 pm

Kiitos paljon vastauksista! Kokeilemallahan se selviää. Jos homma kusee, niin sitten tekee asiat toisella tavalla jne.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Marras 16, 2016 23:05 pm

Mie sain jääkaapin missä voisi käyttää oluita mutta ongelmana on se että tuollainen melkko-mallinen 30 litran pönttö ilmalukkoineen on aavistuksen liian korkea sinne niin mahtaisiko mistään löytyä aavistuksen matalempaa mutta maksimissaan saman levyistä käymisastiaa? No perus 10 litran ämpäri juu mutta satsikoko jää sitten max 8 litraan. Vai olisiko mitään haittaa jos käyttää oluen ilman hajulukkoa jääkaapissa joka pysyy kumminkin suljettuna käymisajan?

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ke Marras 16, 2016 23:25 pm

Itselläni oli samankaltaisia ongelmia että vesilukko ei enää tahtonut sopia käymisastian päällä pakastimeen. Laitoin sitten vain kannen reiästä tiiviisti letkun jonka toinenpää astiaan jossa on vettä. Googleen "blow off tube".

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » To Marras 17, 2016 3:40 am

Juu, sama idea toimi täälläkin mainosti. Olin siirtämässä tavaraa ykkösestä kakkoseen niin vesilukko otti ja hajosi. Lairoin reikään mehupillin ja toisen pään vesilasiin niin jo toimi mainiosti kunnes pääsi vesilukkokauppaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Marras 17, 2016 7:06 am

Mulla oli joskus jääkaapissa pari 10-litraista ilman vesilukkoa kun ei mahtunut. Laitoin vaan reiän päälle jonkun pullonkorkin tai levyn, joka esti mitään tippumasta pönttöön. Käytän muutenkin aika paljon ilman lukkoa, huoneenlämmössäkin. Nytkin on kolme olutta tulossa. Yksi 10-litraisessa pelkällä kannella (kansi falskaa sopivasti) ja kaksi kanistereissa, joissa on korkki vähän löysässä.
Blow-off tube hyvä vaihtoehto ahtaaseen tilaan. Jos uskallat jättää vesilukon pois, voit koittaa myös esim. Plastexin kanistereita, voisivat mahtua jääkaappiin hyvin parikin rintaisin. Minulla on toiminut hyvin tähän asti.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » To Marras 17, 2016 8:08 am

Niin, eikös tuon vesilukon tärkein tehtävä ole pitää hajut siellä pöntön sisällä ja tottahan toki estää kärpästen sun muiden öttiäisten pääsy pönttöön. Käymisessä syntyvä hiilidioksiidi taasen suojaa olutta hapettumiselta koska ei ilmaa raskaampana liitele vesilukon tai vuotavan kannen kautta pois.

Mahtaisiko tälläinen hanallinen malli olla toimiva ratkaisu?

Vaiko ihan perinteinen kanisteri?

20 litran pöntöllä saisi tuollaisia 16 litran satseja varmaan tehtyä ja jos nuita mahtuisi 2 kerrallaan niin olisi aika bueno.

Tokihan tuonne mahtuu just ja just tuollainen perus 30 litran pönttö ilman vesilukkoa että jos sen vain jättäisi raakasti pois.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Marras 17, 2016 9:44 am

Joo, toi lienee vesilukon tärkein homma, pitää hajut sisällä ja ulkopuoliset ulkona. Toki hajua tulee jonkin verran siinä kuplien mukana ulos. Aika vähän noi kannellisetkaan haisee, nytkin on tosiaan kolme olkkarissa ja ainoastaa ekana päivänä tuli vieno tuoksu kun istui ihan vieressä. Kansi blokkaa kyllä ihan riittävästi hajua, mielestäni.

Mä olen suosinut noita missä iso korkki mistä mahtuu juuri käsi sisään, saa pestyä helpommin. Ainakin 10- ja 16-litraisia löytyy siinä. Katson jos löydän linkin... Hanat voi olla pieni riski, jos ei huomaa pestä niitä kunnolla käyttökertojen välillä, mut oon tykännyt kun niistä saa otettua näytteen helposti.

Mut joo, perus käymispönttö on kyllä helpoin pestävä.

Edit.
Tämä taitaa olla niitä isokorkkisia, ja on hanaton malli. Samaa saa myös hanalla.
http://www.plastex.fi/vesiastia-16l.html

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Marras 17, 2016 13:02 pm

Ainakin mitä itellä on pari tollasta plastexin isokorkillista(missä ON tiiviste) astiaa niin niissä kannet vuotavat uutenakin,eli ei ole ns 100% tiiviitä edes vesikanisteri käytössä,mielummin sitten ostaan kunnon käymisastian niin ei suotta mene tupakkia ja hermoja noitten kanssa ;-)
esim Speidelin astiat on oikeesti tiiviitä(mikäli sillä nyt on merkitystä) tai sitten itse olen tykästynyt tuohon cooperssin astiaan jossa ei ole lainkaan sitä vesilukkoa ,se kun on todella helppo pestä ja kuiteniin kestää ihan erityyiliin kuin "markettien" ämpärimuovi astiat.
http://www.kotiviini.fi/fi/6701340.php
http://www.shop.brewcat.fi/muovinen-kay ... p-821.html
http://www.shop.brewcat.fi/muovinen-kay ... -1204.html
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Pe Marras 18, 2016 13:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Marras 17, 2016 21:55 pm

Plastexilla on tiivisteellisiä ja tiivisteettömiä noita. En tiedä onko käytännön eroa, mainosmiesten mukaan on paljonkin. Mutta otti kumman vain, niin korkki pitääkin jättää löysään. Muuten voi kuulua pamaus kun hiiva tuottaa hiilidioksidia. Tai jos on hanallinen malli, niin se voi lorottaa ylipaineet pihalle ja vierteet matolle! =)

Varmaan speidel on hyvä, kelpaisi kyllä. Ja hyvä on perus 30-litrainenkin, helppo käyttää ja pestä, suht halpa uusia jos tulee pöpö.

Plastexin etu on kulmikas muoto ja koko, menevät tiiviisti pieneen tilaan, jos nyt sattuu tietysti sopivankokoinen jääkaappi olemaan. Mahtuvat myös kivasti sohvan ja seinän väliin piiloon, jos asuu pienessä kerrostalokämpässä.

10-litraisten etu lienee hinta.

Sit tosi hifisti ottaa rosterisen, sellaisista itsekin haaveilen kunhan on ensin pörssi kunnossa ja ennen kaikkea joku paikka mihin moisia laittaisi.

Tällaista pohdintaa. Jokaiselle jotakin. :cheers1:

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » La Joulu 03, 2016 19:33 pm

Ostin tuollaisen 20l Plastexin (hanallinen + ilmausreikä). Ekan panon perusteella aivan loistava n. 18-20l erälle. Laitoin 'no chill'inä viilentäen yön yli ulkona (about 0 ulkolämpö) vierre oli n. 15c 10h kuluttua. Ilmausreikään sopii hyvin vesilukon tiiviste. Siihen PVC letku blowoff tubeks ja hyvin pelaa.

Vehnäolut käyny viikon ja maku mitä parhain.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”