Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja Ratto » Pe Elo 21, 2015 23:36 pm

Masafille huomautuksena, että kierrätyssysteemit ja pidit eivät ole missään nimessä pakollisia lämmön pitämiseksi tasaisena mäskäyksen aikana. Pelkkä armaflex-kerros hoitaa homman aika hyvin ja asteen parin tiputukset voi hoitaa lisäämällä kiehuvaa vettä tai suhauttaa kaasulla lisälämpöä. Kannattaa harjoitella mäskäystä ensin vähän yksinkertaisemmalla setupilla, niin pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 26, 2015 10:58 am

Joo vähän vauhti sokeutta.Painetaan jarruu pikkasen :)
RDWHAHB

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ke Elo 26, 2015 22:11 pm

Itekin vihdoin löysin käytettynä edullisen(25€) 22 litran paksupohjasen kattilan ja ajattelin että tästä se autuus alkaa, mutta sitten rupesin kattomaan noita teidän virityksiä ja rupes jo vähän hirvittää. :eivarma:
Ensimmäiset (osittais)mäskäykset tein ikean 10 litran kattilassa ja se sujui ilman suurempia kommelluksia, tosin olihan se melko aikaa vievää ja sottasta, mutta noin muuten olen ihan tyytyväinen.
Ajattelin ainakin näin alkuun jatkaa samalla linjalla, mutta täysmäskäten ja uunia hyväksi käyttäen pidellä lämpöjä yllä. Tosin vielä en ole edes ehtinyt testaamaan jaksaako tuo meidän keraaminen liesi edes kiehuttaa noin isoa nestemäärää?!
Kysymykseni kuuluukin, että saadaanko noilla pideillä, vastuksilla, immersiojäähdyttimillä, pumpuilla ja vierteen levittimillä niin suuri hyöty että tohon hommaan kannattaa ryhtyä!? :hullu:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Elo 26, 2015 22:41 pm

Pesusieni kirjoitti:Itekin vihdoin löysin käytettynä edullisen(25€) 22 litran paksupohjasen kattilan ja ajattelin että tästä se autuus alkaa, mutta sitten rupesin kattomaan noita teidän virityksiä ja rupes jo vähän hirvittää. :eivarma:
Ensimmäiset (osittais)mäskäykset tein ikean 10 litran kattilassa ja se sujui ilman suurempia kommelluksia, tosin olihan se melko aikaa vievää ja sottasta, mutta noin muuten olen ihan tyytyväinen.
Ajattelin ainakin näin alkuun jatkaa samalla linjalla, mutta täysmäskäten ja uunia hyväksi käyttäen pidellä lämpöjä yllä. Tosin vielä en ole edes ehtinyt testaamaan jaksaako tuo meidän keraaminen liesi edes kiehuttaa noin isoa nestemäärää?!
Kysymykseni kuuluukin, että saadaanko noilla pideillä, vastuksilla, immersiojäähdyttimillä, pumpuilla ja vierteen levittimillä niin suuri hyöty että tohon hommaan kannattaa ryhtyä!? :hullu:

Jos tuo uuniin mahtuu niin mäskäyksessä ei ainakaan lämmön ylläpidon suhteen ongelmaa. Ja tuon kokoinen kattila jos on induktiolevylle sopiva kiehuu vielä siedettävässä ajassa 2000w irrallisella induktiolevyllä mitä käytettynä aina välillä tori.fi:ssä sun muualla näkee. Ja jos ei ole niin perus kaasurengaspolttimella ainakin kiehuu eikä nekään omaisuuksia maksa.
Lisäkilkkeisiin voi sitten asteittain laajentaa jos/kun kiinnostus touhua kohtaan kasvaa. Jonkin sortin jäähdytintä suosittelisin seuraavksi välineistön laajennukseksi. Ero on melko suuri nopeasti jäähdytetyn ja no-chillillä tehdyn oluen välillä kuitenkin.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Elo 26, 2015 23:09 pm

Nuo ikean kattilat ei taida olla induktiokelpoisia. Jos erillisellä induktioyksiköllä haluaa keitellä niin suosittelen amazonista/ebaysta parin satkun 3500wattista 16A vekotinta, alkaa jo teho riittämään.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Elo 27, 2015 16:04 pm

Jos erillisellä induktioyksiköllä haluaa keitellä niin suosittelen amazonista/ebaysta parin satkun 3500wattista 16A vekotinta, alkaa jo teho riittämään.

kylmä tosi asia, olen omissa panoissani huomannut että 3500watin tehot ovat juuri ja juuri riittävät kun päällä on 36L kattila täynnä tavaraa.
Eli siitä, jos joskus upgrade:n systeemini niin se on 100w / 1L kattilan max kapasiteetistä + 100-200watti yli sen.

Suomesta löytyy kodinkone liikkeistä noita 3500watin induktioita ihan kohtuu hintaan ja plussana on se että ne kannetaan kotiovelle ja takuu häslinkiä ei ole.
16A on myös haaste ja määrää panopaikkan, Hella & pyykkikone on ne normaalit mitkä saa tuon 16A, joten..

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Elo 27, 2015 21:10 pm

Onhan se toki niinkin, jenkeissä jotkut käyttää tuota 3500w + 2000w vastuskeppiä isompien määrien kiehuttamiseen.

Taitaa olla melko tärkeätä induktiolla, että kattila on hyvälaatuinen ja eristetty kunnolla.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » To Elo 27, 2015 21:24 pm

Naali kirjoitti:Jos tuo uuniin mahtuu niin mäskäyksessä ei ainakaan lämmön ylläpidon suhteen ongelmaa. Ja tuon kokoinen kattila jos on induktiolevylle sopiva kiehuu vielä siedettävässä ajassa 2000w irrallisella induktiolevyllä mitä käytettynä aina välillä tori.fi:ssä sun muualla näkee. Ja jos ei ole niin perus kaasurengaspolttimella ainakin kiehuu eikä nekään omaisuuksia maksa.
Lisäkilkkeisiin voi sitten asteittain laajentaa jos/kun kiinnostus touhua kohtaan kasvaa. Jonkin sortin jäähdytintä suosittelisin seuraavksi välineistön laajennukseksi. Ero on melko suuri nopeasti jäähdytetyn ja no-chillillä tehdyn oluen välillä kuitenkin.

Sen unohdinkin mainita että kattila ei ole induktiotasolla toimiva. :(
Tänään sitten lämmittelin kokeeksi vettä tuolla keraamisella liedellä, lähtötilanne 17 litraa, 17°C vettä -> 50°C 45min -> 70°C 70min -> 81°C 90min jonka jälkeen lopetin leikkimisen, eli taitaa mennä rengaspoltin hommiks!? : :shock:
Noh, emäntä ainakin on tyytyväinen kun en ole sisällä sotkemassa...

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Elo 27, 2015 21:42 pm

Pesusieni kirjoitti:
Naali kirjoitti:Jos tuo uuniin mahtuu niin mäskäyksessä ei ainakaan lämmön ylläpidon suhteen ongelmaa. Ja tuon kokoinen kattila jos on induktiolevylle sopiva kiehuu vielä siedettävässä ajassa 2000w irrallisella induktiolevyllä mitä käytettynä aina välillä tori.fi:ssä sun muualla näkee. Ja jos ei ole niin perus kaasurengaspolttimella ainakin kiehuu eikä nekään omaisuuksia maksa.

Sen unohdinkin mainita että kattila ei ole induktiotasolla toimiva. :(
Tänään sitten lämmittelin kokeeksi vettä tuolla keraamisella liedellä, lähtötilanne 17 litraa, 17°C vettä -> 50°C 45min -> 70°C 70min -> 81°C 90min jonka jälkeen lopetin leikkimisen, eli taitaa mennä rengaspoltin hommiks!? : :shock:
Noh, emäntä ainakin on tyytyväinen kun en ole sisällä sotkemassa...

Voihan sitä sisälläkin, huolehtii vaan että letkut kunnolla kiinni ja riittävän tuoreita, ikkuna auki ja joku betonilaatta tms. alla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » To Elo 27, 2015 22:23 pm

Jos hoitais mäskäyksen liedellä lämmittäen ja uunissa hauduttaen niin voisko keitto-osuuden hoitaa esim tällä ilman että tarttis rakentaa valepohjaa tms tai pelätä että vierre palaa kiinni vastukseen?

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ti Syys 01, 2015 11:53 am

Millä olette suojanneet vastusten liittimet kattiloissanne? Kestääkö halvat muoviset kytkentärasiat (esim. http://m.ebay.com/itm/291245622375) riittävästi lämpöä vai pitäisikö olla rosteria? Entäpä kattiloiden maadoitus, miten olette toteuttaneet?

Tarkoitus olisi askarrella halpa ja kuuma 3 kW:n vastus PID:n taakse Bilteman 25l kattilaan mäskäys- ja huuhteluveden lämmitykseen sekä HERMSiä varten. Keittokattilaksi Catering Portalin 33l 3,5 kW ULWD-elementillä pelkällä on-off -kytkimellä.

Leer
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Leer » To Syys 03, 2015 20:15 pm

Iltaa

Olisi tarkoitus kokeilla kotivalmistusta vihdoin itse. Isoin hankinta alkuun näyttäisi olevan kattila. Ja niitähän näyttäisi löytyvän yhtä paljon kuin tarjoajakin.

Uskoisiko arvon foorumistit seuraavista kattiloista olevan mäskäyksen ja keittelyyn?

http://m.ebay.co.uk/itm/370733361633?_mwBanner=1

http://m.ebay.co.uk/itm/190802384635?_mwBanner=1

http://www.amazon.de/Lacor-20035-Fleisc ... leischtopf

17-20 l kattilalla pystynee koti-oloissa operoimaan ilman erikoisempi virityksiä? Liedellä ja uunissa.

Kaikki neuvot ovat tässä vaiheessa kullanarvoisia, joten kiitos jo etukäteen neuvoa jakaville!

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Syys 03, 2015 20:31 pm

Luulisi onnistuvan. 20l kattilalla saanee varmaan senmoisen 10-15l kypsymään.

Pari ajatusta/kysymystä. Millainen liesi, piisaako tehot keittoon?
Ja miten keittiössä onnistuu kosteuden hallinta? Itse yllätyin ensimmäisen keiton kanssa vesihöyryn määrä. Omasta keittimestä irtoaa noin 20l keitossa noin 4l vettä höyrynä ilmaan. Jos ei ole keittiössä puhallinta ulos niin voipi seinillä vesi valua kuten minulla kellarissa.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ti Joulu 08, 2015 21:04 pm

https://www.dropbox.com/s/oxqjgeclmi2hq ... 5.jpg?dl=0

Ostin tänään ko kattilan, 12Littaa siis vetoisuus, toisin kuin teknisessä osiossa ei ole induktioliesi yhteenspiva, mutta hinta oli kukkarolle hyvinkin sopiva.
24,95€ Paikallisesta Halpa-Hallista. Niimpä meillä lämmitellään huuhteluvedet nykyään yhdessä astiassa. Sisällä myös maanmainio mitta-asteikko 0,5 Litran askelin! Hyvä ostos!!!

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ke Joulu 09, 2015 11:28 am

Täytyypä käydä kattomassa jos tuosta lähtihalpiksesta löytyis itellekin moinen. Välillä vähän tuskastuttaa lämmittää neljällä kattilalla huuhteluvesiä :mrgreen:

Sikuri
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sikuri » Ke Joulu 09, 2015 20:49 pm

Minullakin on rakenteilla Catering Portalin kattilaan samantyylinen mäskäys/keittokattila kuin mitä foorumilla on esiintynyt. Kestääköhän vastuksen virtajohtona ihan tuollainen tavallinen piuha vai pitäiskö olla jotakin kuumuutta kestävää? Voisi kuvitella lämpötilan nousevan keitettäessä sinne 100 C asteen tienoille.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Joulu 10, 2015 12:00 pm

Sikuri kirjoitti:Minullakin on rakenteilla Catering Portalin kattilaan samantyylinen mäskäys/keittokattila kuin mitä foorumilla on esiintynyt. Kestääköhän vastuksen virtajohtona ihan tuollainen tavallinen piuha vai pitäiskö olla jotakin kuumuutta kestävää? Voisi kuvitella lämpötilan nousevan keitettäessä sinne 100 C asteen tienoille.

Omassa kattilassa on oranssia polyuretaanikaapelia ja hyvin kestää, kun tarpeeksi paksua laittaa. Min. 3x2,5mm2 kaapelia.

Papadopoulos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kaarina

ViestiKirjoittaja Papadopoulos » Ti Joulu 29, 2015 14:21 pm

Itse ajattelin alkaa kanssa laajentamaan laitteistoani kun saan mahdollisesti kesällä lisätilaa harrastukselle.
Ajattelin ostaa 100 l kattilan jossa mäskään ja keitän ja sille kaveriksi pari 60 l. käymisastiaa.

Hieman ehkä tyhmä kysymys, mutta kun tuohon kattilaan pitäisi saada kiinni ainakin vastus, lämpötila-anturi ja 1-2 venttiiliä niin miten ne saa tiivistettyä kattilan kuperaa pintaa vasten?
Jos perus tasailella mutterilla kiristää niin ei tiivisty. Pitäisi saada sisäpuolelle jonkinlainen tiiviste joka kestää sitten noita keittölämpöjäkin.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ti Joulu 29, 2015 16:19 pm

Ulkopuolella noissa tuppaa olemaan tiivisteet ja kattilan puolella on pelkkää metallia. Silikoni kestää kyllä keittolämmön.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Tammi 13, 2016 15:00 pm

Yrittäny kysellä toimituskuluja täältä 50L kattila + rosteri verkko "ämpäri" joka sopii. Ei oo vielä vastalleet meileihin tms.
Myös voiko ostaa ilman ALV ( ihan hyvä systeemi jos LY tunnus, ostin rosteri käymisastian saksasta näin ym, heti 19% hinnasta veks )

POLSINELLI italia:

http://www.polsinelli.it/en/shop/produc ... -50-l.html
Jos sais Terran reissullansa

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”