Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ByB
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Touko 25, 2018 14:12 pm

Pätevän olonen kaveri videossa :D
Näytti olevan emalia sisäpintakin,jos joutus reikää suurentamaan ja pinnoite lohkeaa,niin mahtaako ruostua?
Mutta joo,ton tyyppisen valepohjan nyt varmaan duunaa itekkin,siitä ei varmaan kantsi kauheesti xtraa maksaa.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Touko 25, 2018 15:25 pm

Ruostuu kyllä jos pinnoite halkeaa. Toinen mahdollinen tarve reiän tekemiselle voisi olla lämpöanturin asentaminen. Jos siis haluaa myöhemmin virittää tarkemman termarin ohjaamaan vastusta.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Pe Touko 25, 2018 21:24 pm

Joo, aika vähäsanainen ukko, mutta oleelliset tais tulla lootasta esille :D

Pistin nyt tilaukseen ja katsotaan mimmone peli tulee. Varovasti kun käsittelee eikä hirveästi moukaroi, niin jospa se emali pitää.. En usko että hirveästi modailuja tuohon tarvitsee tehdä meikäläisen karvahattumäskäyksille :D Sitten kun vakavammaksi menee niin hommailee laadukkaampia vehkeitä :geek:

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Pe Kesä 01, 2018 19:11 pm

Mjees, nyt tuli postissa ja ihan pätevän näköinen vehje. Testailin alkuun ja nopsaan lämmitti 65 asteeseen kylmän veden ja termostaatti oli suhteellisen tarkka. Ainut mikä tässä nyt mietityttää on keitto osuus. Namiskan kun säätää MAX, niin piakkoin rupeaa höyryä nousemaan ja kohina kuulumaan. Lämpötila kuitenkin oli siinä 96-97 tienoilla kun härveli naksautti itsensä pois päältä, eikä oikein rolling boilia saatu. Laite napsautti itsensä takaisin päälle siinä 91-92 kohdalla.

Onko tämä kuinka äkäinen ongelma keitossa? Minkälainen homma (/vaara) olisi säätää tota sillai että se antais olla tuossa maxilla, eikä pistä itteensä päältä liian aikaisin?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Kesä 02, 2018 23:23 pm

Kyllä noissa taitaa tapana olla ohittaa termostaatti keittoa varten. En muista yksityiskohtia miten. Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko termostaatti sellaiseen, jossa lämpötila-asteikko yltää yli 100 asteen. Ei maksa montaa euroa Kiinasta.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 03, 2018 11:16 am

Goldie kirjoitti:Onko tämä kuinka äkäinen ongelma keitossa? Minkälainen homma (/vaara) olisi säätää tota sillai että se antais olla tuossa maxilla, eikä pistä itteensä päältä liian aikaisin?

Joo kyllä se vähän on. Kunnon rolling boil pitäisi saada aikaan. Mulla sama ongelma ton ekan kattilan kanssa kun rolling pysyy hetken päällä ja loppuaika kiehumista on semmoista kuplimista. Silti ihan ok bissee on tullut.
En jaksanu kikkailla sähköjen kanssa vaan hommasin Bulldogin.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Su Kesä 03, 2018 16:21 pm

Joo, ajattelin ekaksi vain katkaista kytkimen avulla tuo lämpöanturi, jotta se ei antaisi termarille viestiä sammuttaa virtaa, mutta eipä noita capillary termostaattien johtoja taideta pahemmin katkota.. tuolla pohjassa näyttäisi olevan tuollainen pyöreä anturi (kuvassa keskellä) https://i.imgur.com/tFR9X4P.jpg, mutta ainakaan äkkiseltään en tuon mallisia löytäny, kaikki olivat sellaisia probe-mallisia tikkuja. Tiijä sitte saisko sellasen kuinka hyvin ängettyä tuonne pohjalle. Amazonissa näytti 3-7e maksavan 30-110C samanmoinen termostaatti, niin eipähän kauhena paljoa maksa kokeilla

SimaSami
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja SimaSami » Su Syys 30, 2018 11:47 am

Tein tommosen valepohja/maskayskorin, siivilapussin tuohon kyllakin lasken paalle, joskus paallystan ton mesh-verkolla/ koyhanmiehen maskays sanko =)
onhan toi kun 60-luvun avaruusleffan alus, ruma kun perkeke.
Liitteet
IMG-20180930-WA0000.jpg

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”