Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Tammi 20, 2017 9:01 am

Tolla tuskin saa koko vierrettä kiehumaan...eli mäskäykseen varmaan ihan ok ,mutta keittämisessä ei mun mielestä kyllä tule toimimaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Tammi 20, 2017 9:18 am

olutttavaan kirjoitti:Sain 16l rosterisankon K-raudasta niin kokeilin Biggien kanssa miten toimii . eli mäskäys sankossa ja sankko biggien kattilassa .
Kuva

Tämähän saattaisi olla toimiva, myös siinäkin mielessä että sangolla voisi harjoitella läpivientien tekoa ennenkuin lähtee hinnakkaampia kattiloita puhkomaan. Sikäli kun keittelee vastuksella, astian ei tarvitse olla sähköhellalle soveltuva.

BTW en kuolemaksenikaan löydä cateringportalin ebay-kaupasta mitään vastuksia, ja kattiloitakin on varsin pieni valikoima (plus ei toimita Suomeen). Toki on muitakin myyjiä, mutta tuon katsastin ensimmäiseksi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 20, 2017 11:43 am

Sorry, mulla meni Caterinportal ja Catering Parts sekasin, siis täältä Catering Partsista saa elementtejä tilattua:

http://stores.ebay.co.uk/CATERING-EQUIPMENT-SPARE-PARTS/Straight-Rod-Elements-/_i.html?_fsub=2079296011&_sid=71326961&_trksid=p4634.c0.m322

Tuossa kannattaa mitata miten sen asentaa kattilaan (yhden / kaks kierrosta pohjan ympäri) ja tilata oikean pituinen ja tehoinen. Käsin voi kiertää esim. kattilan ympäri jotta saa muotoon, tulevat siis suorina.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 20, 2017 11:44 am

Cateringportalista sen verta että toimitus suomeen onnistuu kyllä, postitus n. 30e. Ostin joulukuussa juuri 21l kattilan sieltä, ehdottoman hyvä paikka.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Tammi 20, 2017 13:40 pm

lehtinel kirjoitti:Sorry, mulla meni Caterinportal ja Catering Parts sekasin, siis täältä Catering Partsista saa elementtejä tilattua:

http://stores.ebay.co.uk/CATERING-EQUIPMENT-SPARE-PARTS/Straight-Rod-Elements-/_i.html?_fsub=2079296011&_sid=71326961&_trksid=p4634.c0.m322

Tuossa kannattaa mitata miten sen asentaa kattilaan (yhden / kaks kierrosta pohjan ympäri) ja tilata oikean pituinen ja tehoinen. Käsin voi kiertää esim. kattilan ympäri jotta saa muotoon, tulevat siis suorina.

Tänks linkistä. Postikulut tosin eivät vain kovat, vaan suorastaan koomiset.

Osassa UK Ebay-kauppoja (myös Amazon UK:ssa) on ihan absurdit postikulut. Ihan kuin olisi otettu Royal Postin ulkomaanpostitustaulukosta ne suurimmat mahdolliset hinnat ettei vaan missään vaiheessa menisi persnetolle postitus ja käytetty niitä tavaran koosta riippumatta. Siitä tulee noita komboja joissa tavara maksaa pari kymppiä ja postitukset yli tuplat sen verran.

muoks: oliskohan tällainen mitään - https://www.amazon.co.uk/Aiicioo-Foldba ... er+element

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 20, 2017 14:43 pm

Hjuu, perseestähän tuo. Otin omaan systeemiin aikanaan tuolta kun halusin kaks kieppiä kattilan pohjan ympäri menevän elementin.

Kyllähän tuon linkittämäsi elementin pitäisi hienosti toimia, rosteria ja "food grade", eikai siihen muuta kaipaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Tammi 22, 2017 8:09 am

Laitetaan lisää linkkejä kun Amazonia tuli selattua. Edullinen 19 litran kattila, muitakin kokoja löytyi: https://www.amazon.co.uk/Buckingham-Sta ... op?ie=UTF8 . Sisään pitäisi mahtua tuo edellä linkattu vastus, olettaen että vastuksen koko pituus 30.6 senttiä pitää sisällään myös kattilan kyljen ulkopuolelle ulottuvat liitäntäosat.

Kommentit kertoivat materiaalin olevan ohutta ja soveltuvan huonosti keittolevykäyttöön (yhtään paksumpi velli palaa pohjaan), mutta panohommissa tuskin haitaksi. Lisäksi helpompi työstää kotityökaluilla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Helmi 08, 2017 10:51 am

Posti toi taannoin edellämainitut kattilan ja vastuksen. Kattila on sitä mitä odottaa, ohutta terästä ja kahvat niiteillä koottu, mutta riittää tarkoitukseen. Vastus näytti toimivalta sekin.

Kysymys systeemin kokoamisesta: vastuksessa on tuuman BSP-kierre sekä heppoisen oloinen silikoni -O-rengas. Tarkoituksena on kiinnittää joku metallinen (=maadoitettava) suojarasia virtakontaktien ympärille ja kiristää rasia, vastus sekä sen o-rengas kertalaakista kattilan sisälle tulevalla vastinkappalemutterilla paikalleen. Mutta tuleekohan tuosta riittävän tukeva ja tiivis viritys liikuteltavaan kattilaan? Vastus on tarkoitettu kuumavesivaraimiin joita harvemmin liikutellaan, eli siellä yksinkertainen tiiviste saattaa toimiakin.

Huoli on että kaikenlainen vääntö vastukseen tai kattilan ulkopuolella olevaan suojarasiaan menee suoraan kattilan läpiviennin sekä silikonirenkaan liitokseen, joka toki antaa periksi koska silikonirengas on pehmeää matskua. Alkaakohan vierre valua hiljalleen tiivisterenkaan ohi kun kattilalle tulee enemmän käyttöä? Auttaisikohan jos läpivientiin laittaisi o-renkaan ulkopuolelle rengasta suuremman ja hieman matalamman prikan, jonka sisällä o-rengas puristuisi kattilan kylkeen? Varsinainen kiinnityspaine tulisi tuossa prikkaa vasten eli vastuksen voisi kiristää reilulla voimalla kattilaan, pelkäämättä että o-rengas litistyy repaleiksi.

Ha, tästähän löytyi kuvakin, tosin lämpötilamittarin asennukseen tarkoitettu:

Kuva

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Helmi 12, 2017 13:11 pm

Aiheesta innostuneena olen seuraillut foorumia ja päädyin sitten tällaiseen kattilaan. Oli sopivasti ilmaiset postikulut Suomeen.
https://www.amazon.de/GSW-643474-Jumbot ... chtopf+20l
Induktiolla tarkoitus keitellä. Katsotaan nyt millainen kattila sieltä sitten tulee. :eivarma: Amazonissa ei hirveästi käyttöarvioita kyseiselle vehkeelle löytynyt.

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Su Helmi 12, 2017 17:21 pm

^Jos on tarkoitus uunissa ylläpitää mäskäyslämpöä niin kannen kahva voi olla haaste. Ratkaisuna kannen voi kääntää nurinpäin vaikka sen avaamiseen tarvitaankin sitten ehkä veistä :)

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Su Helmi 12, 2017 21:48 pm

Saas nähdä mahtuuko koko kattila uuniin edes ilman kantta!

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Helmi 13, 2017 8:58 am

Pari viestiä ylempään.. minusta silikoninen tiivisterengas kuuluu kattilan sisäpuolelle ja näin on omassakin systeemissä.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Helmi 13, 2017 10:44 am

Teppo saalasmaa kirjoitti:Pari viestiä ylempään.. minusta silikoninen tiivisterengas kuuluu kattilan sisäpuolelle ja näin on omassakin systeemissä.

Niin on mullakin. Lisäksi jenkateippiä ja jouduin vielä laittaan myöhemmin silikonia ulkopuolelle, kun alkoi vuotamaan. Ei kestä yhtään väännellä vastusta.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Helmi 13, 2017 11:28 am

Heitänpä tänne semmoisen kysymyksen että mitä luulette miten kestää.

Sain haltuuni ilmaiseksi kaksi kappaletta abaut 65 litraisia rosterisia tiskialtaita. Ajattelin toisesta hitsata röörinreiän kiinni ja rakentaa ihan "mustasta" kulmaraudasta sille kehikon niin että sitä roikotettaisiin reunojensa varassa mustangin 9kw kaksikehäisen muurikkapolttimen päällä. Allas ei vaikuta kovin paksulta, ei oo nyt tönäriä tässä mut tokko toi juuri milliä vahvempaa on. Ilmatteeks sain niin ihan sama jos ei oo ikuisia mut eikai toi nyt ihan heti puhkikaan oo menossa?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Helmi 13, 2017 13:36 pm

jylppö kirjoitti:
Teppo saalasmaa kirjoitti:Pari viestiä ylempään.. minusta silikoninen tiivisterengas kuuluu kattilan sisäpuolelle ja näin on omassakin systeemissä.

Niin on mullakin. Lisäksi jenkateippiä ja jouduin vielä laittaan myöhemmin silikonia ulkopuolelle, kun alkoi vuotamaan. Ei kestä yhtään väännellä vastusta.

Kiitos molemmille. Koestin tiiviyden ulkopuolella olleella tiivisteellä eikä vettä tullut kattilasta ulos pitkässäkään juoksussa eikä edes vastusta kevyesti väännellen, mutta uskon kokemuksia. SIsäpuolelle tulevassa tiivisteessä tosiaan pitää tiivistää myös lukkomutterin ja vastuksen kierteen välinen liitos silikoniteipillä (tai laittaa myös kattilan ulkoseinälle tiivisterengas) niinkuin sanoitte, ulkotiivisteellä tuota ei tarvita...mutta sitten ollaan yhden o-renkaan varassa.

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » To Helmi 16, 2017 8:42 am

Tuohon teippiin vielä liittyen. Kannattaa hommata kunnon teippiä.
Omassa kattilassa en meinannut saada millään pitämään hananliitosta vaikka kuinka monta kertaa kokeilin ja pähkäilin että mistä johtuu.
Syytin jo o-renkaitakin ja kokeilin vaikka mitä tiivisteitä välissä ja liitos vain vuosi. (o-rengas sisäpuolella, ulkopuolella ja molemmilla puolilla)
Kävin ostamassa sitten uuden rullan ihan perus teflon teippiä a`la tokmanni ja rupesi liitos pitämään.
Ilmeisesti tuo aikaisemmin käyttämäni teippi oli vuodelta miekka ja kivi ja menettänyt joitain ominaisuuksiaan vuosien varrella.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Helmi 16, 2017 11:09 am

Tosimiehet laittaa hamppua ja putkikittiä. Ei yhtä komea liitos minkä teipillä saa, mutta varmasti pitää :D

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » To Helmi 16, 2017 11:22 am

Hampun eduksi on sanottu, että sitä voi myös hieman löysätä eli ei ala vuotamaan vaikka kääntää vahingossa väärään suuntaan. Teflon teippi on toimiva kyllä, mutta voi olla herkkä tuohon väärään suuntaan kääntämisestä. Myös mikäli teflon on väärin päin kierretty kierteisiin voi se kiertyä irti ja alkaa vuotamaan liitosta kiristettäessä.

Hampulla olen myös itse nuo liitokset laittanut. Tosimiehen kattilassa on karvoja kyljessä ja mieluummin sitten hamppua kuin jotain muuta kasvannaista. :nauru:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Helmi 16, 2017 11:36 am

Testailin ja googleilin asiasta, ja palasin sittenkin ulkopuolella olevaan tiivisteeseen :) Sisällä olevaa o-rengasta en saanut tiiviiksi teflonteipilläkään. Jossain ulkomaafoorumilla kaveri selittikin että o-rengas kuuluisi ulkopuolelle juurikin siksi että silloin tiivistettäviä paikkoja on vain se yksi. Sisällä oleva rengas tosiaan tiivistää vain kattilan ja lukkomutterin välin, sen lisäksi pitäisi saada mutterin ja vastuksen kierrekin tiiviiksi ja teflonteippi ei toimi jos sitä ei rullaa holtittomia määriä. Sisätiivisteen kanssa tarvisi myös jonkin prikan koska lukkomutteri ei kierry kunnolla kireälle nahkeapintaista o-rengasta vasten, ja sitten taas vierre vuotaisi mutterin ja prikan välistä... :)

Omassa setupissa saan minimoitua vastuksen vääntyilyn ja o-renkaan rasituksen sillä että tuen vastuksen kannassa kiinni olevan sähköliitosten suojarasian kattilan kylkeen kiinni. Tefloninen rengas vaikuttaa olevan sen verran elastinen ja leveä että pieni rasitus ei johda vuotoon, toisin kuin kovemmilla kumisilla o-renkailla. Vastuksen sähköjohto pitää kyllä viedä jonkin tuen kautta jotta koko mitta johtoa ei roiku liitosrasian varassa.

Huono puoli on että nyt vierrettä saattaa jäädä hieman lukkomutterin "taakse", mutta sen saa putsattua viimeistään käyttämällä vastusta irti.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Helmi 17, 2017 14:04 pm

Jumbo teflonteippi on paksumpaa ja leveämpää.Sitä itse käytän.Hamppu tai pellava on orgaanista ainetta en itse käyttäisi kun puhtaan veden liitoksiin.Sitten on kaiken näköisiä kierrelakkoja.Niitä saa sitten hampaat irvessä vääntää auki jos tarttee.Mutu tietoahan tää on.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”