Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Tammi 13, 2016 17:04 pm

http://tuontitukku.fi/tuote/ämpäri-12l- ... 411129360/ eikö tuommoista ämpäria voisi käyttää mallaspiippuna jos pohjan vaihtaa verkox?Mitat pitää vain tiedustella.
RDWHAHB

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Tammi 13, 2016 19:14 pm

Rosteri verkkoa löytyy kans paloina/ rulla/ ym, suomessakin joku puoti. käsittääkseni noin 2mm reikä hyvä ?

saksa:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... e&_sacat=0

UK ( punta aika vahva 2016 )
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... m&_sacat=0
Jos sais Terran reissullansa

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ma Helmi 15, 2016 12:17 pm

Mä tässä olen miettinyt, että laittaisi Bilteman kattilan ja rengaskeittimen naftaliiniin. Mäskäyksen hoitaisin varmaan yhä kylmälaukussa. Eli tarttisin sähkökattilan hanalla veden lämmittämistä ja keittoa varten. Mitäs arvon foorumistit suosittelevat?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Helmi 15, 2016 17:39 pm

http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 188911.htm
toi esim tai peräti http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 200803.htm
jälkimmäinen tosin vaatii jo 16a nallit.(saattas ehkä just ja just c10 nalli kestää mutta on ihan rajoilla)
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Ti Helmi 16, 2016 8:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ma Helmi 15, 2016 20:11 pm

Tätä suositellaan aika usein, mutta itse olen ollut erittäin tyytyväinen 33l rosterikattilaan ja halpaan vastukseen. Molemmat ebaystä ja hintaa yhteensä posteineen ehkä noin 70-80e mukaanlukien, kuulaventtiilihana liittimineen, sähköjohto ja kytkentöjä suojaava alumiinikotelo.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole kokemusta noista termoskattiloista, mutta vaikea kuvitella miten ne voisivat toimia paremmin kuin yksinkertainen kattila ja vastus, jos tarkoitus on tosiaan vaan lämmittää vettä ja keittää.

Askartelemaan toki joutuu, eli jos se ei maistu niin nuo valmiit kattilat saattavat olla parempi valinta. Näyttää tosin, että esim. tuosta Teron linkittämästä peruskattilasta joutuu hanan vaihtamaan joka tapauksessa.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ma Helmi 15, 2016 23:16 pm

Siinä tapauksessa perkeleen vaihtoehdot ovat varmaan paremmat. Piti käydä tarkistamassa, että mitäs sulakkeita taulusta löytyy. Kiitän vastauksista.

OzKu1
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Savonlinna

ViestiKirjoittaja OzKu1 » Ke Helmi 17, 2016 15:06 pm

Tilasin kanssa tuollaisen 50L kattilan ebaysta ja pari lämpövastusta. Vastukset on 32mm kierteellä, niin mietinkin tässä, että pitäiskö niitä varten hommata muhvi, joka juottaa kylkeen kiinni vai millä tavalla porukka suosittelee vastuksen asennusta kattilaan.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » To Helmi 18, 2016 0:57 am

Itse porasin vain reiän kattilaan ja hain putkiliikkeestä sopivan mutterin sisäpuolelle. Silikonitiivisteen kanssa toiminut täysin ongelmitta n. 30 panon ajan.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 18, 2016 11:12 am

Tai sitten blingbling ratkaisu:
Hitsattava:
https://www.brewhardware.com/product_p/etc4wf.htm
Juotettava:
https://www.brewhardware.com/product_p/etc4s.htm

Tuolla paketilla saa jännitteelliset osatkin suojattua,
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Maalis 14, 2016 19:32 pm

itellä on nyt tällänen rojekti kattila systeemin suhteen tiedä sit kuinka tulee toimimaan,mutta muutellaan sitten jos ei toimi

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kattilana on Hendin 50L ja tuollaisella 2 levysellä induktio tasolla sitä olis tarkoitus ainakin näin alkuun lämmitellä. :drunk:

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Huhti 22, 2016 12:37 pm

Ostin italiasta valmistajan kaupasta POLSINELLI it http://www.polsinelli.it/en/ Rosteriverkkokorillisen keittokattilan 50L (Basket filter for grains ⌀427) http://www.polsinelli.it/en/shop/grain-filters/basket-filter-for-grains-diameter-450.html + kattila.

Himaan tuli ovelle 60€ kuluilla. Aikas painava ja iso, alla puulava pieni. He myyvät mielellään suomeen vaikka ei mainittu maalistassa ( alkuvuosi 2016). Piti ottaa useampi kerta yhtyttä että tärppäsi. Englannilla pärjää ( käytä googlen translate jos ei suju kirjoitus, pidä jutut mahdollisimman simppeleinä ni ei mene ihan hasutteluksi lopputulos ).
Jos sais Terran reissullansa

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Pe Huhti 22, 2016 20:24 pm

Sain 16l rosterisankon K-raudasta niin kokeilin Biggien kanssa miten toimii . eli mäskäys sankossa ja sankko biggien kattilassa .
Kuva
Toimii hyvin .
Biggiessä mukana tullut ritilä pohjalla , ja sankon alapään kaulukseen porattu muutama reikä jotta höyrykuplat ei jää sankon pohjan alle eristeeksi .
Kuva
Tuossa pystyy mäskäämään varmaan ainakin 5 jopa 6 kg maltaita kerralla.
Suodatus mehumaija /mäskäyspussi yhdistelmällä . Tuossa ei pala mäski vastukseen kun on pelkkä vesi lämmitettävänä .
Tein koepanon 1kg tuoppi kaljamallasta + 2,6 kg sahtimaltaita , ja humalat Magnum 30g/60min + Cascade 32g /10 min . Tuli noin 16L vierrettä , jonka kaadoin vahvan vappu oluen hiivojen päälle . Nyt on OG 1050 noin 18L annoksessa.
Käyminastiana toimii Bilteman 20 L vesisäiliö http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Ret ... 000023717/ , pitää varmaan yrittää pestä kannu tämän annoksen jälkeen .
Viimeksi muokannut olutttavaan, La Huhti 23, 2016 12:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Huhti 22, 2016 22:04 pm

Olen biggiellä tehnyt pussin kanssa 21 L satseja eli mallasta ollut 6-7 kg:tä.Taitaa olla semmoiseen liian pieni tuo ämpäri?Kartiohan tuo taitaa olla?Tosin nyt taas tehnyt 33L kattilalla ja kaasulla 25 L satseja.Talvella sähköllä taas.
RDWHAHB

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ma Huhti 25, 2016 20:15 pm

Tuo sankko on jotain 17 litraa piripintaan , tulee aika sakea puuro jos 6 kg mallasta laittaa . Tuossa saa samalla riittävästi huuhteluvettä joten effi on korkea . Oli tarkoitus tehdä jotain 4% janojuomaa mutta tuli yli 5% vahvuista

Tuo koepano oli käynyt hyvin , hiivattu 17.4. ja 24.4. oli käyminen täysin loppunut . 25.4. lapposin secondaryyn ja FG oli 1010 pinnassa .
Maku aika vahva kotikaljamainen , mahtaa närästää jos enemmän nautiskelee kerralla .

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » To Touko 19, 2016 22:08 pm

Tuli tuommoinen +60 l kattila heräteostoksena
Kuva

kokeilin 13,5 kg maltaita mäskätä ja hyvin onnistui mäskäys ja vierteen keitto . Tuli noin 45l 1070 OG. vierrettä.
Kahteen käymispyttyyn US 05 hiivalla käymään . Hyvin pulisee vesilukko .
12 KW (2x3x2kw) on tehoja kahdessa vastuksessa yhteensä , otin toisesta vastuksesta piuhat irti jotta 16A sulakeet riittää.
Tarttee 3-vaihe sähköt .
Saattaisin luopua tuosta kattilasta , kun tässä joutuu näköjään vaihtaa paikkakuntaa puoleksi vuodeksi .

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Pe Tammi 06, 2017 19:22 pm

Minulla on nyt ongelma mäskäyslämpöjen kanssa. Uuden kämpän uuniin ei mäskäyskattila mahdu, joten lämmön olen saanut pidettyä vain joten kuten tasaisena. Moni puhuu telttapatjasta, mutta voiko sitä liimata kattilaan kiinni, vai kiristetäänkö se joka kerta joidenkin remmien avulla?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Tammi 18, 2017 9:13 am

Onko vastuksen asennukseen käytännössä järkevin tapa läpivienti kattilan kyljessä, vai onko saatavilla vastuksia jotka voi vaan laittaa kattilan pohjalle ja vetää sähköjohdon kattilan reunan yli? Tai onhan tuollaisia varmasti saatavilla, mutta toimivatko ne mäskäyksessä/keitossa vai irtoaako johdosta esim. makuja vierteeseen, tai ovatko ne muuten huono idea?

Rakentelen siis pienehköä kattilaa kaveriksi craftbeerpi:lle, mitä vähemmän joutuu DIY:tä tekemään 230V osille sitä parempi (joskaan läpivienti nyt ei mikään mahdottomuus toki ole).

Toinen kyssäri johon en suoraa vinkkiä ole löytänyt: millä estetään vierteen kiinnipalaminen vastukseen? Pumppu on tarkoitus laittaa setuppiin, mutta riittääkö sen tuoma liike estämään kärtsääminen? Muoks: olihan tuolla aiemmin vinkki matalan pintalämmön vastuksesta, ei muuta kuin sellaista etsimään.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ke Tammi 18, 2017 12:59 pm

cob kirjoitti:Onko vastuksen asennukseen käytännössä järkevin tapa läpivienti kattilan kyljessä, vai onko saatavilla vastuksia jotka voi vaan laittaa kattilan pohjalle ja vetää sähköjohdon kattilan reunan yli? Tai onhan tuollaisia varmasti saatavilla, mutta toimivatko ne mäskäyksessä/keitossa vai irtoaako johdosta esim. makuja vierteeseen, tai ovatko ne muuten huono idea?

Kätevin tapa ehdottomasti kyljen läpi, ei tarvi renkalat kun on kerran saanut kohdilleen. Noita "compression gland" läpivientitiivisteitä löytyy eBaysta rosterisena sopivaan kokoon, niillä saa hyvin tiiviiksi. Enpä ole nähnyt kellään johdolla vedettynä kattilan pohjalle, upotuslämmittimiä kylläkin, ehkä se olisi se vaihtoehto. Siinä kenties etuna puhtaanapito vrt. kiinteästi asennettuun.

cob kirjoitti:Toinen kyssäri johon en suoraa vinkkiä ole löytänyt: millä estetään vierteen kiinnipalaminen vastukseen?

Itsellä cateringportalilta (eBay) ostettu elementtiä eikä ole ollut ongelmia kiinnipalamisen kanssa. Ei käsittääkseni ole ULD tuo, wet/dry run oli ainoa joka esiintyi spekseissä. Noita saa tuolta halvalla, tosin postikulut melko kovat.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Tammi 18, 2017 17:08 pm

pistäkkö lehtinel vaikka linkkiä niihin vastuksiin ,varmaan muutkin on niistä kiinnostuneita

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Tammi 19, 2017 21:09 pm

Tässä myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Tosin hieman hintava, mutta kerranhan sen tarvii ostaa.
Kuva
https://www.brewhardware.com/product_p/rims12_cam.htm
https://www.youtube.com/watch?v=5QjkXWE1QI8
Eli vastus ruvataan vain tuolla mötikällä tuohon putkeen. Neste kierrätetään tuon putken läpi. Helpottaa huomattavasti kattilan/vastuksen pesua, eikä tarvi porata julmettua reikää kattilaan :winktoo: Tulee ehkä hommattua seuraavaan projektiin.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”