Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Helmi 17, 2017 14:12 pm

Rekkamasa kirjoitti:Heitänpä tänne semmoisen kysymyksen että mitä luulette miten kestää.

Sain haltuuni ilmaiseksi kaksi kappaletta abaut 65 litraisia rosterisia tiskialtaita. Ajattelin toisesta hitsata röörinreiän kiinni ja rakentaa ihan "mustasta" kulmaraudasta sille kehikon niin että sitä roikotettaisiin reunojensa varassa mustangin 9kw kaksikehäisen muurikkapolttimen päällä. Allas ei vaikuta kovin paksulta, ei oo nyt tönäriä tässä mut tokko toi juuri milliä vahvempaa on. Ilmatteeks sain niin ihan sama jos ei oo ikuisia mut eikai toi nyt ihan heti puhkikaan oo menossa?

Jos epäilyttää laittaa suoraa liekkiä.Voi tehdä keraamisista laatoista jonkinlaisen vaipan liekkiä vastaan esim?
RDWHAHB

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Helmi 17, 2017 22:40 pm

Joo kaikki 0,6mm on tuon syvävedetyn astian pohja. Ihan mahdoton hitsattava migillä. Saati siivota sauma sen jälkeen puhkomatta pohjaa/hiomatta sitä paperinohueksi. Se siitä ideasta. Tohon tulis niin palaa kaikki kiinni pohjaan ettei oo järkeä tuhlata aikaa tuohon.

dunkkel
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Savonlinna

ViestiKirjoittaja dunkkel » Ke Syys 20, 2017 15:46 pm

Hieman nostelen vanhaa trediä sen verran, että käyttäjälle Arttu kiitokset tuosta tyristori-ideasta ohjauspoksiin. Virittelin sellaisen omaankin ohjauspoksiini Klarstein Beerfestin kaveriksi.

Jussipoika
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja Jussipoika » Ke Huhti 18, 2018 22:36 pm

Olen keltanokka tämän harrastuksen parissa mutta jostain se pitää aloittaa, joten kysyisin, että mitä mieltä olette:
https://www.vidaxl.fi/e/8718475845515/vedenkeitin-25l

Voisiko tämmöinen olla toimiva mäskäys- ja keittokattila?

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » To Huhti 19, 2018 7:19 am

Jussipoika kirjoitti:Olen keltanokka tämän harrastuksen parissa mutta jostain se pitää aloittaa, joten kysyisin, että mitä mieltä olette:
https://www.vidaxl.fi/e/8718475845515/vedenkeitin-25l

Voisiko tämmöinen olla toimiva mäskäys- ja keittokattila?

Kyllähän tuo voisi toimia, mutta muovinen hana näyttää ehkä vähän heppoiselta. Jos itse pitäisi valita, sijoittaisin muutaman kympin lisää (176€ tarjouksessa) ja ostaisin esimerkiksi tuon Klarstein Fullhornin https://www.electronic-star.fi/Klarstei ... 542281.htm

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Huhti 19, 2018 10:00 am

Pikkasen ohi aiheen ,mutta miksi ostaa noita pelkkiä kattiloita joissa ei ole mäskäyspiippua yms yms,koska monesti hetki sen jälkeen aletaan miettimään että mistäs nyt siihen tekisi piiput yms yms,Kun valmiita all-in one systeemejä saa jo kuitenkin sopurahaan ihan suomestakin esim panimonurkasta,ja jos innostus loppuu niin tuollainen all in one laite on huomattavasti helpompi myydä eteenpäin seuraavalla harrastajalle kuin pelkkä ns sähkö kattila.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Huhti 19, 2018 10:44 am

Täällä on aika pajon jengiä ja yhtä paljon näkemyksiä miten haluaa oluensa tehdä.
Hienointahan on keittopäivä,ite tykkään keitellä/mäskätä kattilalla ja pussi menetelmällä.
Joo,aikaa kuluu ja tehokkuus on varmaan huonompi,mutta maltaat on puoli-ilmaisia pistää pikkusen ylimääräistä ja hyvässä seurassa,hyvän oluen kera se pitkä päivä vois jatkua pidempäänkin :cheers1:
Onhan toi Fullhorn halpa,tolla rahalla tuskin saa 30l kattilaa ja induktio levyä mikä kiehauttaa yhtä nopeaan.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » To Huhti 19, 2018 13:03 pm

Oma laitteisto rakentuu juuri parin sähkökattilan päälle ja eniten mitä kaipaan on juuri tuo mallaspiippu. Helpottaisi prosessia jonkin verran.
Mutta toisaalta kun taas vertaa sähkökattilan hintaa vs. kattila+mallaspiippu näyttäisi mallaspiipulle kertyvän hintaa toistasataa euroa joka tuntuu himpusen verran kalliilta. Toisaalta en enää edes uskalla laskea mitä tuo oma laitteisto on tullut maksamaan. :)

Jälkiviisaana lähtisin ehkä samaa rataa eli sellainen reilu 100€ 27l sähkökattila (itselläni toinen kattiloista on tämä https://www.electronic-star.fi/Klarstei ... 188911.htm ), jolla vaikka pussimäskäilisi näin alkuun ja jos homma lähtee lentämään niin sitten viereen joku all-in-one härpäke. Tuolla sähkökattilalla sitten saa huuhteluvedet yms. kätevästi lämmiteltyä panojen ohessa.

Tuo Fullhorn täyteen hintaan on minusta kallis, alennettuna alkaisi olla miltei siedettävä. Itse kyllä ottaisin vielä halvemman Biggien tai sitten käyttäisin vielä hieman enemmän ja ottaisin tämän klarsteinin all-in-onen (https://www.electronic-star.fi/Klarstei ... 544067.htm) tai jonkin muun vastaanvan.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Huhti 19, 2018 13:18 pm

Mä päädyin tuohon Fullhorniin kun siinä oli tehokkaampi vastus...no pakko sanoa et ulkonäkö vaikutti myös valintaan :D Pitää katsoa tuleeko joskus viriteltyä pumppua siihen,kannessahan olis reikä jo valmiina :)

Jussipoika
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja Jussipoika » To Huhti 19, 2018 13:21 pm

Kiitos kommenteista. Tuossa herätti mielenkiinnon toimittajan nettisivuilla ollut "viimeinen kappale varastosta hintaan 98€". 15 l teräskattilalla lähden liikkeelle mutta tuotteita kotiin odotellassa ja asiaa tutkiessa näköjään nälkä kasvaa.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » To Huhti 19, 2018 14:07 pm

Tero_perkele kirjoitti:Pikkasen ohi aiheen ,mutta miksi ostaa noita pelkkiä kattiloita joissa ei ole mäskäyspiippua yms yms,koska monesti hetki sen jälkeen aletaan miettimään että mistäs nyt siihen tekisi piiput yms yms,Kun valmiita all-in one systeemejä saa jo kuitenkin sopurahaan ihan suomestakin esim panimonurkasta,ja jos innostus loppuu niin tuollainen all in one laite on huomattavasti helpompi myydä eteenpäin seuraavalla harrastajalle kuin pelkkä ns sähkö kattila.

Mää ottaisin tuohon Fullhorniin kyllä samalla mukaan sen mäskäyspussin sieltä sivulta. Taisi olla jonkun 20e. Ei tarvitsisi tuskailla piippujen kanssa. Mutta toisaalta, eipä ne all in one systeemit ihan ratkaisevan paljon kalliimpia ole. Itsehän olen vielä liesi ja kattila linjalla, koska oli vielä hitusen verran halvempi panoratkaisu. :D

elde
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja elde » To Huhti 19, 2018 17:06 pm

Itse mäskään ja keitän Füllhornissa BrewBagin pussin kanssa. Füllhornin ostin tarjouksesta, ja vaikka ominaisuuksiltaan tuo kalpenee noiden all-in-one -laitteistojen rinnalla, oli se myös satoja euroja halvempi. Kivempi sillä on puuhastella kuin aiemmin kattilan kanssa hellalla.

Jos nälkä kasvaa syödessä, saahan tuon pömpelin myytyä seuraavalle Ikean 10 litran kattilasta upgreidaavalle tai sitten säästää sen huuhteluvesien lämmittämiseen.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Ma Touko 21, 2018 16:13 pm

Pistänpä oman kyssärini tähän alle, kun otsikkokin on sen verran lähellä aihetta.

Mitenkä tälläiset https://amzn.to/2IYH9DW ja https://amzn.to/2Li7Phr Toimisivat mäskäyksessä ja keitossa? Tuo jälkimmäinen on ainakin kuvan perusteella lähes sama peli kuin lappossa myytävä (https://www.lappo.fi/product/357/keittokattila-brewferm-27-l-ruostumatonta-terasta-sahkokayttoinen), mutta reilusti halvemmalla.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Touko 21, 2018 16:23 pm

Mun mielestä toimii mainiosti pussimäskäämällä :cheers1:

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » To Touko 24, 2018 11:26 am

Mitenkäs, onko noilla kahdella kuinka suuri ero loppujen lopuksi? Että onko wörtti säästää tuo 30€ ja ottaa pienempi wattisen ja emaloidun version? :hullu:

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Touko 24, 2018 12:32 pm

Kyllähän tuolla isommallakin kraanakylmän veden lämmitys kiehuvaks ottaa varmaan sen tunnin verran,tosin mäskätessähän lämmöt on siinä 67°paikkeilla,mutta jos ei kiire ole eikä ulkonäöllä olr vaikutusta,niin kyllähän se tuolla pienemmälläkin onnistuu.
Mikä muuten tuon halvemman vastusteho oli?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Touko 24, 2018 13:39 pm

Kyllä mä rosterisen valitsisin. Jos hanan haluaa uusia ja on tarve suurentaa reikää, niin emaloidun kanssa on vaarana saada pinta halkeilemaan. Muuten en osaa sanoa emaloidun pinnan kestävyydestä tässä käyttötarkoituksessa. Tehoero 1800-2000 W on aika mitätön etten sen arvoksi paljon laskisi, mutta enempi parempi kuitenkin.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Pe Touko 25, 2018 11:05 am

Hmmh, mieluusti sen parikymppiä säästäisi, kun ei tossa rosterisessa tosiaa oo muuta ku vähä parempi ulkonäkö. Ajastimelle tuskin tulee käyttöä ja jos tuo 200W ero ei oo niin huomattava. Se emaloitu pinta tosiaa vähä arveluttaa, että mitenkä pitkään kestää hyvänä. Hanan vaihtoa ajattelin, kun nuo muoviset on vähän pilipaleja, mutta luulisi että jos hana ei suoraan ole hyvän kokoinen tuolle kololle, niin löytyisi jotain välikappaleita jotka mahtuvat ja joihin sitten saa erikseen hanan kierrettyä :confus:

Ei auta varmaan kuin heittää noppaa ja ottaa jompikumpi :D

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Touko 25, 2018 11:20 am

Toi hanan vaihtokin on periaatteessa aika turha homma jos ei siihen meinaa pumppua väkertää,vaihdat sit jos hajoo.
Kyllähän tolla kolmellakympillä jo ostaa muutamaan satsiin raaka-aineet :D
Tosin huomasin nyt että tuohon kalliimpaan näyttäis sisältyvän valepohja,se tietty auttaa ettei pussi kärähdä.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Pe Touko 25, 2018 12:16 pm

Ah, pitkällisen googlailun päätteksi löysin unboxauksen jossa ehkä on just toi vehje kyseessä ja siinä näyttäs tulevan kans mukana valepohja :) https://www.youtube.com/watch?v=IO5h-wOOSMk. Vähä erinnäköinen kansi, mutta luulis tossa valepohjan olevan kans, kun nää laitteet on ilmeisesti tarkoitettu semmoseen että jotai säilykepurkkeja pinotaan tonne sisälle ja sit lämmitetään vettä niitte ympärillä :confus:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”