Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

neptunus
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja neptunus » Pe Helmi 28, 2014 1:02 am

Eli olisi tarkoitus rakentaa kattila missä tapahtuisi sekä (pussi)mäskäys että keittäminen. Ajattelin jotain 25 litran ruostumattomasta teräksestä valmistettua kattilaa. Kyselin Catering Portalilta, mutta eivät prkl enää ainakaan toimita Suomeen. Biltemassa olisi 25 litran kattila mutta vähän epäilen sitä, on saanut täällä hieman negaa. Mistä ihmiset ovat tilanneet kattiloitaan? Olen selannut Ebayn ja Amazonin läpikotaisin, mutta jotenkin noita kattiloita ei vaan tunnu löytyvän. Jenkeistä en lähtisi tilaamaan sillä postimaksujen päälle tulee vielä tulli, tulee kattilan toimituskulut olisivat kohta samaa luokkaa kuin kattilan hinta. Saksasta olen nyt muutamasta puljusta kysynyt josko toimittaisivat Suomeen, vastausta odotellessa. Budjettia minulle olisi kattilalle sellaiset 70e toimituskuluineen, luulisi tällä hintaa löytyvän ?!

Kattilan pohjaan tulisi lämmitysvastus. Panohommathan olisi luontevinta hoitaa keittiössä, joten 10A sulakkeen taakse kävisi maksimissaan 2kW lämmitysvastus. Kattilaan tulisi kiinni lämmitysvastus, esimerkiksi PT100 -anturi. Mistä näitä kannattaisi katsella? Ebayssa ainakin näytti olevan. Lämpötila-anturin sekä vastusta ohjaavan releen kytkisin Arduino -korttiin joka minulta löytyy ennestään. Arduino siksi, että siihen on helppo tehdä jonkinmoinen PID -ohjelma jota voi myös muokata esimerkiksi erilaisia keitto-ohjelmia varten. Arduinoon saa myös digitaalisen näytön näyttämään esimerkiksi lämpötilaa ja keittoaikaa ( 8) ).

Suurin kysymys lienee nyt, että mistähän ihmeestä löytyisi kattila. Onko budjettini yksinkertaisesti liian pieni vai enkö vain osaa etsiä. Olen käyttänyt hakusanoja "stainless steel stock pot" tai ihan vain "stock pot" tai Ebaysta Coockware -osiosta, mutta hyviä ei oikein tunnu löytyvän tai jos löytyy, toimitusta Suomeen ei ole. Muitakin kommentteja projektia varten kuuntelen mielelläni!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 28, 2014 8:48 am

neptunus kirjoitti:Kyselin Catering Portalilta, mutta eivät prkl enää ainakaan toimita Suomeen.

No ohhoh. Olikohan liikaa vaivaa.
Sieltähän sitä on tuolla budjetilla kattilat hankittu.

Se bilteman kattila on kyllä minun ymmärrykseni mukaan ihan yhtä hyvä kuin nuo Catering Portalin kattilatkin. Molemmissa vikana ohut pohja, siis käytännössä ei mitään erityistä pohjaa, vaan samaa peltiä kuin kyljetkin. Liedellä tai kaasulla lämmitettäessä tuo pohja on hankala, palaa helposti pohjaan. Mutta jos kattilan sisään tulee lämpövastus, niin ei mitään ongelmaa.

Saksan ebaysta hakusana "edelstahl topf" tai "edelstahltopf" tuovat kyllä kattiloita nähtäväksi. Saksalaiset ovat hieman nihkeitä toimittamaan saksan ulkopuolelle ja vielä nihkeämpiä ilmoittamaan vaikka voisivatkin toimittaa Suomeen. Kysyä pitää erikseen.

Ja yksihän on tuolla foorumin myyntiosastollakin myynnin kohteena, jos 36 litraa ei ole liian iso.

Antureita, vastuksia yms. kannattaa tosiaan eBaysta etsiä, sieltä niitä parhaiten löytää. dx.com voi olla helpompi joissain tapauksissa, mutta yleensä ebay on se paikka. Pikkuhilua voi tilata mistä päin maailmaa tahansa, mutta kattilankokoisten esineiden kanssa kannattaa tosiaan pysyä EU:n sisällä.

Itse olen sitä mieltä, että kylpyhuone on paras panopaikka, roiskeet on helpointa siivota, kun ei tartte niin pelätä vettä. Ja pesukoneelle on yleensä suht moderneissa asumuksissa 16A sulakekin.

neptunus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja neptunus » Pe Helmi 28, 2014 9:09 am

Jees, tuo "edelstahl topf" tuo tosiaan kattiloita saksalaisesta Ebaysta, mutta monikin niistä liian pieniä tai sitten toimitus Suomeen ei onnistu. Pistin tosiaan muutamaan puljuun viesitä sähköpostilla, toivottavasti sielä nyt onnistaisi. Muuten joutaa tuon Bilteman kattilan hakea.

Juspe
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juspe » Pe Helmi 28, 2014 9:35 am

Kattiloita kannattaa vilkuilla myös amazon.de:n puolelta. Siellä myös paljon valikoimaa ja myyjiltä löytyy tiedot mihin suostuvat lähettämään. Catering portalin hintoihin tosin ei siellä päästä vaan hieman enemmän joutuu sijoittamaan.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Helmi 28, 2014 10:24 am

Itse tilasin juuri tämän:

http://www.amazon.de/gp/product/B002STZ ... &s=kitchen

Postikuluineen 68 euroa.

Edullisesti löytyy isompaakin jos kattilan halkaisija ei ole ongelma:

http://www.amazon.de/Induktionstopf-Top ... J77DA951H5

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Marras 03, 2014 17:52 pm

eikö vierre pala kiinni sähkövastukseen jos sen laittaa suoraan kattilan sisälle? ja miten putsaus ja mäskin sekotus mäskätessä onnistuu? kinnostai vaihtaa kaasusta sähköön mutta epäilyttää nuo yllä olevat asiat.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 03, 2014 20:37 pm

Riippuu hyvin paljon vastuksesta. Ja jonkin verran vierteestä.
Kun hankkii matalan pintatehon vastuksen, ei vierteen kiinnipalamisesta tarvitse kantaa huolta. Helpoiten palaa vehnäolutvierre, mutta ei minulla ole senkään kanssa ollut ongelmia, vaikka tähän asti käyttämäni vastus onkin ollut aika kuuma.
Mäskätessä on kyllä hyvä jotenkin pitää mäski irti vastuksesta, vallankin jos käyttää pussia. Valepohja toimii hyvin. Valepohjan kanssa ei sekoitettaessakaan vastus ole tiellä.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ke Tammi 14, 2015 22:42 pm

Laitteiston päivitys olisi työn alla. Olen tähän asti pussimäskännyt 10l kattilassa ja keitellyt samaisessa kattilassa vierteen keittolevyllä ja vastuksella. Haluaisin yksinkertaistaa prosessia ja saada pari litraa lisää pelivaraa. Ei siis enää kattilaa, uunia, keittolevyä, ylimääräistä vastustusta yms... Vain tuo bielmeier, mäskäyspussi ja ämpäri pussin huljutteluun.

Mitä mieltä olette oheisesta sähkökattilasta?
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bi ... ahn-2000-w

Tiedän, että rosterinen olisi parempi, mutta tililtä puuttuu pelimerkkejä. Termostaatti varmasti jättää toivomisen varaa, mutta onhan minulla elintarvikelämpömittari ja voin toimia itse termostaattina. Näin olen tehnyt tähänkin asti... PID:n voi hankkia sittten joskus, jos siltä tuntuu. Tästä vehkeestä vaan saisi kätevästi mäskäimen ja keittokattilan 10-15l panoksilleni kohtuu kustannuksilla.

Se, mikä minua huolettaa on tuo vastus. Vastus on tuollaisessa syvennyksessä valepohjan alla. Käykö niin, että tuon syvennyksen lämpötilat nousevat keittovaiheessa sen verran mielenkiintoisiin lukemiin, että saan edelleenkin vanhan tuhkakupin aromia tuotoksiini?

Yeasthill

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » To Tammi 15, 2015 9:44 am

Catering portalin tms. rosterikattilan saa suurinpiirtein samaan hintaan ja siihen vastus + scr tehonsäädin n. 15€ lisää. Toki jos meinaa lämmittää mäskätessä, tarvitaan lisäksi välipohja. Hieman kalliimmaksi tulee, mutta rosterikattilan edut ovat mielestäni sen arvoiset.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » To Tammi 15, 2015 18:32 pm

Yön yli nukuttuani tulin siihen tulokseen, että kyllä sen pitää olla rosteria. Etenkin jos pannussa meinaa tehdä muutakin kuin olutta, niin muovin kanssa on aina se riski, että se ottaa makua jostakin.

Arttu, olet varmasti oikeassa tuon kattilahomman kanssa, mutta juuri nyt en jaksaisi säätää kauheasti laitteiston rakentamisen kanssa, vaikkei tuo nyt vielä mikään vaikea säätö olekkaan. Kiitoksia kuitenkin näkökulmasta.

Asiaa tuskaillessani löysin tämän:
http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 188911.htm

Vaikuttaa jo paljon pätevämmältä vehkeeltä. Kapasiteettiakin on riittävästi. Hanan kun vaihtaa teräksiseen jossain vaiheessa ja suodatin hanaan pöntön puolelle, niin hyvä tulee.

Yeasthill

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Helmi 01, 2015 14:35 pm

Täälläkin on kalustonpäivitys työn alla. Ajatuksissa reilu 30 litran kattila, jossa voisi sekä pussimäskätä, että keittää. Vastuksia kaavailin n. 3kW verran (16A). Lämpötilan säätö PiDillä. Annoskoko n. 25 litraa. Valepohjan alta hana ja lämpöanturi. Varmaan siihen jonkun halvan pumpun vaatisi että saisi hanan kautta kierrätettyä vierrettä mäskin päälle, että pysyy lämmöt tasaisina läpi kattilan. Tällaisia ajatuksia... Onko antaa vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon tai onko parempia tapoja toimia kuin ylläkuvattu? Tarkoitus olisi mäskätä yhdessä lämpötilassa kuten ennekin ja nostaa sitten vastuksen voimalla lämmöt ulosmäskäykseen, se tapahtunee kohtuullisessa ajassa?

Mites kattila, riittääkö eristämätön vai täytyiskö kattilan olla eristetty? Valmiiksi eristetty thermopot vai mitä ne on, olisi siisti, mutta entä normaalin kattilan eristys jollain eristysmatolla. Sekin maksaa jotain ja puhdistus lienee ikävää. Toisaalta normaalia kattilaa olisi helpompi työstää.

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ma Helmi 02, 2015 18:58 pm

Minä olen leikellyt Heinon tukusta hankittuun 36l kattilaan Etolan retkipatjaa ympärille, jolla olen saanut lämpötilan pysymään ihan riittävän tasaisena. Tyypillisesti olen joitakin minuutteja pitänyt kesken mäskäyksen lämpöjä päällä. Lämmityksen olen hoitanut 3kW induktioliedellä. Yleensä olen saanut nostettua lämmöt mäskäyslämpötilasta ulosmäskäykseen vartissa-20 minuutissa, kun kattilassa on ollut vähän alle 20 litraa vettä ja maltaat.

Kannattaa miettiä, tarvitseeko koko hanaa ollenkaan. Minä laitoin hanan ja siitä nousuputken, mutta olen kuitenkin päätynyt tekemään mäskin siivilöinnin vain pussin nostamalla ja tekemällä toisen erähuuhtelun eri astiassa, ja kaatamaan keiton jälkeen koko kattilan sisällön käymisastiaan. Tietysti jos haluaa mäskinkierrätystä, mikä varmasti auttaa pitämään lämmön tasaisena, hana on pakollinen. Enkä ole juuri päässyt yli 70 % saantoon mäskätessä.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Helmi 02, 2015 23:02 pm

Itsekin harkitsisin kahdesti vierteen kierrätysvirityksiä, ellei sitten värkkäilyhammasta kolota. Pussimäskäys ja lämpötilan nostot vesilisäyksillä on välineistön kannalta kohtuullisen yksinkertainen ja kustannustehokas vaihtoehto. Valmiiksi eristetty pata puoltaa paikkansa ainakin ulkonäön puolesta, ebaystä tilaamalla hinnassakaan ei ole kuin jokunen kymppi eroa. Hana on kätevä ainakin vierteen laskussa käymisastiaan, niin ei tarvitse punnertaa kovin suuren nestemäärän kanssa tahi sotkea lappoa.

Itselläni tosiaan Catering Portalin eristetty 25 litran pata, jossa 2,4 kW vastus. Teen noin 15 litran, tai hieman alle, eriä pussimäskäämällä. Pystyn tekemään mäskäyksen kahdessa lämpötilassa + ulosmäskäys, jos aloitan hieman paksummalla mäskillä. PItkään harkitsin myös itse monimutkaisemman virityksen rakentamista, mutta en ole vielä pystynyt perustelemaan laitteistomuutosta itselleni ainakaan parantuneen lopputuotteen muodossa.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Helmi 03, 2015 17:01 pm

Tässä muutama kuva omasta systeemistä. Tämä kokoonpano on maksanut n.150e, mutta osa vehkeistä minulla oli jo entuudestaan. Kattila on Catering Portalilta, PIDi, sähkökamppeet ja vastus kiinasta, letkut etrasta, hana Biltemasta jne. Pari pointtia jos vastaavaa lähtee rakentamaan; kannattaa ostaa PIDi jossa on PT100 -anturi. Tuo K-tyypin anturi ei ole yhtä tarkka.
Jos ostaa tuollaisen ruskean kiinapumpun, kannattaa etsiä malli jossa kiinnityslevy on irrotettava (pumppu liukuu paikalleen hahloille kuten tuossa meikäläisen kuvassa). Helpottaa kummasti puhdistusta ja vie vähemmän tilaa kaapissa (jos yleensä haluaa pumpun kiinni kattilaan). PIDin anturi on asennettu t-haaraan pumpun ulostuloon.

Minulla on tuossa siis PID mäskäykseen, ja SCR keittoa varten (20l satseissa kiehuu ulkona pakkasessa ilman eristystä n. 2/3 teholla). Noiden välissä on on-off-on keinukytkin. Pumpulle on on-off kytkin, sekä PWM-säädin. Pitäisi lisätä vielä ohitusnappi pwm:älle, sillä jos pumppua hidastaa liikaa, se pysähtyy ja tarvitsee sysäyksen lähteäkseen liikkeelle. Lisäksi joku pieni kuulaventtiili pumpun ulostuloon olisi kätevä virtauksen säätämiseen (imupuolen venttiiliä ei kaiketi saisi käyttää, pumppu ei tykkää). Laitekoteloon asensin varmuuden vuoksi tuulettimen.

Lisäksi pitäisi askarrella joku kiekura jolla kierrätetyn vierteen saisi leviämään tasaisemmin mallaspedin päälle, nyt se laskee käytännössä vain keskelle.

Kuva

Kuva

Kuva

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Helmi 03, 2015 19:28 pm

Hieno systeemi Arttu, hyvin sen tyylinen kuin omissa ajatuksissa. Ja muiltakin on tullut hyviä vinkkejä. Ja saa edelleen antaa ohjeita ja esitellä omia systeemejä. Antavat lisää virtaa aivohiireen. =)

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Helmi 03, 2015 23:51 pm

meikä on rakennellut uutta systeemiä kans tässä jonkin aikaa ja koeajo alkaa lähestymään. kahdesta 50l kegistä tehty mäskäys ja keittokattila. mäskäyksessä kiertopummpu solarprojektilta + potikka "tamuna", pidi-pt100-ssr-brewcatin vastus mäskäyksen lämpötilan säätöön. kaksi eri reikäkoon välipohjaa joista aika näyttää kumpi ompi parempi. vierrettä olisi tarkoitus kierrättää ainakin silloin kun vastus lämmittää. jos toimii hyvin niin koko ajan. kattilaan tuleva pää on pehmeää kupariputkea ja sama putki ja pumppu toimii whirpoolina jäähdytyksen jälkeen. keittokattilassa 3000w vastus pohjassa pystyssä. tähän on oma kytkin ja ssr rele joka vaiheelle joten keittoteho on kolmiportainen. muuten uskon tämän olevan toimiva systeemi mutta vähän epäilyttää miten nuo putket ja pumppu pysyy auki ettei humala ja mallasmuju niitä tukkisi. niin ja huuhteluvesi tulee 10l kattilalla/motonet induktiotaso systeemillä ihan vaan kuupalla. saatan vielä laajentaa systeemiä automatisoidulla vedenlämmityskattilalla tai herms systeemillä ja touch paneelilla/S7 ohjauksella mutta tällä hetkellä täysin automaattinen panimo tuntuu turhalta kun ei sitä kuitenkaan uskaltaisi yksin jättää. olisi kyllä mukava kuulla viisaampien kommentteja tästä virityksestä.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Helmi 04, 2015 0:51 am

Mulla on ainakin tähän asti menneet humalamujut pumpun läpi ongelmitta (enimmillään n. 250g pellettiä 20 litrassa) whirlpoolin/hopstandin ajan. Pitää väsätä hop spider tms. jos pumppu alkaa reistata.
Aluksi minulla oli ongelmia tukkeutuvan pussin kanssa, mutta löysempi mäski ja kymmenen minuutin odottelu ennen kierrättämisen alkoittamista poistivat sen ongelman.

Rosterikattiloihin saa muuten helposti etsattua mitta-asteikon, jos jaksaa vähän askarrella. Tein itse tämän ohjeen mukaan ja hyvin toimi. Helpottaa kummasti kun voi vaan lakea mäskäysvedet hanasta kattilaan ilman muita mitta-astioita.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 04, 2015 8:28 am

Arttun laitteisto on aika liki identtinen omani kanssa.
Itse olen taistellut aika paljonkin humalan kanssa, mutta lähinnä varmaan koska haluaisin suosia kokonaisia käpyjä ja ne tukkivat kierron hyvinkin tehokkaasti. Testien perusteella mulla on nyt ongelma ratkaistu, whirlpool toimii nyt imemällä pinnalta (oikeammin n. puolivälistä) ja puhaltamalla pohjalle. Imupuolella on rosterisukkaa suodattimena.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Helmi 04, 2015 8:34 am

Arttu kirjoitti:Rosterikattiloihin saa muuten helposti etsattua mitta-asteikon, jos jaksaa vähän askarrella. Tein itse tämän ohjeen mukaan ja hyvin toimi. Helpottaa kummasti kun voi vaan lakea mäskäysvedet hanasta kattilaan ilman muita mitta-astioita.

Aika kätevän näköinen. Itse olin ajatellut väkertää mittalasin kattilan kylkeen mutta tuossa varteenotettava vaihtoehto. Omiin suunnitelmiin kuuluu, että vesiastia olisi korkeammalla joten lasista olisi helpompi katsoa lasketun veden määrät. Ei muuta kuin jakkara alle niin sillähän tuosta selviäisi.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 04, 2015 9:18 am

Mittalasin kanssa kannattaa miettiä sitä, kuinka se pysyy puhtaana. Inhottava pestävä on se.

Etsaus onkin nätti, itse vetelin viivat dremelillä, ei ole noin siisti :/ Ei tullut etsaus mieleen.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”