Kartiopohjaista käymisastiaa

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Re: Kartiopohjaista käymisastiaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ti Touko 01, 2018 18:40 pm

Pistin Birramian ostoskoriin 50 l rst pöntön jonka hinta 124 e ja kun laski postituksen putosi hinta 101 e. En lähtenyt kuitenkaan tilaamaan kun pohjan rakenne on epäselvä.

Edit: eivät toimita Suomeen joten siksi ei lisännyt postikuluja ja jätti ALVin pois.

Saukko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Saukko » Ke Touko 02, 2018 17:45 pm

Harmi homma, itse en noin pitkälle kokeillut tilausta viedä. Pitää laittaa kyselyä lähettisivätkö suomeen, koska muuten toimittavat aika laajasti. Tosin ei kovin aktiivisesti ole Italialaisputiikit sähköposteihin vastanneet. Uusi käymisastia ei minulle tällä hetkellä ole mikään pakko-ostos, mutta houkuttaisi rosterinen noiden muovisten tilalle. Vinkkejä/linkkejä otetaan mielellään vastaan, jos on tietoa mistä edullisesti tuollaisen voisi hankkia.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja aarle » To Touko 03, 2018 11:38 am

Tuolla https://www.homebrewshop.be/en/products ... ckets.html kuljetus sisältyy hintaan. Ei ole kokemusta tuosta liikkeestä.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » To Touko 03, 2018 19:39 pm

12e on postikulut postitusosoitteen laittamisen jälkeen. Eipä tuo ole paha kun muissa kaupoissa 20-25e tuntuu olevan normi noissa postimaksuissa. Hyvä kauppa ja laajasti tarvikkeita.
Make stout great again!

Saukko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Saukko » To Touko 03, 2018 21:15 pm

Näyttää kyllä enemmän pro versiolta tuo ss brewtech pönttö verrattuna Birramian versioon. Birramian versiossa jalat pulttikiinnityksellä ja kuvista ei selviä onko jopa läpikiinnityksellä. Itselle kokoluokka olisi 14 tai 17 gallonaa ja hintaa tulee isommalla 500e luokkaa. Aikas paljon käymisastiasta, mutta kertasijoitushan tuo olisi. Eipä noita taida kovin paljoa halvemmallakaan löytyä ja jää itsellä kyllä vakavaan harkintaan tuommoisen hommaaminen.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Touko 03, 2018 21:48 pm

aarle kirjoitti:Tuolla https://www.homebrewshop.be/en/products ... ckets.html kuljetus sisältyy hintaan. Ei ole kokemusta tuosta liikkeestä.

Tuolta tilannu maltaita ja muuta roinaa. Viimeksi viikko tilauksesta ja paketti postissa. Kulut normaalisti 11,95€

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja aarle » To Touko 03, 2018 22:22 pm

Tuolla https://www.homebrewshop.be/en/products ... ckets.html kuljetus sisältyy hintaan. Ei ole kokemusta tuosta liikkeestä.

Postitus 12,95 ja ilmainen yli 250 tilaukselle.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Touko 07, 2018 19:46 pm

aarle kirjoitti:

Postitus 12,95 ja ilmainen yli 250 tilaukselle.

Varmaan tässä kuussa postitus noussut eurolla. Kuitenkin halvimmasta päästä.

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Ti Touko 08, 2018 20:38 pm

Sama firma muuten kuin https://www.brouwmarkt.nl/en/ - samat toimitusehdot myös. Tilailin tuolta juur, tosiaan yli 250 eurolla kun lähtee kerrankin lapasesta niin postit ovat ilmaiset. Tilaus meni sisään sunnuntaina ja ainakin toistaiseksi optimistisesti arvioivat että olisi perjantain tienoilla jo perillä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Syys 03, 2018 20:46 pm

Cod3 kirjoitti:Onkos kellään muulla FastFermentiksen kanssa ollut ongelmaa tuon pohjaventtiilin tukkeutumisen kanssa?
Putsasin sen pallon kahteen kertaan ja vieläkin pullotusvaiheessa sieltä reunoilta tuli lisää sakkaa mukaan.
Mitä kikkoja tähän olis? Ei viitsis pullotus venttiiliä heti lähteä kylkeen porailemaan.

Joo.

Testiksi heivasin paljaaltaan 11 litran FastFermentiin 25 grammaa kuivahumalointipellettejä. Jouduin sekundääriin siirtäessäni ruuvaamaan hiivankeräysastian paikalle tulevan pullotus/letkuadapterin neljä kertaa irti ja suihkuttelemaan starsanilla adapterin sekä venttiilin alaosan puhtaaksi ennenkuin se päästi oluttakin läpi. Onneksi tukos ei muodostunut itse pöntön puolelle vaan valui aina hiljalleen adapterin kapeimpaan kohtaan jumiin josta sen sai pala kerrallaan huuhdeltua pois. Saatan väsätä hanan astian kylkeen näitä tapauksia varten.

Toinen suunnitteluvika Fastfermentissä on se, että jos keräysastia, sulkuventtiili ja niiden välissä oleva o-rengas jumittuvat toisiinsa -> venttiilin ydin ruuvautuu o-renkaan kitkan voimin irti keräilyastian mukana ja kaljat on pitkin lattioita. Pari kertaa on ollut hasardi tosi lähellä, onneksi tällä kertaa venttiili ei lähtenyt kokonaan mukaan vaan oli vielä kierteillään eli ainoastaan valskasi kierteiden ohi. Mutta rytmihäiriön puolella kuitenkin käytiin kun keräilyastian irrotessa sormille ryntäsi pari desiä olutta.

Venttiilin "sydän" pitää siis muistaa ruuvata paikalleen tosi tiukkaan kokoonpannessa, muttei tietysti niin tiukkaan että venttiiliä ei saa suljettua. Pikkusipaisu jotain kegin tiivisteihin tarkoitettua silikonirasvaa keräyspallon ja venttiilin välissä olevaan o-renkaaseen saattaisi ehkäistä kiinnijumimista.

edit: jos ei halua tukkiutumistilanteessa sohia yläkautta jumia liikkeelle, niin ilmeisesti yksi vaihtoehto on painaa alakautta co2-kuplia sisään tukoksen läpi. Vaikka sitten niin että kevyesti ylipaineistaa kegin johon on siirtämässä, ja antaa paineen vapautua siirtoletkun kautta conicalin pohjaliittimeen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”