mallasmylly?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: mallasmylly?

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Helmi 23, 2015 0:10 am

Tosiaan, tuo lienee toimiva ratkaisu ensi kerralla. Oli jo jyvät hopperissa edelliskerralla kun päätin kokeilla tuota porakonetta kun normi 13mm hylsykin sattui sopimaan, olin jo aloittanut käsin vääntämisen kun tuli tämä mieleen. Oletin että ei olisi perushylsy sopinut kun koko vekotin näkyy olevan paria mutteria lukuunottamatta pajalla koneistettu tai 5mm rosterilevystä leikattu.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Panettelija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panettelija » Ke Kesä 24, 2015 0:16 am

http://www.aliexpress.com/item/Manual-M ... 05638.html

Lieneekö tuo sama mylly, josta ketjussa on aiemmin ollut puhetta? Kuvissa ei näytä ainakaan täysin samalta, mutta kuvat ei ole kyllä aivan huippuluokkaa. Olisi hieman halvempi vielä kuin aiemmin mainitut toimittajat ja toimituskin "ilmainen". Mallasmylly ei välttämättä ole harrastusta aloittaessa se välttämättömin ostos, mutta toisaalta olisi se kuitenkin hyvä olla olemassa...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 24, 2015 11:05 am

Kyllä se samalle vaikuttaa.
Lisäät tuohon hintaan 24% aaälveetä, niin eipä enää olekaan niin merkittävästi halpa. Tuskin kannattaa Euroopan ulkopuolelta tuota mallasmyllyä tilata, ellei hinnat ole nousseet siitä kun itse tuon tilasin ebaysta n.110€ hintaan.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Heinä 06, 2015 10:01 am

Tulipas mieleen tällainen kysymys mallasmyllyistä.
Kun olette rouhineet maltaat niin mitä teette myllylle? Puhallatteko/pyyhittekö vain enimmät pölyt pois ja laitatte hyllyyn vai puratteko koko homman ja huuhtelette vedellä?
Itse ole tähän asti purkanut ja huuhdellut Coronaa mutta tuo jatkuva purkaus/kasailu ja osien kuivumaan levittely ei hirveästi huvittaisi. Olisiko helpompi vain puhaltaa enimmät pölyt pois ja heittää vehje hyllyyn?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Heinä 06, 2015 12:18 pm

Enimmät pölyt vain pois ja hyllylle. Mitä sitä kamalan tarkkaan puunaamaan, ei siitä mitään hyötyä saa.
Varmaan silloin tällöin pitäisi imurilla imaista puhtaammaksikin, mutta pesemään en kyllä ala.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Heinä 06, 2015 12:55 pm

Joo, näin on alkanut itseltänikin tuntua. Taidan vaan asentaa koko vehkeen käymisastiaan tai saaviin ja väsään jonkinlaisen porakonesovitteen.
Nyt olen aina kaivanut tuon esille ja kasannut kiinni terassipöydälle ja käytön jälkeen purkanut laatikkoon mikä tuntuu tarpeettoman hankalalta.

Panettelija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panettelija » Ma Heinä 06, 2015 17:39 pm

Eipä tosiaan kannattane tilata Kiinasta myllyä n. 90 eurolla, kun Euroopastakin löytyy lähes samaan hintaan. Kiinalaiseen tulee mahdollisesti vielä alv päälle ja toimitus satavarmasti hitaampi.

Tämä vaikuttaisi Euroopassa edullisimmalta vaihtoehdolta: http://mega-direct.com/index.php?item=b ... 13&lang=EN

Mini1965
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Littoinen

ViestiKirjoittaja Mini1965 » La Elo 22, 2015 8:24 am

Onko kenelläkään kokemuksia Mattmill Kompakt myllystä? Vaikuttaa spekseiltään ja saksalaisuudessaan asialliselta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 08, 2018 22:53 pm

Vinkkiä Corona-kopsuun kaivattaisiin. Kiristelin äskeistä mäskäystä varten levyjen välyksen sellaiseksi että en saanut enää kokonaisia jyviä. Juurikaan tuota kireämmälle en säätänyt, koska jo tuolla asetuksella jyvien sisustat murskautuivat oikeansuuntaisen näköiseksi.

Väljästä säädöstä huolimatta Mylly tuotti melkoisesti kuorisilppua josta en säikähtänyt koska ilmeisesti se on ko. mallin ominaisuus. Mäskäyksessä kuitenkin mallaspatja meni aika ikävästi jumiin ja kun mäskäyksen lopuksi maltaat olivat valuneet kuiviin näkyi patjan pinnalla kohtalainen kerros ihan puhdasta jauhoa (siinä syy miksi mäski tukkeutui).

Onko jotain kikkaa jolla Coronan saa tuottamaan mahdollismman vähän jauhoa ja kuorisilppua? Vaikuttaako asiaan esim. jauhatuslevyjen suoruus, eli voiko käydä niin että toinen pienemmällä välyksellä oleva reuna jauhaa pölyksi siinä missä toisessa laidassa jyvät sujahtavat murskautumatta läpi?

Mulla oli tehtynä prikkakikka myllyn reunojen säätömuttereille eli levyissä oli perusvälys jo valmiina ja symmetrisenä, mutta saattaahan levyt silti heilua ja asettua vinosti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Touko 08, 2018 23:15 pm

Mulla se pyörivä levy oli vähän vinossa. Yritin suoristaa sitä ja sähläsin kun en saanutkaan sitä pinniä revittyä irti. Lopulta se levy jäi heiluvaksi, mutta testailin sitä silti ja oikeilla säädöillä mylly toimi huomattavasti aiempaa paremmin. Rouhittavat maltaat vaikuttais antavan tasaisesti painetta joka suuntaan ja pitää levyn suorana. Prikkakikka lisäksi käytössä.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Touko 08, 2018 23:42 pm

Tuo välys ainakin itsellä aina toisella puolella kiertäessä on pienempi mikä tekee sekä jauhoa että karkeampaa. Hyvin se on kuitenkin toiminut pienillä erillä omassa mäskäysastiassa kun käytetään batch sparging systeemiä ja huolellista ''vorlaufia'. Juurikin noin olen oman myllyn säätänyt että kokonaisia jyviä ei jää mutta muuten mahdollisimman karkealla asetuksella. Maltillinen määrä jauhoja ei pitäisi mitenkään haitata, mutta periaatteessa voit myös laittaa hieman kaupasta saatavia kuoria (riisi tai kaura) joukoon estämään mäskin pakkautumista ja tukkeutumista pesuvaiheessa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Touko 09, 2018 8:07 am

Ok, kuulostaa että olin oikeilla jäljillä. Ilmeisesti mallaspiippuni (rei'itetty ämpäri) on pikkuisen liian kriittinen läpivirtauksen suhteen ja tukkeutuu helposti. Pitänee käyttää vähän löysempää mäskiä vastaisuudessa niin saa kierrättävän mäskäyssysteemin virtaukset vähän rivakammaksi, koska hidas virtaus on PID-säädölle aika myrkkyä.

Batch spargen tein itsekin, yleensä vain laitan spargeveden kiertämään pumpulla mäskin läpi samaan tapaan kuin mäskäysvedenkin...mutta koska tällä kertaa mäski oli tukossa piti kierrätys tehdä käsin kaataen ettei mallaspiippu ylivuoda.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

SimaSami
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja SimaSami » La Syys 15, 2018 22:19 pm

https://www.youtube.com/watch?v=B5SZL6xDKNE

Tää menee muuten testaukseen.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Su Syys 16, 2018 17:46 pm

Mikä tossa porakoneessa on kiinni? Millä se rouhii?

SimaSami
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SimaSami » Su Syys 16, 2018 20:19 pm

Kahvimyllyn rouhintapää, veivi pois ja porakone siihen. Rouhintapään kiinnitys vaatii vähän askartelua, lisäksi semmone mylly missä teräksiset rouhintahampaat, Kiinasta saa halvalla mut on jotain nailonia tai vastaavaa. Tai sit koko mylly levyyn kiinni, pohjaan reikä ja ämpäri alle. Päällä suppilon kokoa voi kasvattaa vaikka pahvilla tai koiran ufo-kauluksella. Vanhoissa myllyissä on hyvät terät ja pömpelin saa pienellä vaivalla kiinni tukevasti.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Syys 17, 2018 8:52 am

Ite kans alkuun kikkailin noitten "pelle peloton" myllyjen kanssa ja sitten suosiolla hommasin sellasen ns valssimyllyn niin loppu se mietintä että tuleeko ny tälläkertaa sopivaa karkeutta vai ei...ja eipä noi kunnon myllyt ihan hirveitä enää maksa edes suomessa jos vaan meinaa harrastusta jatkaa.

esim.https://www.panimonurkka.fi/tuote/bulldog-mallasmylly/ 130e ja loppuu tuskailu myllyn suhteen....

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 17, 2018 9:10 am

Ja rouhintanopeus hieman eri luokkaa kunnon myllyllä

SimaSami
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SimaSami » Ma Loka 01, 2018 21:35 pm

30min varkkaamisella tommonen kasaan ja omaa
idatetttyy vehnaa 5kg lapi. Hyvin jauho sopivaan karkeuteen, viikonloppuna pannaan!
Liitteet
IMG-20181001-WA0011.jpg
IMG-20181001-WA0013.jpg

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » Ti Loka 02, 2018 12:55 pm

Onko kellään kokemusta Arseganin valssimyllystä, https://www.homebrewshop.be/en/arsegan- ... llers.html? 80 euroa alkaa olla jo reippaasti kipurajan alapuolella jos vaan on toimiva vehje. Näyttää ulkoisesti paljon Bulldogin myllyltä, joka oli sinänsä odotettavissa kun vertaa esimerkiksi Arseganin ja Bulldogin mäskäimiä. Harmi että tuli huomattua vasta nyt, mäskäin on jo matkalla Suomeen samasta kaupasta.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Loka 03, 2018 21:59 pm

^ Kiitos vinkistä, tilaukseen lähti! Samassa paketissa tulee toki kaikkea muutakin mukavaa :D

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”