mallasmylly?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: mallasmylly?

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 24, 2013 23:29 pm

Sori, mun moka. Tuon hinnan suhteen. Olin vahingossa vilkaissut hiiliteräksen hintaa.
Maailmanmarkkinoilla 304 RST piirun alle 3000 € / t ollut tämän kevään, alumiini 1700 - 2000 € / t.

Työstettävyys on kyllä alumiinilla hankalampaa, vaikka se onkin pehmyttä. Ruostumatonta terästä voi työstää liki samoin menetelmin kuin mustaakin, pitää vain olla paremmat terät ja hieman tarkemmat kontrollit syötöissä. Mutta vallan iisiä hommaa jopa kotiverstaassa, kunhan vain tietää vähän miten tekee, ja on oikeasta materiaalista terät. Leikkuunesteeksi kelpaa melkein mikä vain jne.

Alumiini sen sijaan vaatii aivan omat hommansa. Tavalliset terät ja hiontavälineet on välittömästi tukossa ja pilalla, ja niin on ne alumiinillekin tehdyt, jos tekee yhtään väärin. Leikkuunesteet on ihan omansa, yms. Teollisessa tuotannossa tämä tarkoittaa sitä, että alumiinille pitää käytännössä olla omat tuotantolinjansa ja cnc-myllynsä, kun melkein kaikki muu menee samoilla terillä ja nesteillä. No, tämä nyt on lähinnä ongelma pienteollisuudessa, isoilla toimijoilla ei ongelmaa tietenkään ole, kun linjoihin on joka tapauksessa mahdollisuus satsata. Johan alumiinin sahaaminen rautasahallakin on aivan vatipäistä hommaa, samoin poraaminen ja kaikki. Mulla on kyllä terät yms. valittu niin, että voin niillä tehdä halutessani myös rosteria, mutta alumiinin kanssa niillä ei tee yhtään mitään. Välillä on tullut yritettyä ja reisille se aina menee. Alumiinin hitsaaminenkin on ihan oma lukunsa, vaikka eihän se ihan iisipiisi ole rosterillakaan.

Alumiini on kyllä paikassaan erinomaista tavaraa, mutta minusta tuommoinen mylly ei ole alumiinin paikka. Hopperiin riittäisi vallan mainiosti se sinkitty pelti ja samoin siihen myllyn runkoon. Se ainakin on alumiinia halvempaa.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Su Joulu 22, 2013 12:34 pm

Kävin myös hakemassa tuollaisen myllyn, ja ensimmäisen käyttökerran jälkeen voin todeta olevani tyytyväinen. Neljä kiloa pale alea meni parissa minuutissa. Eli parinkymmenen litran satseja tekevälle täysin riittävä peli, eikä hintakaan mikään paha.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 06, 2014 11:35 am

Mitenkäs tämä mylly on käyttäjiään palvellut?
Eipä tässä ole vielä kukaan lie ehtinyt tietenkään mitään kestorasitustestiä tekemään, mutta ettei vain ole kenelläkään lauennut muutaman käytön jälkeen.

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » To Maalis 06, 2014 12:12 pm

Hyvin on pelittänyt.

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » To Maalis 06, 2014 15:46 pm

Sama täällä. Todella tyytyväinen olen ollut. Pussimäskäykseen tuo pienin asetus ainakin tuntuu passelilta ja perus mäskäimeen olen käytänyt puolivälin säätöä. Sähköporan avustuksella homma menee joutuisasti!

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » To Maalis 06, 2014 16:31 pm

Tyytyväinen olen ollut, ehkä viisi satsia takana. viis kiloa hurahtaa läpi yhdessä hujauksessa. Ja aluslevy on kätevä, kun siinä on ura joka istuu suoraan tuollaiseen muoviseen käymispönttöön.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Pe Maalis 07, 2014 11:29 am

Liityn tyytyväisten listaan. Ostin Myyrmannin myymälästä. Kokoonpanovaihe, eli suppilon kasaaminen, oli vaan tuskaista, kun sormeni ovat kuin nippu k.. iä, ja ruuvit ja mutterit taas pikkuriikkisiä. Mutta hyvin toimii mylly. Kaveri osti myös samanlaisen, eikä ole ainakaan haukkuja kuulunut. Itsellä oli aika hyppäys mukavampaan suuntaan, kun aiempi mylly on pikkuruinen yksitelainen, jossa suppilona aukileikattu limupullo, ja se lähinnä tuottaa rouhetta ja jauhetta, siinä kun tämä uusi tuottaa litistettä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 07, 2014 11:59 am

Kait se on sitten tuommoinen hommattava, kun se kerta niin hyvä on.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » To Maalis 13, 2014 14:03 pm

Aika lailla saa olutta panna jotta tuollainen mallasmylly maksaa itsensä takaisin. Jos hankintahinta on luokkaa 150 euroa (voi kait olla enemmänkin), myllystä saa ajaa lävitse 600kg maltaita kunnes (esim. Brewcatin 0,25€/kg) perimä hinta maltaiden rouhimisesta tulee katettua. Se on kaiketi keskimäärin tuollaiset 100 kpl parinkymmenen litran vierrettä :-)

Oli mulla kysymyskin - Kun Jukka mallasmyllyä mulle eilen Myyrmannissa tyrkytti:

Onko valmiiksi rouhittu mallas jollain tavalla "huonompi" kuin itse rouhuittu? Kahvin kanssahan homma on niin, että papu tuottaa parhaan aromin heti jauhamisen jälkeen ja se heikkenee ja tulee valjummaksi sitä mukaa mitä enemmän pääsee tekemisiin hapen kanssa. Ja onko sillä rouhinta-asteella jotain merkitystä (luultavasti) ja onko sitten liikkeiden toimittama mallas rouhittu jotenkin huonommin?

Noviisin kysymyksiä, mutta kaikki tämä on alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän siitä hetkestä kun maistoin 5 päivää käynyttä pussimäskäämääni Single Hop Citra -vierrettä =) Tuolloin ymmärsin, että äskettäin pullottamani Richies Golden Stag jäi näillä näkymin ensimäiseksi ja viimeiseksi uuteoluekseni. Vaikkei siinä mitään vikaa olekaan :)

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Maalis 13, 2014 14:15 pm

Onko valmiiksi rouhittu mallas jollain tavalla "huonompi" kuin itse rouhuittu?

Ei varsinaisesti, MUTTA itse rouhimalla pystyt säätämään rouhinnan kokoa omalle panojärjestelmällesi sopivaksi erittäin tarkeää jos harrastat BIAB panoja.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » To Maalis 13, 2014 14:20 pm

Kokemusta ei varsinaisesti ole mutta en kovin mielelläni itse säilöisi rouhittua mallasta pitkiä aikoja, kokonaiset maltaat säilyvät vuoden parikin ihan hyvinä. Mutta jos on mahdollisuus käydä ostamassa rouhittuna niin en näe syytä myllyn hankinnalle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 13, 2014 14:28 pm

Harrastuksen kannattavuuden laskenta on hanurista. Mutta huvitetaan nyt itseä.
40 kg säkki PaleAlea maksoi tuossa syssyllä 30€ suoraan viikkarilta, sis. bensakuluja kuskille.
40 kg valmiiksi rouhittua Viikkarin PaleAle-mallasta Brewcatilta 51,40 ilman toimituskuluja.
Jolloin tarvitsee ajaa vain 7 säkillistä mallasta, niin homma on kuitattu. Eli 280 kg. =)

Ja kyllä se kokonainen mallas toki säilyy paremmin kuin rouhittu. Mutta ei siinä niin radikaalista erosta puhuta kuin kahvin kohdalla, joka siis hapettuessaan muuttuu kitkeräksi. Tosin en tiedä, että kuinka hyvin tätä on testattu.
Valmiiksi rouhittu mallas tuskin on huonommin rouhittu, eiköhän esim. Brewcatilla ole kokolailla hyvä mylly, millä jauhaa. Varmasti 150€ myllyä parempi. Mutta sen rouhintaa ei voi säätää optimaalisen hyötysuhteen ja mäskin tukkeutumisen rajapinnan hakemiseksi, tms. Voidaan ehkä jopa päästä 250 kg kuoletusmäärään.

Mikäli mylly on kiva käyttää, maltaan rouhinta on mukavaa puuhaa. On jotenkin miellyttävämpää tehdä olutta kun rouhii maltaat itse.
Kaikki myyjät ei edes rouhi mallasta valmiiksi, josko Brewcat ja Lappo pitävät kyllä kokolailla hyvää mallasvalikoimaa. Ja nuo kaksi rouhivat vielä edullisesti, Melkko taisi viimeksi kysyessäni veloittaa yli euron kilolta rouhinnasta, humle ottaa 6 kruuua / kg viiden kilon eristä.

Mutta yhtä hyvin se olut tulee valmiiksi rouhitustakin tavarasta.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » To Maalis 13, 2014 15:54 pm

Kiitos taas kerran vastauksistanne :)

Harrastuksen hinnoittelu on todellakin offtopiccia itse harrastukselle. Jos maltaiden rouhiminen itse on se juttu josta tulee hyvä fiilis, mylly on tärkeä osa harrastusta. Kaikki on tietenkin suhteellista ja Espoosta ei juurikaan kannata lähteä maltaita maakunnista hakemaan jos ja kun paneminen tapahtuu varsin pienessä mittakaavassa. Valmiiksi rouhittu tuote on siis kerrassaan mainio. Juurikin hain Ison Omenan postista 7 kiloa maltaita pariin seuraavaan kokeiluun. Kokeilujahan nämä kaikki on :)

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Maalis 13, 2014 16:41 pm

Ja saahan niitä myllyjä tehtyä itsekin, jos haluaa säästää. Nykyiseen taisin tuhlata kympin pari, en muista mitä se luovuttajamankeli kierrätyksessä maksoi.

Mitä enemmän juot, sitä enemmän säästät :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 13, 2014 16:52 pm

Minkälaisesta mankelista teit?

Mulla on puinen mallasmylly, mutta se ei ole hyvä. Kun vinkkisi mukaan laitoin teloihin kumia, jotta molemmat telat vetää, se kyllä murskaa, mutta mikään mulla oleva kumimateriaali ei kestä kuin yhden erän murskaamisen ja sitten on jo kumit vaihdettava.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » To Maalis 13, 2014 17:08 pm

Tuli tuollainen Brewferm mylly hankittua ja aiempaa kokemusta maltaiden rouhimisesta ei ole.
Millaisia telavälejä olette käyttäneet ja kuinka paljon jyvän koko vaikuttaa lopputulokseen ja onko pyörimisnopeudella millainen merkitys?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Maalis 13, 2014 17:21 pm

Se oli tommonen Upo:
Kuva

Oli helppo projekti, ei tarvinnut kuin poistaa osia ja lentävällä vähän säätää, että sai telojen välin tarpeeksi pieneksi.

Huonoja puolia:
- telat ei ollu täysin pyöreät, piti niitäkin rälläköidä. Sai riittävän pyöreiksi.
- ontot alumiinitelat antaa periksi, jos syöttää koko telan leveydeltä. Voisi fiksta valamalla vaikka betonia telojen sisään, mutta en ole jaksanut.

Hyviä puolia:
- telojen halkaisija on iso = todella hyvä litistys, kuoret pysyy ehjinä.
- 10€ oli hintaa

Ostin toisenkin mankelin, uudemman Upon, mutta siitä ei helpolla saa tehtyä, telat on eri kokoa ja koneisto erilainen.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Maalis 14, 2014 0:10 am

Ite ostin pastakoneen 15€ prismasta ja irrotin kaikki ylimääräset telat ja vedin dremelillä pintakuviot. Ainoo negaatio et silti tulee hiki ja 10l ämpäri on liian hepponen alustana.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Maalis 17, 2014 18:25 pm

Itse olen pärjännyt hyvin Corona-myllyllä, 5 kilon huitteilla maltaita kun rouhii niin 20 minsaa yhteen soittoon rauhallisesti tai aina ohi kävellessä pari kierrosta veivistä illan mittaan. Ja säilytys sellaisessa asennossa että ruuvien säädöt eivät mene sekaisin.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Ma Maalis 17, 2014 19:18 pm

Coronan myöskin hommasin tuossa panokalustoa kasaillessa. Ekassa satsissa tuli rouhittua vissiinkin turhan hienoksi silpuksi maltaat ja suodatusvaiheessa meni mallaspatja tukkoon melko nopeasti. Tästä viisastuneena ja rouhintakarkkeutta iteroineena on pelittänyt rouhinnat vallan hyvin. Porakoneen kun tuohon nikkaroisi vielä pyörittämään myllyä niin hoituisi jo aika joutuisasti. Toki pieni jumppa on aina paikallaan, kun ottaa huomioon 15-20 litraisen olutsatsin kalorit.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”