Käymisastian koko

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Käymisastian koko

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Huhti 18, 2013 10:57 am

Ettei elämä olis helppoo niin kyselen taas yksinkertaisia.

Onko käymisastian koolla väliä?

Ajattelin kun nyt rakenteilla olevan keittimen kapasiteetti on ajateltu 40-60L tietämille. Onko ~100L käymisastia liian suuri?
Onko merkittävää haittaa jos laittaa esim 40L olutta käymään 100L tankkiin? Mietin tuota suurta ilmatilaa joka siihen tulisi jäämään tuollaisella käyvä olut vs astian tilavuus suhteella.

Kirjoista en vielä tällaista pohdintaa ole huomannut, tai ainakaan itselleni sisäistänyt.
Viimeksi muokannut Cod3, To Huhti 18, 2013 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Käymisastian koko

ViestiKirjoittaja Joppo » To Huhti 18, 2013 11:03 am

Pääkäymisen voi kyllä suorittaa isommassakin astiassa (vrt. avokäyminen), mutta pitempiaikainen kypsytys kannattaa suorittaa astiassa, jossa ilmatilaa on vain vähän.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Huhti 18, 2013 11:57 am

Vaikkakin jos toi kypsytys tapahtuu samassa astiassa, hiivat pohjaventtiilin kautta poistettuna?
Silloin siellä astiassa ei pitäis enää olla ilmaa, kun tuo hiiva on sen "piereskellyt" ulos.

Astiana ajattelen tuollaista kartiotankkia josta pohja venttiilistä voi valuttaa sitä hiivasakkaa pois. Nämä on pohdintoja tuollaisen kartio säiliön hankintaa liittyen.

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Akaa

ViestiKirjoittaja Brewcat » To Huhti 18, 2013 15:10 pm

Cod3 kirjoitti:Vaikkakin jos toi kypsytys tapahtuu samassa astiassa, hiivat pohjaventtiilin kautta poistettuna?
Silloin siellä astiassa ei pitäis enää olla ilmaa, kun tuo hiiva on sen "piereskellyt" ulos.

Astiana ajattelen tuollaista kartiotankkia josta pohja venttiilistä voi valuttaa sitä hiivasakkaa pois. Nämä on pohdintoja tuollaisen kartio säiliön hankintaa liittyen.

Juurikin noin, kunhan sulla ei ole siellä hapelle tilaa, tai jos on, niin co2 sinne tilalle. Kartiomallissa se menee juuri noin.
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 18, 2013 15:37 pm

Mitäs sinne astiaan tulee sen poistetun hiivasakan tilalle?
No tokihan tuo tilalle tuleva ilmamäärä on pieni, astian vaihdossa olut on suuremmassa kontaktissa ilman kanssa toki. Korvaava ilma (tai muu kaasu) kannattaa päästää pönttöön jostain muualta kuin vesilukon läpi, jos ei tahdo vesilukon vettä olueeseen.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ti Tammi 09, 2018 14:31 pm

Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia, miten vaikuttaa jos ilmatilaa on liikaa? Olen kerran tehnyt pilsin, jossa pidin n. 20l vierrettä 58l lasipullossa 6 viikkoa vaihtamatta astiaa välissä. Lisäksi kun vein 7 päivän jälkeen astian pariksi päivää kämppään 18-20 asteeseen breikille niin voitte kuvitella paljon se hölskyi matkalla saunasta kämppään

Lopputulos oli todella hyvä ja puhdas tasapainoinen Pils. Sen kokemuksen jälkeen olen alkanut hieman kyseenalaistamaan tiettyjä väittämiä esim. tuota hapettumista.

Onko jollain panijalla täällä kokemuksia että selkeästi liian iso käymisastia olisi vaikuttanut lopputuotteeseen negatiivisesti?

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Ti Tammi 09, 2018 22:03 pm

Luulenpa, että 20 litraa vierrettä tuottaa niin paljon hiilidioksidia, että ilmatilaan ei happea jää. Hölskyessä ei siis happea pääse ilmatilasta olueen.

Tällainen testi on kuitenkin tehty: http://brulosophy.com/2017/03/13/the-impact-of-increased-headspace-during-fermentation-exbeeriment-results/

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”