DIY vastavirtajäähdytin

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

iso-G
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi
18 tai yli: Olen

DIY vastavirtajäähdytin

ViestiKirjoittaja iso-G » Pe Marras 30, 2012 17:52 pm

Muutama satsi on tullut jäähdyteltyä vesihauteessa lavuaarissa, ja ajattelin lopettaa sen touhun (menee liikaa aikaa ja vettä). Joten hain saatanan pitkän (666cm) pätkän kupariputkea ja virittelin sen vesiletkun sisään. Tarkempia ohjeistuksia löytyy interwebistä lukuisia vaikkapa hakusanoilla "counterflow chiller". Itsellä putken ulkohalkaisija on 10mm, joten se sopii lappoletkuun juurikin sopivasti.
Koeajo takana: 5 litraa vettä lappoamalla, 100°C -> 15°C, noin 3 ja puoli minuuttia. Eli vesihanaa ei taida tarvitse pitää noinkaan isolla (ainakaan pintahiivatouhuissa).
Ehkäpä kaupallisen jäähdyttimen saisi halvemmalla ja pienemmällä vaivalla, mutta saapahan aikaa kulumaan tuollaisia näperrellessä. Ja tuokin vaikuttaa kuitenkin ihan toimivalta peliltä. Huomenna tositoimiin vierteen kanssa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: DIY vastavirtajäähdytin

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Joulu 26, 2012 22:13 pm

aikas hyvin =)

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Tammi 01, 2013 10:02 am

Ite laitoin tommosia uria kupariin, niin toimii paremmin. Öpaut puolet tehokkaampi jäähdytys kuin sileellä putkella. Ero tuntuu suurenevan, jos jäähdytysveden lämpötila nousee (kesäsin).
Kuva
Kuva

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 01, 2013 10:18 am

En aivan ymmärrä, miksi tehdä vastavirtajäähdytin, kun immersiojäähdytin on paljon helpompi tehdä ja pitää puhtaana. No ei sillä niin väliä ole.

Tuo uritus taitaa lisätä tehoa samassa suhteessa kuin putken pinta-ala kasvaa. valitettavasti puhdistettavuus kärsii, mikäli putken sisäpintakin on epätasainen.
Millä tuo ura on tehty? Tuommoinen uritettu immersiojäähdytin olisi hieno.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Tammi 01, 2013 11:29 am

Uritus rikkoo laminaariset virtaukset. Kuten Absoluuttisen Nollapisteen laulussakin jo laulettiin: " paine on virtaavan nesteen pinnalla korkeampi kuin sen keskellä" tai jotain sinne päin.

Jäähdytän vierteen kattilassa pyörteellä ja siihen ei oikein toi upotettava jäähdytin käy.

Ja on muuten sairaan nopee... noin 7 minuuttia 21 litraa kiehuvasta hanaveden lämpötilaan.

Puhtaana pidossa en ole huomannut mitään ongelmia. Vapaa virtausnopeus lähes sama kuin sileällä putkella.

Mutta jos ei oo väliä, niin mitäpä tosta? :cheers2:

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ti Tammi 01, 2013 11:52 am

Mainitsinkin juuri toisessa ketjussa, mutta immersiojäähdyttimelläkin vierre viilenee melkoista kyytiä kunhan pitää sen jatkuvasti liikkeessä sekoittamalla. Minulla kestää varmaankin jonkun kymmenisen minuuttia 28 litran kanssa Brouwlandista hommatulla kuparikierukalla (juu itse olisi tehnyt markan budjetilla, tiedän :) ).

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 01, 2013 12:13 pm

Tervetuloa Vesku foorumille, hienot on vehkeet :)

Sitten tuosta jäähdytyksestä, vierteen jäähdytyksessä lie tärkeintä saada vierre nopeasti alle 60 asteeseen, tällöin DMS:n muodostuminen lakkaa. Tosin olen nykyään sitämieltä että tuota DMS aromia taitaa olla kotimittakaavassa muutenkin hyvin vaikea saada oluseensa. Isommissa panimoissa jäähdytys kestää tunteja, whirpooleineen päivineen. Meidän hommissa taas vaikka olis vähän tehottomampikin jäähdytys niin puhutaan minuuteista. Eikä kaikki edes jäähdytä vierrettään ja silti ei tule hernekeitto aromeita.
Kohtipanimossa on myös vierteen keitossa hyvin helppo saada 10% haihtumismääriä joka ilmeisesti poistaa tehokkaammin muodostunutta DMS:ää vähäisestä vierremäärästä.

Kaupallisessa mittakaavassa Laitilan oluissahan tuota hernekeittoa löytyy (omaan makuuni liikaa) ja ne taas hoitaa keiton painekattilassa josta siis mitään ei haihdu ja tämänjälkeen on jonkinnäköinen erillinen haihdutin jonka pitäis DMS poistaa mutta ilmeisesti se ei niillä oikein toimi.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 01, 2013 13:03 pm

Absot laulaa: "Virtaavan nesteen sisällä paine on alhaisempi kuin sen pinnalla."

Tosiaan, tarkempi kuvaus laitteistostasi kyllä osoittaa vastavirtajäähdyttimen tarpeen.

Edelleen kiinnostaisi, millä ura on putkeen ajettu.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Tammi 01, 2013 13:07 pm

äyni kirjoitti:Absot laulaa: "Virtaavan nesteen sisällä paine on alhaisempi kuin sen pinnalla."

Tosiaan, tarkempi kuvaus laitteistostasi kyllä osoittaa vastavirtajäähdyttimen tarpeen.

Edelleen kiinnostaisi, millä ura on putkeen ajettu.

Törmäsin HBT:ssa Veskun viritelmiin: http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-con ... er-372659/

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Tammi 01, 2013 13:09 pm

Joo, hyvää kotiolutta saa aikaseksi ilman mitään ihme virityksiä... Mulla on vaan lähteny tämä laitepuoli lievästi sanottuna käsistä...
Hyvä blogi, DMS http://beersensoryscience.wordpress.com/tag/dms/

Täällä hyvää infoa miten isot pojat keittää/haihduttaa DMS:t veks: http://www.krones.com/en/products/wort-boiler1.php

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » Su Syys 01, 2013 10:35 am

Tuossa kun lueskelin byo.com sivustoo niin sattui silmään kiinnostava jäädytys laite. http://byo.com/stories/issue/item/2849- ... r-projects
Muistin samalalla tämän kierteisen kupariputkijäähdyttimen. Näiden yhdistelmä voisi olla aik hyvä.
Helppo puhdistaa ja hyvä jäädytysteho.

Onkos vesku sulla vielä noita kierteytys työkaluja tai ohjetta millä pääsis eteenpäin. Yksinkertaist on kierteyttää suoraa putkee kun ei tarvi senkään jälkeen sitä taivutella.

Edit: kiitos äyni korjauksistaa, muutin tähän viestiin.
Viimeksi muokannut Cod3, Su Syys 01, 2013 11:27 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Syys 01, 2013 10:48 am

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Syys 01, 2013 14:20 pm

Tulihan ne roudattua mukana, 15 ja 20mm putkille. Ajatuksena ollut vastaavan suorilla putkilla tehty, mutta täyskuparinen ja molemma putket uritettuna. On vaan jäänyt, kun ei ole keksinyt miten ton mutkan tekisi halvalla/helposti, mutta tuostahan voisi kopsata idean. Ton sisemmän putken voisi taivuttaa U-muotoiseksi niin tulis toinen pää automaattisesti.

Pari satsia nyt jäähdyttänyt immersiojäähyllä, 2 metriä 15mm kuparia uritettuna. Aika hätäseen se tuollakin satsi jäähtyy, ainakin kun pyörittelee samalla vierrettä kattilassa.

Se "työkalu" on pala kakkosnelosta johon on porattu putken kokoinen reikä sopivasti vinoon oikeissa kulmissa. Toinen kulma määrää nousunopeuden ja toinen taas kulman jossa urituslaakeri kohtaa kupariputken. Urituslaakeri on säädettävässä liikkuvassa varressa ja sillä voi sitten määrätä sopivan syvän uran. Tuli aika paljon polttopuuta ja romukupari ennen kuin sain kulmat oikein.
http://www.youtube.com/watch?v=mkQbwRAvVFY

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Syys 02, 2013 6:47 am

Sulla on kulma mitta siis mallia "sopiva"? Ei taida asteita olla ylhäällä?

--------
Tuossa suorassa putkessa on kait ajatus että sen saa jollain harjalla putsattua helposti, kun avaa vaan päästä. Jos sinne tekee mutkan niin toi ajatus ei toimi enää.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Syys 02, 2013 11:04 am

Ei ole kulmia ylhäällä, mulla oli semmonen lankun pätkä missä se oikea kulma oli, mutta se meni polttopuuksi muuton yhteydessä. Vinkkinä voisin sanoa, että puisella tangolla tulee harjoittelu halvemmaksi. Pidin puukon terää puuta vasten ja pyörittelin, sillä sai suurin piirtein oikean nousukulman ja se laakerin reunan kohtauskulma sitten "silmällä".

Jos tekee 15mm putkesta ja käyttää humalapussia keittäessä, en näe syytä miksi pitäisi mekaanisesti päästä putsaamaan, tosin eipä siitä mitään haittaakaan olisi. Jotenkin vaan on henkisesti mukavampaa, jos ei ole turhia liitoksia :P Itse putsasin joskus kun jaksoin jäähyn natriumperkarbonaatilla, kierrätin kuumaa pesuliuosta pumpulla järjestelmän läpi (pesin silloin aina koko putkiston panimosta). Kyllähän sieltä kieltämättä aina jostain välistä semmosta kuonaa irtosi, vaikka oli lähes kiehuvalla vedellä huuhdeltu, joka panon jälkeen.

Itse ajattelin lähinnä suoraa kivana siinä, että se ei vie niin paljon tilaa. Mietin silloin myös kolmion ja neliön muotoisia jäähyjä (päästä katsottuna).

Sen sisäputken voisi tehdä yhdestäkin kappaleesta, lisäisi vaan tuota ulompaa putkea aina ennen taivutusta. Kapillaarisupistusholkit vaan päihin, isot putket yhteen joko T:llä tai sitten vaan pätkällä kuparia, niin säästää. Pitäsköhän tehä...

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Syys 02, 2013 18:39 pm

No pitihän se kokeilla onnistuuko:
Kuva
Sisälmykset näkyy tuolla Lievälän Panimo-ketjussa, jos kiinnostaa. Periaatteessa tuosta voi tehdä vaikka kuinka pitkän tuolla systeemillä, mutkan taivutus vaan pitäs melkein korvata kapillaari 180-asteen yhteellä. Pitäs hommata joku vähän järkevämpi laite kuin jumalaton toho juotoshommiin, oli aika tuskaa saada läjään.

neptunus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja neptunus » Ma Maalis 10, 2014 16:17 pm

Vastataanpas tähän niin ei tarvitse uutta ketjua aloittaa.

Itellänikin on suunnitteilla jonkinmoisen jäähdyttimen rakentaminen. Kalleimmaksi osaksihan muodostuu nimenomaan tuo kupariputki, joten olen miettinyt muutamia vaihtoehtoja ja eräs kaverini ehdottikin auton jarruputkea. Materiaalinahan siinä on Cu-Ni, mutta muutoin ominaisuuksiltaan vastaa hyvin kupariputkea. Ainut mikä huolettaa, on hygieniakysymykset. Eli onko tällaista putkea käyttämällä riski siihen, että putkesta irtoaisi esimerkiksi jonkinlaisia nikkeli/kuparihiukkasia jotka vaikuttavat oluen makuun?

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Maalis 10, 2014 16:37 pm

neptunus kirjoitti:Vastataanpas tähän niin ei tarvitse uutta ketjua aloittaa.

Itellänikin on suunnitteilla jonkinmoisen jäähdyttimen rakentaminen. Kalleimmaksi osaksihan muodostuu nimenomaan tuo kupariputki, joten olen miettinyt muutamia vaihtoehtoja ja eräs kaverini ehdottikin auton jarruputkea. Materiaalinahan siinä on Cu-Ni, mutta muutoin ominaisuuksiltaan vastaa hyvin kupariputkea. Ainut mikä huolettaa, on hygieniakysymykset. Eli onko tällaista putkea käyttämällä riski siihen, että putkesta irtoaisi esimerkiksi jonkinlaisia nikkeli/kuparihiukkasia jotka vaikuttavat oluen makuun?

Itse tein alumiiniputkesta uppojäähdyttimen. Vastavirtavehkeen tekeminen olisi vähän vaikeampaa, kun juottaminen ei taida olla ihan helppoa. Taivuttaminenkin on vaikeampaa; omastani tuli ruma, mutta toimii kuitenkin.

Vedessä keittämällä alumiiniin saa nopeasti melko paksun oksidikerroksen, joka ei liukene oluen pH-alueella. Pelkän ilman vaikutuksesta oksidikerros ei muodostu yhtä paksuksi. Starsaniin ei kannattane jättää pitkäksi aikaa, eikä lipeäpohjaiseen pesuliuokseen, koska sekä riittävän hapan, että riittävän emäksinen liuottaa oksidia.

Omani on tehty 12 mm putkesta, jota ostin 6 m tangon ja taivutin paikan päällä. 20 litran satsi jäähtyy n. vartissa.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Maalis 10, 2014 16:40 pm

Ei kai noissa jarruletkuissa ole muuta vikaa kuin se, että ainakin ne mitä ite olen pidelly käsissä on liian pieni halkaisijaista.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 10, 2014 17:32 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Itse tein alumiiniputkesta uppojäähdyttimen. Vastavirtavehkeen tekeminen olisi vähän vaikeampaa, kun juottaminen ei taida olla ihan helppoa. Taivuttaminenkin on vaikeampaa; omastani tuli ruma, mutta toimii kuitenkin.

Vedessä keittämällä alumiiniin saa nopeasti melko paksun oksidikerroksen, joka ei liukene oluen pH-alueella. Pelkän ilman vaikutuksesta oksidikerros ei muodostu yhtä paksuksi. Starsaniin ei kannattane jättää pitkäksi aikaa, eikä lipeäpohjaiseen pesuliuokseen, koska sekä riittävän hapan, että riittävän emäksinen liuottaa oksidia.

Kyllä tuo sen vierteen happamuuden kestää tosiaan, mutta Fairya emäksisemmällä ei kannata tosiaan pestä alumiinia yhtään.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”