DIY vastavirtajäähdytin

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

neckfish
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: DIY vastavirtajäähdytin

ViestiKirjoittaja neckfish » To Heinä 23, 2015 18:48 pm

Itellä tommonen 5m vastavirtajäähyviritelmä. Jäähdytysteho riittää kiehuvan vierteen jäähdyttämiseksi 23C:n, eli voi mäskäinkeittimestä lasettaa suoraan käymisastiaan. Hintaa tuolle tuli abaut 60e. Halvemmallakin pääsee, jos tekee materiaalivalinnat fiksummin. Letkuna silikoniletku, joka oli vähän tyyris. Samalla viritelmällä vierteen kierrätys mäskätessä sujuu kivasti myös :cheers2:
Screen Shot 2015-07-23 at 18.36.13.png
pata ja jäähy
Screen Shot 2015-07-23 at 18.36.13.png (176.38 KiB) Katsottu 5550 kertaa

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Elo 03, 2015 20:00 pm

Onko ketään tehnyt Vesijohto pex putkesta jäähdytintä?Joku tuki keskelle ja spiraaliksi.Olis muutama laatikko 12mm pexiä?
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Elo 03, 2015 20:48 pm

masafi kirjoitti:Onko ketään tehnyt Vesijohto pex putkesta jäähdytintä?Joku tuki keskelle ja spiraaliksi.Olis muutama laatikko 12mm pexiä?

Muoveilla taitaa olla lämmönjohtavuus alle 0,5 W/mK luokkaa, kuparilla taas 390 W/mK.
Eli lämmönjohtavuus on todella heikko, jolloin lämpö siirtyy veteen paljon hitaammin.

Edit. Vastavirtajäähdyttimen ulkokuorena toiminee jos saa kupariputken pujotettua sinne sisään.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 12:38 pm

Mix siin täytyy olla letku päällä kuparissa?Mulla on kuparia ja pokkarit 12 ja 15 sta.Ja putkee on 3 m auto sopiviks pätkittynä.Mites nopeesti jäähtyy jos nostaa kattilan tai saavin esim.paljuun ja letku pohjalle antaa ns.yli vuotaa paljusta?
RDWHAHB

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Elo 05, 2015 16:45 pm

masafi kirjoitti:Mix siin täytyy olla letku päällä kuparissa?Mulla on kuparia ja pokkarit 12 ja 15 sta.Ja putkee on 3 m auto sopiviks pätkittynä.Mites nopeesti jäähtyy jos nostaa kattilan tai saavin esim.paljuun ja letku pohjalle antaa ns.yli vuotaa paljusta?
Vierre kiertää kupariputkessa ja vesi kuparin ja letkun välissä :winktoo: Itse ostin 15m 3/8 kiepin kuparia, josta ajatus tehdä jäähdytin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 18:18 pm

neckfish kirjoitti:Itellä tommonen 5m vastavirtajäähyviritelmä. Jäähdytysteho riittää kiehuvan vierteen jäähdyttämiseksi 23C:n, eli voi mäskäinkeittimestä lasettaa suoraan käymisastiaan. Hintaa tuolle tuli abaut 60e. Halvemmallakin pääsee, jos tekee materiaalivalinnat fiksummin. Letkuna silikoniletku, joka oli vähän tyyris. Samalla viritelmällä vierteen kierrätys mäskätessä sujuu kivasti myös :cheers2:

Elikä tässä jäähdyttimessä kiertää vierre padan ulkopuolella ja jäähtyy ilmajäähdytteisestikö?Itsellä olisi suunnitelmissa tehdä semmoinen missä kupari kierukka upotetaan keitto astiaan ja kierukan sisällä virtaava vesi jäähdyttää vierteen.
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 05, 2015 18:32 pm

masafi kirjoitti:
neckfish kirjoitti:Itellä tommonen 5m vastavirtajäähyviritelmä. Jäähdytysteho riittää kiehuvan vierteen jäähdyttämiseksi 23C:n, eli voi mäskäinkeittimestä lasettaa suoraan käymisastiaan. Hintaa tuolle tuli abaut 60e. Halvemmallakin pääsee, jos tekee materiaalivalinnat fiksummin. Letkuna silikoniletku, joka oli vähän tyyris. Samalla viritelmällä vierteen kierrätys mäskätessä sujuu kivasti myös :cheers2:

Elikä tässä jäähdyttimessä kiertää vierre padan ulkopuolella ja jäähtyy ilmajäähdytteisestikö?Itsellä olisi suunnitelmissa tehdä semmoinen missä kupari kierukka upotetaan keitto astiaan ja kierukan sisällä virtaava vesi jäähdyttää vierteen.

Muuten oikein, mutta jäähdytys tapahtuu vedellä, ei ilmalla. Eli kupariputkessa virtaa kuuma vierre ja sen ulkopuolella, kuparin ja letkun välissä virtaa päinvastaiseen suuntaan kylmää vettä.

Minulla on suunnittelemasi kaltainen kuparikierukka. Toimii hyvin, hieman hitaammin varmaan kuin vastavirtajäähdytin, mutta toimii kuitenkin. Ja kierukka lienee helpompi puhdistaa, jos ei muista heti huuhdella käytön jälkeen.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 18:41 pm

milläs liitoksilla tuo kupari ja letku on liitetty?Nimim.Vasta 29 vuotta putkarina. :)
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 05, 2015 18:57 pm

Ketjun aloittaja voinee laittaa setupistaan kuvia.
Mutta noin yleisellä tasolla tuntuvat ainakin jenkeissä käyttävän letkun päissä T-haarakappaleita, joista tulee sivuhaarasta vesi ja suorasta osasta tulee kupari suoraan läpi. Sitten T-haaran ja kuparin väli tiivistetään, joko juottamalla tai sopivilla tiivisteholkeilla. Minulla on DIY oluthana minikegiin, jossa on vastaava T-haaraviritys. Siinä tulee sivusta CO2-kaasu ja toisesta haarasta tiivisteholkin läpi olutletku.

edit 15.9.2017 törmäsin sattumalta vanhaan postaukseen ja totesin olleeni kirjoitushetkellä luultavasti humalassa typojen määrästä päätellen --> korjattu
Viimeksi muokannut BrewZealot, Pe Syys 15, 2017 21:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 19:04 pm

Joo tajusin kiitos. :)

Edit:Tässä on aika hyvä esimerkki, https://www.youtube.com/watch?v=DVf-lTFpR2c ,

Tuo tarttee sitten pumpun joka liikuttaa vierrettä.Kävisikö semmoinen porakoneeseen liitettävä siirto pumppu.Olisi 1:semmoinen joku volframi pesällä.Emäntä tankkas pensa chevyyn tiisselii ni piti siirrellä.Mut olsi ainakin kestävä ja sen perssiisseen lidlin parkside porakone jossa säädettävä kierros luku.Ja sit portalin kattilaan hana n.5 cm pohjasta. :jee: Heureka olen keksinyt pyörän 8<>Ja eikös keiton aikanakin kannata kierrättää vierrettä että pysyy lämmöt tasasena?
Viimeksi muokannut masafi, Ke Elo 05, 2015 21:22 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 05, 2015 19:35 pm

Juu, vastavirtajäähy tarvitsee pumpun vierrettä varten. Halpoja sähköpumppuja saa kympin pintaan kiinasta, laatu vaihtelevaa. Porakonepumppu käynee? Mutta puhdistuksen kanssa kannattaa olla tarkkana jos dieseliä siirtelet samoilla vehkeillä! :lol:

Keiton aikana ei tarvitse kierrättää, ellei tee whirlpoolia tai muuta viritystä. Mutta jos mäskää esim. vastuksen kanssa kattilassa, niin sitten kierrätys on tärkeää.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 21:07 pm

Yhden kerran käytetty polttoaineen siirtoon.Jos siirtelis vaikka starsani liuosta ja vaikka kiehuvaavettä. jne.
RDWHAHB

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ma Syys 14, 2015 22:30 pm

Kuvia omasta jäähdyttimestä:
Kuva

Speksejä: 10m - 8mm kupariputkea jonka päähän juotettu 10mm jatkokset, T-Kappale jonka päädyissä on kuparitulppa johon porattu reikä 10mm putkelle ja lopulta putki juotettu kiinni. Letkuna toimii 16mm ToppAir letku. Neste kiertää Bilteman venepumpulla ja jäähdytysnopeus on kiehuvasta -> 16 asteiseksi, kun pumpulla pumppa vierrettä ja jäähdytysveden pitää minimissä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 15, 2015 7:36 am

Mitä etuja ja haittoja vastavirtajäähdyttimella on verrattuna immersiojäähdyttimeen?

Ihan mutuna heittäisin:
Vastavirtajäähy:
+ tehokkaampi?
+ ei suttaa panotilaa
- vaatii pumpun
- kalliimpi hinta / vaikeampi rakentaa
- vaikeampi puhdistaa? Onko kontaminaatioriskiä?

Uppojäähy:
+ halvempi
+ helppo rakentaa
+ helppo puhdistaa
+ ei vaadi pumppua
- tehottomampi?
- tiputtelee vierrettä lattialle

Mitä mieltä molempia käyttäneet ovat? Ovatko arveluni pielessä?

Moni noista on toki subjektiivista. Puhdistus ei liene kummassakaan ongelma jos heti puhdistaa mutta jos sattuu unohdus, voi vierrettä jämähtää putken laitoihin. Pumppu ei ole kynnyskysymys jos muutenkin käyttää vierteen kierrätykseen pumppua. Tehokkuus lienee se tärkein motivaattori monelle vastavirtajäähdyttimen väkertelyyn ja helppous immersiojäähdyttimen kohdalla?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 15, 2015 8:50 am

Tuskin vastavirtajäähy on merkittävästi tehokkaampi. Tuosta Ingenjörin jäähdytysnopeus-lauseesta unohtui vierteen määrä ja jäähdyttämiseen kulunut aika, niin on vaikea arvioida. Ilmeisesti tarkoitettiin kertaläpäisyllä, mikä ei kuitenkaan oikein kerro vertailukohtaa, koska menetelmät on eri. Jos sanotaan, että 20 litraa kiehuvaa vierrettä jäähtyy 16°C kahdeksassa minuutissa, niin tuloksia voidaan verrata toisiinsa.
Mutta sekä vastavirta-, että immersiojäähdyttimessä on samalla tavalla vesi ja vierre kupariputken kahta puolen. Merkittävää on virtausnopeudet ja putkien pinta-alat. Erilaisin pinnanmuokkauksin tehoa saa kasvatettua. Vastavirtajäähdyttimen etuna on vierteen jatkuva liike, mutta sitä immersiojäähdytintäkin voi liikutella vierteessä.
Minusta sen etu on lähinnä siinä, että vastavirtajäähdytin toimii helpommin wihrlpool-systeemien tms. kanssa ja siinä, että insinöörihenkinen saa askarrella vähän vaikeampaa (tämä ei ole pilkkaa, osuu myös itseeni useammin kuin ei.)
Kun sinne sisäputkeen kuitenkin jää vierrettä, niin yhtä lailla siinä on sotkemisen vaara kuin immersiojäähdyttimessäkin.

Vastavirran miinuksiin saa lisätä erillisen desinfioinnin vaatimuksen.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Loka 13, 2015 21:39 pm

Tulee nyt jäljessä, mutta 3l/min on virtaus vierteelle ja suuri ero tuli veden kulutukselle, koska kyseessä oli 8mm kupariputki ja 16mm letku. Hinnasta sen verran ettei tuo ollut kuin letkun verran kalliimpi (1,70€/m) +liittimet. Tehosta ja vertailusta jos puhutaan niin tuo sama määrä kuparia immersiokäytössä vie sen 20-30min niin säästöä on ehkä 10-15min, mutta käyttömukavuus on toinen, kun tietynlainen vahtiminen ja jäähdyttimen hämmentämin jää välistä.

matia-s
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nousiainen

ViestiKirjoittaja matia-s » Su Marras 01, 2015 11:44 am

Olen tässä miettinyt jäähdyttimen rakentamista. Haluaisin käyttää Hop Back humalointia, joten olisiko vastavirtajäähdytin sitten paras/ainoa valinta?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Syys 07, 2017 10:03 am

Saisko Veskun virityksistä kuvia tai videota, kun vanhat eivät ole enää toiminnassa?

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”