PID lämmönsäätimistä

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

veekasi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Raisio
18 tai yli: Olen

Re: PID lämmönsäätimistä

ViestiKirjoittaja veekasi » Su Joulu 13, 2015 17:31 pm

Sinulla lieneen tuommoinen. http://www.ebay.com/itm/AC-DC12-24V-Dua ... SwIBBUbYHI
Näyttävät olevan suurinpiirtein samanhintaisiakin.
Kumpi on järkevämpi 12-24v vai 230v.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Joulu 14, 2015 0:10 am

Kumpi vain tuntuu enemmän omalta.
Itse halusin tehdä pienempi volttisen pidiboksin kun olen noviisi sähköjen kanssa. Ssr on eri laatikossa jota tuo pidi sitten ohjaa.
Samassa boksissa pidin kanssa on 12/24v pumpun ohjaus niin menee saman virtalähteen kanssa ilman ylimääräisiä virran muunnoksia.
Ehkä turha neuroosi, mutta saanpahan yöni nukutta paremmin.
230v pidejä on varmaan täälä käytetty enemmän, enkä kyllä ole kuullut kenenkään vielä itseänsä teloneen.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Ke Maalis 09, 2016 13:22 pm

Minkä tehonen vastus sinulla Ossis on? Ite menin kans ostamaan vahingossa tuon 12-24 v PIDin, ja nyt en ihan tiiä millä minä sen seinään kytken. Tarviiko siinä nyt eri virtalähteen vastukselle ja PIDille? Eli kaksi johtoa seinään?
Vai onnistusko ottaa valovirta seinästä, ja siitä jakaa 12 v hakkurivirtalähteeseen ja 220v vastukseen? Ja kuolla sähköiskuun testaillessa?
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Maalis 09, 2016 13:49 pm

Kuoleman pelko on tervettä, kun elektrodien kanssa pelleillee. :D
Mulla on oma virtalähde pidille (ja kierrätys pumpulle), Vekoy:lta tilattu: Hakkuriteholähde 24Vdc 1,3A 30W
'Vastuksena' mulla on sitten 2kw sähkökattila, jota tuo pidi ohjaa SSRn avulla. Toiminut ihan ok, ei ehkä ihan niin reaktiivinen kuin suora vastus vierteessä, mutta riittävän tarkasti pelaa.
Se missä kohtaa jakaa tuon seinästä tulevan virran on varmaankin itse päätettävissä. Minä halusin pitää 240v virran kaukana pidin laatikosta, niinpä sille ja SSRlle menee omat sähköt jaetusta jatkojohdosta. Jos taas teet yhden laatikon jossa kaikki tekniikka on varmaan kätevämpää viedä sinne valovirta sisään ja jakaa siellä sisällä sitten pidille 12v hakkurin avulla.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Ke Maalis 09, 2016 17:16 pm

Meinasin mahollisimman vähillä johdoilla ja laatikoilla päästä, taidan jakaa pidin kanssa samassa boksissa tuon virran. Samalla saa tosiaan 12 v pumpulle sen virran sieltä. Minulla on kans tuo SSR eli sen kautta saa sitte riittävästi sähköä vastukselle. Ei tarvii ihan tupakansytyttimellä 30 litran satseja keitellä. :)
Kiitos vastauksesta.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Maalis 17, 2018 10:26 am

Tuolla mun pidillä ei vissiin saa kuin lämmityksen hoidettua? Jäähdytystä ei saa ohjattua?

Odotettelen vielä kiinasta stc-1000:ta saapuvaksi. Tuosta pidistä ei taida olla siksi aikaa korvaajaksi jääkaapin lämpötilojen ohjaamiseen?
Malli on RKC REX-C100FK02-V*AN, 240V sisääntulolla ja SSR-ulostuksella.
Koitin ohjeläpyskää lueskella ja sen perusteella taitaa olla vain lämmitykseen soveltuva, mikäli yhtään oikein tulkitsin.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Maalis 17, 2018 10:48 am

Jos haluaa selkeän ja helppokäyttöisen niin toi stc-1000/kloonit on ns paras vaihtoehto,itsellä on myös tollanen rex -c1100 mallikin mutta vaatii jo melkein insinjöörin tietotaitoa että sen kaikkia konffiksia tajuaa ;-)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Maalis 17, 2018 10:59 am

Stc on tulossa, mut tässä kiinan postia odotellessa yritän keksiä, olisiko mistään jo käytössä olevasta korvikkeeksi että saisi käymislämpöjä säädeltyä.
Mitä konffaamiseen tulee niin olen kyllä insinööri, mutta ilmeisen väärällä alalla. Hetken aikaa saa aina raapia päätä tuon PIDin käyttöliittymän kanssa! :D

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”