PID lämmönsäätimistä

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

PID lämmönsäätimistä

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 07, 2012 14:42 pm

Moikka vaan kaikille.

Keittokattilaa tässä kaverin kans duunaillaan ja edullista PID-systeemiä pitäs saada aikaseksi. Oliskos immeisillä kokemusta jostain 2-3kW ulostulolla (tai releohjauksella) varustetusta systeemistä joka sopis mäskäykseen ja keittoon. Kaatelin noita Mayer-vastuksen systeemejä mutta siellei ollut hintoja. Uppovastusta aateltiin tuon nokkaan.

Ajatuksena oli laittaa moinen vastussysteemi antureineen peltiseen muurikattilaan ja eristää se polyuretaanilla ja/tai lasivillalla. Lisäksi pohjalle sekoitin. Mäskit on sitten pussissa.

Suosituksia, ideoita, jne otetaan vastaan.

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

Re: PID lämmönsäätimistä

ViestiKirjoittaja suregork » Pe Syys 07, 2012 15:11 pm

Itellä on tälläinen kombo:
PID+SSR: http://www.ebay.com/itm/100-240VAC-Digi ... 4ab1f24830
PT100-vastus: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 0998241338
Lämpövastus: http://www.ebay.com/itm/Camco-02913-Scr ... 0484587723

Hyvin on ainakin toiminut tähän asti :) Kestää noin 30 min lämmittää 45 litraa vettä mäskäyslämpötiloihin, ja 30 min lisää saadaa vierre kiehuvaksi..

Kartza
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kartza » Ke Syys 19, 2012 13:36 pm

Kiinostus kasvoi.

Minkälailaisessa astiassa sinulla on kiinni lämpövastus ja miten olet saanut kiinnitettyä sen astiaan?
Minkä tehoinen se on, kun lämmittää noin hyvin?

Onko lämpötilan säätö toiminut moitteetta, minkälainen lämpötila toleranssi on tuossa säätimessä?

Tuliko anturin mukana kiinnitys mutteri, kun kuvassa ei näy?
Tiivistitkö sen jollain?

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » To Syys 20, 2012 20:19 pm

Astiana käytän Saksasta tilattu 50L rosterikattila. Lämpövastukselle (3500W) tilasin 1" NPT-mutterin ebaysta. PT100 vastukselle en tarvinnut mutteria, koska se on kiinni T-kappaleessa kattilan alapuolella.
Lämpötilan säätö toimii hyvin. Alussa se ampuu helposti yli, mutta noin 10 minuutin kuluttua lämpötila tasantuu. Mäskäyksen aikana minulla on myös pumppu käytössä, joka kierrättää vierteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Syys 20, 2012 23:09 pm

Moi

Tuossa linkin PID:ssä ei taida olla ajastinta?
Onkos kenelläkään käytössä ajastimellista versiota, sais ohjelmoitua tuon mäskäys ohjelman kerralla?

-K

Kartza
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Kartza » Pe Syys 21, 2012 11:24 am

Hienon näköinen peli.

Johtuisko lämmön ampuminen, lämpö anturin paikasta?
Ajattelin kun se on vasta tuolla kattilaan takaisin päin menevässä kohdassa?
Lämpö tasaantuu pikkasen myöhässä vai oisko se ton lämpövastuksen jälkilämpöä?
Saatko sitten kun lämpö on tasaantunut, pysymään 1 asteen toleranssissa pelkällä säätimellä?

Hommasin kans samanlaisen pumpun, mutta minulla ongelma tulopuoli tukkeentuu ja ei saa vierrettä pumpulle.
Minulla on pesukoneen vesiletkun sukka suotimena.
Käytätkö välipohjaa vai onko pumppu pienellä jännitteellä?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Huhti 30, 2013 10:10 am

Itsellä on myös tämä samainen pid http://www.ebay.com/itm/100-240VAC-Digi ... 4ab1f24830
Tässä ja muidenkin valmistajien säätimissä tuntuu olevan sama ongelma, että lämpötila menee aluksi yli ja vasta ajan kanssa tasaantuu, mutta ainakin itsellä pitää silti noin puoli astetta aseteltua ylempänä. Onko kukaan löytänyt tähän ratkaisua? Tuntuu kummalliselta että miksi lämmitys jatkuu,vaikka säädin näyttää, että aseteltu arvo on saavutettu...

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Huhti 30, 2013 11:52 am

Jaa siis että jos
PV (prosessi arvo) näyttää 65 ja
SV (set value/ säätöarvo) on vaikka 64, niin siltikö se PID:n "out" valo palaa, eli ts. vastus on päällä ? Noin ei ainakaan pitäisi tapahtua.

Yliheittohan on toki normaalia, systeemissä on termistä massaa/ hitautta lämpönturissa riippuen paikasta/lämpötilagradientteja etc.. senverran että sillähetkellä kun lämmitys katkaistaan nousee lämpötila silti vielä jonkinverran.
PID säätimen parametreillä yritetään optimoida se kuinka nopeasti haluttu lämpöarvo saavutetaan. Pieni yliheitto + lämpötilan tasaantuminen on yleensä aina parempi, verrattuna siihen että tehoa alettaisiin laskea merkittävästi ennenkuin haluttu lämpötila saavutetaan, jolloin saavutetaan just se lämpötila ilman yliheittoa mutta toisaalta lämpötilan saavuttaminen kestää kauemmin.

Siinä on tuo Auto adjustement feature joka pitää ajaa läpi (ja vaikka muutamaan kertaan) että parametrit on edes auttavasti kohdallaan:

3/ First operate theAuto adjustment, pressAT key 2 second, SV display blinkAT, finally into PID control
mode. Press theAT key 2 second to abandonAuto adjustment.
4/ If successful the firstAuto adjustment, can not useAT key forAuto adjustment again. It need change
function setting Ctrl to 2 to operated again.
5/Auto adjustment needs from few second to few hour.

ai perkule noita kiinalaisia ohjekirjoja taas, itselläni kun ei ole tuota PID:iä niin en osaa arvata että mitä tuossa lukee :P mutta jotenkin tolleen se tarttis tehdä.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Huhti 30, 2013 12:23 pm

Juuri noin tuo tekee. Out ei pala jatkuvasti, ja alkaa katkomaan jo ennen asetettua arvoa, mutta kuitenkin käyttää pätkissä lämmitystä päällä, niin että lämpötila nousee 3-4 astetta asetellun yli.
Tuota auto adjustment säätöä en päässyt tekemään alussa ku säädin ei reagoinut noissa ohjeissa oleviin komentoihin. Varsinaisiin parametri-asetuksiin kyllä pääsin jossa vaihdoin esim. anturityypin, mutta Auto adjustment ei onnistunut. Täytyy kokeilla vielä tänään uudelleen.

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » To Loka 16, 2014 12:06 pm

Lainaan nyt vaikka tätä topikkia.

Tilasin kiinasta Rex-c100 PIDin ja SSR-releen. Paketti saapui eilen, mutta toisin kuin tuotteen kuvauksessa mainittiin, PID onkin relay -ulostulolla. Onneksi fiksut panomiehet ulkomaisilla foorumeilla ovat keksineet, että laitteen sisällä olevan mekaanisen releen voi yksinkertaisesti poistaa, ja vetää johdot suoraan SSR:ään. Valitin kuitenkin asiasta myyjälle, ja sain rahat takaisin PIDistä, eli nyt minulla on käytännössä ilmainen pidi.

Etsiessäni tietoa kyseisestä laitteesta, törmäsin kertomuksiin lämpöanturin tyypin vaihtamisesta. Eli koska vastaavasta laitteesta on eri versioita, voisi laitteen teoriassa ohjelmoida ymmärtämään PT100 -anturia k-tyypin sijaan. Onko kukaan täällä kokeillut vastaavaa? Kokeilisin itse heti, mutta ilmeisesti laitteessa pitää olla kiinni pt100 anturi, jotta muutokset voi tehdä.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Pe Marras 14, 2014 12:23 pm

Onko kellään tietoa, oisko missään tai kenelläkään esim blogissa simppeliä ohjetta PID-kontrollerin jääkaappipakastimeen liittämiseen? Käymislämpötiloja tekis mieli kontrolloida tarkemmin, eikä huvita alkaa jatkuvaa säätöä kylmälaukkujen ja -kallejen kans.

Etsinnässä ois siis ohje, jota tyhmä ja elektroniikkaa osaamaton ymmärtää, tai ainakin osaa seurata.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 14, 2014 12:48 pm

Jääkaapin ja pakastimen kompura ei kestä pidin lyhytsyklistä päälle- ja poiskytkentäsarjaa.
Kylmälaitteet toimivat käymiskaappina riittävällä tarkkuudella yksinkertaisen termostaatin kanssa. STC-1000 on aika monella käytössä, ja tuossa ketjussa taitaa olla useampaankin kertaan ollut puhetta kytkennöistä.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Pe Marras 14, 2014 14:46 pm

Selviö, koitanpa hieman perehtyä asiaan. Kiitös.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Marras 18, 2014 1:45 am

Sain tänään vihdoin oman BIAB -laitteiston valmiiksi. Kaikki toimii hyvin, mutta tuli mieleen että voiko pidiä pitää päällä keiton aikana?
Tällä hetkellä minulla on on-off-on keinukytkin PIDin ja SCR -himmentimen välissä niin, että SCR:n ollessa päällä, virta ei kulje enää releestä vastukseen. Pid jää kuitenkin päälle. Olen kuitenkin lukenut PIDin "oppimiskyvystä", ja tuli mieleen että PIDin päällä oleminen keiton aikana voi sekoittaa laitteen toimintaa. Vai tapahtuuko tuo oppiminen pelkästään autotune -tilassa?
Ei pidistä keiton aikana varsinaisesti mitään hyötyä ole (anturi on pumpun yhteydessä ja pumppu ei ole päällä keittäessä, joten lämpötilaa ei voi seurata), mutta jäähdytyksessä se olisi mukava pitää päällä lämpötilan seuraamista varten. Vai hämmentääkö jäähdytyskin mahdollisesti pidiä?

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » Ti Marras 18, 2014 7:48 am

Voit pitää päällä. Lämmönsäätimen kalibrointi tapahtuu ainoastaan autotune-tilassa.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Ke Tammi 14, 2015 17:21 pm

äyni kirjoitti:Jääkaapin ja pakastimen kompura ei kestä pidin lyhytsyklistä päälle- ja poiskytkentäsarjaa.
Kylmälaitteet toimivat käymiskaappina riittävällä tarkkuudella yksinkertaisen termostaatin kanssa. STC-1000 on aika monella käytössä, ja tuossa ketjussa taitaa olla useampaankin kertaan ollut puhetta kytkennöistä.

Kuinkahan lyhytsyklisen lämmönsäädön jääkaapille uskaltaa asettaa esimerkiksi universaalitermostaatilla ilman, että rikkoo jääkaapin kompuraa? Tai, kuinka lyhytsyklistä _ei_ kannata yrittää?

Oletetaan, että tietyn oluen opitimaalinen käymislämpötila on 17 astetta. Onkohan käymislämpötila tarpeeksi tarkka, jos termostaatin asettaa viilentämään jääkaappia aina, kun anturin lämpötila menee yli 17,5 asteen, ja sammuttamaan jääkaapin aina kun lämpötila on viilentynyt 16,5 asteeseen?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 14, 2015 17:34 pm

Jos jääkapin ilman lämpötila heittelee asteen verran, niin sen nesteen lämpötila ei heittele likikään astetta. Aivan varmasti asteen hystereesillä saat riittävän tarkan käymislämpötilan.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Ke Tammi 14, 2015 17:53 pm

Jees, hyvä tietää. Sitten pidän sen suosiolla tuossa asteen tarkkuudessa.

veekasi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raisio

ViestiKirjoittaja veekasi » Su Joulu 13, 2015 16:52 pm

Toimiiko Inkbirdin ITC-100VH pt100 anturin ja ssr:n kanssa yhteen?
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-Dual-PI ... SwAL9UbX9~

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Joulu 13, 2015 17:12 pm

Kuvauksesta kun lukee:
- sensoreista löytyy pt-100
- v=ssr
- h=100-240v

Itsellä tuosta 12-24v versio ja ssr sekä pt100 toimii.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”