Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja Masennus » To Heinä 17, 2014 19:11 pm

Ingenjör kirjoitti:
Kotipanimo1 kirjoitti:Mäskäyshommia aloittelemasa, täällä on paljon llut puhetta brewfermin 27L kattilata. Laittaisinko sen ja ostan muut tarvittavat erikseen, pussimäskäystä lähinnä aluksi kai harrastaisin..

Löysin myös brewfermin valmiita settejä,missä corona mallasmylly, vierteen jäähdytin, kattila yms..hinta noin 600€

Kegitys settiäkin olen katsellut, pari 19l Cornelius kegiä olisi mukava apu pulloralliin. Näyttää tämäkin harrastus lähtevän käsistä aika helposti :lol:

Raha tosin ei kasva puissa, jospa ensin siirtyisi uute oluesta mäskäämiseen :roll:

En tiedä onko tekstini siulle tuttuja, mut jos raha ei kasva puussa, haluut päästä semi helpol ni toi Brewfermi ei tuollaisenaan toimi. Siinä kun termostaatti on aikasta lailla susi ja 21l satsille se jää helposti pieneksi. esim rosterikattila joka on suurempi kuin 27l, Pid ohjain ja ~2kW vastus ois kustannustehokkaampi ratkaisu ja homma pysyis viel lapases. :D :cheers2:

Itselle ei ole tekstisi(vielä) kovin tuttuja mutta eiköhän nuo kohta ole :cheers2: Asialliselta meiningiltä näyttää foorumin touhut. Mitä meinaat tuolla jos ei halua päästä helpolla? Itselle on aikamoinen ongelma tällä hetkellä tuo "osta 30l kattila ja keitäppä sillä", tekisi mieli hommailla esim. http://www.lappo.fi/product/354/aloitussetti-brewferm-mx. Mitäs olette arvon herrasmiehet mieltä paketista? Mitä puuttuu, miksette itse hommaisi(lähinnä tuo keittopuoli kiinnostaa kovasti kun ei tosiaan huvittaisi ostaa syystä X isoa kattilaa ja koittaa mahduttaa sitä levylle, ellette saa vakuuteltua minua) tälläistä, mitä en voi tehdä tällä ja mitä voin? pros and cons? :jee: Itseä kiinnostaa nyt helppo- ja pitkäkäyttöisyys. Kyseinen setti liian kallis paska? Pitäisikö vääntää esim. http://www.lappo.fi/product/455/lammity ... aysastiaan ja siihen joku noista alle sadan euron seteistä vai? Vai pitäisikö samantien sijoittaa johonkin (mihin?) muuhun kuin muovisiin käymisastioihin? Paljon kysymyksiä!

Oliko foorumeilla jotain "valmispaketteja" ehdotettu aloitteleville, en ainankaan itse törmännyt moisiin.

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » To Heinä 17, 2014 21:54 pm

Tuosta kattilasta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta uskoisin olevan ihan passeli aloitussetiksi. Ainoa, minkä vaihtaisin, olisi tuo vierteenjäähdytin, joka on aika ankea puhdistettava (vierrepuolelta), ellei tuota saa purettua täysin atomeiksi. Eniveis melko vaivalloista verratuna esim perus kuparikierukkaan perustuvaan uppojäähdyttimeen. Muistaakseni joku täälläkin foorumilla oli noita levylämmönsiirtimiä kironnut kotikäytössä. Toki käyttötavallakin on vaikutuksensa: jos nuo puhdistaa heti käytön jälkeen huolellisesti, voivat toisaalta kestää pitkäänkin käytössä.

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » Pe Heinä 18, 2014 9:27 am

Ingenjör kirjoitti:
Kotipanimo1 kirjoitti:Mäskäyshommia aloittelemasa, täällä on paljon llut puhetta brewfermin 27L kattilata. Laittaisinko sen ja ostan muut tarvittavat erikseen, pussimäskäystä lähinnä aluksi kai harrastaisin..

Löysin myös brewfermin valmiita settejä,missä corona mallasmylly, vierteen jäähdytin, kattila yms..hinta noin 600€

Kegitys settiäkin olen katsellut, pari 19l Cornelius kegiä olisi mukava apu pulloralliin. Näyttää tämäkin harrastus lähtevän käsistä aika helposti :lol:

Raha tosin ei kasva puissa, jospa ensin siirtyisi uute oluesta mäskäämiseen :roll:

En tiedä onko tekstini siulle tuttuja, mut jos raha ei kasva puussa, haluut päästä semi helpol ni toi Brewfermi ei tuollaisenaan toimi. Siinä kun termostaatti on aikasta lailla susi ja 21l satsille se jää helposti pieneksi. esim rosterikattila joka on suurempi kuin 27l, Pid ohjain ja ~2kW vastus ois kustannustehokkaampi ratkaisu ja homma pysyis viel lapases. :D :cheers2:

Moro!

Olen mie katsellut tuota sinun päiväkirjaa jonkin verran, pitää tutkia tarkemmin. Paljonko tuo pid ohjain ja vastus kustantaa, ja onko kuinka vaikea rakentaa käyttövalmiiksi? Kustannustehokkain ratkaisu toki parhain olisi. Satsit tosiaan tulee olemaan sen 20-23L

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Heinä 18, 2014 9:31 am

Tässä ketjussa on jo aiemminkin mainittu tämä, mutta laitan vielä uudestaan http://www.ebay.de/itm/Kochstar-WarmMas ... 1205910034
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta käsittääkseni noita on käytetty mäskäyshommissa, ja vastaavan näköinen laite, ellei jopa täysin sama, löytyy oluttarvikeliikkeistä tuplahinnalla. Kannattaa tutkia tuon vaihtoehdon toimivuus. Toki tuossakin tulee koko vastaan, kun aletaan tekemään 20L satseja. Eli jos mielit kegehin siirtyä niin kyllähän ne olis kiva täyteen saada.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Heinä 18, 2014 17:32 pm

Kotipanimo1 kirjoitti:
Ingenjör kirjoitti:

Moro!

Olen mie katsellut tuota sinun päiväkirjaa jonkin verran, pitää tutkia tarkemmin. Paljonko tuo pid ohjain ja vastus kustantaa, ja onko kuinka vaikea rakentaa käyttövalmiiksi? Kustannustehokkain ratkaisu toki parhain olisi. Satsit tosiaan tulee olemaan sen 20-23L

Pidin saa noin 15€ toimitusaika ~1kk (ebay) Vastus max 30€ jos ottaa esim tuolta brewcatiltä(ebay voi olla myös kova sana tälle ). Sit kannattaa hommata asennuslaatikko johon tuon PID;in laittaa kiinni (25€ Biltema) Ja jototarvikkeet maksaa jonkun 15€ (biltema).

Tuon laitoksen kasaaminen on aikasta lailla helppoa. Pid Ohjaimen hankinnassa kannattaa kiinnittää anturiin huomiota ettei ota esim liian pientä anturia (minä tein tämän virheen ensin).

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » La Heinä 19, 2014 10:24 am

Onko tämä kontrolleri sopiva?

http://www.ebay.com/itm/100-240V-Digital-PID-Temperature-Controller-max-40A-SSR-K-Thermocouple-Probe-/161179236477?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item258707f87d

Löytyi ebaysta myös vastuksia laaja valikoima, vaikka minkä muotoista.. olisiko tästä mihinkään?

http://www.ebay.com/itm/Tubular-Bundle-Water-Heater-Spiral-Electric-Tube-Heating-Element-AC-220V-3KW-/310839447227?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item485f798ebb

Jos vielä saapi vinkkiä asennus ongelmissa, niin toki mie tilaan osat ja koitan saada toimivan kattilan :D

Onkohan tuossa linkin kontrollerissa sopiva anturi?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Heinä 19, 2014 18:24 pm

Vastuksesta sen verran että se on täysi painajainen puhdistaa. Mahdollisimman helposti harjattavissa oleva vastus on pop. Myöskin jos pintamateriaali on terästä tms niin luulisi olevan helpompi pitää puhtaana.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » La Heinä 19, 2014 18:49 pm

Itsellä muutama tälläinen http://www.ebay.com/itm/Electrical-Elem ... 27d782104a
Helppo asentaa ja puhdistaa eikä ole vielä vierre vastukseen palanut. Hienosti rolling boill n.50l., tosin ajan säästämiseksi avitan 3kw:n sauvalla alkuun.

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » Su Heinä 20, 2014 11:58 am

Kiitti vinkeistä,enhän mie puhdistusta juurikaan osannut ajatella :oops:

Onko 2 vastusta yhtä helppo asentaa? Entä olisiko vähintään 2,5kw vastus teholtaan hyvä, riippuu toki myös kattilan koosta? Kai nämä kyselyt vähentyy,kun jotain tolkkua asiasta saa lisää :lol: Ei kannata summassa mennä tilaamaan tuota kontrolleria ja vastuksia..

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Su Heinä 20, 2014 13:50 pm

Ihan termodynaamikan perusyhtälöillä jos laskee, niin esimerkiksi 20 litraa vettä 10-asteisesta kiehuvaksi (90 asteen delta-T) vie vaikkapa perus 2,4 kW vastuksella sen ~52 minuuttia, kun ei huomioida lämpöhäviöitä kattilasta. Lämpömäärä Q = Cp * m * dT, vaadittava aika siis tavoiteltu lämpömäärä Q / tuotu teho P, eli tässä tapauksessa ( 20 kg * 4,12 kJ/kgK * 90 K ) / 2,4 kW = 3090 s = 52 min.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Heinä 20, 2014 16:59 pm

kannattaa laittaa 10A sulakkeen taakse niitä vastuksia niin on helppo sijoittaa vaikka roikan päähän. Jos on varmasti tiedossa voimavirtapistorasia ja sopiva edullinen jatko/kytkentäjohto niin sitten yhdellä johdolla koko hökötys. kaksi 2300w vastusta on parempi kuin yksi 3600w. Tarvittaessa kaksi 2300w vastusta lämmittää keitoksen nopeasti kiehumispisteeseen ja sen saavuttamisen jälkeen lämpötilan sääteleminen on helpompaa.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Heinä 22, 2014 1:34 am

Kotipanimo1 kirjoitti:Onko tämä kontrolleri sopiva?

http://www.ebay.com/itm/100-240V-Digital-PID-Temperature-Controller-max-40A-SSR-K-Thermocouple-Probe-/161179236477?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item258707f87d

Löytyi ebaysta myös vastuksia laaja valikoima, vaikka minkä muotoista.. olisiko tästä mihinkään?

http://www.ebay.com/itm/Tubular-Bundle-Water-Heater-Spiral-Electric-Tube-Heating-Element-AC-220V-3KW-/310839447227?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item485f798ebb

Jos vielä saapi vinkkiä asennus ongelmissa, niin toki mie tilaan osat ja koitan saada toimivan kattilan :D

Tuo controlleri on hyvä, ja anturi on vähän mitä sattuu.. :D Miulla on näitä nyt käytös(yksi varalla jos sattusin rikkomaan toisen) http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-Tempe ... 19e2c8f1d1

Toi vastuksen putsattavuus on hiton hyvä pointti!

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ti Heinä 22, 2014 6:37 am

Ingenjör kirjoitti:

Tuo controlleri on hyvä, ja anturi on vähän mitä sattuu.. :D Miulla on näitä nyt käytös(yksi varalla jos sattusin rikkomaan toisen) http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-Tempe ... 19e2c8f1d1

PT100 anturi tosiaan parempi näille lämpötiloille, ja tuohon kontrolleriin ei kai käy kuin termopari.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Heinä 22, 2014 11:15 am

Jra kirjoitti:
Ingenjör kirjoitti:

PT100 anturi tosiaan parempi näille lämpötiloille, ja tuohon kontrolleriin ei kai käy kuin termopari.

Kyllähän tuohon kyseinen anturi käy..

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 22, 2014 11:48 am

Eipä käy. Tuo kontrolleri ymmärtää vain K-anturia, pt100 tarvitsee eri mallin.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Heinä 22, 2014 11:51 am

No en tahdo tehdä tästä eipäs juupas keskustelua, mutta jos tuossa on kyseessä REX-C100 Pid ohjain (Löytyy itseltäni) Niin RTD Pt100 toimii siinä (On kiinni itselläni REX C-100 säätimessä)

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ti Heinä 22, 2014 13:23 pm

Ingenjör kirjoitti:No en tahdo tehdä tästä eipäs juupas keskustelua, mutta jos tuossa on kyseessä REX-C100 Pid ohjain (Löytyy itseltäni) Niin RTD Pt100 toimii siinä (On kiinni itselläni REX C-100 säätimessä)

En minäkään halua väitellä, mutta tuosta säätimestä on eri malli eri anturityypille. Linkin malli REX-C100FK02... on K-tyypin termoparille ja lämpötila-alue 0-400°C. Pt100 anturille ja kattilan säätimeksi sopisi malli missä K02 tilalla on esim. D07 jolloin lämpötila-alue on 0-100°C.

Datalehti:
https://www.mpja.com/download/rex-c100.pdf

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Ti Heinä 22, 2014 19:33 pm

Mistä saisi kruunukorkittajan oulun seudulta, tokmanni, marketit yms. sekatavarkaupat käyty läpi, joten onko ainoastaan pilapalasta tilaamalla tai muualta ainoa vaihtoehto?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Heinä 22, 2014 20:21 pm

hemmo69 kirjoitti:Mistä saisi kruunukorkittajan oulun seudulta, tokmanni, marketit yms. sekatavarkaupat käyty läpi, joten onko ainoastaan pilapalasta tilaamalla tai muualta ainoa vaihtoehto?

Jos on kiire niin kokeile kierrätyskeskuksesta vilkaista: http://www.ouka.fi/kierratyskeskus
Ainakaan pääkaupunkiseudulla en ole nähnyt kiertsiä, missä ei olis noin tusinaa korkitinta myytävänä. :mrgreen:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 22, 2014 21:38 pm

Prismoissa olen nähnyt Emilyä aika usein myynnissä, mutta jos ei ole, niin ei kai sitten.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”